Register

A password will be e-mailed to you.

Po veľmi slabom roku v poplulárnej MMO strieľačke Destiny 2 poznačeným nie úplne zvládnutou expanziou Lightfall sa dostávame na koniec ságy Svetla a Tmy, ako ju popisuje vývojár Bungie. Podarilo sa im na poslednú chvíľu zachrániť svoju hru?

Recenzovaná verzia: Xbox Series X

Medzi skalnými priaznivcami Destiny série panuje konsenzus, že sú radi, keď je Bungie “pritlačené k múru”. Už desať rokov totiž panuje pravidlo, že keď surfujú na vlne popularity obsahu, ktorý práve vydali, bezodkladne nato sa hráči dočkajú podpriemernej, až lenivej nádielky. Je iné, keď sa to deje v strede série, avšak v tomto bode zažíva Destiny 2 jeseň svojho života, a takmer nikto nedúfal, že sa dožijeme ešte nejakej kvality, o vynahradení a potrebných opravách hry ani nehovoriac. Najmä ak predošlá expanzia za kompletnú edíciu zvýšila cenu na 100€ a jej kvalita nijak neohúrila. Počet hráčov dosiahol minimá, minuloročný raid Root of Nightmares bol až žalostne ľahký a na prvý deň bol vyčistený za smiešne dve hodiny, skrátka nebola to pozitívna situácia.

No Bungie tentokrát fanúšikovia pritlačili k múru až natoľko, že múr musel úplne spadnúť, a podarilo sa. Tým nechcem povedať, že The Final Shape je výsledku must play expanzia, na ktorú musia povinne naskočiť všetci, aj tí, čo hru nehrali. Tí z toho, čo v nej nájdu, budú mať stále úplný guláš a budú musieť konzultovať videá na internete, ktoré vysvetľujú celý príbeh. V Bungie sa rozhodli plne sústrediť radšej na tých, ktorí pri nich stáli 10 rokov na tejto ceste, teda na svoju dlhoročnú komunitu. Práve im sa snaží vynahradiť všetky doteraz nesplnené sľuby o koherentnom príbehu, ktorý aspoň čiastočne čo-to vysvetľuje. The Final Shape si stále ponecháva svoj mysteriózny, priam až kryptický spôsob rozprávania udalostí, a bez usilovných loremajstrov na YouTube sa stále nezaobídete. No to, čo v novej kampani nájdete, je dostatočne uspokojivé. Konečne vstupujeme do mystickej miniplanétky menom Traveler, ktorá nás sprevádzala roky a dávala nám takzvané svetlo. To, ako určite mnohí viete, nás prostredníctvom malých asistentov Ghostov, ktorí nasledujú Guardianov ako vy, dokáže priniesť späť z mŕtvych.

Kampaň

V Travelerovi sa schyľuje na konfrontáciu s hlavným záporákom menom Witness, ktorý vznikol spojením celej pradávnej mimozemskej rasy do jedinej fantazijnej bytosti. Aj tejto populácii raz Traveler slúžil, no potom im ušiel a pristál v našej planetárnej sústave. Cieľom Witnessa je teda pomstiť sa, a ako už z názvu vyplýva, dokončiť takzvaný finálny tvar. Doteraz nebolo známe, čo sa presne pod týmto výrazom myslí, no konečne sa to dozvedáme. Pre Witnessa je celý vesmír chaos a bytosti v ňom sú len úbohé figúrky, ktorí nemajú žiaden zmysel. Final Shape by celý vesmír a čas nadobro zmrazil a tým by zastavil jeho bezvýznamnú existenciu. K novým rasám môžeme ešte pripočítať Dread, čo je úplne nový typ nepriateľa, ktorý sme ešte nezažili a po desiatich rokoch by sa aj patrilo. Špeciálne vám dajú zabrať Weaveri, malí agilní čarodejníci a Grimovia, prerastení netopieri, ktorí vás konštantne spomaľujú svojimi výkrikmi. Miesto tormentorov tu nájdeme tentoraz Subjugatorov, ktorí sú podobní, ale oproti nim ešte agilnejší a nebezpečnejší.

