Register

A password will be e-mailed to you.

Ešte než sa naplno pustíme do hodnotenia herných titulov, ktoré si pre nás pripravil rok 2024, pozrime sa na minuloročnú hru, ktorej príchod ma veľmi príjemne potešil. Bolo to naposledy v roku 2005, kedy vyšlo štvrté a súčasne posledné pokračovanie hernej série SWAT a následne vo februári 2006 ešte DLC The Stetchkov Syndicate. Táto herná séria ma veľmi bavila svojimi nápaditými scenármi, solídne vystavanými mapami a najmä veľkou dávkou možností, ako vyriešiť celú situáciu. Vždy bolo potrebné sa iba správne rozhodnúť. Ready or Not tak po dlhých osemnástich rokoch prichádza ako duchovný nasledovník tejto série a vracia nás do role veliteľa policajnej jednotky SWAT. Bude však schopný prekonať svojich predchodcov?

Recenzovaná verzia: PC

Tentokrát nemusím v úvode nejako výraznejšie rozoberať príbeh, nakoľko ten tu je spracovaný skôr okrajovo. Vy ste veliteľom tímu jednotky SWAT v meste Los Suenos. Kriminalita prekvitá a vašou úlohou je s tým všetkým skoncovať. Treba sa vyzbrojiť a pustiť sa do akcie skôr, než by mohlo dôjsť k nepríjemnej tragédii. Čaká na vás 18 misií, ktoré preveria vaše schopnosti v oblasti rýchleho zaistenia situácie, záchrany rukojemníkov a pozatýkania ozbrojených zločincov. Pokiaľ by však predstavovali hrozbu, je treba ich okamžite zlikvidovať.

Ready or Not celkom slušne pokračuje v stopách už spomínaného SWAT 4. Hra funguje na úplne rovnakom princípe, kde situácie nie sú nijako výraznejšie príbehovo prepojené a v podstate je len potrebné splniť jednotlivé misie k tomu, aby sa vám odblokovali ďalšie. Najlepšie však je, že autori zachovali pôvodnú hrateľnosť, ktorá je nám už veľmi dobre známa, no rovnako sa rozhodli do hry pridať aj niekoľko noviniek, aby to nepôsobilo až príliš familiárne. Dvere môžu byť tentokrát zabezpečené výbušninou, ktorú najprv musíte deaktivovať. Mŕtvi nepriatelia môžu svoju smrť iba predstierať a rovnako tu máte k dispozícii aj nové taktické zariadenia ako je napríklad štít. Jediná zmena, ktorá ma výraznejšie nepotešila je, že hra pôsobí oproti svojmu predchodcovi oveľa pomalšie a nedá sa v nej bežať.

Rovnako tentokrát nemáte strikne zadaný tím a členov zásahovky si môžete vyberať sami. Budete mať k dispozícii viacerých policajtov, z ktorých následne zostavíte svoj tím. Jednotliví členovia tentokrát nie sú len pasívne postavy, ktoré len plnia vaše rozkazy. Spôsob, akým budete jednotlivé zásahy vykonávať, môže mať veľký vplyv na ich mentálne zdravie a spôsobilosť v jednotlivých misiách. V prípade, že budete mať vašich spoločníkov vystresovaných, nemusia podávať tak kvalitné výkony, ako keď sú plne pripravení. Neúspešná misia teda neznamená stopercentný reset, a budete sa musieť snažiť podávať čo najlepšie výkony. Tento ukazovateľ rovnako ovplyvňuje aj spôsob ako plníte jednotlivé ciele, či budú členovia jednotky počas výkonu zranení alebo usmrtení a rozdiel tiež urobí, ak zločincov zatknete namiesto toho, aby ste ich zastrelili. V prípade, že bude niekto na kraji s nervami, bude potrebné ho nahradiť iným členom tímu a poslať k doktorovi Greenovi na terapiu. Inak môže dokonca podať výpoveď.

K dispozícii máte taktiež solídny arzenál zbraní. Či už ide o vašu primárnu, sekundárnu alebo taktickú výzbroj, nájdete tu dostatok možností ako vybaviť seba i celý svoj tím. Je tu široké zastúpenie v oblasti pušiek, samopalov, brokovníc, no rovnako aj pištolí. Do nich následne môžete zvoliť potrebnú munícu a takisto viete svoje zbrane ešte vylepšiť prídavnými kúskami ako sú laser, zameriavač, baterka a rovnako aj tlmič. Samozrejme, nechýba ani ochranná vesta, flashbang, dymovnica a aj špeciálne vychytávky ako je optiwand. Výzbroj môžete pred každou misiou alternovať a hoci užívateľské rozhranie nie je jedno z tých lepších, postupne som sa v ňom naučil orientovať a bol schopný svoj tím vybaviť všetkým potrebným. Chce to trochu trpezlivosti, no keď ho pochopíte, už sa s tým dá pracovať.

