Je skoro až paradox, že Sam & Max: The Devil’s Playhouse je mojim prvým stretnutím s postavami Sama a Maxa. Nielenže ide o záverečnú časť novej trilógie tejto point and click adventúrnej série, no rovnako aj o kvalitný satirický titul, ktorý sa nebráni robiť si žarty z čohokoľvek. Dokonca ani zo seba. To sú hneď dva silné dôvody na to, prečo som sa mal s touto značkou zoznámiť oveľa skôr, no ako sa hovorí, lepšie začať neskôr ako nikdy. Viac už v našej recenzii remastrovanej verzie tohto titulu.

Sam & Max by ku svojej spokojnosti opäť potrebovali nejakú záhadu na vyriešenie. Len tak sa flákajú mestom, keď sa udejú dve veci. Max nájde v uličke starý View-Master, ktorý mu umožní vidieť do budúcnosti, objaví tak svoje skryté mentálne schopnosti, a blízko nich pristane vesmírna loď, z ktorej vystúpi mocný generál Skun-ka’pe. Ten sa snaží zanechať na okolie pozitívny dojem, no Sam a Max hneď vedia, že to všetko bude úplne inak. Na jednej strane majú silný pocit deja vu, a na tej druhej sa môžu aspoň trochu pozrieť do budúcnosti. Otázkou už len ostáva, ako sa dá budúcnosť zmeniť tak, aby generál neovládol celý vesmír?

Skôr než sa pustím do hodnotenia hry ako takej je na mieste si urobiť aspoň krátke porovnanie originálu a remasteru. Nakoľko som však pôvodnú verziu nikdy nehral, musel som si porovnanie urobiť na základe skúsenosti iných. Zmeny sú tu síce len nepatrné, no výsledný efekt skutočne stojí za to. V prvom rade bola hra oveľa kvalitnejšie nasvietená, kým pôvodná verzia pôsobí, ako keby tvorcovia so svetlom skoro vôbec nepracovali. Vďaka tomu vyzerajú postavy živšie a prostredia majú väčšiu hĺbku.

Kvalitnejšie pôsobia taktiež postavy. Sam a Max sa síce výraznejších úprav nedočkali, no vedľajšie charaktery tentokrát nepôsobia ako umelé bábiky (obzvlášť Stinky). Aj okolité prostredia pôsobia oveľa rušnejšie, budovy majú na svojich stenách väčšiu dávku detailov, farby skutočne žiaria a budete mať možnosť niektoré miesta vidieť i z väčšej diaľky. To vám dá možnosť si ich plnohodnotne vychutnať v celej paráde.

Môžem teda povedať, že remaster sa vydaril, no ako sú na tom ostatné aspekty? Napriek tomu, že som na vlak naskočil celkom neskoro, musím tvorcov veľmi pochváliť za ich prácu. Hra nemá problém predstaviť postavy, zachytiť ich charakterové črty a to aj v prípade, že ste predošlé časti nehrali. Rovnako kvalitne pôsobí humor a hoci nemôžem povedať, že som sa zasmial na každom vtipe, väčšina padla na úrodnú pôdu. Našlo sa aj niekoľko, pri ktorých som sa nemohol hodnú chvíľu prestať smiať.

Po stránke hrateľnosti takisto nemôžem veľa vyčítať. Sam primárne zbiera potrebné predmety do inventára a zabezpečuje pohyb hlavného hrdinu. Niekedy keď mu Max príde do cesty, tak ho pomocou ruky vyhodí do vzduchu, čo si jeho parťák vždy užíva s hláškami typu: “Wooooooooo”. Medzi postavami sa dá jednoducho prepínať a Maxove schopnosti sú spracované veľmi intuitívne. Je treba povedať, že nie v každej epizóde si ich budete môcť vyskúšať všetky, no každá z nich je zapracovaná veľmi dobre. Je síce pravda, že niektoré by som si prial využiť trochu viac, ale to neznamená, že by toho hra ponúkala málo.

Aké schopnosti teda budete využívať? V prvom rade teleport v podaní telefónu, ktorý vás presunie k aparátu, na ktorý zavoláte. Šikovná vec, ktorá sa dá využiť aj na rýchle cestovanie. Plastelína, ktorou sa premeníte na čokoľvek, bola taktiež nezriedka zdrojom poriadnej zábavy. Ak je to na obrázku, môžete sa na to premeniť, aj keď vám to nemusí pomôcť. Karty na čítanie myšlienok sú rovnako super, no mohli byť využité o niečo viac. Skúmanie budúcnosti pomocou magického View-Mastera je veľmi užitočné, nakoľko vám to vie občas poradiť ako postupovať. Za najlepší nápad však považujem bábku, ktorá vám presunie hlas do akejkoľvek postavy, alebo miesta kde chcete. Tu niekedy padajú absolútne najlepšie hlášky celej hry a Max je v tejto oblasti absolútnym kráľom satiry.

