Keď som sledoval prvý trailer na Undead Inc., nevedel som zakryť svoje nadšenie. Konečne niekto prinesie hru, ktorú som chcel už pekne dlho. Teda možnosť riadiť farmaceutickú spoločnosť, ktorá môže svojimi krokmi rozpútať zombie apokalypsu. Verím, že všetci, ktorí hrali sériu Resident Evil si aspoň raz chceli vyskúšať, aké by to bolo byť šéfom spoločnosti Umbrella. Stačilo mi však len niekoľko hodín na to, aby som pochopil, že tieto ambície budú utopené v slabom vysvetlení herných mechaník, komplikovaných riešeniach jednoduchých problémov a veľkej dávke nezmyselných obmedzení.

Tentokrát nebudem v úvode rozoberať herný príbeh, nakoľko je to úplne zbytočné. Undead Inc. síce niečo v tomto zmysle má, no zápletka tu slúži len ako úvodný tutoriál, v ktorom si budete môcť vyskúšať prvé tri jednoduché misie. Po nich však akákoľvek príbehová rovina končí a z hry sa stane len prázdne pieskovisko, na ktorom sa máte snažiť riadiť svoj vlastný biznis. Spočiatku sa to môže síce javiť ako celkom slušná zábava, no tá sa postupne začne vytrácať, keď si uvedomíte, že v hre neustále budete narážať na nové a nové prekážky, ktoré vám budú váš zážitok komplikovať.

Nie je nič nové, že v rámci tutoriálu sa naučíte len niekoľko základných prvkov, a všetko ostatné sa budete postupne učiť sami. Aj preto je zásadné, aby hra dokázala držať vašu pozornosť i z dlhodobého hľadiska. Spočiatku vás pritom pri hraní drží myšlienka, že sa neviete dočkať chvíle, kedy vaša spoločnosť naplno ukáže svoje skutočné farby a vaše medikamenty narobia viac škody než úžitku. Problém je však v tom, že väčšinou to trvá celkom dlho, než sa k týmto momentom vôbec dostanete. Často tak budete mať pocit, že hre trvá nekonečné množstvo hodín, než sa začne diať niečo skutočne zaujímavé.

Tento problém plynie primárne z dvoch elementov. Prvým je, že ako spoločnosť si najprv musíte postupne vybudovať nejaké legálne imanie a započať potrebný výskum. V tomto ohľade Undead Inc. nijakým spôsobom nehaním, nakoľko je to úplne prirodzené. Čo je však horšie, že na výskum je potrebné zriadiť laboratória, v ktorých môžete niečo začať vyvíjať. Akurát že hra vám ponúka priestory na miestnosti, ktoré sú ďaleko menšie než reálne potrebujete. Existujú i väčšie priestory? Áno, no zväčša ide o jednu jedinú miestnosť, ktorá je umiestnená pod zemou. Tam by sa však hodil aj oddychový areál pre personál, no dáte ho tam? V prvom rade si ho skôr pošetríte na niečo dôležitejšie a vlastne si asi neviem predstaviť, kto z vašich zamestnancov by chcel mať oddychovú miestnosť v priestoroch kanalizácie.

Áno, kanalizácie. Miesto, v ktorom môžete operovať mimo dohľad zákona. Tu by som rád položil otázku, prečo časti v podzemí nemôžu byť pivnice umiestnené pod vašou budovou, no väčší problém vnímam v tom, že hra reálne neponúka možnosť vytvoriť nové miestnosti, v ktorých by ste mohli niečo stavať. Musíte sa reálne vysporiadať s tým, čo vám bude nadelené. Aby som však neklamal, v podzemných častiach máte možnosť odstrániť múry, ktoré vám môžu otvoriť priestory pre nové areály. Takisto sú v hre i mapy, ktoré vám umožnia mať k dispozícii rozmerovo väčšie miestnosti Opäť však platí, že rozmery a počty všetkých miestností, ktoré máte k dispozícii sú striktne dané, a vy s nimi nemôžete nijakým spôsobom manipulovať. Logike autorov teda v tomto prípade nerozumiem. Prečo vás neustále obmedzujú v hre tohto typu a aký to má význam?

Nepochopiteľné je pre mňa i rozvrhnutie celej mapy. Konkrétne to prečo sa tvorcovia rozhodli dať do mapy niekoľko budov, ktoré sú od seba vzdialené niekoľko metrov? Nebolo by rozumnejšie mať jednu veľkú budovu, v ktorej si môžete rozvrhnúť miestnosti podľa toho ako budete potrebovať a mať všetko pekne pohromade? Nemali by tak to nejako fungovať farmaceutické zariadenia? Celý tento systém výrazne ovplyvňuje celkovú hrateľnosť, nakoľko váš personál musí často šprintovať z jednej časti mapy na druhú, aby prešiel tam, kde je potrebný.

Vaši zamestnanci navyše zápasia aj s ďalšími problémami. Na jednej strane oceňujem, že prácou pre vás môžu zvyšovať svoj level a zdokonaľovať svoje schopnosti. Môžete tak postupne mať lekára, ktorý sa z úrovne C+ vytiahne až na A+ a ušetríte nejaké náklady. Lenže potom je tu aj ukazovateľ staminy, ktorý pôsobí, ako keby ho tvorcovia zbúchali niekde na kolene. Tým, že často musia chodiť z jedného konca mapy na druhú, sa tento ukazovateľ míňa neuveriteľnou rýchlosťou. Výsledok? Neustále ich budete mať na prestávke v kaviarni, kde si musia tento ukazovateľ opätovne doplniť.

