Register

A password will be e-mailed to you.

Éra PlayStation 2 priniesla mnoho skvelých a pamätných hier či sérií, ktoré sa tešia obrovskej popularite dodnes. Medzi nimi bol aj God of War, ktorý v roku 2005 odštartoval púť spartského bojovníka menom Kratos. Po 6 hrách postavených na rovnakom základe však došlo k únave materiálu, a tak nastal čas na oddych a zmenu. Tá prišla v roku 2018 a s ňou aj návrat na vrchol. Zmena štýlu, prostredia, mytológie a hrateľnosti vrátila sériu na výslnie, o čom svedčili nielen výborné recenzie, ale aj reakcie hráčov či skvelé predaje. Po tomto úspechu sa čakalo, kedy sa Kratos a jeho syn Atreus vrátia. Oznámenie sequelu prišlo v roku 2020, no trvalo ďalšie dva roky, kým autori God of War Ragnarök dokončili. No a ako sa vývojárom podarilo nadviazať na predošlý počin si povieme v nasledujúcich riadkoch.

Recenzovaná verzia: PlayStation 5

Od najnovšieho Kratovho dobrodružstva sa čakajú veľké veci. Už od oznámenia sa hovorilo, že bezpochyby pôjde o adepta na hru roku a podobne. Po kvalitách predchodcu a pútavých ukážkach, ktoré medzičasom dorazili, sa tomu ani nemožno čudovať. Púť po severskej mytológii sa spolu s Ragnarökom uzatvára, a tak si poďme prezradiť, či SIE Santa Monica dokázali prekonať samých seba, alebo tento raz predsa len mierne zakopli.

O tri roky neskôr

Po udalostiach v predošlej hre sa v Midgarde, kde ústredná dvojica prebýva, rozbesnila Fimbulská zima. Na iné regióny vplýva toto obdobie odlišne a to je jedine dobre, nakoľko by asi nebolo príliš zaujímavé, ak by každý jeden navštívený región pokrývala snehová prikrývka, keďže tento raz navštívime všetkých deväť svetov severskej mytológie. Podľa proroctva k tejto udalosti malo však dôjsť až o storočie neskôr, no keďže sa na konci predošlého dielu udialo čo sa udialo, veci sa dali do pohybu skôr. Samotná zima by až takým problémom nebola, no po nej nasleduje Ragnarök, ktorý predstavuje v severskej mytológii dôležitú sériu udalostí. Medzi nimi nechýba veľký súboj, mnoho mŕtvych bohov, rôzne prírodné katastrofy, no i zánik sveta, ktorý následne opäť povstane, no očistený a úrodný. God of War Ragnarök, ako už napovedá samotný názov, pojednáva o tejto udalosti, no ako veľmi sa ňou inšpiruje už budete musieť zistiť na vlastnej koži.

Dôležité ale je, že príbeh je naozaj výborný, má dobre napísané dialógy a obsahuje množstvo skvelých a pamätihodných momentov. Nakoľko je však naozaj dlhý, najmä po úvode nemá príliš rýchly spád, obzvlášť ak budete popri hlavnej príbehovej línii riešiť aj vedľajšie úlohy. Nie, nie je to prekážkou, no ak niekto čakal, že od začiatku naskočí na rýchlik a ten zastaví až v konečnej stanici, tomu tak úplne nie je. Niektoré pasáže majú veľmi pozvoľné tempo, čo umožňuje jednak vychutnať si nádherné krajiny, ktoré vývojári pripravili, no vďaka dialógom sa o postavách dozvedieť viac. Kratos je Kratos, tam asi nie je veľmi čo objavovať, no na vojnami a stratami ošľahanom bojovníkovi sa minulosť podpísala. Atreus ubral na drzosti z predošlého dobrodružstva, no keďže o sebe zistil niektoré dosť podstatné fakty, jeho lačnosť po informáciách mnohonásobne vzrástla. Tento raz sa však o slovo prihlásia aj Asovia, a teda bohovia severskej mytológie, keďže v minulej hre nedostali priestor. Medzi nich patria napríklad Odin, Thor, Týr, no nesmieme zabúdať ani na Vanov, medzi ktorých patrí napríklad stará známa Freya, ktorá má s Kratom nevybavené účty.

