Hry, v ktorých hlavnú úlohu zohráva snaha o prežitie v nehostinných podmienkach zažívajú v súčasnosti veľkú popularitu. Je to zrejme spôsobené tým, že len v máloktorom žánri sa dokáže tak hráč zžiť zo svojou postavou a je prinútený sa dôkladne starať aj o tie najzákladnejšie potreby. Zatiaľ čo inde hlavný hrdina nemusí jesť, či spať a jeho hlavnou snahou nie je nič menšie než záchrana sveta, v survival žánri sa snaží iba prežiť. The Long Dark je survival hrou v tej najčistejšej možnej podobe a dokonca disponuje potenciálom na to, aby sa stal kráľom celého žánru.

The Long Dark sa objavil na Kickstarteri už v roku 2013 a fanúšikovia naň prispievali ešte aj počas ďalších mesiacov. Tvorcovia z kanadského štúdia Hinterland predstavili hneď na začiatku pomerne odvážny koncept čistokrvného survivalu vychádzajúceho z reality. To znamená, že v Long Dark sa nemali objaviť žiadne fantastické a nadprirodzené prvky a jediné ohrozenie mala predstavovať skutočná príroda nehostinných, chladných častí Kanady.Už v nasledujúcom roku 2014 sa The Long Dark objavil v predbežnom prístupe na Steame a vzbudil ohromný záujem hráčov. Tvorcovia pritom mali v pláne vytvoriť skôr menšiu hru, kde sa mal príbeh zamerať na pilota Willa Mackenzieho, ktorý v búrke nešťastne havaroval uprostred divočiny. Vašou úlohou malo byť iba previesť ho cez nehostinné prostredie do bezpečia. Tento jednoduchý koncept sa už čoskoro dočkal značných revízií. Ako rástol záujem hráčov, tak rástli aj ambície tvorcov priniesť oveľa komplexnejšiu hru, než pôvodne plánovali.

Všetky pôvodné plány a koncepty sa teda začali obmieňať a obsah začal narastať do úctyhodných rozmerov. Takzvaný Sandbox mód, ktorý mal pôvodne slúžiť len na testovanie základných mechaník sa premenoval na Survival mód a stal sa základným pilierom celej hry. V tomto móde je vašou jedinou snahou prežiť čo najdlhšiea priestor tu dostáva najčistejšia esencia survival žánru.

Početné updaty umožnili tvorcom zapracovať naozaj obrovské množstvo činností a možností. Okrem nutnosti jesť, piť a spať, obsahuje aj nutnosť pravidelných opráv vybavenia. Vznikajú tak situácie, kde je dilemou, či si obliecť ľahkú bundu, ktorá síce proti mrazu dobre neochráni, no je v 100% stave; alebo kvalitnú zimnú vetrovku, ktorá je však dotrhaná a nemáte dostatok kusov látky, aby ste ju mohli opraviť. I keď však disponujete potrebnými surovinami, úspech opravy je závislý od schopnosti šitia. Jednoducho, na každú vec potrebujete množstvo materiálu a ešte sa aj všetko musíte postupne učiť.

Jednou zo základných vecí potrebných na prežitie v chladnej pustine je, samozrejme, oheň. Ten však nemôžete rozložiť kdekoľvek na snehu a aj keď nájdete v niektorej opustenej chatke kachle, vyhraté (a vyhriate) zďaleka nemáte. Na rozloženie ohňa potrebujete suché menšie vetvičky, noviny, zápalky a drevo.  No ani to nie je všetko. Pre zvýšenie pravdepodobnosti úspešného založenia ohňa je potrebné zohnať ešte olej, ktorý podporí jeho horenie.