Vnútro Travelera je asi najrozmanitejšie prostredie, aké sme kedy mali možnosť v sérii zažiť. Hlavne úvodné prírodné sekcie sú naozaj krásne, a ako budete postupovať, budú miesta vyžarovať čoraz exotickeší dizajn levelov. Pale Heart of The Traveler, ako sa táto nová lokácia volá, je formovaná kolektívnym vedomím, teda tí, ktorí do Travelera vstúpia, transformujú jeho vnútro podľa svojich spomienok. Kampaň, či už na normálnej alebo na legendárnej náročnosti, vás prevedie deviatimi dlhočiznými misiami. Každá z nich sa nachádza v inom segmente vašej 10 ročnej cesty. Začiatok sa odohráva vo vežičke a poslednom meste z prvého Destiny, ktorá bude tvoriť akúsi základňu, do ktorej sa budete vracať. Postupne sa budete presúvať do miest, ktoré ste už zažili, ale budú iné, bičované šialeným počasím a častokrát v úplne inej atmosfére. Budete postupne narážať na vašich starých kamarátov v boji proti Witnessovi. V každej misii sa bude Witness snažiť či už vás, alebo vašich partnerov, nejakým spôsobom prekonvertovať na svoju stranu. Niektoré postavy bude naozaj poriadne pokúšať a v tomto bode o ďalších detailoch pomlčím.

Kampaň je v sérii unikátna a naozaj ju odporúčam. Od predošlých sa inak líši tým, že vás núti v každom segmente vykonávať mechaniky ako keby ste hrali raid. Doterajšie kampane boli len o strieľaní, prenášaní predmetov a občas sa vyskytol nejaký jednoduchý hlavolam. Vo Final Shape zažijete konštantnú akciu, spájanie symbolov, aktivovanie piedestálov, dynamické odomykanie dverí, bojovanie s veľkými bossmi, a ďalšie. V príbehu odomknete taktiež novú triedu schopností Prismatic. Ten vám konečne po rokoch umožňuje zložiť si strom schopností úplne podľa seba. Doteraz ste sa totiž museli uzamknúť na konkrétny element, teda napríklad čisto Solárny bojovník, ten ma solárne granáty, solárnu superschopnosť a podobne. S Prismaticom si však viete povyberať schopnosti zo všetkých ostatných stromov a poskladať si elementálne efekty podľa vašej chuti. Po dokončení kampane na vás vyskočí veľké množstvo bočných úloh a nepovinných príbehových misií, tak ako sa na kvalitnú Destiny expanziu patrí. Z nich získate nové exotické zbrane a ďalší príbeh. Obsah je dávkovaný citlivo a odomyká sa postupne, z troch úvodných misií bez problémov zrazu vznikne ďalších desať a s prekvapivou kvalitou príbehu a prestrihovými scénami. Nevýhodou je, že Final Shape dostáva len jedinú novú Strike aktivitu a tú ešte k tomu musíte povinne prejsť počas príbehu. Je však celkom ťažká, dlhá a podobne ako kampaň, vizuálne komplexná.

