God of War Ragnarök – Vydarený záver severskej ságy Matty 26. septembra 2024 Recenzie Po takmer dvoch rokoch od vydania PC verzie prvého dielu sa na túto platformu konečne dostáva i pokračovanie Kratovho a Atreovho severského dobrodružstva. To si mohli majitelia konzol PlayStation vychutnať ešte koncom roka 2022 a hoci sa už moment prekvapenia predsa len vytratil, stále sme mohli hovoriť o jednom z highlightov tohto kalendárneho obdobia. Dnes sa však pozrime na aktuálny počítačový port, či dostál vysokým očakávaniam, alebo sa jedná skôr o sklamanie z rangu The Last of Us Part I. Recenzovaná verzia: PC Dej hry sa odohráva tri roky po udalostiach jednotky. Blíži sa koniec Fimbulskej zimy a Kratos s Atreom len tak-tak odrážajú útoky pomstychtivej Frey, ktorá sa ani po takom čase nedokáže zmieriť so smrťou jej syna rukou Ducha Sparty. Oveľa horším problémom, ktorý s tým priamo súvisí, je však blížiaci sa Ragnarök – teda koniec sveta – ku ktorému pritom malo dôjsť o niečo neskôr. A hoci Kratos spočiatku odmieta akékoľvek zapojenie sa do niečoho, čo hrozí vojnou, na naliehanie svojho syna, hľadajúceho odpovede o svojom pôvode, nakoniec zmení názor. No viac by som asi už neprezrádzal a ani to nie je pointou tejto recenzie, ktorá sa snaží zamerať primárne na samotný port. Stačí keď napíšem, že kvalitne podaný príbeh pôsobí tentokrát ešte niečo epickejšie, no beztak ho tiahne predovšetkým skvelo napísaný vzťah otca a syna pokračujúci presne tam, kde skončil minule. Pokiaľ si teda chcete prečítať viac o hre ako takej, potom zamierte na tento odkaz, kde sa môžete dozvedieť viac o jednotlivých aspektoch, mechanikách a tak podobne. Ak ste inak hrali jednotku, v Ragnaröku sa budete cítiť ako doma. Zlé jazyky by dokonca mohli tvrdiť, že viac ako o samostatný projekt ide o mimoriadne robustnú expanziu a svojim spôsobom by mali pravdu. Zásadné zmeny sú totiž na prvý pohľad len málo výrazné a niekomu môže prekážať, že sa autori ani nepokúšali o výraznejšie inovácie. Súčasne je však pravdou, že pôvodná hra nastavila latku mimoriadne vysoko a poznáte to sami – načo meniť niečo čo samo o sebe funguje takmer bez výhrad? Aby sme však bol k hre úplne fér, skúsim popísať niektoré väčšie úpravy hrateľnosti, ktoré som v priebehu testovania odpozoroval. Prvú zmenu postrehnete už u súbojového systému, ktorý je ešte komplexnejší ako v minulosti. A nie je to len o to, že Kratos od začiatku disponuje ako sekerou Leviathan, tak svojimi dobre známymi Čepeľami chaosu. Do hry totiž pribudne aj ďalšia nová zbraň, ktorú nebudem spoilerovať, nové pohyby a aby toho nebolo málo, vývojári pridali i možnosť hrať za samotného Atrea, ktorý neprekvapivo disponuje vlastným bojovým štýlom. Prítomná je aj väčšia variabilita nepriateľov či ďaleko viac bossfightov (len v úvode na vás v rýchlom slede čakajú dva), čo titulu určite prospieva. To hlavné však zostalo skutočne po starom a tak iba zopakujem, že pokiaľ vám sedela hrateľnosť už minule, bude vám sedieť aj tentokrát. Presuňme sa však k samotnému portu. O ten sa primárne postarali pôvodní vývojári zo Santa Monica Studia spolu so štúdiom Jetpack Interactive. Zrejme najväčšiu kontroverziu vyvolala nutnosť vlastniť PSN konto pre PC hranie, čo je na tejto platforme viac-menej novinkou. Reálne to síce vyžadoval i Ghost of Tsushima Director´s Cut, no tam to platilo len pre multiplayerovú