Učiť sa musíte aj také základné činnosti ako je varenie, zimný rybolov, či lukostreľba, alebo streľba ako taká. O všetku výbavu sa treba, podobne ako o oblečenie, starať. Pušku pravidelne čistiť, sekeru alebo nože zase brúsiť. K týmto početným, takmer nekonečným starostiam, samozrejme, patrí aj neustála potreba dávať si pozor na zranenia. Aj malý zoskok môže totiž privodiť menšie zranenie, ktoré však vzhľadom na nehostinnú krajinu má často fatálne následky. Liečenie tiež nie je jednoduché. Okrem obväzov potrebujete aj rôzne lieky na tlmenie bolesti alebo zastavenie infekcie. Celkový počet schopností je rozsiahly a The Long Dark v tomto ohľade zahanbuje aj mnohé RPG.

Dôležitou súčasťou prežitia je, samozrejme, aj crafting – výroba vecí zo základných materiálov. Vytvoriť sa dá skutočne všetko možné. Na kvalitný kožuch však budete musieť zabiť medveďa, čo je niečo, čo sa vám podarí skutočne až v pokročilom štádiu hry. Dovtedy budete radi, keď sa vám vôbec zadarí svetlicou alebo kameňom zahnať obyčajného vlka. Vyrobiť takú pochodeň je na jednej strane zas pomerne jednoduché, ale zase môže vyhorieť veľmi rýchlo, keď s ňou vyjdete do veterného počasia.

Keď som už spomenul zvieratá ako vlky a medvede, tak musím dodať, že práve oni sú vašimi jedinými živými protivníkmi v hre. V The Long Dark sa nielenže nestretnete s fantastickými príšerami, ale rovnako som nenarazil ani na žiadneho ľudského oponenta. Ľudí som síce našiel, ale výhradne len ako zamrznuté, snehom zaviate mŕtvoly, ktoré sa dali občas obrať o výbavu. Je to práve tento prvok totálnej samoty a odlúčenia, ktorý dodáva The Long Dark tú správnu atmosféru. Napriek tomu, že epizodický príbehový režim ešte stále nie je úplne dokončený a základom tak stále zostáva Survival mód, práve vďaka výbornej atmosfére som sa nedokázal od hry odtrhnúť.

The Long Dark zaujme už na prvý pohľad svojou svojráznou štylizáciou. Komixový vizuál beží na osvedčenom engine Unity. Po početných obsahových aktualizáciách je hra je už stabilná a nenarazil som na žiadny bug, či iný väčší problém. Tvorcovia sa o svoj produkt stále starajú vzorne a rozširujú ho vo všetkých smeroch. Neustále tak pribúdajú nové oblasti a nové možnosti. K pôvodnej postave letca Willa už pribudla nová ženská postava doktorky Astrid Greenwoodovej. Tá prežíva vlastný príbeh a separátne sa snaží o vlastné prežitie. Príbeh, ktorý je rozdelený na epizódy, však stále nie je úplne uzatvorený. Zatiaľ tvorcovia uvoľnili len prvé dve epizódy a tak hlavným režimom stále zostáva pôvodný Sandbox Survival. Ten je však natoľko obsiahly, že už teraz je zrejmý obrovský potenciál tejto hry.

Z pôvodne malej a nenápadnej hry sa postupne stáva jeden z najzásadnejších survival titulov, aké kedy boli vytvorené. Na Steam Workshope je navyše dostupný aj pravidelne aktualizovaný český preklad, ktorý bude po svojom dokončení oficiálnou lokalizáciou. Už beztak obrovské možnosti, ktoré The Long Dark momentálne ponúka, majú byť ešte dlho po vydaní ďalej rozširované, pričom pláne je už dokonca aj filmové spracovanie.

The Long Dark - Skúste prežiť kanadskú zimu
The Long Dark je veľmi ambicióznym survival titulom, ktorý zreje ako víno. Čím je starší, tým je lepší a súčasná verzia je už plne hrateľná. Bežní hráči určite nebudú sklamaní, a priaznivci survival žánru by mali byť rovno nadšení.
  • Unikátna grafická štylizácia a atmosféra
  • Mimoriadne komplexná hrateľnosť
  • Ide o survival v tej najčistejšej možnej podobe