Dead Cells – Perfektná plošinovka, ktorá vás pohltí Broslowski 27. septembra 2018 Recenzie Občas vás nejaká hra pohltí natoľko, že sa od nej neviete odtrhnúť aj niekoľko hodín. Titul od štúdia Motion Twin zachádza ešte o niečo ďalej a dokáže u vás vyvolať až nefalšovanú závislosť. Dead Cells je totiž vskutku unikátna záležitosť a patrí k hrám, ktoré vás dokážu zabaviť naozaj nadlho. Recenzovaná verzia: Nintendo Switch Dead Cells je vlastne akousi kombináciou roguelike žánru a metroidvanie a jej herné mechanizmy sú naozaj fascinujúce. Celá hra prakticky pozostáva z opakovania tých istých levelov, ktoré sa však neustále procedurálne generujú. Koncept smrti je pritom úplne iný ako sme zvyknutí z podobne ladených hier. V Dead Cells je totiž smrť takmer nepodstatná. Jediné, na čom skutočne záleží, je to, čo stihnete vykonať do najbližšej smrti a odomknúť si v cieli každého levelu. Uznávam, že to možno neznie až tak zaujímavo, no verte, že opak pravdou. Môže za to hlavne fakt, akým spôsobom a podarilo vývojárom ozvláštniť procedurálne generované svety. Niečo k herným mechanizmom Samotný príbeh je naozaj minimalistický a autori na neho zjavne nekládli veľký dôraz. Stačí ak budete vedieť, že sa stávate bezmenným väzňom na nepomenovanom ostrove a vašou úlohou je raziť si cestu vpred. Počas prechádzania jednotlivými úrovňami pritom neustále zbierate rôzne bunky, ktoré padajú z porazených nepriateľov. Pokiaľ náhodou porazíte elitného nepriateľa, či väčšieho bossa, získaných buniek môže byť hneď niekoľko desiatok. Tie sa však dajú získavať aj z náhodne rozmiestnených bunkových kontajnerov, a asi je vám už viac-menej jasné, že celý titul sa sústreďuje práve na zbieranie všemožných buniek. Tie môžete následne premeniť u obchodníkov po skončení levelov na permanentné vylepšenia, vytváranie predmetov z nazbieraných blueprintov, dokonca je možné zvyšovať si aj šancu na lepšie dropy. Vďaka tomu sa k vám môžu neskôr častejšie dostávať kvalitnejšie predmety. Avšak pozor, ak počas levelu z akéhokoľvek dôvodu zomriete, všetky vyzbierané bunky opustia vaše telo a stratia sa. V tom prípade začínate od samého začiatku, čiže na prvom leveli, s minimálnym životom a prázdnymi rukami. Ostrov sa navyše kompletne rekonfiruguje a vás tak čaká úplne iný zážitok. Jediné, čo vám zostáva po smrti, sú permanentné vylepšenia, ktoré však v podstate nijak výrazne nezlepšujú schopnosti vašej postavy alebo nazbieraných predmetov. Okrem buniek taktiež zbierate aj zlato. To je možné využiť na vylepšenia aktuálnych zbraní, nákup nových, či resetovanie dočasných schopností. V Dead Cells môžete likvidovať svojich oponentov takmer všetkými zbraňami od výmyslu sveta. Nájdete tu napríklad rôzne meče, či už klasické alebo obrovské obojručné, kopie, ťažké topánky, s ktorými viete rozkopnúť nepriateľa o stenu, respektíve ho zhodiť ho z platformy, krátke a dlhé luky, kuše, nože určené na hádzanie, alebo aj granáty. Nechýbajú ani vežičky, ktoré automaticky demolujú všetko navôkol, a dokonca ani rôzne kúzla. A to nie je ani zďaleka všetko. Každá jedna zbraň má navyše unikátne vlastnosti. Kým niektoré luky vedia zasadiť kritický zásah zblízka, iné zase z diaľky, nájdete tu dýky, ktoré dávajú vyššie poškodenie pri útoku zozadu, obojručné meče, čo vedia omráčiť nepriateľa pri prvom útoku, či blesky ignorujúce nepriateľský štít a schopné zasiahnuť všetkých