Register

A password will be e-mailed to you.

Aktuálna konzolová generácia pomaly, ale isto speje k svojmu záveru. Na súčasné konzoly sa dokončujú posledné veľké tituly a exkluzivity, medzi ktorými sa nachádza i titul Days Gone od SIE Bend Studio, ktorý si budú môcť majitelia konzol PlayStation 4 vychutnať v závere apríla tohto roku. Ja som mal vďaka preview eventu možnosť vyskúšať si dobrodružstvo Deacona St. Johna v predstihu a rád by som sa s vami podelil o moje dojmy z hrania. Poďme teda bez zbytočných rečí priamo na vec.

Skôr, než prejdem k samotnej hre, by som rád spomenul, že na tomto evente som si zahral Days Gone po prvý raz, keďže som predtým nemal príležitosť skúsiť si tento titul na žiadnej inej akcii, či podujatí.

Vitajte vo svete po apokalypse

Úvod hrateľnej hrateľnej ukážky patrí prestrihovej scéne, v ktorej sme mohli vidieť Deacona, jeho ženu Sarah a Williama Greya, prezývaného Boozer. Svet zachvátila panika a nejaký druh infekcie, ktorý doposiaľ známy svet mení na šialenú “vojnovú” zónu. Čo je však ešte horšie, vrtuľník, ktorý odlieta z miesta je už plný a nemá toľko voľných miest, aby sa doňho vošli všetci. Deacon posiela do vrtuľníku Sarah, nakoľko je zranená a potrebuje sa urgentne dostať do bezpečia.

Ak dianie okolo Days Gone sledujete, určite vám neuniklo, že v čase, kedy sa odohráva hlavná príbehová línia titulu je z Deacona vdovec, pretože o svoju ženu Sarah prišiel. To, ako k tejto tragickej udalosti došlo si bude musieť každý jeden z vás zistiť sám, avšak jedno je zrejmé – na hlavnom hrdinovi a jeho povahe sa strata milovanej osoby a i svet v troskách nepopierateľne podpísali. Hoci prezentovaná ukážka neodhalila veľa z príbehu, i tak to stačilo na to, aby si autori získali moju pozornosť a vzbudili vo mne záujem zisťovať, čo sa v tomto svete prihodilo, ako to vlastne bolo so Sarah a kam speje zničený svet a preriedená civilizácia. Vďaka jednej prestrihovej scéne mi je už teraz jasné, že nepôjde iba o prežitie, ale aj o niečo viac.

Hoci je ťažko súdiť, ako kvalitný príbeh hry bude, s istotou možno povedať, že bude hrať veľmi dôležitú úlohu. Nebude iba doplnkom popri prežívaní a súbojoch, pretože práve príbeh bude hnacím motorom celej hry, nakoľko ide o príbehovú záležitosť. To je z môjho pohľadu jedine dobre, pretože ja osobne mám rád príbehové hry a vyzerá to tak, že Days Gone v tomto smere ponúknu dobrý zážitok. Podľa všetkého sa autori budú dostatočne venovať postavám, samotnému svetu a chýbať nebudú ani zvraty. Jednoducho povedané, nájdeme tu všetky prvky, ktoré ak budú dostatočne zaujímavé, udržia hráčovu pozornosť od úvodných, až po záverečné titulky.

Už úvodná hrateľná sekvencia naznačuje, že Deacon je nie žiaden svätec a ak chce v nehostinnom svete prežiť, bude musieť podľa toho i konať. Po skončení vyššie spomínanej prestrihovej scény som sa “konečne” chopil ovládania a začal naberať prvé reálne dojmy. Začiatok som však neabsolvoval po vlastných nohách, nakoľko sa k slovu ihneď dostáva Deaconova motorka. Už tu som spozoroval jedno príjemné prekvapenie – pocit z jazdy a ovládania motorky je naozaj viac než dobrý. Váhu dvojkolesového tátoša cítiť a nemáte pocit, že by ste ovládali kartónovú krabicu, ktorá iba pláva po povrchu.

Motorka príjemne reaguje na vaše pokyny, avšak nečakajte, že v hre nájdete akýsi arkádový model ovládania. Vidieť, že si tvorcovia dali pri práci na fyzikálnom engine námahu, aby pôsobil uveriteľným a realistickým dojmom. Samozrejme, nemožno tvrdiť, že ide o 100% simuláciu, no osobne som bol veľmi milo prekvapený tým, ako sa motorka správa počas jazdy.

To isté sa dá napísať i o ovládaní samotného Deacona. I v tomto prípade bolo pre tvorcov dôležité, aby pohyby postáv pôsobili čo najvernejšie. Z toho dôvodu musíte počítať s tým, že hoci Deacon dokáže rýchlo utekať, šprint nepôsobí prehnaným a zrýchleným dojmom. Možno mnoho hráčov nadobudlo o Days Gone mienku, že pôjde iba o ďalší survival titul v rade, avšak práve takéto prvky hru odlišujú od iných zástupcov žánru.

