Register

A password will be e-mailed to you.

Naša pravidelná rubrika o nezávislých hrách pokračuje aj v novom roku 2019, aj keď v mierne vynovenom šate. Náplň však zostáva rovnaká, teda každý mesiac vám dať do pozornosti päť nových, menej známych videohier, ktoré vyvinuli malé štúdiá. Môžeme vám teraz predstaviť náš výberom za mesiac január a znovu pôjde, tak ako doteraz iba o tituly, ktoré už vyšli v plnej verzii, takže sa už nenachádzajú ani v predbežnom prístupe. Takže si ich môžete v prípade vášho záujmu užiť naplno a bez obmedzení. Aké pozoruhodné tituly teda priniesol prvý mesiac roku 2019?

The Eternal Castle [REMASTERED] (PC)

The Eternal Castle [REMASTERED] je plošinovka s jednoduchým príbehom a vo veľmi výraznej vizuálnej štylizácii, zámerne využívajúcej iba obmedzenú paletu farieb. Mal by to byť vlastne remake rovnomennej hry The Eternal Castle z roku 1987, ktorá však v skutočnosti nikdy nevznikla. Napriek tomu je však aj v oficiálnych popisoch hry uvedené, že obsahuje oproti originálu množstvo nových herných mechaník. Tento netradičný marketingový nápad vytvárali samotní autori niekoľko rokov na niektorých známych fórach a podarilo sa im dokonale zmiasť mnoho hráčov.

The Eternal Castle sa odohráva v bližšie neurčenej budúcnosti, pričom vašou úlohou bude prežiť po nevydarenej misii a dostať sa z prekérnej situácie. Celá hra je zasadená do troch rôznorodých svetov, pričom na konci každého sa nachádza boss, ktorého je nutné poraziť. Musíte vždy zozbierať dostatok energie do svojej stíhačky, aby ste sa dostali nakoniec aj do štvrtého a záverečného sveta. Hlavnou devízou tohto indie titulu je jeho vysoká štylizovanosť napodobňujúca iba 2 bitové CGA rozlíšenie, ale s jemnými rotoskopickými animáciami a s modernou syntetickou hudbou. Na hre pracovala trojica talianskych vývojárov, pričom šéf projektu Leonard Menchiari strávil dva roky aj v známom Valve. The Eternal Castle vyšiel 5. januára 2019 na platformu PC.

Vane (PlayStation 4)

Vane je štylizovaná dobrodružná adventúra, v ktorej sa vžijete do úlohy vtáka. Vďaka zlatému prachu je však premenený na dieťa a od tej chvíle sa snaží zistiť, prečo je tomu tak. V tejto forme s ním musíte s ním nielen prelietavať oblohou, ale aj skúmať rôzne prostredia, ako sú napríklad púšť, hlboké jaskyne, alebo opustené ruiny. Tam všade hľadáte stopy a odpovede na otázku, aká je vaša úloha v celom príbehu. Vane neobsahuje žiadne nahovorené dialógy a prakticky ani žiadny text, takže celý príbeh je zobrazovaný výhradne iba vizuálne a je tak zámerne otvorený vašej vlastnej interpretácii.

Inšpiráciou tejto pozoruhodnej hry je kultový počin Ico, ktorý vzbudil zaslúženú pozornosť ešte v roku 2001 na PlayStation 2. Do rovnakého éterického a surrealistického univerza bol neskôr zasadený aj prequel Shadow of the Colossus z roku 2005. Obe netradičné adventúry vytvorilo japonské štúdio Team Ico, neskôr premenované na The Last Guardian. Preto zrejme neprekvapí, že tvorcovia Vane, konkrétne štúdio Friend or Foe Games taktiež sídli v Japonsku a viacerí jeho členovia pôsobili predtým práve v zaniknutom The Last Guardian (Team Ico). Surrealistická adventúra Vane vyšla znovu exkluzívne iba na platforme PlayStation 4, konkrétne 15. januára 2019.

Slay the Spire (PC, Nintendo Switch)

Slay the Spire v sebe kombinuje prvky kartových a roguelite hier, takže obsahuje náhodne generované úrovne, vysokú náročnosť a samozrejme nevyhnutnú permanentnú smrť. Vašou úlohou je v koži rytiera Ironclada, vražedkyňe Silent alebo robota Defecta vyšplhať na vrchol veže Spire a zničiť jej srdce. Táto cesta je strastiplná a lemujú ju rozličné potvory ktoré sa vám v tom snažia zabrániť. S nepriateľmi bojujete v ťahových súbojoch, kde sú vaše možnosti prezentované balíčkom rozličných kariet. Samotná hra je rozdelená do troch základných častí a celkovo osemnástich podlaží, ktoré symbolizujú postupné stúpanie k vrcholu veže Spire. Tieto podlažia sa skladajú okrem súbojových častí aj z obchodov, odpočinkových táborov a náhodných stretnutí, ktoré dávajú príležitosť rozšíriť váš balík o inak nedostupné karty alebo relikvie. Aj keď výber cesty je dôležitým prvkom, vylepšovanie vašej postavy sa odvíja najmä zo samotných súbojov. Hlavnou devízou tejto hry najmä vysoká návykovosť, ktorá bola oceňovaná vo viacerých recenziách, vrátane tej našej.

