The Outer Worlds – Vesmírna opera roku Daniel 2. novembra 2019 Recenzie The Outer Worlds sú vynikajúcou hrou a už aj si ju choďte zahrať. Takto nejak by sa dala začať a ihneď ukončiť celá recenzia. Poďme si ju však bližšie rozpísať a to vrátane niekoľkých “ale”, ktoré kazia inak perfektný herný zážitok. Recenzovaná verzia: Xbox One X Začneme tým, čo je očividné. Na prvý pohľad sa môže zdať že The Outer Worlds je len obyčajná vykrádačka série Fallout. Avšak pri podrobnejšom pohľade si uvedomíte, že toto konštatovanie je ďaleko od pravdy. Nakoľko štúdio Obsidian Entertainment svojho času pracovalo i na hre Fallout: New Vegas, môžeme jasne vidieť kde brali tentoraz inšpiráciu. Vizuálny štýl je skoro totožný, ďalej napríklad platí, že svet The Outer Worlds používa taktiež terminály, akurát namiesto holopások sú to karty a hackovanie nepozostáva zo žiadnej minihry, pretože na úspech vám stačí požadovaná úroveň tejto zručnosti. Grafická stránka je silne štylizovaná, no rozhodne vydarená. Čo mi však trochu prekážalo, že v testovanej Xbox verzii chýba prepínač medzi 4K módom, a FullHD performace módom, ktorý by sa zbavil 30 fps locku. Oproti PC verzii, kde beží hra na 60 fps, je rozdiel naozaj cítiť. Ako to už zaznelo aj vyššie, samotný svet pripomína v mnohom Wasteland, akurát s niekoľkými rozdielmi. Polovodič bol už napríklad vynájdený, takže v hre nájdete umelé inteligencie, takisto bol behom 21. storočia vytvorený takzvaný “skip drive”, ktorý umožňuje cestovať medzi slnečnými sústavami a samozrejme, svet nezničila nukleárna vojna. Istý pokrok je skrátka citeľný, no i napriek nemu pôsobí Halcyon ako mix futuristického sci-fi a USA päťdesiatych rokov. Od analógových výťahov, cez typicky Falloutsky štylizované budovy, robotov, alebo reklamné banery korporácií. A práve korporácie, súhrnne pomenované ako Board, tu hrajú ústrednú rolu. Vlastnia totiž celú sústavu Halcyon a všetky majú svoj podiel v spomínanom výbore, ktorému šéfuje predseda. Každá korporácia sa špecializuje na niečo iné a vlastní rôzne mestá a časti kolónie. Vy ste súčasťou kolonizačnej lode Hope, ktorá kvôli poruche skip drivu musela opustiť skipspace a pokračovať na klasickom pohone. To, pochopiteľne, predĺžilo celkovú dobu cestovania do Halcyon, no a keď bola po dlhšom čase objavená, ľudia na nej už boli pridlho v hybernačných komorách. Pridlho na to, aby mohli byť bezpečne prebudení a preto bola Hope odsunutá na kraj sústavy a opustená. Vás ako ústredného protagonistu celého príbehu vyslobodí z kryospánku “mierne” výstredný vedec Phineas Vernon Welles a vašou úlohou ako prvého človeka, ktorý úspešne prešiel týmto procesom, bude asistovať mu v prebudení svojich zvyšných kolegov. On sám to totiž nedokáže, nakoľko korporácie vypísali odmenu na jeho hlavu. Pomôcť vám má i kapitán Hawtorne, no potom čo ho váš únikový modul nešťastne zabije pri páde na planétu, ako cenu útechy získate aspoň jeho vesmírnu loď. Tú však najprv musíte opraviť a tu niekde sa začína samotný gameplay. Na planétach, či vesmmírnych staniciach nájdete rôzne frakcie, občas i bojujúce proti sebe, a takmer vždy od nejakej niečo potrebujete. Je už len na vás na koho stranu sa prikloníte. Môžete sa venovať len tomu najnutnejšiemu a nič vôkol vás neriešiť, pomôcť spojiť znepriatelené strany, alebo so všetkými jednoducho vybabrať. Postupne bude naberať i spoločníkov, ktorí budú tvoriť posádku vašej lode, pričom na jednotlivé misie si môžete brať dvoch naraz – podobne ako v Mass Effecte, ktorý The Outer Worlds taktiež v čom-to pripomína. Takisto s nimi môžete viesť rozhovory, nielen na lodi, uvidíte ich interagovať medzi sebou a každý vám sprístupní vlastnú misiu, ktorá zvýši ich lojalitu a podľa toho bude upravený aj koniec hry. Každý zo spoločníkov vám mimo iné pridá aj bonusové body k vašim schopnostiam, ako napríklad technické body, body za hackovanie, alebo lockpicking. Preto nie je úplne jedno, koho z nich si vyberiete. Väčšinou však už na začiatku poznáte, aké schopnosti sa vám budú hodiť, takže ich môžete ľahko vymieňať. Táto výmena je však zbytočne zdĺhavá, pretože tak môžete učiniť iba na lodi. Hociktorého spoločníka pritom môžete poslať na loď okamžite, avšak po jeho náhradu sa tam musíte vrátiť i vy. Kedykoľvek síce môžete používať fast travel, no loadovacie časy sú zdĺhavé a neraz mi narúšali herný zážitok. The Outer Worlds nie je každopádne hra s otvoreným svetom. Skôr používa koncept hub worlds, podobne ako Deus Ex, alebo