Motorsport Manager – Splnený sen pravých fanúšikov motoršportu Piraten 23. mája 2017 Recenzie Pre fanúšikov áut existuje množstvo hier, v ktorých môžu po všetkých možných povrchoch preháňať svoje vysnívané kusy. Pre tých skutočne pravých je tu aj Motorsport Manager. Recenzovaná verzia: PC “…if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver…” – Ayrton Senna Je až na neuverenie, že hra podobného typu tu chýbala už dlhé roky. Nájsť skutočne rovnocennú hru k Motorsport Manager je veľmi ťažké, minimálne ak ju hľadáme v posledných pätnástich rokoch. Našťastie, existuje britské vývojárske štúdio Playsport Games. Už od pohľadu je vidieť, že ich motoršport naozaj baví a v nasledujúcich riadkoch vám ukážem, prečo. Treba im však vystrúhať poklonu, pretože prišli s týmto ojedinelým nápadom – previesť motoršport do hier aj z pohľadu manažmentu. Po prvotnom úspechu na mobilných zariadeniach zistili, že diera na trhu skutočne je a dopyt po takejto hre znamená pekný balík peňazí. Preto prišli a zalepili ju aj na PC. “Auto racing began 5 minutes after the second car was built.” – Henry Ford Pri spustení hry si všimnete, že môžete zahájiť vlastnú kariéru, prípadne individuálne preteky. Na začiatku vás zrejme trocha zamrzí, že hra neobsahuje licencie, ale dá sa to chápať. Navyše autori šikovne implementovali podporu módov, takže si veľmi jednoducho môžete doplniť vaše reálne obľúbené série, pretože sa už o väčšinu postarala komunita. Hlavným stavebným kameňom hry je kariéra, takže vaše kroky veľmi rýchlo poputujú práve tam. Niekoho by mohlo odradiť, že v základe sú prítomné iba formuly. Športové GT vozy sa vám sprístupnia až formou DLC. K dispozícii sú 3 úrovne súťaží, každá s vlastnými pravidlami. Vrcholom je analógia k súčasnej F1, iba s poriadnymi desaťvalcami. Po výbere série si ešte môžete zvoliť ľubovoľný tím. V slabšom tíme síce budete mať menší rozpočet, ale aspoň na vás nebude vyvíjaný veľký tlak na výsledky a naopak. Moje kroky smerovali do najslabšej formulovej série a s tretím najslabším tímom som nečakal veľké zázraky. Veľmi rýchlo som odhalil, že to bol dobrý krok, pretože hra na vás na začiatku spustí pomerne robustný tutoriál a kým to všetko budete vstrebávať, ubehne pomerne dlhý čas. Autori sa naozaj neboja zahltiť hráča, ale zároveň ho tým neodradia. V hre je totiž výborný balans medzi komplexnosťou a jednoduchosťou herných mechanizmov. Asi pre nikoho nie je prekvapením, že riadiť pretekársky tím je veľmi zložitá a komplexná úloha, ktorú jeden človek ťažko zvládne. Autori si to uvedomili tiež a je sympatické, že sa hra nepúšťa do zbytočných hardcore simulácií, pretože takto si hru užije takmer každý. Po úvodnom zahltení mu totiž princípy prejdú do krvi a začne ich brať ako samozrejmosť. “If everything seems under control, you’re not going fast enough.” – Mario Andretti Aj po osvojení princípov však budete mať čo robiť, aby ste celý ten cirkus uspokojivo riadili. Hra funguje v dvoch rovinách, v spravovaní tímu mimo pretekov a v riadení stratégie svojich jazdcov počas víkendu. Mimo pretekársky víkend musíte umne narábať s rozpočtom, pretože máte na starosti zázemie tímu ako továreň alebo testovaciu trať. Zázemie je potrebné postupne budovať, vylepšovať a samozrejme udržovať, čo nie je