Z hrateľnej ukážky som si odniesol dojem, že v prípade Days Gone je veľký dôraz kladený na to, aby jednotlivé aspekty pôsobili čo najrealistickejším dojmom. Ťažko však posudzovať to, ako sa hra bude správať v neskorších pasážach, pretože my sme mali možnosť hrať v podstate iba začiatok.

Príjemne ma prekvapila i akčná zložka hry, ktorá bude veľmi dôležitá, keďže ide o survival akciu. Nejde ani tak o to, že by hra v tomto smere prinášala nejaké nové, doposiaľ nevídané prvky (aspoň teda v prezentovanej ukážke), avšak pocit z akčných pasáží je naozaj veľmi dobrý. Či už používate zbraň na boj z blízka, alebo siahnete po strelných zbraniach, z oboch typov zbraní ide rešpekt. Keďže ide o hru určenú pre dospelé publikum, autori sa nebránia ani násiliu, ktoré je skutočne explicitné a brutálne. Napriek tomu je zábavné roztrieskať Freakerovi hlavu bejzbalovou pálkou, ktorá je vylepšená o klince. Musím sa priznať, že som pri likvidácii preferoval kradmý postup a likvidovanie nepriateľov pekne potichu, pretože stealth je zvládnutý veľmi dobre a nevzbudíte nežiadúcu pozornosť.

Samozrejme, je iba na vás, či sa budete chcieť zbaviť nepriateľov nepozorovane, alebo sa pokúsite postrielať všetko živé takzvaným Rambo štýlom. Osobne túto voľbu neodporúčam, pretože ani na strednej obtiažnosti, ktorú mimochodom autori odporúčajú zvoliť pre vyvážený zážitok, nie je Deaconova výdrž veľmi veľká a rýchlo sa môže stať, že zomriete. Ak už na prestrelku dôjde, môžete využiť skrývanie sa za rôzne predmety a odhaliť sa iba vtedy, keď je to potrebné. Páčilo sa mi, že v SIE Bend Studio nezabudli ani na prepínanie pohľadu počas akcie, a tak môžete kameru presúvať z pravého ramena nad ľavé podľa potreby. V mnohých hrách býva tento prvok problémový, keďže nejeden raz terén blokuje výhľad na nepriateľa a vám nezostáva nič iné, len opustiť bezpečie, odhaliť sa nepriateľovi a skúsiť byť tým rýchlejším. V tomto prípade to, našťastie, nie je problém.

Pochvalu si zaslúži i umelá inteligencia protivníkov, ktorí počas prestrelky iba hlúpo nestoja na jednom mieste. Nepriatelia sa presúvajú, snažia sa využiť početnú prevahu, kryť sa za prekážky, obísť vás zozadu a podobne. Áno, umelá inteligencia v Days Gone neposunie hranicu na novú, doteraz nevídanú úroveň, avšak ja osobne som bol spokojný so správaním nepriateľských jednotiek.

Keďže ide o survival akciu plnú zmutovaných ľudí, určite sa nejeden z vás pýta, aká je atmosféra. Počas slnečného dňa je v rámci žánru štandardná, avšak napríklad pasáž, v ktorej prechádzate aj s Boozerom cez tunel je naozaj výborná a napätie ide rapídne nahor. Hral som so slúchadlami a musím povedať, že v tmavých priestoroch a počas noci bude atmosféra výborná. Z Freakerov ide rešpekt a myslím, že tu odviedli v SIE Bend Studio naozaj dobrú prácu. Animácie sú skvelé a zvuky, ktoré Freakeri vydávajú naozaj nepríjemné. Zaujímavá je horda, o ktorej sa hovorí od predstavenia hry. Počas ukážky som sa s touto početnou skupinou stretol nejeden raz a vždy bolo zaujímavé hordu sledovať. To, ako sa nepriatelia hýbu, strkajú do seba, bezhlavo po vás idú – v tomto smere je Days Gone naozaj pôsobivým počinom. A to som, podľa slov Emmanuela Rotha, senior animátora v SIE Bend Studio, nemal tú možnosť vidieť hordu v plnej sile.

Páči sa mi, ako autori vyriešili kruhové menu, v ktorom si vyberáte predmet a zároveň si v ňom môžete vyrábať niektoré veci, ako napríklad Molotov koktejl. Pri krátkom podržaní analógovej páčky do určitého smeru si vyberiete daný predmet, avšak ak páčku v tejto polohe podržíte dlhšie, ponuka sa posunie ďalej a vy si tak môžete vyrobiť požadovaný predmet. Ak teda máte potrebný materiál. Jednoduché, intuitívne a rýchle. Skrátene – žiadne zbytočné vstupy do menu, či klikanie na niekoľko položiek.