Taktiež je vhodné podotknúť, že zadávať im úlohy manuálne sa neoplatí skoro nikdy, pretože ich umelá inteligencia často vyhodnotí iné akcie ako dôležitejšie. Opäť, na tom by nebolo nič zlé, keby to výrazne nekomplikovalo stavanie v podzemných častiach. Nielen že je tam relatívne málo miesta, no pokiaľ chcete v danej miestnosti niečo postaviť, je vždy nutné, aby tam niekto z vašich zamestnancov fyzicky bol. Inak vám neustále bude hra hlásiť, že oblasť je nepreskúmaná. Verím, že mi teda začínate rozumieť, prečo by som bol radšej za pivnice pod vašou hlavnou budovou (ktorú teda mimochodom vlastne tiež nemáte).

Jediné, čo hru v tomto bode zachraňuje, je tak jej ústredný nápad. Možnosť byť na čele farmaceutickej spoločnosti zodpovednej za šírenie zombie apokalypsy znie totiž mimoriadne lákavo. Bohužiaľ, i v tomto ohľade však musím konštatovať, že hra pôsobí ako jedno veľké sklamanie. Pretože spôsob, akým musíte vašu spoločnosť riadiť, vám vcelku dlho neumožní dostať sa k týmto častiach. V prvom rade musíte zabezpečiť chod podniku, aby ste následne mohli na ohlásených poradách odviesť veľkú časť zisku, a zabezpečiť si tak možnosť úniku, ak by nastali potenciálne problémy. No pokiaľ nebudete mať tieto financie na účte, hra pre vás de facto končí neúspechom. Z toho teda plynie, že kým sa vôbec dostanete k tomu najdôležitejšiemu, bude to trvať vskutku poriadne dlho. Rozumiem, že veci chcú čas, no tá čiastka, ktorú tu musíte odviesť je len ďalšou mizernou prekážkou, ktorá vám bráni si hru výraznejšie užívať.

Ani po vizuálnej stránke Undead Inc. výraznejšie nevyniká. Modely postáv sú len rôzne verzie tých istých tvárí, ktoré budete vidieť znovu a znovu a jednotlivé pozadia sú v princípe vždy rovnaké. Mapy vyzerajú skoro úplne totožne a nikdy nemáte pocit, že by sa v hre čokoľvek výraznejšie zmenilo. Taktiež platí, že užívateľské rozhranie je ohromne chaotické a budete mať problém sa poriadne orientovať, čo máte vlastne kde hľadať. Na mieste teda ostáva otázka, je vôbec niečo, čo Undead Inc. vlastne zvláda?

Ako som spomenul vyššie, najlepšou časťou celej hry je jednoznačne príbehový tutoriál. Ten vo mne dokonca dokázal vytvoriť záujem o postavy a ideálne by bolo, ak by tvorcovia tieto časti zväčšili a priniesli reálny príbehový mód, počas ktorého by sme sa reálne mohli poriadne s hrou zoznámiť a pochopiť jednotlivé princípy. Všetko by určite pôsobilo oveľa živšie, ak by vás niečo podobné neustále hnalo vpred. No, bohužiaľ.

Vcelku pozitívne vnímam i oblasť výskumu, ktorá je v rámci užívateľského rozhrania asi to najprehľadnejšie, čo som tu objavil. Ten je rozdelený na sektory podľa typu výskumu a dá sa v tom orientovať. Mimo iné je aj základným kameňom pre vašu produkciu. Tá je takisto zvládnutá dobre a je zábavné sledovať zásoby jednotlivých medikamentov a následne plánovať výrobu tých najpredávanejších, aby ich mali pacienti dostatok a neutekali vám zisky. Toto je zvládnuté dobre.

Poteší i možnosť sledovať dosah vašich aktivít. Je totiž vhodné vedieť, či vášmu výskumu hrozí nebezpečenstvo, a taktiež z ktorej strany. No a v tomto ohľade hra vymyslela celkom dobrý systém, kde môžete vidieť ako výrazne o vašich aktivitách pochybujú vaši zamestnanci, pacienti, polícia alebo média, a takisto môžete vidieť či hrozí nebezpečenstvo nákazy, úrazu, násilia alebo sú vaše činnosti už magnet pre to, aby vás zatkli. Jedinú výnimku tvorí podozrievavosť zo strany médií, ktorej logike veľmi nerozumiem. Raz som rozbehol kompletne legálny biznis, kde som sa sústredil len na liečenie pacientov, no média boli zďaleka najpodozrievavejšie. Je pravda, že sú akcie, ktoré môžu jednotlivé faktory zvýšiť alebo znížiť, no vo väčšine prípadov som dokázal porozumieť o čo tvorcom šlo. Tu však úplne nie.

Čítal som inak veľa názorov tvrdiacich, že celá hra pôsobí ako keby išlo o Early Access. No a po tom, čo som mal možnosť si prejsť jednotlivé módy a videl, čo všetko titul ponúka, sa s týmto názorom plne stotožňujem. V Undead Inc. skrátka absentuje akákoľvek nápaditosť, veci často rieši komplikovane a ponúka úvod príbehu, ktorý asi nikdy nedokončí. Škoda však už bola napáchaná a ostáva len dúfať, že tak ako sa tvorcom z Rightsized Games podarilo opraviť všetky bugy a svoje dielo zoptimalizovať, v neskorších produktoch dokážu lepšie spracovať i celkovú hrateľnosť. Undead Inc. však nemožno odporúčať a fanúšikovia budovateľských stratégií si rozhodne zaslúžia niečo lepšie.

Undead Inc. - Len kvalitný námet nestačí
Napriek potenciálu, ktorý Undead Inc ponúka, celá hra pôsobí ako Early Access verzia disponujúca jednoduchými nápadmi a zbytočne zložitými riešeniami.
  • Možnosť rozpútať zombie apokalypsu je atraktívny nápad