lacná záležitosť. Okrem toho vám peniaze zhltnú aj vaši mechanici a hlavný dizajnér. Keď budete stúpať vyššie, budete potrebovať kvalitnejší personál a ten si pochopiteľne vypýta viac peňazí. Dizajnér vám počas sezóny bude stavať nové súčiastky pre monoposty, čomu sa nevyhnete, ak chcete ostať konkurencieschopným tímom. Bohužiaľ však tiež stoja pekný balík. Potom sú tu, pochopiteľne, jazdci. Komplexné bytosti s vlastnými štatistikami a povahovými črtami. Ja som sa vybral cestou podpísania čo najlepšej jazdeckej dvojice, čo sa ukázalo ako veľmi dobrý ťah a aj keď nebolo toľko peňazí na mechanikov a auto, dokázali vykúzliť pekné výsledky. Ich morálku ovplyvňujú hlavne výsledky a ak im dáte zhrdzavený šrot, tiež za vás nebudú jazdiť s radosťou. Dôležití sú aj z iného hľadiska – dokážu prilákať lepších sponzorov. Práve sponzori sú okrem majiteľa tímu váš hlavný zdroj peňazí cez sezónu a čím lepší sponzor, tým viac peňazí vám ponúkne. Keď si teda zhrnieme hlavné posolstvo tejto časti, je to jednoduché. Spravovať tím je drahá záležitosť a budete sa len tak obracať, aby ste dokázali robiť konštantný progres vpred a nezbankrotovali. Dilemy o tom, kam investovať zarobené peniaze za preteky budú na poriadku dňa. “When you are fitted in a racing car and you race to win, second or third place is not enough.” – Ayrton Senna Zásadnou zložkou hry je aj taktizovanie cez preteky. Po vzore reálnej F1 je k dispozícii viacero druhov pneumatík a dokonca sú aj rovnako značené. Cez tréning budete hlavne nastavovať setup jednotlivých áut a každý jazdec má rád trochu iné nastavenie, čo treba brať do úvahy. Škoda, že sa setupy z roku na rok neuložia a musíte teda všetko robiť znova. Taktiež budete chcieť čo najviac krúžiť po trati, aby ste získali potrebné dáta na ďalšie dni. Vtedy totiž dokážete z pneumatík dostať aj o 15% rýchlejšie časy. Každá trať má iné parametre, inak sa na nej ničia pneumatiky a spaľuje benzín. Do úvahy treba brať aj počasie, a okrem očividného dažďa myslím aj teplotu cez suché preteky. Vaše gumy sa totiž môžu ľahko prehriať a brať si do 30 stupňovej horúčavy najrýchlejšie Ultrasofty nie je dobrý nápad, pretože si na nich po pár kolách môžete akurát tak uvariť praženicu. Kvalifikácia je potom skôr o zúžitkovaní nazbieraných dát a nastavenia vozu. To hlavné príde v pretekoch. Vašim jazdcom môžete dávať pokyny o tom, ako veľmi majú tlačiť na pneumatiky, prípadne aký motorový mód zvoliť. Počas celých pretekov totiž treba mať v hlave rozvrhnuté zastávky v boxoch a aj množstvo benzínu, pretože každý kilogram v nádrži znamená ťažší monopost a teda pomalšie časy. Potom môže zrazu prísť safety car a vtedy príde na rad aj taktizovanie so zastávkou v boxoch. Oplatí sa totiž zastaviť skôr cez safety car a potom až do konca šetriť gumy a benzín? Tu mi trocha prekážalo, že cez preteky nemáte dostatok informácií, aby ste sa mohli na 100% rozhodnúť. Neviete si totiž zobraziť zoznam všetkých časov vašich jazdcov v predchádzajúcich kolách. Taktiež mi po čase začala mierne vadiť až príliš veľká miera mikromanažmentu vašich jazdcov, v niektorých prípadoch by totiž mohli existovať aj sami, napríklad pri udržovaní optimálnej teploty v pneumatikách. “Motor racing is like one big family, ultimately, and when you come back