Slay the Spire je prvotinou amerického štúdia Mega Crit Games a strávilo najskôr vyše roka predbežného prístupu na Steame. Plná verzia bola nakoniec uvoľnená 23. januára 2019.

Pikuniku (Switch, PC)

V netradičnej adventúre Pikuniku sa ujmete zvláštneho červeného tvora bez rúk, ktorý disponuje iba dvoma dlhými nohami. Tie používa hlavne na rýchlu chôdzu a početné kopance. Tento tvor prebýva v jaskyni neďaleko malej dedinky, ktorej obyvatelia v ňom vidia hroznú príšeru zo starých legiend. Aby tento malý tvor vyvrátil ich nesprávne presvedčenie, rozhodne sa pomáhať prekonávať tamojším obyvateľom ich problémy. Počas tohto snaženia však odhalí ďalekosiahle sprisahanie a zahájil v tomto malom svete malú revolúciu…

Rovnako ako v iných bežných plošinovkách, tak aj v Pikuniku sa pohybujete smerovými šípkami a za neustáleho skákania, kotúľania sa, či dokonca kopancov skúmate tamojší farebný svet a stretávate jeho zvláštnych obyvateľov. Behom tohto putovania vás nečaká len množstvo hádaniek, minihier, bitiek s bossmi ale aj nepovinné skryté lokácie či easter eggy, pričom aj po dohraní celej kampane môžete ďalej skúmať tamojší svet. Okrem singelplayeru máte k dispozícii aj kooperatívni multiplayer pre dvoch hráčov, v ktorom spolupracujete s kamarátom a spoločne prekonávate všetky nástrahy.

Pikuniku má na svedomí štúdio Sectordub, zložené z vývojárov pochádzajúcich z viacerých európskych krajín a s rozličnými skúsenosťami. Jeho členmi sú napríklad Arnaud De Bock (Reigns), Remi Forcadell (Giraffes Volleyball Championship 2016), Alan Zucconi (0RBITALIS), alebo Calum Bowen (Lovely Planet). Pikiniku vyšiel  24. januára 2019 na platformy PC a Nintendo Switch.

Sunless Skies  (PC)

Sunless Skies je nástupcom steampunkovej rogue-like exploračnej adventúry s prvkami RPG Sunless Sea z roku 2015 a rovnako ako predchodca je založené na unikátnom svete štylizovanom do alternatívneho viktoriánskeho obdobia. Od udalostí v Sunless Sea ubehlo už desať rokov a nepriaznivé okolnosti prinútili kráľovnú Viktóriu presunúť svoje britské impérium z temných morí a oceánov medzi hviezdy. To však ešte nevedela, že tieto hviezdy nie sú len mŕtve kusy skál, ale žijúce bytosti, ktoré pomaly ale isto zomierajú. Vašou úlohou je odhaliť pôvod ich trápenia v steampunkovej lokomotíve. Tá bude napríklad prelietavať okolo zvyškov slávneho Big Benu, či medzi troskami britského parlamentu. Rovnako ako v predchodcovi vás čaká najmä prieskum tajomného vesmíru, dokovanie v prístavoch, neustále riešenie hladu, všadeprítomného strachu a nedostatkového tepla. Počas odkrývania príbehu sa musíte pripraviť aj na množstvo reštartov celej hry z dôvodu nevyhnutnej smrti.

Sunless Skies malo veľmi komplikovaný vývoj, keďže štúdio Failbetter Games bolo nútené prepustiť viacero svojich zamestnancov kvôli finančným problémom. Ďalšou ranou bol aj dobrovoľný odchod zakladateľa a hlavného scenáristu predchádzajúcej hry Alexisa Kennedyho. Titul sa aj preto dlho nachádzal iba v v režime Early Access a vydanie plnej verzie bolo mnohokrát posunuté. Nakoniec však predsa len vyšiel v plnej verzii a to 31. januára 2019.

Tak to je naša ponuka vybraných titulov od nezávislých štúdií za prvý mesiac tohto roku. Znovu sa k nám dostalo viacero zaujímavých menších hier, pričom logicky sme tu uviedli tie, ktoré nás v redakcii najviac zaujali. Už o mesiac sme tu s ďalším, tentokrát februárovým výberom.

Komentuj!