originálna trilógia Mass Effect. Rozhodne teda nečakajte veľký svet ako u tretieho Witchera. Avšak práve takáto “stiesnenosť” dáva priestor rôznym detailom, alternatívnym cestám, tajným miestnostiam a tak podobne. Bohužiaľ, znova sa musím vrátiť k nešťastným nahrávacím časom a niektoré bočné misie typu “choď tam, a potom tam, a tam…” tomu rozhodne nepomáhajú. Vaša postava disponuje klasickým zoznamom zručností, ktoré môžete vylepšovať a patria sem napríklad technické schopnosti, inteligencia, alebo presvedčivosť v dialógoch. Pri každom skoku na nový level dostanete 10 bodov, ktoré môžete rozdeliť kam len chcete. Avšak pri dosiahnutí 50 bodov určitej zručnosti už nezvyšujete level celej kategórie, ale konkrétnu schopnosť. Takže napríklad v rámci presviedčania si musíte sami vybrať či vrazíte body do zastrašovania, klamania, alebo prehovárania. K dispozícii sú aj perky, ktoré vylepšujú samotný gameplay. Môžu sa týkať zbraní, stealthu, spoločníkov, alebo schopnosti spomaľovať čas. Spomenul som vlastne, že máte schopnosť spomaľovať čas? No tak to píšem teraz. Je to vlastne akási obdoba za mód VATS, avšak tentoraz už musíte mieriť sami. Raz za čas vám hra ponúkne aj takzvaný “Defekt”. Je to dobrovoľná možnosť zhoršiť určité schopnosti vašej postavy, výmenou za bonusový perk. Defekt môže byť napríklad o 25% vyššie poškodenie od mechanických nepriateľov, alebo slabosť voči plazmovým zbraniam. Zbrane sa v hre delia na dve skupiny. Klasické nekontaktné zbrane ako pištoľ, brokovnica, a potom kontaktné, ako meč, alebo kladivo. K jednotlivým zbraniam môžete nachádzať alebo kupovať rôzne modifikácie a nainštalovať ich vždy, keď narazíte na pracovný stôl. Takisto ich môžete za peniaze vylepšovať, akurát sa môže stať, že ich týmto spôsobom posuniete do “overpowered” módu. Len ja sám som prakticky celú druhú polovicu hry dokázal prechádzať s vedeckým kladivom, ktoré dokázalo vyradiť niekoľkých nepriateľov jedným úderom. Takisto môžete prebytočné zbrane rozbíjať na časti. Tie sa potom dajú použiť na ich opravu, keďže zbrane sa používaním opotrebúvajú. Všetky mechaniky zbraní platia aj u výzbroje. Aj tú teda môžete rozobrať, opravovať, modifikovať a predať, pričom jednotlivé brnenia vám dokážu poskytovať vybrané bonusy. Menšou novinkou je aj holografický projektor, ktorý vám dokáže pridať ilúziu oblečenia frakcie, pokiaľ sa dostanete do ich súkromnej zóny. Avšak pohybom stráca tento nástroj energiu a keď sa ocitnete na nule, najbližší nepriateľ vás príde vyspovedať, čo tam vlastne robíte. Pokiaľ máte dostatočne vysoké presviedčanie, môžete sa zo situácie vyhovoriť, čo vám dobije projektor a vy môžete naďalej nepozorovane pokračovať v prieskume. Avšak toto môžete použiť len trikrát v rámci jednej zóny. Takisto platí, že pokiaľ nezískate ID kľúč niekoho s prístupom do zóny, projektor nebude fungovať. No nakoniec, jeho používanie vám nikto nevnucuje a pokiaľ máte radi výzvu, môžete sa zaobísť aj bez neho. https://www.youtube.com/watch?v=Oxlflrh_Pzw Za celú dobu hrania som zaznamenal len malé množstvo bugov, čo je na pomerne veľkú hru menší úspech. Svet The Outer Worlds je pritom skutočne prešpikovaný rôznymi detailami, kde korporácie majú aj vlastných športovcov, terminály, alebo poznámky sú roztrúsené po celom svete a toto všetko obohacuje už beztak skvelý príbeh s relatívne širokými možnosťami vetvenia. Pokiaľ napríklad chcete, celý titul môžete prejsť výhradne akčným štýlom a dej sa tomu prispôsobí. Pokiaľ patríte k tým, čo chcú plniť všetko, počítajte minimálne s dvadsiatimi hodinami hrania, čo je pomerne slušné číslo. Buďte však pripravení na to, že neexistuje žiadny endgame. Poslednou misiou všetko končí a vám neostáva nič iné, len si hru zahrať znova. Môžete pracovať pre korporácie, byť sadistický blázon, alebo záchranca galaxie. Je len na vás aký koniec si vyrobíte. The Outer Worlds - Vesmírna opera rokuThe Outer Worlds sú skutočne dychberúcim titulom, odohrávajúcim sa vo svete plnom detailov a humoru a to všetko podporuje chytľavý rozvoj vášho charakteru. Možnosť hrať hru po svojom, z čoho pramenia rôzne výsledky vašich akcií robia z hry jedno z najlepších RPG roku 2019.PozitívaKvalitne napísaný príbeh, herný svet a postavyPríjemný vizuálny štýl a podmanivá hudba,Chytľavá hrateľnosť takmer bez bugovNegatíva30 fps lock a pomerne dlhé loadovacie časyPo dohraní sa nedá pokračovať v prieskume sveta2019-11-0290%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (8 Hlas)85%Komentuj!