Veľkým plusom je aj kvalitne spracovaná umelá inteligencia. Protivníci vedia často klamať svojim telom, alebo vás vedia v nečakaný moment prepadnúť. Musíte včas reagovať, aby sa nerozhodli skúsiť ešte naposledy šťastie a zlikvidovať vás napriek tomu, že sú na kolenách s rukami nad hlavou. Niekedy pomôže k opätovnému vzdaniu sa obyčajný kopanec, inokedy bude treba situáciu vyriešiť rázne. Ako som však už spomínal, svoju smrť môžu aj predstierať a preto je potrebné aj mŕtvoly spútať. Čisto pre istotu.

Čo sa týka umelej inteligencie vášho tímu, na jednej strane síce oceňujem, že sa pri vás držia a sami dokážu urobiť potrebné rozhodnutia kým ste niekde ďalej, no občas vedia týmto štýlom misii trochu ubližovať. Je super, že sa nemusíte starať, aby boli zbrane bezpečne zaistené, nepriatelia spútaní, pričom nemusíte nikomu nič dopredu hovoriť. Občas by som bol každopádne radšej, ak by tieto úkony nechali na mňa a ďalej strážili a zaisťovali jednotlivé oblasti. V niektorých misiách som si dokonca nebol istý, či je niekde nejaký bug, nakoľko nereagovali na príkazy, ktoré som im zadal a musel tak nájsť iný spôsob, ako vyriešiť danú situáciu. V jadre však platí, že k svojej práci váš tím pristupuje zodpovedne a vie sa s problémami vysporiadať.

Mapy sú takisto silnou stránkou titulu. Teší ma, že misie nikdy nepôsobia príliš podobne. Z času na čas je treba vysporiadať sa s väčším počtom nepriateľov, inokedy ich bolo len pár, no zabarikádovali sa v dome s veľkým množstvom nástrah. Niektoré mapy sú viac koridorové, inokedy v oveľa širšom priestranstve. Všetky tieto faktory je vždy potrebné zohľadniť, aby ste následne vedeli zhodnotiť, ako správne splniť jednotlivé úlohy. Nie vždy to bude jednoduché, no pokiaľ urobíte v kľúčových momentoch správne rozhodnutia, pôjde to.

Ak je ešte jedna vec, ktorú musím na hre vyzdvihnúť, tak je to zvukový dizajn a mixáž. Je vidieť, že tu tvorcovia mysleli na detaily a dokázali priniesť skutočne autentický zážitok. Zbrane počas streľby znejú veľmi solídne, explózie granátov sú spracované tiež veľmi dobre, no najviac som si uvedomil kvalitu zvuku počas komunikácie jednotlivých operátorov. V čase, keď som mal na sebe len helmu, zvuk bol príjemne ostrý, no v momente ako som svoju jednotku vyzbrojil plynovými maskami, dialógy boli oveľa viac zastreté a rovnako sa mojej postave zmenil aj celkový výhľad. Teší ma, keď tvorcovia nezabúdajú ani na takéto maličkosti.

Za príjemný bonus považujem ešte aj možnosť multiplayeru, kde sa buď môžete pripojiť niekomu do hry a vyskúšať si misie s náhodnými hráčmi, no taktiež je tu možnosť, aby si partia piatich kamarátov mohla vyskúšať byť svojou vlastnou jednotkou a komunikovať medzi sebou prostredníctvom mikrofónov. Dá vám to tak možno ešte väčší priestor na to, aby ste sa skutočne cítili ako zásahová jednotka, kde je výsledok misie kompletne vo vašich rukách.

Dalo by sa tým pádom povedať, že všetky najdôležitejšie elementy na to, aby hra fungovala boli úspešne zvládnuté. Hrateľnosť je skvelá, mapy nápadité, umelá inteligencia funguje a zbraní je tu dostatok a splnia svoj účel. Čo viac by sme mohli chcieť? Nuž, je tu niekoľko aspektov, ktoré, bohužiaľ, neboli až tak kvalitne zapracované a je nutné, aby sme si o nich povedali niečo viac. Nemôžem síce povedať, že by ktorýkoľvek z nich výraznejšie ovplyvňoval celkový dojem, sú však takisto súčasťou celkového balíka.

V prvom rade musím zhodnotiť, že hra mala dosť času na to, aby boli jednotlivé grafické glitche vychytané a bola vyladená absolútne na maximum. Od decembra 2021 bola v predbežnom prístupe a sprístupnená bola až v decembri 2023. Takže nerozumiem prečo mi mŕtvoly neustále tancujú na podlahe, prečo postavy prechádzajú časťami tela cez steny a taktiež prečo v určitých častiach tvorcovia úplne prehliadli niekoľko podstatných detailov. Za takýto považujem napríklad vašu cvičnú strelnicu na policajnej stanici, kde máte možnosť skúšať strieľať do terčov. Ako však budete vedieť, či ste boli úspešní, ak v nich nebudú žiadne stopy po výstreloch? Dúfam, že toto bude opravené neskôr nejakým patchom.

