Register

A password will be e-mailed to you.

Skôr než začnem tento článok, mal by som sa k niečomu priznať. Nepovažujem sa za veľkého fanúšika mobilných hier. Najmä počas posledných rokov. Mám pocit, že často využívajú veľmi podobné (alebo rovnaké) koncepty, ktoré nás dokážu na chvíľku zaujať, no nie sú schopné si udržať našu pozornosť večne. Navyše, pokiaľ nemáte v pláne investovať aj nejaké peniaze, je potrebné si odsledovať veľké množstvo reklám, ktoré sa budú donekonečna rotovať. O to príjemnejšia je pre mňa skutočnosť, že minulý rok som sa dostal k mobilnej hre, ktorá ma zaujala svojim konceptom, ukrojila si veľkú dávku môjho času a nikdy ma nezačala nudiť. Poďme sa preto spolu pozrieť na to, ako dopadol prvý rok spolupráce Disney a Kabam na ich projekte Mirrorverse.

V hre sa dostávame do Disney univerza, ktoré existuje paralelne s Disney svetom, ktorý poznáme. Stretáme v ňom známych hrdinov a zloduchov z rôznych projektov od Disney a Pixaru, ktorí sa snažia ochrániť hviezdne zrkadlo, stojace v centre ich sveta. Ich primárnymi protivníkmi sa stávajú bytosti, ktoré vznikli zo sily takzvaného „roztriešteného zrkadla“. Tí majú buď formu bežných protivníkov, elementárnych príšer, alebo dokážu nadobudnúť aj formu jednotlivých Disney postáv, pričom vládnu rovnakými schopnosťami ako vaši hrdinovia. Myslím si, že ide o veľmi zaujímavý nápad, ktorí ocenia všetci fanúšikovia týchto postavičiek, kam patrím aj ja. Stojí za to ešte povedať, že hra sa neustále vyvíja. Prichádzajú nové postavy, nové kapitoly do príbehu a takisto aj nové výzvy.

V súčasnosti sa tu nachádza dokopy 64 hrateľných postáv, pričom už o pár dní by sme sa mali dočkať ďalšieho prírastku do našej kolekcie. O koho pôjde? To prezrádzať nebudem, nakoľko aj samotní autori nám zatiaľ poskytli len tieň. Máme sa však určite na čo tešiť a som zvedavý ako bude táto postava zakomponovaná do aktuálneho katalógu. Postavy sú rozdelené na štyri skupiny. V prvom rade stoja hrdinovia, ktorí sa zameriavajú na boj zblízka. Ich útoky sú silnejšie a viete s ich pomocou vašim nepriateľom solídne ublížiť, no rovnako si treba uvedomiť, že stoja v prvej línii a ich odolnosť nepatrí medzi najlepšie. Tú majú na najvyššej úrovni tankovia. Silní strážcovia, ktorí znesú väčšiu dávku útokov a sú schopní nepriateľov odraziť. Tretia skupina sú strážcovia, ktorí bojujú z diaľky. Ide primárne o strelcov, ktorí môžu nenápadne likvidovať vašich protivníkov, kým sa venujú postavám viac vpredu. Nakoniec je tu ešte skupina podporných strážcov, ktorí vám vedia zabezpečiť podporu v oblasti liečenia, zlepšovania štítov alebo zosilnení vašich schopností. Z nich musíte vytvoriť trojice, ktoré budú mať všetky potrebné atribúty na to, aby ste zvládli akúkoľvek prekážku.

No hoci to spočiatku vyzerá ako prechádzka ružovou záhradou, budete sa musieť o vašich strážcov adekvátne starať. Zvyšovať ich úroveň, zosilniť ich schopnosti či ich spraviť v boji efektívnejších. Na toto vám bude slúžiť niekoľko rozličných predmetov v podobe kúskov energie, drahokamov, relikvií, kníh a v neposlednom rade aj kryštálov. Všetky tieto predmety urobia vašu postavu silnejšou, nebudem však zachádzať do veľkých detailov, nakoľko celkový systém je príliš komplexný. Stačí vám vedieť, že energia vám zvýši váš level, drahokamy slúžia na vyšší rank, knihy vylepšia vaše schopnosti a relikvie zabezpečia nárast vašich atribútov. Celkový systém je oveľa zložitejší, no nechcem vás zahlcovať faktami, ktoré vás nebudú zaujímať. Jediné, čo si rozoberieme trošku hlbšie sú kryštály.