časť. Tu si už bez toho nezahráte ani singleplayer, čo asi nepoteší tých, ktorí majú s týmto problémy, respektíve sa vo svojej krajine ani nemôžu prihlásiť. Našťastie, to však rieši neoficiálny mód a samému mi to vlastne nijak neprekáža. Preto to ani nebudem považovať za negatívum, určite je však vhodné to minimálne zmieniť. PC verzia so sebou logicky prináša i neskôr pridaný režim New Game Plus či bezplatné rozšírenie Valhalla s menším roguelite twistom. Samozrejmosťou je taktiež množstvo rôznych PC nastavení vrátane podpory upscalovacích technológií od NVIDIE a AMD, možnosťou hrania na ultraširokých monitoroch či dokonca na Steam Decku. Kde by mal podľa všetkého bežať adekvátne, no daňou za to je údajne nutnosť najnižších nastavení a 30 FPS. Tam som hru každopádne netestoval, no môžem potvrdiť, že na klasickom PC beží skvelo. Ba čo skvelo, vyložene fantasticky. Ragnarök som pritom skúšal na klasickom HDD, kde už niektoré novšie tituly nie sú príliš hrateľné a netýka sa to len AAA open worldov. Problémy mi v tomto smere hlásil aj lineárnejší Alan Wake 2 a skúšať nedávny Star Wars Outlaws inde ako na SSD prakticky nemalo zmysel. Ragnarök je však so svojou optimalizáciou niekde inde. Nielenže hra výborne vyzerá – a to nielen na ultra ale aj stredných detailoch – no FPS je i na menej výkonných zostavách vcelku stabilné. Bez ohľadu na to, čo všetko sa práve deje na obrazovke, takmer nekolíše, a to je naozaj úctyhodné. Nároky pritom nie sú prehnane vysoké, hoci sú zákonite o niečo vyššie než pred dvoma rokmi. No to sa dalo, samozrejme, očakávať. Čo sa však očakávať až tak nedalo, je miesto, ktoré hra ukrojí z disku. A tu sa pripravte na poriadny šok, pretože na ňu potrebujete takmer 200 GB, čo je ohromujúce číslo. K menším negatívam by som mohol zaradiť aj nemožnosť nastavenia FOV slideru – a to sa v hre dá upraviť prakticky všetko čo vám napadne, aj nenapadne. Dokonca si môžete kompletne vypnúť nápovedu pri hádankách, čo pri štarte titulu nešlo a na jej nadužívanie sa sťažovalo množstvo hráčov. Čo viac dodať? V skratke som asi spomenul všetko podstatné pre potenciálnych záujemcov a pokiaľ vás náhodou odrádzajú vlažnejšie reakcie na Steame, vedzte, že väčšina je daná spomínanou nutnosťou vlastniť PSN účet. Ide teda skôr o formu review bombingu než reálne zhodnotenie kvalít hry, ktoré sú znova enormne vysoké. Ba ani technického stavu, s ktorým som osobne nemal žiadny problém. Menšie nedostatky už navyše stihli opraviť prvé patche – vrátane trochu zbytočnej nutnosti 6 GV VRAM – a tak by som túto recenziu ukončil na veľmi pozitívnej vlne. Na internete som postrehol názor, že PC verzia predstavuje akúsi definitívnu verziu tohto oceňovaného titulu a dá sa povedať, že sa s ním vcelku stotožňujem. A ak ste ho ešte nehrali, ozaj už nemáte na čo čakať. Na čo teda ešte čakáte? Hru na recenziu poskytla spoločnosť God of War Ragnarök - Vydarený záver severskej ságyPC verzia God of War Ragnarök predstavuje i vďaka vynikajúcemu portu najlepšiu možnosť ako si v súčasnosti vychutnať tento oceňovaný Sony titul.PozitívaFunkčné jadro hrateľnosti a kvalitne napísaný príbehViacero quality of life vylepšeníVynikajúci PC portNegatívaI napriek enormným kvalitám hra miestami pôsobí dojmom robustnejšej expanzie než plnohodnotnej hry2024-09-2690%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (0 Hlas)0%Komentuj!