Hra bude taktiež celkom tvrdým orieškom aj pre herných pacifistov. Pokiaľ budete chcieť prejsť jednotlivé misie štýlom, že nebudete chcieť zabiť žiadneho zo zločincov, bude to celkom slušná fuška. Nepriatelia sa totiž často odmietajú vzdať a v prípade, že budú mať problém s dymom alebo na nich použijete pepperball, budú sa snažiť nejakým spôsobom s vami vybabrať, alebo dokonca si vziať najbližšieho rukojemníka a priamo pred vami ho popravia. Takže bude celkom nutné si položiť otázku, čo je vlastne menšie zlo. Splniť ciele tak, aby ste zaistili väčšiu bezpečnosť alebo riskovať všetko kvôli tomu, že nechcete siahnuť nikomu na život?

Kritike sa nevyhne ešte ani už spomínaný fakt, že budete sa musieť lepšie starať o svoj tím a zabezpečiť ich mentálne zdravie. Je to zaujímavý element a spočiatku som sa snažil čo najviac, aby som o svojich členov tímu počas misie nestratil, no reálne som si neskôr uvedomil, že na tom vlastne ani až tak veľa nezáleží. Hra vás síce motivuje, aby ste si svojich členov tímu chránili, no reálne ich môžete kedykoľvek vyhodiť a nahradiť novými. Hra vás síce penalizuje tým, že prepustením zvýšite ich hladinu stresu, no v princípe si k nim nikdy nevytvoríte žiadne puto. Nie sú to členovia tímu, s ktorými môžete komunikovať, alebo nejakým spôsobom po uzavretí misie prejsť nejakým debriefingom. Sú to proste len tváre, ktoré si buď budete chcieť v tíme udržať, alebo ich vymeníte za niekoho iného.

Na záver je tu ešte jeden malý detail, ktorý je ale treba spomenúť. Jediný faktor, pre ktorý má význam sa aspoň trochu snažiť chrániť váš tím je skutočnosť, že po dostatočnom množstve úspešne splnených misií sa im odblokujú špeciálne talenty, ktoré následne môžete využiť počas prechádzania ďalších misií. Niektorí dôstojníci sú paramedici, iní vedia lepšie so zločincami vyjednávať, prípadne vedia celkovému tímu zlepšiť ich schopnosti vykopnúť dvere, kvalitnejšie mierenie a veľké množstvo ďalších. Toto by však bolo ideálne, pokiaľ by ste ich nemuseli všetky pracne odblokovávať, no mali by ste ich od začiatku k dispozícii. Potom by ste tak do hry mohli aj vložiť určitú dávku taktiky. No ak sú to talenty, ktoré vám môžu pomôcť k väčšiemu úspechu na splnenie misie a musíte si ich odblokovať úspešným zvládnutím misie, ide o aspekt, ktorý dokopy využijete len v prípade, ak ste skutočne profesionálnym hráčom v oblasti FPS žánru.

Férovo však musím zhodnotiť, že Ready or Not mi skutočne skvele pripomenul moje zážitky z titulu SWAT4, pričom reálne dokázal koncept posunúť na vyššiu úroveň. Jednotlivé nápady tu boli väčšinou veľmi dobre zapracované a bez akéhokoľvek váhania môžem povedať, že hrateľnosť je skutočne kvalitná. S tou veľkou dávkou zbraní a misií si každý fanúšik taktických FPS príde na svoje a v niektorých častiach to bude skutočne poriadna výzva. Každopádne grafika mohla byť i kvalitnejšia a dúfam, že budúce patche odstránia spomínané nedostatky. Rovnako by mi neprekážalo, keby sa systém mentálneho zdravia vášho tímu aspoň trochu prepracoval a dal sa lepšie využiť. Potenciál v tom je, len nápady mali možno ešte trochu vyzrieť. Každopádne platí, že pokiaľ ste fanúšikom hernej série SWAT a dlho vám chýbal nový titul, v ktorom by ste si vyskúšali vaše taktické myslenie, tak Ready or Not dokonale uspokojí vaše herné chúťky.

Ready or Not - Po rokoch opäť v koži veliteľa jednotky SWAT
Pokiaľ ste fanúšikom hernej série SWAT a dlho vám chýbal nový titul, v ktorom by ste si vyskúšali vaše taktické myslenie, tak Ready or Not dokonale uspokojí vaše herné chúťky.
Pozitíva
  • Kvalitná hrateľnosť
  • Vynikajúci zvuk
  • Dizajn máp a umelá inteligencia
Negatíva
  • Grafické glitche
  • Sledovanie mentálneho zdravia vášho tímu pôsobí nedomyslene
  • Pohyb je veľmi pomalý
75%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!