Narozdiel od ostatných premetov, ktoré vylepšujú jednotlivých strážcov, kryštály fungujú trošku formou náhody. Sú také, z ktorých získate mnohé užitočné predmety, iné vám dajú do tímu nových strážcov, ďalšie vám zabezpečia iba relikvie. Najzaujímavejšie pre vás sú však určite práve tie, z ktorých získavate nové postavy do hry. Spočiatku to bude veľmi časté, neskôr si všimnete, že budete už získavať duplicity postáv, ktoré už máte. To však rozhodne nie je žiadne mínus, pretože práve vďaka nim budete môcť zvýšiť úroveň už vašich existujúcich postáv, ktoré môžu veľmi rýchlo vyrásť z relatívne slabých strážcov s jednou hviezdou na silných päťhviezdnych bojovníkov. Tam však ich úroveň ešte zďaleka nekončí. S určitou dávkou trpezlivosti a šťastia môžu dosiahnuť aj takzvané astrálne levely, ktoré stúpajú až k desiatke. Takže priestor na progres neustále existuje. Aký bude rýchly už záleží na vás.

Toľko teda k samotným postavám, poďme sa už pozrieť hlbšie na herné režimy. Tých tu máte hneď niekoľko. V prvom rade je tu príbehový režim, v ktorom budete sledovať našich hrdinov, ako sa snažia ochrániť svoj svet pred už spomínanými roztrieštenými protivníkmi. V súčasnosti je zložený z dvoch aktov, pričom prvý má deväť kapitol, druhý zatiaľ iba jednu. Každá kapitola má desať levelov, plus v niektorých kapitolách môžete naraziť aj na bonusové levely určené pre niektoré z vašich postáv. Nejde o povinné levely a do ďalšej kapitoly sa pokojne dostanete bez toho, aby ste ich zvládli.

Do druhej kategórie patria zásobovacie levely. V nich bojujete, aby ste si získali určité suroviny, ktoré budete potrebovať. Energiu, drahokamy alebo zlato. Podľa toho čo potrebujete. Veľkou výhodou v týchto leveloch je aj možnosť automatickej výhry. Pokiaľ ste už level úspešne zvládli na plný počet hviezd, nie je nutné, aby ste ho prechádzali opätovne s celým súbojom. Stačí zvoliť možnosť auto a potrebné zdroje získate bez toho, aby ste museli opätovne bojovať. Stojí vás to ale rovnaké množstvo energie a navyše majú tieto levely svoj denný limit úspechov. S tým treba počítať.

Ďalšou kategóriou sú veže, kde za úspešné zvládnutie levelov získavate stránky kníh (alebo aj samotné knihy). Dokopy v nich máte 30 levelov, pričom v tomto prípade si musíte zvoliť postavy podľa určitých vlastností. Pokiaľ teda budete chcieť získať odmeny z kráľovskej veže, budete si musieť vybrať hrdinov, ktorí majú tieto vlastnosti. Túto vlastnosť majú napríklad obľúbené Disney princezné.

Pokračujme ďalej súbojmi v podzemí. Tie bývajú zamerané na určité veci, ktoré môžete získať. Zväčša ide o relikvie alebo kúsky energie, z času na čas však môžete získať ako odmenu aj knihy, drahokamy či dokonca kryštály. Táto časť má svoju vlastnú energiu, ktorá je limitovaná a doplní sa vám až na začiatku ďalšieho dňa. Tieto časti sú o niečo väčšou výzvou, nakoľko jednotlivé poschodia v podzemí prinášajú do hry aj niekoľko prekážok, ktoré vás budú počas boja obmedzovať. Vy však máte možnosť získať určité výhody, ktoré sú ukryté v truhliciach. Tie však môžu skrývať aj nepríjemné prekvapenia. V hre ešte zbierate aj rôzne sfarbené artefakty, za ktoré získavate body.