Ja osobne som si vychutnal každú jednu minútu strávenú s Kratom, Atreom a i ďalšími postavami, ktoré počas svojej púte ústredná dvojica stretne. Každá jedna dostane adekvátne množstvo priestoru na predstavenie, zoznámenie sa s ňou, vďaka čomu si hráč vytvorí k tej či inej postave nejaký vzťah. Keďže ide o uzatvorenie severského príbehu, udalosti postupne eskalujú a tím vývojárov Santa Monica v tomto ohľade dokázal bez akýchkoľvek zakopnutí naplniť nemalé očakávania. Podobne ako minule je hra urobená ako jeden súvislý celok, takže nie sú prítomné žiadne strihy, jediné prerušenie nastane v prípade úmrtiam, no i to je v prípade PS5 verzie viac-menej instantné.

Pochváliť musím aj jednotlivé regióny, ktoré počas cesty navštívime, keďže sú naozaj jedinečné a medzi sebou odlišné. V tomto smere patrí vývojárom veľká pochvala, plusom je určite aj skutočnosť, že hoci mediálna kampaň v poslednej dobe nabrala na obrátkach, naozaj nebolo ukázané nič zásadné a ani z neskorších pasáži, takže na hráča čakajú i prekvapenia. Mimochodom, v hlavnej popnuke nechýba ani rekapitulácia príbehu predošlej časti, čo určite ocenia nielen nováčikovia, keďže od poslednej hry už ubehol nejaký ten piatok a všetky udalosti nemusíte mať uložené v pamäti. Prítomná je i česká lokalizácia, ktorá je, ako už je u Sony zvykom, na veľmi dobre úrovni a umožní vychutnať si príbeh a porozumieť jednotlivým úlohám i hráčom, ktorí nie sú v cudzích jazykoch na takej úrovni, aby si hru vychutnali naplno.

Bez prekvapení?

Ale kdeže. Dalo by sa povedať, že hrateľnosť je v zásade rovnaká ako minule, no predsa len je o niečo bohatšia a komplexnejšia. Súbojový systém taktiež zostal viac-menej rovnaký, to znamená skvelý, no je prepracovanejší, odladenejší a ponúka viac možností prispôsobenia. K jednotlivým útokom sa tento raz dajú pridať i modifikátory, takže naozaj viete prispôsobiť schopnosti tej či onej postavy ešte viac než doteraz. Nechýbajú, samozrejme, upgrady vybavenia, zbroje, rôzne špeciálne útoky či runové útoky, takže je k dispozícii plejáda variantov. Zamrzí, že Kratos a Atreus začínajú, napriek skúsenostiam z minula, takpovediac od nuly, no na druhej strane je to pochopiteľné, keďže je nutné myslieť aj na nováčikov, ktorí s predošlou hrou nemusia mať skúsenosť.

Našťastie, vylepšenia na seba nenechajú dlho čakať, takže na možnosť rozpútať poriadne bojové besnenie nebude hráč musieť čakať až do záverečnej časti hry. Podstatne častejšie sú prítomné súboje s bossmi, respektíve silnejšími protivníkmi, čo bola jedna z mála výhrad, ktorú fanúšikovia mali voči predošlej hre, kde sa v tomto smere trošku šetrilo, ak teda hráč nešiel po stopách všetkých deviatich Valkýr. Ragnarök navyše ponúka omnoho väčšiu variabilitu nepriateľov ako predošlá hra, dokonca mi príde, že už úvodné hodiny prinesú toľko druhov nepriateľov, koľko nebolo v predošlej hre dokopy. Možno je to iba zdanie, na minimálne to tak pôsobí, čo naozaj vítam a chválim.