Raid

Nový Destiny Raid nesie meno Salvation’s Edge. Ide o každoročnú najťažšiu šesťčlennú aktivitu, ktorej cieľom je poraziť najťažších nepriateľov, získať najexkluzívnejšie zbrane a výbavu a hlavne prekonať sám seba. Napriek tomu, že ide o úplne špecifický druh misie, ktorú má chuť a schopnosti hrať len isté percento Destiny hráčov, určuje v princípe druhú polovicu známky v recenzii. Má vždy unikátny dizajn levelov, vlastný soundtrack aj úplne odlišný loot. Aj expanzie, ktoré v minulosti úplne sklamali, boli zachránené kvalitným raidom, alebo naopak. Dnes už ide o kultúrny fenomén, ktorý na livestreamoch sledujú milióny ľudí. Predtým komunitou organizované preteky o prvé dokončenie je dnes plne organizované Bungie. Hon za prvenstvom má prvých 48 hodín nastavenú poriadne vysokú náročnosť, takzvaný Contest mód, a prvý tím získa večnú slávu a ozajstný zlatý víťazný opasok. Raidy nikdy hráčom nepovedia, čo majú robiť. V prvý deň neexistujú online návody a hra neposkytuje žiaden text s nápovedou. Tímy sú neskutočne organizované, majú svojich skautov, ktorí špehujú streamy iných klanov a spätne donášajú informácie o tom, ako asi mechaniky fungujú. Preteky sú natoľko krvilačné, že najznámejšie tímy ako Math Class alebo Elysium si dlhé hodiny zakrývali obrazovky počas streamov, aby od nich nikto nič hodnotné neodpozeral.

Ako sa nášmu tímu darilo počas Contest módu? Katastrofálne. Nedostali sme sa ani cez prvý z piatich levelov raidu. Išlo o oficiálne najdlhšie preteky v histórii, a vyhral ich nakoniec úplne neznámy klan Parabellum, ktorý sa dostal cez posledného bossa za takmer rovných 19 hodín hrania. Tím na druhom mieste miesto porazil Witnessa za 25 hodín, čo je celý deň neustáleho hrania. Po dvojhodinovom raide Root of Nightmares dostala naštvaná komunita presne taký pokrm, o aký si žiadala, a to aj s prílohou. Salvation’s Edge je a bezpochyby navždy bude aj na normálnej náročnosti jeden z najkomplexnejších raidov histórie. Na rozdiel od predošlých, kde vás vedia dvaja-traja schopní hráči potiahnuť, tento vyžaduje od každého člena perfektné znalosti a hráčske schopnosti. Navyše ste pod neustálym časovým tlakom, po ktorom Witness vykoná Final Shape, teda zastaví vesmír. Aby ste raid odomkli, musíte sa so svojou postavou dostať približne na level 1950, dokončiť hlavnú kampaň Final Shape a niektoré dodatočné misie, a samozrejme, musíte si nájsť piatich ochotných spolubojovníkov. Dizajn raidu srší fantáziou a vašou úlohou je vyliezť na vrch Witnessovho monolitu. Ide o gigantickú a spletitú vežu, ktorá sa vnútri Travelera tiahne do nepredstaviteľnej výšky a vy začínate na samom spodku.

Prvý segment menom Substratum vás učí základnú mechaniku, rozdelenie na tri tímy po dvoch hráčoch a posielanie si energie prostredníctvom káblami prepojených piedestálov, čím generujete rezonancie. Tie potom musíte pozbierať a uložiť do krabičky v strede miestnosti. Level je naozaj spletitý, nepriatelia sa hmýria v každom zákutí a navyše vás konštantne terorizujú Witnessove ruky, ktoré strieľajú zo stien. Po troch úspešných pokusoch, ktoré je skutočne náročné úspešne vykonať niekoľkokrát za sebou, vás miestnosť pustí ďalej.

Ďalej sa dostávate do sekcie Dissipation k prvému bossovi menom Herald of Finality. Aj tu sa musíte rozdeliť na tri strany a úspešne si generovať rezonancie. Tentoraz však máte dva rôzne typy rezonancií, pyramídová a sférická, a s tou správnou musíte zavrieť obelisk na svojej strane, inak zomriete. K tomu sú nepriatelia ešte nebezpečnejší. Až potom viete útočiť na bossa, ktorý na vás počas celého času posiela smrteľné strely. Medzi jednotlivými levelmi raidu sú inak poschovávané tajné truhlice so zbraňami a Witness na vás celý čas rozpráva, čím významne odhaľuje príbeh. Aj preto je raid veľmi dôležitou súčasťou expanzie.