Piatou kategóriou sú eventy, ktoré sú väčšinou venované novým postavám, no rovnako sú tu aj niektoré, ktoré sa neustále rotujú. Ide o ďalší spôsob ako získavať užitočné predmety a rovnako aj možnosť sa zoznámiť s novými hrdinami. Rovnako tu však máte aj možnosť si vyskúšať súboje s vašimi hrdinami formou jeden na jedného. Toto vám dá možnosť získať niekoľko extra odmien, no rovnako aj lepšiu predstavu o schopnostiach vašich hrdinov, a či ide o postavu, s ktorou sa vám bude dobre hrať.

Posledný režim, ktorý sa v titule objavuje sú takzvané Rift Raids. Tie sa vám však sprístupnia iba v prípade, že budete členom v aliancii. Tie slúžia ako združenia viacerých hráčov, ktorí bojujú za rovnaký cieľ. V tomto prípade sa vám otvorí veľká mapa s nepriateľmi, ktorých je potrebné poraziť, no robíte to ako tím. Kedykoľvek vy alebo niekto iný z vašej aliancie porazí nepriateľa v Rift Raids, prináša dôležité body a rovnako odblokuje odmeny určené pre všetkých členov. Práve tento režim čiastočne odbúrava ten pocit, že všetko je len na pleciach jedného hráča.

Je dokopy iba jedna vec, ktorá sa počas jednotlivých režimov nejakým zásadnejším spôsobom nemení a tou je súbojový systém. Počas každého režimu si totiž vyberiete tím postáv, s ktorými sa rozhodnete bojovať a idete do akcie. Aby som však bol fér, súbojový systém sa bude pre každého líšiť na základe toho, ktoré postavy si zoberie do hry. Je rozdiel či si zvolíte tím Mr. Incredible, Violet a Mickey Mouse, alebo Woody, Buzz Lightyear a Tiana. Každá kombinácia má svoje silné a rovnako aj svoje slabé stránky. Vašou úlohou ako hráča je nájsť také spojenia, ktoré vám umožnia zvládnuť akékoľvek prekážky. Musíte byť skrátka pripravený na akékoľvek nebezpečenstvo.

Súboje ako také sú podľa mňa veľmi dobre spracované, postavy sa hýbu dostatočne rýchlo a ak ste šikovní, dokážete sa vyhnúť akémukoľvek útoku. Každá postava má však ešte okrem svojho primárneho útoku ešte špeciálny útok, ktorý potrebuje určitý čas na to, aby ste ho mohli použiť. Každý ho má iný a je nutné si niekedy jednotlivé útoky ideálne načasovať. Spočiatku som mal jemné obavy z toho, že počas bojovania vždy ovládate iba jednu postavu, pričom zvyšné má pod palcom umelá inteligencia. Musím však priznať, že tieto obavy boli bezpredmetné. Umelá inteligencia je solídne naprogramovaná, postavy nerobia žiadne výrazne hlúpe rozhodnutia a zväčša splnia to, čo sa od nich očakáva. Jediné postavy, ktoré majú v tomto slabšiu páku sú tie, ktoré bojujú zblízka.

Ako som totiž naznačil, umelá inteligencia urobí presne to, čo sa od nej očakáva. No problém nastáva v chvíli, keď je potrebné sa k nepriateľovi priblížiť a zasadiť úder. Nečakajte, že bude rovnako rýchlo a svižne prebehovať, ako keby ste ju ovládali vy. Preto keď idem do boja, nad týmito postavami si vždy držím kontrolu sám. Súbojový systém vám okrem toho prináša ešte jednu kvalitnú výhodu oproti nepriateľom, ktorá súvisí so špeciálnymi útokmi. Ako som povedal, mnohí roztrieštení budú mať podobu vašich postáv, ktoré majú rovnaké schopnosti ako vy. Kým však vy máte možnosť sa vyhnúť ich špeciálnym útokom, v prípade, že ho použijete vy, nepriatelia sa mu nebudú schopní vyhnúť. Hra vám totiž garantuje úspech vášho útoku tým, že všetko ostatné okolo vás zastaví.

