Začiatky tvorby hier v ČSR Jozef Moravec 21. apríla 2017 Rubriky, Téma Kto by tipoval rok 1984 za začiatok hernej tvorby v bývalom Česko-Slovensku, tipoval by správne. Práve v tomto roku totiž mali majitelia Sinclair ZX Spectra, ktorý bol u nás v ČSR veľmi obľúbený, možnosť uzrieť jednú z prvých hier pre túto platformu – Poklad od Fuxoftu. Nedostatok skúseností a obmedzené možnosti tvorby odsudzovali domáce hry na prostoduché vykrádačky a remaky prispôsobené pre nášho konzumenta. V mnohých prípadoch dokonca išlo o seriózne porušovanie autorských práv. Na druhej strane si však treba uvedomiť, v akom prostredí a za akých podmienok sa vyrábali hry v týchto časoch. Zvyšok sveta (hlavne Nemecko, USA a Japonsko) bol kvalitatívne niekde úplne inde, pričom sa dalo pokojne hovoriť aj o rozdiele svetelných rokov. Tvorba hier v ČSR sa spočiatku niesla v znamení ZX Spectra, PMD 85 a Atari, ktoré boli hlavnou programovacou platformou hier. Takéto stroje mal doma málokto a ak aj áno, materiálov na výuku nebol dostatok. Začínajúci programátori sa preto sústredili do Svazarmových klubov a Socialistického Zväzu Mládeže. Tieto spolky mali k dispozícii aj západne tituly – tie boli tolerované pre výukové účely. Najčinorodejšou postavou tohoto obdobia bol František Fuka, ktorý stál za zrodom hier Indiana Jones (textová hra), Tetris 2 alebo Podraz 3 (ktorý mimochodom nemal prvý ani druhý diel). Tvoril pod značkou Fuxoft. Videopriemysel, ak to tak možno nazvať, fungoval takto skrz Svazarmy a Zväzy do roku 1989. Po tomto roku, sa herná tvorba a scéna začala viac komercializovať. Vznikali prvé firmy, český Proxima – Software, či slovenský Ultrasoft. Tie sa špecializovali na vývoj pre ZX Spectrum, no ich hry pochádzali prevažne z osemdesiatych rokov. Tématika hackerov a crackerov v hrách bola u nás veľmi obľúbená aj keď pochádzali zo zahraničnej tvorby – prepájanie modemov, sietí, využívanie vzdialených konzol, ulievanie si peniažkov na vlastný účet, prepisovanie známok v škole až po nukleárnu vojnu. Presne podľa filmovej predlohy Wargames (1983). Práve Podraz 3 sa po svojom vydaní rozšíril naozaj bleskovo a zožal veľký úspech. Ako sa vlastne tento úspech meral? Tým, že vzniklo ohromné množstvo spin-offov, neoficiálnych pokračovaní a remakov. “Trh” bol zaplavený hrami s názvom Podraz do takej miery až vlastne nikto nevedel čo je skutočné pokračovanie a čo len fanúšikovský projekt. Pravdou však je že Fuka sa k Podrazu nikdy nevrátil. Opraty pionierskej firmy na trhu počítačových hier neskôr prebrala spoločnosť Vochozka Trading. Tá stála za zrodom prvej oficiálne distribuovanej hry v Česku, ktorou bola adventúra Světák Bob pre Amigu. Príbeh je o stroskotancovi, ktorý sa pri búrke a ocitne sa na pustom ostrove, odkiaľ sa musí dostať. Zaujímavosťou je, že hra sa niesla v štýle klasickej textovky, oproti starším výtvorom v tomto žánri však obsahovala i grafiku a hudbu. Světák Bob mal vcelku slušný úspech a preto nasledovalo vydanie ďalšej adventúry Tajemství Oslího Ostrova, to už pre OS DOS a Windows. Narozdiel od Světáka Boba už šlo o point and click adventúru, ktorá až veľmi nápadne pripomínala Monkey Island a bola obsiahnutá na 3,5″ diskete. To sa písal rok 1994. Firma Vochozka Trading stála aj za prvou hrou vydanou na CD – aj v tomto prípade išlo o adventúru nazvanú Dračí Historie