Príbeh možno miestami pôsobí trochu komplikovane, no platí to len pokiaľ sa pozriete na všetkých päť epizód ako na jeden veľký celok. To však nutne neberte ako kritiku, pretože hra bola v minulosti vyložene koncipovaná na pokračovanie. Bolo skrátka potrebné, aby bol hráč zvedavý na ďalšie epizódy, ktoré však často pokračujú v úplne inom duchu, než by ste očakávali. No samé o sebe fungujú veľmi dobre. Každá má trochu iný tón a kým prvá je asi najviac detektívna, v záverečnej sa doslova musíte postaviť obrovskej Maxzille, ktorá terorizuje mesto.

Ak by som mal spomedzi jednotlivých epizód určiť svoju najobľúbenejšiu, ukážem prstom na tú druhú. V prvom rade vám dáva možnosť prejsť si príbeh úplne iným spôsobom. Filmová premietačka totiž prichádza so svojimi vlastnými schopnosťami a máte tak možnosť vidieť viac častí príbehu a z jednotlivých informácií v minulosti si dopomôcť v budúcnosti a naopak. Potešilo ma aj to, že v jednej epizóde sa dočkáte paródie na Santa Clausa a Orient Expres. Geniálny nápad.

Pochváliť musím aj zvraty, ku ktorým dochádza počas jednotlivých epizód. Nechcem písať žiadne spoilery, no pôvodní autori (nikto iný ako Telltale Games) zjavne veľmi dobre vedeli, ako sa postaviť k celému konceptu. Keď sa v epizóde tri dostanete do úplne inej reality, nič také som skutočne neočakával. Následne bolo i vcelku ťažké zhodnotiť, či postavy, ktoré máte pred sebou, sú vaši priatelia, alebo nepriatelia (aj keď v niektorých prípadoch sa to dá posúdiť celkom jednoducho).

Nejde mi však nespomenúť potenciálny problém z druhej epizódy. Nakoľko tam budete získavať informácie z minulosti alebo aj z budúcnosti, čaká vás veľa presúvania sa medzi jednotlivými časťami príbehu (celkovo až 3 filmové kotúče, ktoré môžete medzi sebou neustále prehadzovať). Práve tu sa však môžete dostať do situácie, že nebudete môcť dokončiť hru. To sa pritom dialo už v originále a remaster to rozhodne neopravil. Aby ste sa tomu teda vyhli, radšej si nechajte si Sammun-Makovu bustu v inventári a nevracajte ju naspäť. Budete ju potrebovať.

Tiež ma trochu mrzí, že v hre máte obrovskú skrinku na hračky, v ktorej by sa malo nachádzať ešte niekoľko ďalších zaujímavo pôsobiacich predmetov, no tie len na chvíľu uvidíte a nebudete si ich môcť vyskúšať. A sám by som bol zvedavý aké schopnosti by mi dala tá parádna stíhačka. Sklamaním bolo pre mňa i finále štvrtej epizódy, ktoré hneď v niektorých ohľadoch nedáva zmysel. V každej epizóde totiž máte jasne danú hrozbu, no tu je vašim súper niekto, s kým sa absolútne nedá počítať – a rozhodne s tým nie som stotožnený.

Sam & Max si i napriek tomu získali moju pozornosť a motivovali ma k tomu, aby som sa v budúcnosti pozrel aj na staršie časti. Humor je fantastický, postavy sú zaujímavé a hrateľnosť skutočne solídna. Celkovo ide o skvelý remaster, no ak ste sa s touto komickou dvojicou nikdy nestretli, určite dáva zmysel si najprv vyskúšať staršie diely. Pre ostatných však pôjde o zaslúžené finále a ja ho môžem iba odporúčať.

Sam & Max: The Devil's Playhouse Remastered - Zremasterované finále bláznivej dvojice
Sam & Max: The Devil's Playhouse Remastered je skutočne vydareným remasterom a pokiaľ ste náhodou nehrali predošlé časti, možno vás k ním dostatočne motivuje.
  • Humor a postavy