Inak je God of War Ragnarök klasický lineárny akčný titul, ktorý často pootvorí lokality a navodí tak dojem otvorenejšieho sveta. V žiadnom prípade však nečakajte žiadne masívne otvorené lokality, kde je milión bodov záujmu (hoci ich je dosť) a vy nebudete vedieť čo riešiť skôr. Pochopiteľne, okrem hlavnej príbehovej línie nechýbajú vedľajšie úlohy, hľadanie tajných ciest či suvenírov, otváranie truhiel, riešenie decentných logických hádaniek alebo likvidovať špehov v podobe Ódinových havranov. Náplň je tak v podstate veľmi podobná predošlej hre, no to nemusí byť na škodu, veď nemožno čakať razantné zmeny v prípade každého pokračovania. Dôležité je, že je stále čo robiť, úlohy nenudia a miestami príjemne dopĺňajú hlavnú príbehovú líniu.

Vizuálne hody

Už predošlý God of War bol nádhernou hrou a Ragnarök v tomto smere ide ďalej, hoci nepredstavuje až tak razantný krok vpred, ako by možno niekto čakal. Prostredia sú však detailnejšie, rozmanitejšie, plné fauny a flóry a je radosť nimi prechádzať a obdivovať ich. Detailné sú, samozrejme, aj postavy, no v porovnaní s tohtoročným Horizon Forbidden West mám pocit, že v tomto smere je Guerrilla Games predsa len o čosi vpred, najmä čo sa animácie a obličajov týka. Napriek tomu je God of War Ragnarök nádherná hra, ktorá na PS5 a i PS4 vyzerá výborne. PlayStation 5 a i PlayStation 4 Pro ponúkajú hneď niekoľko režimov zobrazenia, takže si vyberie každý jeden hráč to, čo mu vyhovuje, najmä teda v prípade, že vlastní aktuálny hardware, kde je možností najviac. Nebudem radšej rozpisovať jednotlivé režimy a ich špecifikácie, využijem obrázok priamo od vývojárov, ktorý pekne a podrobne vysvetlí, čo môžete čakať.

Vizuálnej stránke z mojej strany nemožno až na zopár chybičiek veľa vytýkať, produkčné hodnoty sú v prípade tohto počinu na najvyššej možnej úrovni. Za desiatky hodín sa sa stretol iba s chybičkami ako levitujúce kladivá nad debnou, kde mali byť položené, no akonáhle som ju rozbil, spadli na zem i kladivá, takže možno išlo o bug, s ktorým sa nikto iný nestretol. V jednom prípade, v tesnejšom priestore, som počas súboja odhodil nepriateľa a ten tiež zostal akosi poletovať nad truhlicou, ktorá sa v miestnosti nachádzala, no súboj pokračoval a nepriateľa bolo možné zabiť. A to je všetko. Dve drobné a hru nenarúšajúce chybičky (plus bez Day 1 patchu) na ploche desiatok hodín, to je skóre, ktorým sa v prípade mojej skúsenosti môžu vývojári zo štúdia Santa Monica pýšiť v prípade Ragnaröku. Nevravím, že sa niekomu ďalšiemu už nemohlo prihodiť nič ďalšie, i ja som čo-to mohol prehliadnuť, no hra je výborne odladená a funguje bez problémov od začiatku až po koniec.

Asi nie je žiadne prekvapenie keď poviem, že zvuková stránka je taktiež špičková a okrem skvelých zvukov, dabingu ponúka i skvelý soundtrack, ktorý rovnako ako minule pripravil skladateľ Bear McCreary, hoci motívy sa opakujú.

Svoju prácu dobre odvádza i ovládač DualSense, no nečakajte nič, s čím by sme sa nestretli doteraz. Asi už navždy bude ten najlepší zážitok z používania DualSense ovládača poskytovať Astro’s Playroom, no snáď sa dočkáme aj v „bežných“ hrách, keďže spomínaný počin bol vytvorený v podstate na to, aby ukázal, čo DualSense dokáže.