z roku 1995. Tá ponúkla príbeh o malom dráčikovi Bertovi hľadajúceho svojho otca. Aj keď tieto hry nie sú z dnešného pohľadu nijak výnimočné, v konečnom dôsledku zohrali pomerne výraznú rolu pri formovaní ďalšej tvorby a firmy vďaka nim naberali neoceniteľné skúsenosti. Situácia v týchto časoch však mala skutočne ďaleko od ideálu. Našincovi sa vďaka politickej situácii, či jednoducho nedostatku zdrojov dostávali mnohé hry do rúk často až roky po ich vydaní. Ak už aj došlo k malému zázraku, angličtina tvorila pre mnohých neprekonateľnú prekážku a preto bolo nutné veľa hier lokalizovať. To znamenalo veľa práce a zmien v zdrojových kódoch. Prečo si teda rovno nespraviť vlastnú hru? Aj preto sa tvorba v ČSR až po neskoré deväťdesiate roky niesla v tomto duchu. Mali sme možnosť vidieť české kópie Indianu Jonesa, Boulder Dashu, remaky sovietskych hier ako Perestroika aj Tetris. Okrem už spomínaného titulu Tajemství Oslího Ostrova stojí za zmienku aj erotická adventúra 7 dní a 7 nocí, zjavne inšpirovaná slávnou sériou Leisure Suit Larry. Okrem toho v tých časoch vznikla aj RTS Paranoia citeľne parafrázujúca Dune II, a Unlimited Warriors, až príliš nápadne pripomínajúci Mortal Kombat. Takto to pokračovalo až do roku 1998, pričom dovtedy by ste tie naozaj kvalitnejšie hry spočítali na prstoch jednej ruky. Až potom sa začala situácia výraznejšie obracať. Čo sa týka čisto slovenskej scény, tá na tom nebola nijak zvlášť lepšie. Výraznú rolu na trhu zastávala spoločnosť Riki Computer Games, ktorej majiteľom bol slovenský podnikateľ Richard Pintér. Ten bol na slovenskej scéne rovnako významnou postavou ako spomínaný Petr Vochozka v Česku. Stál napríklad aj za vznikom prvého herného magazínu na Slovensku, ktorý dostal názov Riki Multimedia Magazine. Inak sa spoločnosť zameriavala prevažne na distribúciu domácich titulov. Spomeňme napríklad tituly ako Ramonovo Kouzlo, Anatema: Legenda o prekliatí, či Mutácia Johnyho Burgera (Mutation of J.B.) Znova však platilo, že o naozaj kvalitné tituly bola núdza. Jediné herné štúdio, ako tak spĺňajúce vyššie kritériá bol bratislavský Cauldron. Ten dal v roku 1996 za vznik kvalitnej logickej záležitosti Quadrax a o rok neskôr ťahovej stratégii Spellcros. Ten je považovaný za jednu z najlepších domácich stratégií vôbec. Zvyšok však snáď ani nestál za reč. Prvou medzinárodne úspešnou hrou z našich končín sa stal Hidden & Dangerous od Illusion Software z roku 1999, ktorý prerazil až za veľkú mláku do USA. To však už Česko-Slovensko zopár rokov neexistovalo a tento úspech tak patrí výhradne našim západným susedom. Prelom milénií každopádne môžeme označiť za začiatok modernej éry tvorby hier na Slovensku, či Česku. Začiatky boli ťažké a mnoho hier, ktoré vznikli v ČSR v úplných začiatkoch neobstoja z pohľadu dnešného konzumenta. Ich príbehy by ste dokázali napísať aj vy počas prestávky v škole. Je však dôležité si uvedomiť, že bez týchto hier by sme pravdepodobne nikdy nehrali úžasnú Mafiu, Flashpoint, Armu, Brány Skeldalu, či Posla Smrti. O týchto hrách si môžete prečítať v našom špeciáli TOP 11 najlepších českých hier 1. diel a 2.diel. Vzdajme teda spoločne hold predkom týchto úžasných hier a samozrejme aj vytrvalým ľuďom, ktorých ani mnohé prekážky na technickom či politickom poli neodradili od tvorby hier a softwaru. Komentuj!