nepriateľov namočených vo vode. A to ani nehovoriac o tom, že ponúkajú hneď niekoľko typov poškodení. Oheň, ľad, jed, krvácanie. Tie sa navyše dajú navzájom kombinovať, čo dáva ďalší rozmer zostavovaniu vášho vybavenia. Počas prechádzania jednotlivých levelov, ktoré sú naozaj rôznorodé, narazíte aj na rôzne runy. Tie pre zmenu odomykajú iné typy pohybov, či schopnosti interagovať s jednotlivými objektmi v leveloch. V praxi to má taký význam, že vďaka novo nadobudnutým schopnostiam budete schopní odomykať si nové, alternatívne cestičky a vďaka nim budete môcť napríklad vystúpiť z levelu odlišným východom. Áno, aj v tomto máte na výber a hoci sa vám budú zdať prvé prechody pomerne lineárne, časom zistíte, že to ide aj inak. V leveloch dokonca nájdete aj rôzne teleporty ktoré vám umožňujú rýchle cestovanie v rámci jedného levelu. Zoznam zbraní je fenomenálny V Dead Cells môžete likvidovať svojich oponentov takmer všetkými zbraňami od výmyslu sveta. Nájdete tu napríklad rôzne meče, či už klasické alebo obrovské obojručné, kopie, ťažké topánky, s ktorými viete rozkopnúť nepriateľa o stenu, respektíve ho zhodiť ho z platformy, krátke a dlhé luky, kuše, nože určené na hádzanie, alebo aj granáty. Nechýbajú ani vežičky, ktoré automaticky demolujú všetko navôkol, a dokonca ani rôzne kúzla. A to nie je ani zďaleka všetko. Každá jedna zbraň má navyše unikátne vlastnosti. Kým niektoré luky vedia zasadiť kritický zásah zblízka, iné zase z diaľky, nájdete tu dýky, ktoré dávajú vyššie poškodenie pri útoku zozadu, obojručné meče, čo vedia omráčiť nepriateľa pri prvom útoku, či blesky ignorujúce nepriateľský štít a schopné zasiahnuť všetkých nepriateľov namočených vo vode. A to ani nehovoriac o tom, že ponúkajú hneď niekoľko typov poškodení. Oheň, ľad, jed, krvácanie. Tie sa navyše dajú navzájom kombinovať, čo dáva ďalší rozmer zostavovaniu vášho vybavenia. Množstvo predmetov, na ktoré môžete celkovo naraziť, je naozaj úctyhodné a napriek stovke hodín, ktoré som v Dead Cells strávil, nemám odomknutú ani len polovicu zo všetkých dostupných. Na svojej ceste ostrovom inak môžete mať pri sebe dvojicu zbraní, dvojicu granátov/kúziel/vežičiek a jednu fľaštičku na doplnenie života počas každého levelu. Tá sa dá doplniť v sekcii medzi jednotlivými levelmi, pričom ak sa vám zdá, že je jedna je málo, neskôr si ich počet môžete aj zvýšiť. Ak som spomínal, že pomocou zlata môžete upravovať zbrane na rôzne spôsoby, platí to aj v tom zmysle, že môžete kompletne zmeniť ich atribúty. Všetky zmeny sú však náhodné. Náhoda hrá v tejto hre veľkú úlohu a veľakrát sa stane, že ak vám šťastie nepraje, predmet si jednoducho zmeníte za horší. Rovnako sa môže stať, že už v prvom leveli nezískate žiadny granát, kvalitnejší luk, či kúzlo a tým pádom bude prechod cez neho o dosť ťažší. Taktika a nepriatelia A aby toho nebolo málo, každý predmet má akúsi „farbu“. Táto farba definuje skupinu predmetu, pričom červená je brutalita, modrá taktika a zelená prežitie. Brutalita posiluje zbrane na blízko, taktika strelné zbrane a pasce, no a prežitie zdravie. Hlavne zo začiatku je skutočne náročné sa zorientovať v tom, akým spôsobom vyskladať tú správnu kombináciu. Po čase sa však do toho dostanete a výber bude jednoduchší. Vždy záleží na tom, aké zbrane vám v jednotlivom prechode padli, akú cestu si vyberiete, a podľa toho sa viete pripraviť na rôzne typy