Popri komplexných fantasy RPG s prepracovaným príbehom a čarovnými svetmi, ktoré vás doslova pohltia, vznikol aj ich odľahčený podžáner, ktorý sa na prvý pohľad tvári ako veľkolepé RPG, no už po niekoľkých hodinách zistíte, že daným hrám chýba niečo, vďaka čomu by sa mohli postaviť na piedestál vedľa tých najžiarivejších RPG kúskov. Takéto pseudo RPG sa skôr dajú porovnať s dnešnými novodobými akčnými FPS, ktoré taktiež veľmi často umožňujú okrajovo vylepšovať postavy či zbrane. Štúdio Fairyship Games sa však netají tým, že ich hra Testament: The Order of High Human je skôr akčnou adventúrou z pohľadu prvej osoby než čistokrvným RPG, na čo prídete aj sami už po pár minútach hrania. Čo nám však tento titul teda ponúka?

Testament je ďalšou zo série hier, ktorej ústredným motívom je boj svetla proti temnote. Ten však sprevádzajú aj rôzne ďalšie klišé ako zrada pomaly na každom kroku či dokazovanie si toho, kto má vlastne pravdu. Samotná hra sa začína dosť nešťastne, prebúdzate sa polomŕtvy v lesnej chatrči, kde vás ošetrilo nejaké stromové monštrum. Za chvíľu zistíte, že ste Aran, kráľ vznešených ľudí, pôvodne nesmrteľná bytosť, ktorá ochraňoval Tessaru pred temnotou. No váš brat Arva podľahol temnote, zradil vás aj váš rod a Tessaru uvrhol do temnoty. Vy sa tak vydávate na cestu za pomstou a záchranou sveta. Vývojári vám tak predstavia viaceré scenérie: lesy, jaskyne, stredoveké mesto a jeho vidiek, či lávové dračie útesy a zamrznuté hory. Krajina je z tohto hľadiska dostatočne rozmanitá, no hlavným neduhom je v tomto prípade príbeh. Vaša postava si je vedomá toho, čo sa tam nedávno udialo a čo tomu predchádzalo, no vy sa to dozvedáte len z jeho komentárov, ktoré často zo seba vysype v náhodných okamihoch. Popritom ešte nachádzate všemožné záznamy (dokopy 90), ale ani vďaka ním nebudete veľmi múdrejší.

Hlavné misie sú dosť priamočiare, doslova len idete za nosom. Ak sa náhodou máte niekam vrátiť, tak vám to hra ukáže pri stanici rýchleho cestovania. Vedľajšie úlohy sú na tom podobne, buď sa niekde niečo zaujímavé dozviete a vraciate sa do už preskúmaných oblastí, alebo len musíte ísť niečo nájsť, aby ste sa s tým mohli vrátiť. Poslednou časťou sú takzvané tajné úlohy, ktoré sú spojené s porazením 5 bossov, stelesnení temnoty, tých musíte vo svete nájsť, no keď s nimi chcete bojovať, musíte poznať ich meno, ktoré sa skladá z dvoch častí a to je opäť potrebné niekde vo svete nájsť. Za ich porazenie získate hromadu XP a odblokuje sa vám nové ultimátne kúzlo, ktoré si však musíte odomknúť za skúsenostné body.

Netrvalo tak veľmi dlho a začal som mať pocit, akoby som hral nejakú fantasy verziu Serious Sama. Je pekné, že môžete nepriateľov zabíjať aj v stealth režime, no veľmi často to skončí aj tak tým, že ich pobijete lukom a idete ďalej, lebo hra na to nie je stavaná. Väčšina súbojov sa nesie v duchu klasických arénových bojov. Prídete na väčšie priestranstvo, uzavrú sa vám všetky prístupové cesty a začnú sa na vás po vlnách hrnúť nepriatelia. A je len na vás ako ich zlikvidujete. Aj keď využívanie mágie je v hre dosť okrajové. Osobne nerád hrám za mága vo fantasy hrách, no v tomto prípade som okrem liečivého kúzla a špeciálneho kúzla na dočasnú nezraniteľnosť ani žiadne iné nepoužil. No povedzme si o tom viac pekne po poriadku.

Súbojový systém je celkovo trochu zvláštny. Aj keď máte možnosť používať silné a slabé útoky a tým rôzne kombá, výsledok je často taký, že budete len zbesilo klikať myškou, keďže nepriateľov je často toľko, že aj tak vám kombá väčšinou prerušia. V hre chýba aj možnosť blokovať údery, to vývojári nahradili len možnosťou odraziť úder, čo je taktiež prakticky zbytočné. Takže počas súbojov budete najmä skákať a uskakovať. Ak sa rozhodnete Testament hrať na klávesnici, tak by ste mali počítať s tým, že hra nepozná SK rozloženie čísel na klávesnici, zároveň si tak budete musieť prepnúť kláves ALT určený na úskoky na niečo iné, ak nechcete neustále nadávať nad tým, že sa vám prepol jazyk klávesnice a vy si tak v zápale boja nemôžete prepnúť zbrane.