Tretí level menom Repository tentoraz nemá bossa, no pridáva ďalší typ rezonancie. K pyramídovej a sférickej prichádza tretí druh a to kubická, čo predstavuje komplexitu navyše. Opäť ste rozdelení na tri tímy a po aktivovaní piedestálov, zavretí obeliskov so správnymi rezonanciami a odovzdaní všetkých zvyšných do krabičky v strede sa posúvate do ďalšej miestnosti. Nepriatelia sú ešte viac smrteľnejší a početnejší, než minule a Witnessove ruky strieľajú už naozaj z každého kúta. Postupne musíte v časovom limite niekoľkých minút úspešne prejsť tri takéto miestnosti, pričom každá je náročnejšia svojou štruktúrou a káble medzi piedestálmi sa navzájom križujú. Teda musíte vedieť, s ktorým členom tímu je spojený ten váš, aby ste vygenerovali správnu rezonanciu a zavreli obelisky korektne.

Po tomto všetkom nasleduje jeden z najkomplikovanejších rébusov, aké som kedy v histórii hier zažil. Vitajte v dizajnovo úplne odlišnej miestnosti s bielymi oblými stenami a fantazijnými oblúkmi menom Verity. Na začiatku miestnosti sú pódiá so sochou každého člena tímu. Traja náhodní členovia sú teleportovaní do samostatných miestností, kde bojujú úplne sami, a traja ostávajú vonku. Vnútri má každý hráč svoju a dodatočné dva sochy iných hráčov, ktorí sú tiež v svojich miestnostiach. Vašou úlohou vnútri je z nepriateľov zobrať 2D tvary, teda štvorec, trojuholník alebo kruh a poslať ich prostredníctvom sôch iným členom tímov. Tí zas vám naopak musia poslať korektné 2D tvary. Ak vám všetci poslali správne tvary, z nich si musíte vytvoriť správny 3D kľúč, ktorý vám odomkne cestu zo samostatnej miestnosti, aby ste sa znovu spojili so zvyškom, ktorý bojuje vonku. Tí vonku zas musia na troch sochách ľudí, ktorí sú vnútri, pridávať a odoberať 2D tvary tak, aby vytvorili 3D tvar, ktorý sa zhoduje s 3D tvarom hráča, ktorý bojuje v samostatnej miestnosti. Do toho neustále prichádzajú noví a noví nepriatelia.

Hocikedy počas tohto procesu skladania tvarov traja hráči zomrú. Úlohou preživších je teda zobrať Ghostov zo zeme, a korektne ich odniesť k správnej soche mŕtveho hráča, ktorému daný Ghost patrí, čím ho oživí. Problém je, že iba hráči, ktorí sú mŕtvi, vidia, kde sa nachádza ktorý hráč. Pre hráčov, ktorí nosia Ghostov sú piedestály prázdne. Komunikácia a zapamätanie si, ktorý hráč ako vyzerá a akého má Ghosta je teda absolútne kľúčová. Až sa celý tím stretne vonku nažive, teda hráči v samostatných miestnostiach zložia svoje 3D kľúče a hráči vonku tieto kľúče napasujú správne na sochách, celý tím až na jedného hráča opäť zomrie a náhodný jeden hráč ostane úplne osamote. Jeho úloha je opäť priradiť Ghostov k sochám, a to pre celý zvyšok tímu, čím ho postupne oživí. Celé to je samozrejme znova pod časovým tlakom a ako predtým, celú túto sekvenciu musíte vykonať bezchybne trikrát. Bez návodov v prvý deň v tomto leveli boli tímy zaseknuté priemerne desať hodín neustáleho hracieho času. O polnoci nášho času sa na túto časť dostala väčšina tímov a o deviatej ráno stále nevedeli vyriešiť túto hádanku. Ak nenájdete piatich kamarátov, ktorých vzhľad poznáte, viete si asi predstaviť, aká je to nočná mora s náhodnými hráčmi.