nepriateľov, ktorí na vás čakajú v tej, či ďalšej oblasti. V oblasti medzi jednotlivými levelmi je možné navoliť si aj rôzne mutácie buniek, ktoré sú opäť zakaždým unikátne. Novú mutáciu môžete zvoliť prakticky po každom absolvovanom leveli, následne ju môžete za poplatok vymazať a zvoliť nanovo. Čo sa týka samotných nepriateľov, ich vizuálne spracovanie a schopnosti sú taktiež unikátne a dá sa povedať, že ani jeden nie je rovnaký. Na niekoho platí to, na niekoho zase niečo iné a spoločné majú hlavne to, že takmer každý z nich dokáže niečim prekvapiť. Preto sa musíte mať neustále na pozore a dá sa povedať, že celú hru sa učíte metódou pokus/omyl ako na nich vyzrieť. Kým niektoré typy nepriateľov nájdete naprieč celou hrou, iných iba v konkrétnych leveloch. Krv vám však nemusia piť iba nové príšerky, ale aj tí úplne najzákladnejší oponenti. Pokiaľ totiž nebudete mať šťastie na dropy, verte, že sa adekvátne zapotíte aj pri nich. Audiovizuálne a technické spracovanie Grafické spracovanie sa dá charakterizovať ako pixelart v tej najčistejšej a najkrajšej forme, akú som kedy videl. Na grafickú štylizáciu som skutočne náročný a z tohto pohľadu Dead Cells exceluje na plnej čiare. Z obrázkov to tak možno nevyzerá, no pokiaľ hru nedoceníte z nich, prípadne ani z videií, v pohybe určite áno. Ruka v ruke s ňou idú aj animácie, ktoré sú naozaj bohaté a, čo je hlavné, plynulé. Či už ide o samotnú postavu, jednotlivých oponentov, či vizuálne efekty, kde nechýbajú ani explózie, na všetko je radosť sa pozerať. To isté sa dá tvrdiť o zvukovej stránke, ktorá ideálne sekunduje brutalite, prebiehajúcej na obrazovke. Dynamická hudba vlastne len podčiarkuje všetko horeuvedené. Dead Cells som hral na Nindende Switch a v 99% prípadov som nemal žiadny problém mať s plynulosťou hry, a to či už v handheldovom, alebo v zadokovanom režime. Treba však poznamenať, že občas sa nejaké tie FPS dropy objavia. A to hlavne vtedy, keď naplníte kataklizmický scenár v podobe zdevastovania niekoľkých desiatok nepriateľov naraz, v kombinácii s rôznymi perkami, ktoré donútia nepriateľov explodovať. Úprimne sa však tomu vôbec nečudujem, z niektorých komb by pokojne mohla vybuchnúť aj samotná obrazovka. Veľké prekvapenie Čo dodať na záver? Dead Cells je výborná hra s unikátnym konceptom, výbornou grafickou úpravou a skvelým ovládaním, ktoré vám padne do ruky ako uliate. Vzhľadom k jej až neuveriteľnej komplexnosti, danou množstvom možností, ako vylepšovať vašu postavu, rozsiahlym arzenálom zbraní, rôznorodými nepriateľmi a procedurálne generovanými úrovňami, predstavuje mix, ktorý ideálne funguje či už v pohodlí domova, alebo na cestách. Vďaka svojmu konceptu ide o hru, ktorú si môžete vychutnávať, aj keď máte k dispozícii menej voľného času. A ak sa do nej ponoríte, naplno, odmení sa vám naozaj kráľovskou zábavou. Za mňa ide o ašpiranta na titul roka a osobne ho odporúčam každému.Dead Cells – Perfektná plošinovka, ktorá vás pohltíDead Cells prináša unikátnu kombináciu roguelike žánru a metroidvanie, ktorá síce môže odradiť viacerých hráčov vyššou obtiažnosťou, avšak kvalitou jednotlivých zložiek dokáže zabaviť na dlhé hodiny.PozitívaChytľavá a návyková hrateľnosťVýborné pixelartové spracovaniePlynulé a intuitívne ovládanieNegatívaPre niekoho vysoká náročnosť 2018-09-2795%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (2 Hlasy)93%Komentuj!