to it, that’s really what it feels like.” – Mario Andretti Zaujímavým prvkom je demokratický prístup k tímom. Počas každej sezóny prebieha niekoľko hlasovaní o zmenách v pravidlách pre budúcu sezónu a tak môžete nakloniť misky váh na stranu, ktorá viac vyhovuje vášmu tímu. Zrušiť kvalifikáciu a poradie pred štartom rozhodnúť žrebom? Prečo nie, ak ste na chvoste poľa vo výkonnosti. Skrátiť okruh, aby viac vyhovoval konkurenčnému tímu s lepšími prevodovkami? No to teda nie! Ďalšou zaujímavosťou je aj vyrábanie rizikových súčiastok, ktoré vám poskytnú viac výkonu, ale hrozí porušenie predpisov a následná pokuta a jej zakázanie. Škoda, že do hry neboli viac zapracované médiá, ktorých prítomnosť spočíva iba v suchých a veľmi rýchlo sa opakujúcich rozhovoroch, spočívajúcich v jednej otázke. Technická stránka je veľmi dobrá. Preteky prebiehajú v 3D režime a aj keď mohli vyzerať ešte krajšie, hardwarové nároky sú takto držané pomerne nízko aj pre občasných hráčov. Pre tých z jaskyne je tu aj 2D režim pretekov, ktorý už musí bežať naozaj takmer každému. Jednotlivé trate a ich okolie je vymodelované detailne a pekne, len škoda, že je iba 16 lokalít. Rozhranie a tabuľky sú vizuálne pekné, ale občas vám na nich autori neposkytujú dostatok informácií. Grafy pozícií cez preteky sú, bohužiaľ, dosť neprehľadné a takmer nepoužiteľné. Zvuková kulisa je nevtieravá a ani po hodinách hrania sa nezunuje. Cez preteky pekne znejú zvuky motorov a skandovanie naplnených tribún. “Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports… all the others are games.” – Ernest Hemingway Motorsport Manager je skutočný zážitok pre všetkých fanúšikov motoršportu, ktorí túžia po inom zážitku než len v sedadle rýchleho auta. Svoju úlohu hra splnila naozaj s prehľadom a takmer všetko funguje správne. Médiá tvoria v reále veľkú rolu, ale autorom sa ich nepodarilo plnohodnotne preniesť aj do hry. Niekedy vadí nedostatok zobrazených informácií a hráč musí pri rozhodovaní iba hádať. Sú to však len detaily, ktoré vám hranie rozhodne neskazia. Prepracované spravovanie tímu, nakladanie so stále nedostatkovými financiami a taktizovanie cez preteky v peknom 3D kabáte sa len tak neomrzí. Niekto môže namietať, že po čase sa z hry stáva stereotyp a mal by do určitej miery pravdu. Ja sa však aj po štyridsiatich hodinách stále teším na ďalšie hranie a návykovosť sa hre nedá uprieť. Autorom z Playsport Games patrí moja poklona a už sa teším, čím nás potešia v budúcnosti. Hru na recenziu poskytla spoločnosť [/alert Motorsport Manager - Splnený sen pravých fanúšikov motoršportuMotorsport Manager ponúka skvelý mix možností spravovania vlastného tímu, od podpisovania personálu, cez vytváranie vlastných súčiastok až po samotný pretekársky víkend. Všetky tieto aktivity sú pritom zábavné a rovnocenné. Po čase sa predsa len môže dostaviť stereotyp, ale to je už v náture daného žánru. Ostatné nedostatky sú skôr drobnosťami a neprekážajú plnému vychutnaniu tejto skvelej a originálnej hry.Pozitívaskvelý mix prepracovanosti a prístupnostipekný 3D kabát počas pretekovnávykovosťNegatívaupozadené médiániekedy nedostatok informácií pre hráčapo čase sa môže dostaviť stereotyp2017-05-2390%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (0 Hlas)0%Komentuj!