Days Gone bude hrou, ktorá aktívne využite dotykovú plochu na ovládači, keďže potiahnutie prstom do každého smeru vyvolá odlišnú akciu. To znamená, že potiahnutím nahor môžete vyvolať sekciu venovanú príbehu a aktívnym misiám či progresu, smerom doľava pre zmenu inventár, potiahnutím vpravo si otvoríte mapu, no a smerom nadol sa zase zobrazí strom schopností. Spomínam to najmä z toho dôvodu, že v poslednej dobe sa z dotykovej plochy stalo skôr obyčajné tlačidlo, no tu to rozhodne neplatí.

V prezentovanej verzii bol k dispozícii i Photo režim, ktorý som si v rýchlosti prezrel a jeho možnosti vyzerali byť na prvý pohľad veľmi obsiahle. Dnes je tento režim k dispozícii takmer v každej hre, avšak v prípade Days Gone mi prišlo, že v porovnaní s inými titulmi je tu prítomných omnoho viac nastavení. Už teraz sa možno tešiť na skvelé screenshoty Freakerov, ktoré hráči budú po vydaní bezpochyby zdieľať vo veľkom.

Dostupný bude aj už spomenutý strom schopností, vďaka ktorému budete Deacona učiť novým trikom a zvyšovať jeho šance v súboji s nehostinným svetom. Jedna vetva sa zameriava na konfrontáciu na blízko, druhá na strelné zbrane a tretia zase na Deaconove schopnosti spojené s prežitím, ktoré v prezentovanej ukážke slúžili najmä k stopovaniu nepriateľov. Som zvedavý, čo presne ponúkne plná hra, nakoľko tomuto prvku som sa počas hrania až tak veľmi nevenoval. Verím však tomu, že pôjde o dôležitú súčasť titulu, v opačnom prípade by bolo zbytočné tento prvok vôbec implementovať.

Aby som však iba nechválil, musím spomenúť i to, čo nebolo úplne tip-top. V prvom rade je to grafická stránka. Na celej akcii sa Days Gone prezentoval na PlayStation 4 Pro a dá sa povedať, že hra vyzerá veľmi pekne. Súčasne však mám pocit, že Horizon Zero Dawn vyzeral predsa len o niečo lepšie. Súvisieť to môže s tým, že v prípade Days Gone sa využíva multiplatformový Unreal Engine 4 a nie engine, ktorý bol priamo ušitý na mieru PlayStation 4. Pri jazde na motorke bolo vidieť, ako sa male kríčky dokresľujú neskôr, než by som si prial. Ideálne by pritom bolo, ak by sa tento neduh neobjavoval vôbec. Spozoroval som i zvláštnych “duchov” objavujúcich sa na obryse postáv, avšak tento jav sa objavoval iba občas. To môže byť záležitosťou checkerboardingu alebo toho, že som sedel veľmi blízko TV a tým pádom videl aj to, čo pri normálnej pozorovacej vzdialenosti nie je vidieť. Samozrejme, treba brať na zreteľ i skutočnosť, že verzia, ktorú sme mali k dispozícii, nie je finálna a neobsahovala niektoré úpravy a vylepšenia, ktoré už v čase preview akcie vývojári do hry implementovali.

Iné nedostatky som počas môjho hrania nespozoroval, no kolegovi z Čiech sa nepriateľ zasekol o objekt. To je bezpochyby možné, nakoľko v hrách s otvoreným svetom sa podobné veci môžu prihodiť. Napriek tomu čo som napísal vyššie, si však nemyslím, že by Days Gone by pri vydaní trápili nejaké zásadné technické problémy.

Hra, ktorá posunie žáner o krok ďalej?

Days Gone je titul, ktorý môže žáner survival akcií posunúť zase o krok ďalej. Zrejme nie niečím vyložene revolučným, ale tým, že to čo bude robiť, bude robiť naozaj dobre a kvalitne. Osobne mám veľkú radosť z toho, ako autori dbajú na detaily a je pre nich dôležité i to, že veci majú svoju váhu a podľa toho by sa mali aj správať. Mnoho ľudí porovnávalo Days Gone s The Last of Us, avšak ide o naozaj odlišné hry a pri hlbšom skúmaní sa ich podobnosť veľmi rýchlo stráca. A to je iba dobre.

V hrateľnej ukážke som si teda vyskúšal jazdu na motorke, priamu konfrontáciu s nepriateľmi, stealth a i kontaktné súboje. Potešujúce je, že o každej zmienenej situácii môžem prehlásiť, že funguje dobre a je zábavná, čomu napomáha i vydarené ovládanie. Hoci som s Days Gone nestrávil toľko času, koľko by som si prial, v niečom som si naozaj istý. Hrateľná ukážka ma presvedčila o tom, že Days Gone je titul, ktorý majiteľom a fanúšikom PlayStation 4 urobí radosť, i keď pravdepodobne nebude v recenziách zbierať až tak vysoké známky, ako napríklad minuloročný God of War. Mňa si však hrateľná ukážka získala, a preto ma celkom mrzí, že 26. apríl je teraz akosi ďaleko.

Za pozvanie na Days Gone preview tour ďakujeme spoločnosti

Komentuj!