Na záver ešte musím pochváliť tvorcov v oblasti grafiky. Na to, že ide o mobilnú hru sa im podarilo skutočne vytvoriť impozantné dielo. Jednotlivé postavy sú spracované detailne, od svojich originálov sa dostatočne odlišujú, no rovnako ich nemáte problém spoznať. Veľmi ma prekvapil napríklad dizajn Dory, ktorá v Mirrorverse získala ponorku, ktorá je tvarovaná ako ona sama, alebo Anna (Frozen), ktorá zase získala brnenie, štít a meč. Sú postavy, kde veľa zmien nepobadáte, no rozhodne musím tvorcov pochváliť za ich kreativitu.

V závere sa ale neubránim aspoň niekoľkým výkričníkom a zdvihnutým prstom. Nie je toho veľa, no je potrebné si priznať pár mínusov, ktoré ma vedeli sem-tam podráždiť. V prvom rade by sa hodilo niečo spraviť s neustálym spomaľovaním premietania obrázkov za sekundu. Sú momenty, kedy mi hra začala tak výrazne lagovať, že súboje sa stali oveľa neprehľadnejšie, než by mali byť. Táto chyba sa mi väčšinou diala počas dlhšieho hrania, kedy sa mi zariadenie začalo výraznejšie prehrievať. Neviem či jedinou možnosťou ako to opraviť je kúpiť si najnovšiu generáciu iPhone, ale nie je to niečo, čo vnímam veľmi pozitívne. Rovnako ako fakt, že mi viackrát hra počas podobných momentov kompletne spadla.

Niektorí hráči neboli ani nadšení z cien rozličných produktov, ktoré si môžete v hre zakúpiť (najmä v prípade kryštálov, keďže neviete s istotou čo z nich vlastne získate), no z môjho pohľadu toto nie je niečo, čo by som vnímal až tak negatívne. Súhlasím, že niektoré ceny sú prehnané, no rovnako tu nájdete aj ponuky, ktoré sú celkom adekvátne. Takisto si myslím, že dostávate množstvo odmien v rámci vašich denných úspechov, no rovnako hra ponúka kalendár s odmenami na celý mesiac a súčasne aj odmeny, ktoré získavate počas jednotlivých eventov. Keď si dám teda toto všetko dokopy, nemyslím si, že by boli hráči odkázaní len na jednotlivé mikrotransakcie. Okrem toho ešte treba spomenúť, že za určité predmety môžete platiť pomocou orbov (mena v hre), ktoré však možno získať aj inými spôsobmi, než si ich zakúpiť v obchode.

Je určite toho ešte veľa čo som o hre nepovedal (ako som už spomenul, celý systém zosilňovania strážcov som výrazne zjednodušil), no nebudem už ďalej tento článok naťahovať. Myslím si, že všetko dôležité bolo povedané. Zakončím teda tento článok ešte svojimi vlastnými pocitmi z hry, ktoré som počas celého roka stihol nadobudnúť. Mirrorverse totiž vnímam ako titul, ktorý má naďalej obrovský potenciál rásť. Určite sa dočkáme veľkého množstva nových postáv, vidím priestor na nové herné režimy a rovnako aj nové výzvy, ktoré nám štúdio Kabam prinesie. Za rok sa im podarilo vybudovať celkom solídnu hráčsku komunitu, ktorá sa nejako výrazne nezmenšila a dokázali hráčov motivovať svojim kvalitne vymysleným systémom odmien. Priestor na zlepšenie určite je, no myslím si, že hra funguje ako akčná mobilná hra, no rovnako aj ako strategický titul, v ktorom je potrebné si zvážiť možnosti vašich strážcov. Pretože skutočnosť, že je váš tím slabší ako vaši protivníci neznamená, že nemáte šancu vyhrať. Presvedčil som sa o tom viackrát. Držím teda Kabam a Disney palce v ďalšom roku a dúfam, že Mirrorverse tu bude aj naďalej.

Komentuj!