Druhou časťou vašej výzbroje je luk. Ten je častokrát užitočnejší ako meč, hlavne preto, lebo s ním viete zasiahnuť slabiny nepriateľov, čím ich zlikvidujete jedným zásahom. No má to jeden háčik, šípov je v hre pomerne málo a často vám dôjdu v ten najnevhodnejší moment. Najväčší problém to môže byť v arénach s bossmi, keďže hra často nepočíta s tým, aby vám v daný moment doplnila šípy aspoň na polovicu, keď už nie na maximum. V priebehu hry však nájdete aj viaceré špeciálne šípy, ktoré vám budú pomáhať počas súbojov alebo riešiť hádanky. Dočkáte sa odrážajúcich sa šípov, výbušných či prierazných. Musím však priznať, že pri tom ako je hra naťahovaná, je až dosť smutné, že posledné menované šípy dostanete asi tak dve hodiny pred koncom hry a to v nej strávite skoro 25 hodín, v závislosti od zvolenej náročnosti a toho, či budete plniť všetky vedľajšie úlohy. Veľkou výhodou pri luku je aj to, že si pri jeho používaní môžete spomaliť čas.

Poslednou možnosťou vašej sebaobrany je mágia. Vzhľadom k tomu, že rozprávame o fantasy hre, mala by byť najfantastickejšia, no nie je. Mnohí nepriatelia majú určité slabiny, napr. že sú zraniteľné ohňom či bleskami. No kúzla často spotrebovávajú príliš veľa many a tie silnejšie trvá pomerne dlho použiť. Takže, keď vás zaplavia nepriatelia, s čarovaním sa môžete prakticky rozlúčiť. Kúziel je však v hre dostatok, takže ak ste fanúšikom mágov, môžete si to vyskúšať sami. No bez luku a meča si rozhodne neporadíte.

Na základe toho, čo som napísal si možno myslíte, že súboje a putovanie v koridore sú jedinou zložkou Testamentu. No to nie je skutočne všetko. Okrajovo tu narazíte aj na tri chrámy prastarej rasy Seekerov, ktoré sú plné hádaniek. Tie musíte vyriešiť alebo prekonať, aby ste sa dostali k nejakej časti vášho vybavenia. Je to vcelku príjemná zmena popri všetkom tom zabíjaní. Okrem toho sú v hre aj špeciálne truhly, ktoré odomknete tým, že vyriešite hádanku so zrkadlami. Teda správne nasmerujete lúč svetla ku kryštálu. Mnohé z nich sú veľmi ľahké, no pri niekoľkých som sa aj trochu zapotil. Hlavne neviem, či to bol úmysel alebo skôr bug, no v niektorých mi neukazovalo, ktorým zrkadlom práve otáčam, čo to celé trochu komplikovalo. Týchto hádaniek je vcelku dosť, takže ku koncu hry, hlavne keď už budete mať kryštály života a many na maxime, začnú byť aj trochu otravné.

RPG prvkov je inak ozaj málo. Za plnenie úloh a likvidovanie protivníkov získavate XP a levelujete, čím získavate skúsenostné body. Za tie si tak odomykáte napríklad nové schopnosti, kombá alebo posilňujete poškodenia špeciálnych šípov. Popri tom sa vám však zvyšuje aj život, mana a poškodenie mečom, kúzlami či lukom. Inventár v hre prakticky nemáte, ten je len vo forme nesených šípov, kryštálov a spotrebných predmetov. Tie vám poskytujú dočasne nejaký bonus, podľa toho čo práve potrebujete. Viaceré však spotrebovávajú manu. Dané predmety nachádzate vo svete alebo si ich môžete kedykoľvek vyrobiť z hmoty, ktorú neustále nachádzate. Postupne tak zistíte, ktoré sa vám najviac hodia a tie budete používať počas náročných súbojov.

Temnota nie je len nejakým strašiakom v pozadí príbehu, ale je skutočná a doslova vás zabíja. Často ju predstavujú obrovské oči, ktoré vytvárajú buď bariéry, cez ktoré nemôžete prejsť, alebo okolo nepriateľov štít. Môžete ich vidieť len pomocou vnútorného zraku, tým vidíte aj slabiny nepriateľov, a následne ich musíte zlikvidovať lukom, ak chcete zabiť protivníkov, ktorým robia štít. Okrem takýchto menších očí narazíte aj na veľké oko, takzvaného Nightbringera, ktorý zošle na celú arénu temnotu, tá vás bude zraňovať, kým ho nezlikvidujete. Aspoň okrajovo sa takto vývojárom podarilo zakomponovať i boj svetla proti temnote.