Azda najviac ma zamrzelo, že aktuálne v hre nie je prítomný fotorežim, ktorý dorazí až s aktualizáciou. Bezpochyby bude prepracovaný a ponúkne možnosť vytvoriť neuveriteľne nádherné screenshoty, no i tak mi chýbal. Na strane druhej, aspoň som hru neustále neprerušoval návštevou fotomódu.

Skvelou správou sú i bohaté možnosti prispôsobenia pre hendikepovaných hráčov. Možnosť prispôsobiť si ovládanie a naprogramovať si rôzne akcie na iné tlačidla než sú nastavené vývojármi ocení asi každý jeden z nás. Pokiaľ vám nevyhovuje ako akčné tlačidlo krúžok, nie je problém to zmeniť. V tomto smere nie sú takmer žiadne obmedzenia.

Koniec sa blíži

God of War Ragnarök je výborná hra, ktorá v mojich očiach prekonáva a vylepšuje svojho vynikajúceho predchodcu azda v každom ohľade a ukazuje, ako sa má pokračovanie robiť. I keď nahradiť wau efekt z niečoho úplne nového nedokáže, nakoľko ide o veľmi podobný zážitok, ako tomu bolo v roku 2018. Niektoré veci skrátka budia dojem už videného. To nie je na škodu, veď ide iba o druhú hru v rámci aktuálneho poňatia, takže by bolo naivné čakať nejaké extra zmeny. Ragnarök si, samozrejme, nechal niekoľko es v rukáve a odhalí ich až časom, no vám stačí vedieť, že ide o vylepšené a prepracovanejšie dobrodružstvo, než bolo to predošlé. Ak ste si God of War z roku 2018 užili, určite si užijete aj rozlúčku so severskou mytológiou v podobe Ragnaröku. Bohužiaľ, platí to aj opačne, takže ak vám aktuálne spracovanie nesedí a túžite po návrate štýlu pôvodných hier, hra vás asi nezaujme.

God of War Ragnarök to mal ťažké, najmä teda vývojári. Tlak voči nim bol enormný a určite nálade neprospeli ani úniky z poslednej doby. Dokázali to však ustáť a nepochybujem o tom, že titul bude v očiach mnohých hráčov a redakcií hrou roku. Viem, je tu Elden Ring, i Horizon Forbidden West, no Kratos je Kratos a hoci mám pre Aloy slabosť, tohto agresívneho hundroša mám ešte radšej. Ja len dúfam, že sa vám podarilo vyhnúť sa spoilerom a užijete si toto epické dobrodružstvo tak, ako sme si ho mohli užiť my recenzenti po celom svete – niekedy s úsmevom na tvári, inokedy s otvorenými ústami, skrátka s úžasom nad tým, čo vývojári pripravili. Kratos je totiž vo vrcholnej forme, ktorú už nemusí nikdy prekonať. Epické, strhujúce a nezabudnuteľné dobrodružstvo, to je God of War Ragnarök, moja, plus o týždeň-dva i mnohých ďalších, hra roku 2022. A aby toho nebolo málo, zároveň i jedna z najlepších hier, ktorá kedy pod hlavičkou PlayStation vznikla.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

God of War Ragnarök - Koniec sveta
Epické vyvrcholenie severskej ságy God of War s podtitulom Ragnarök naplňuje nemalé očakávania a pridáva i čosi naviac. Santa Monica Studio prináša, ako sa predpokladalo, horúceho adepta na hru roku, hoci v hre panuje krutá Fimbulská zima.
Pozitíva
  • príbeh, jeho gradácia a prekvapenia v ňom; mnoho pamätihodných momentov; dialógy
  • rozmanitosť prostredí a nepriateľov; výborné súboje s bossmi; herná doba
  • rozsiahle možnosti prispôsobenia; technická stránka
Negatíva
  • zopár drobných chybičiek
  • aktuálne chýbajúci fotorežim
99%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (1 Hlas)
100%

Komentuj!