Na konci sa dostávate na takzvaný Zenith, kde vás čaká finálny boss raidu, sám Witness. Veľkým odhalením je, že celý monolit, ktorým ste sa štverali, je vlastne Witnessovo telo. Pred prvým levelom vyzeral ako budova, no než vyjdete hore, zistíte, že z neho trčia ruky a hýbe sa. A jeho ruky strieľajú naozaj zovšadiaľ, pričom hráči ich musia korektne ničiť podľa symbolov, ktoré predstavujú. Do toho Witness občas príde s extra hlavolamom, kde hráči musia vystrieľať zo znakov lietajúcich vo vzduchu správny tvar. Potom Witness zapáli celú zem, čiže celý tím musí vyskočiť na niekoľko sekúnd, inak zomrie. Na bossa sa potom strieľa na strednom piedestále, ktorý počas celej sekvencie neustále horí a Witness popri tom na celý tím útočí. Celý raid trvá aj dnes na ľahkej náročnosti dokončiť priemerne cez desať hodín na jedno posedenie. Vyžaduje totálny perfekcionizmus od každého člena tímu, nikto nesmie byť slabý alebo niečo nevedieť. Po dokončení raidu dostanete možnosť kúpiť si tematickú bundu otextúrovanú tvarmi z Witnessovho monolitu. Po skončení pretekov sa všetkým hráčom ešte otvorí aj unikátna misia Excision, ktorá je prvou aktivitou pre dvanástich hráčov. Tá ponúka boj proti Witnessovi, no oveľa ľahší a s oveľa väčším množstvom spolubojovníkov, a umožňuje poraziť Witnessa aj tým, ktorí sa na raid necítia. Je akčná a pritom ľahká, nedá sa v nej zomrieť alebo zlyhať. Ide o peknú službu všetkým fanúšikom expanzie.

Destiny 2: The Final Shape nie je perfektná expanzia, no je tomu naozaj blízko. Je to dôstojná kulminácia desaťročnej ságy Svetla a Tmy a je takmer všetkým, čo sme od hry chceli. Poteší hlavne zarytých fanúšikov série, ale aj tých, ktorí na Destiny zanevreli už pred rokmi a uvažujú o návrate. Je otázne, či je dobré, že je jeho raid Salvation’s Edge až taký ťažký, nakoľko skutočne ide o polovicu zážitku z expanzie. Možno je škoda, že nie je prístupnejší, aby si ho mohli vyskúšať všetci. Na druhú stranu ide o neuveriteľnú čerešničku na torte pre tých najschopnejších hráčov a sťažnosti na nedostatok výziev nebude tentoraz mať určite nikto. The Final Shape môžem určite odporučiť každému, kto potrebuje tento rok uhasiť smäd po kvalitnej kooperatívnej strieľačke so silným nádychom fantasy. Odporúčam ju aj tým, ktorí majú šesťčlenný tím kamarátov, ktorí si myslia, že sú naozaj dobrí hráči a chýba im v hrách výzva. Adept na minimálne expanziu roka? Ešte sa uvidí, ale tentoraz Bungie naozaj vytiahlo silné zbrane.

Destiny 2: The Final Shape - Skutočná služba fanúšikom
Destiny 2: The Final Shape nie je perfektná expanzia, no je tomu naozaj blízko. Je to dôstojná kulminácia desaťročnej ságy Svetla a Tmy a je takmer všetkým, čo sme od hry chceli. Poteší hlavne zarytých fanúšikov série, ale aj tých, ktorí na Destiny zanevreli už pred rokmi a uvažujú o návrate.
Pozitíva
  • Strhujúca kampaň
  • Vizuálne takmer dokonalosť
  • Nový raid je presne to, po čom komunita roky túžila
Negatíva
  • Neprístupné nováčikom
95%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!