Nepriatelia sú každopádne rôznorodí, no ich počet je na môj vkus nafúknutý, keďže viaceré ich typy sa líšia len maličkosťami. V hre tak narazíte na prerastených hobbitov, poloskamenených ľudí, čo sa správajú vlastne ako zombíci, dračie potvorky či brutálnych katov. Možno by aj stačilo, lenže keď ich v hre zmasakrujete za tých 25 hodín toľko, tak nejak sa vám ku koncu to ich zabíjanie zunuje. S bossmi je to podobné, už po pár hodinách si všimnete, že zabíjate tretieho kamenného golema. Takto vás potom čakajú skoro rovnaké tri nekromantky alebo už spomínaných 5 tajných bossov. Škoda, že na tomto trochu viac nezapracovali. Okrem toho máte v hre aj encyklopédiu postáv. Pri nej ma však zaskočilo to, že na konci hry som mal odomknutých len 11 záznamov z 29, neviem teraz, či je to len nejaká chyba alebo celkovo im mnohé tie čísla v tej encyklopédii nesedia.

Na záver sa ešte v krátkosti pozrime na technický stav. Mal som možnosť si prečítať viaceré názory a mnohí recenzenti sa sťažovali, že im hra padala, lagovala či sa stretli s rôznymi glichmi. V mojom prípade som mal asi šťastie, ale vo Windowse som sa ocitol len raz a výpadky grafiky som nejako nepostrehol. Testament som vyskúšal na notebooku s RTX 2070 aj na PC s RTX 4070ti a môžem povedať, že odporúčané požiadavky zodpovedali RTX 2070. Zároveň po vydaní vyšli i grafické ovládače, ktoré boli priamo určené pre podporu hry. No aj keď z môjho pohľadu chválim optimalizáciu, tak musím podotknúť, že grafická stránka je všelijaká. Niekedy vyzerá Testament vskutku skvostne a jednotlivé scenérie a protivníci vás očaria. No mnohokrát som mal pocit, akoby som mal pred očami Oblivion, čo robí najmä nie úplne zvládnutý kontrast medzi tieňmi a svetlom. Ide o dielo indie štúdia, takže mnohé výčitky treba brať s rezervou a tak k tomu aj chcem pristupovať. Chápem, že na postavu, čo povedala dokopy 20 viet nepotrebovali hviezdnu dablérku, ale drásalo mi to uši. Čo sa týka technického stavu si však nemyslím, že je hra na tom tak zle, ako to vykresľujú mnohí recenzenti.

Poďme si to teda zhrnúť. Testament nám toho chcel ponúknuť strašne veľa, no výsledkom je to, že sa hra stáva ku koncu strašne stereotypnou. A to koniec je už aj z pohľadu vývojárov len jeden boss fight za druhým, takže aj oni to chceli už len čo najskôr skončiť. Príbeh je strohý a na jeho konci nakoniec ani nebudete vedieť, o čo vlastne išlo, čo poriadne zamrzí, hlavne keď ste tu strávili tých 25 hodín. Optimalizácia je slušná, no grafika je na dnešné pomery skôr priemerná. Vývojári sa vo veľkej miere sústredili na súboje, no ani to im úplne nevyšlo a tak aj tie logické hádanky išli vo veľkej miere do pozadia. Testament mal potenciál a v hĺbke nejde o zlú hru, no chcelo by to viac. Ak však máte radi všemožné fantasy a nemáte privysoké nároky, potom mu pokojne dajte šancu. Verím, že počas dlhých zimných večerov, keď už bude v zľave, vás dokáže zabaviť dostatočne.

Testament: The Order of High Human - Prehnané ambície temnotu neporazia
Testament: The Order of High Human sa snažil skĺbiť početné súboje s rôznymi formami rébusov, no vývojári trochu precenili svoje sily. Takto sme dostali síce dlhú, ale nemastnú-neslanú hru, ktorá ku koncu srší istým stereotypom. Ak však máte radi všemožné fantasy a nemáte privysoké nároky, potom mu pokojne dajte šancu.
  • Rozmanité scenérie
  • Prepojenie súbojov s hádankami
  • Dlhý príbeh...
  • ... ale nudný a plný klišé
  • Po čase stereotypné
  • Nevyužitý potenciál
0%

Počítačovým hrám sa venujem už od detských čias. Mojím najobľúbenejším žánrom boli real-time stratégie (C&C, Jurassic Wars, Cossacks). Pri hrách však uprednostňujem najmä príbeh. V roku 2019 som začal prekladať hry do slovenského jazyka a dnes som členom slovenskej komunity amatérskych prekladateľov - lokalizácie.sk. Našim cieľom je ukázať, že si hry zaslúžia byť aj v slovenčine a zároveň tak aj pomôcť CZ/SK prekladateľskej scéne. Na stránke somhráč.sk pracujem ako externý redaktor, pričom píšem najmä recenzie na hry, ktoré boli preložené do slovenčiny alebo je možné, že niekedy v budúcnosti by sa mohli dočkať sk prekladu.