Register

A password will be e-mailed to you.

Dámy a páni, je to tu! Po rokoch čakania sa môžu fanúšikovia Sony, respektíve konzol PlayStation pohodlne usadiť do svojich virtuálnych kokpitov a pustiť sa do pretekania. Áno, je to tak, nové Gran Turismo s prívlastkom SPORT konečne dorazilo. Stálo to čakanie za to?

Recenzovaná verzia: PlayStation 4 Pro

Korene Gran Turisma siahajú do roku 1992, kedy započal päť rokov trvajúci vývoj prvého dielu. Ten nakoniec vyšiel v roku 1998 (v Japonsku dokonca 1997) pre prvú PlayStation a priniesol do konzolového hrania niečo nové. Bolo to práve Gran Turismo, ktoré konzolovým hráčom sprostredkovalo niečo ako pretekársky simulátor. Áno, na PC bola situácia iná, no konzolisti mali tú česť iba s arkádami. Je to síce dosť odvážne tvrdenie, no práve Gran Turismo môžeme považovať za otca pretekárskych simulátorov na konzolách. Nemožno sa čudovať, že séria, ktorá je s PlayStationom neodmysliteľne spätá, za ostatné roky zavítala na každú jednu generáciu (smolu mal iba handheld PlayStation VITA).  Zatiaľ posledný prírastok do série, a to Gran Turismo 6, vyšlo na konci života PlayStation 3. Vtedy sa písal rok 2013, pričom v čase vydania už bola na trhu PlayStation 4. Mnoho hráčov tento krok nechápalo a v určitom smere sa to podpísalo aj na predajoch, ktoré boli oproti predchodcovi polovičné. Po štyroch rokoch od vydania šiesteho dielu sme sa však dočkali a Gran Turismo prichádza na PlayStation 4. Dokáže však stále udržať tempo s konkurenciou?

Chudobnejší príbuzný…

Po menšom historickom okienku sa ihneď vrhneme na veci, ktoré mi radosť neurobili. Prvou je obsah. Iba pre porovnanie, Gran Turismo 6 obsahovalo viac ako tisícdvesto vozidiel. V Gran Turismo SPORT ich zatiaľ nájdete približne 160. Je pravdou, že v mnohých prípadoch išlo o rovnaké vozidlo, len trochu inak nastavené, pomenované a podobne, dokonca hra používala modely zo starších dielov, no i tak to fanúšikom robilo radosť. Osobne nepovažujem také kvantum áut za potrebné, no tých zhruba dvesto až dvestopäťdesiat kúskov autori zvládnuť mohli. K tomu možno pripočítať aj preriedený zoznam okruhov, ktorý klesol zo stovky na necelú tridsiatku. Ak by sme dokonca odrátali rôzne modifikované verzie, zastavíme sa pod číslom dvadsať. Skôr ma však mrzí absencia väčšieho počtu tratí, než vozidiel, no ak by sme sa pozreli na konkurenciu, v žiadnom z týchto porovnaní by nové Gran Turismo neexcelovalo.

Ďalšou vecou, ktorá sa od minula vytratila, je dynamické počasie. V novinke si pred pretekom zvolíte, v akú hodinu chcete pretekať, no na trati vás už žiadne zmeny nečakajú.

Prejdime k veci, ktorá bude mnohým hráčom prekážať najviac. Offline kariéra, v ktorej ste v minulosti trávili desiatky hodín je preč. Hráčmi a fanúšikmi milovaný režim si skrátka zobral dovolenku a vy sa tak budete musieť zmieriť s tým, že Gran Turismo SPORT je zamerané predovšetkým na kompetitívne  online hranie. Už samotný názov hry evokuje, že Polyphony Digital tentokrát mierili predovšetkým do vôd eSportu.

Z doterajšieho textu to pravdepodobne nevyzerá pre hru veľmi ružovo, no dosť bolo výhrad, poďme na oblasť, kde Gran Turismo SPORT exceluje.

The Real Driving Simulator.

Tento prívlastok si so sebou séria nesie už od prvého dielu a hoci je to trochu nadnesené, Gran Turismo je naozaj simulátorom. Možno nie až tak hardcore, ako napríklad Project CARS alebo Assetto Corsa, no táto séria rozhodne nie je arkádou. Aby som vás neodstrašil, po zapnutí všetkých pomocníkov si hru pokojne môže zahrať každý jeden hráč, päťročného chlapca nevynímajúc. Hoci sa pripravíte sa o podstatnú časť zážitku, no hra je skutočne prístupná masám.

A prečo je vlastne Gran Turismo simulátorom? Predovšetkým preto, že otec série, Kazunori Yamauchi je skutočným automobilovým nadšencom, pretekárom a puntičkárom, takže to, samozrejme, vidno aj na hre. Asi to znie trochu prehnane, no Yamauchi a jeho tím spolupracujú ako s automobilkami, tak i s pretekárskymi tímami či výrobcami pneumatík, aby od nich mali dáta, ktoré následne implementujú do hry. Nie je to všetko, avšak iné tímy až také podrobnosti pri vytváraní pretekárskych hier nezbierajú. Táto práca, samozrejme, neprichádza vnivoč,  takže jazdný model v Gran Turisme je skutočne výborný. A práve toto je oblasť, kde hra exceluje. Možno je jej obsah chudobnejší, to najpodstatnejšie a vyladené na jednotku. Autá sa chovajú tak, ako by sa mali, cítite ich silu, váhu, pretáčavosť, nedotáčavosť, skrátka veci, ktoré reálni jazdci majú pred sebou na dennom poriadku. Počítať treba i so skutočnosťou, že sa každé auto chová odlišne. Skvelou správou je, že si hru užijete aj pri hraní na klasickom gamepade, i keď volant je najlepšou alternatívou.

Keď už spomínam gamepad, pozastavil by som sa pri ovládaní, ktoré je v skratke responzívne. Žiadne oneskorenie, vozidlo na vaše pokyny reaguje okamžite, a tak to má byť.

Radosť pozerať.

Čo si budeme hovoriť, nové Gran Turismo vyzerá naozaj dobre. Hoci je trochu sterilné, no to k tejto sérii jednoducho patrí. Hra nezaprie to, že vznikla v Japonsku, takže sa zaobíde bez živosti, na ktorú vsádza konkurencia zo západu. Autá sú vymodelované do detailov, a to vrátane kokpitov, ktoré v minulosti neboli samozrejmosťou u každého vozidla. Tentokrát si však každého tátoša môžete vychutnať pekne zvnútra, čo je skvelá správa . Trate taktiež vyzerajú dobre, a to ako tie mestské, tak i tie na okruhoch či na nespevnených povrchoch.

Hru som testoval na PlayStation 4 Pro a nech už si zvolíte režim preferujúci kvalitu nad frameratom, alebo naopak, Gran Turismo SPORT vás nesklame. V oboch režimoch hra beží stabilne, vyzerá výborne a ja nemám dôvod v tomto smere kritizovať. Skvelé je aj HDR, ktoré hru posúva po vizuálnej stránke ešte o čosi vyššie.

Možno hráčov zamrzí, že model poškodenia je veľmi decentný, no treba brať ohľad na to, že ide o oficiálne licencované vozidlá. Tu je skôr problém so samotnými automobilkami, prípadne výrobcami toho, či onoho vozidla. Keďže svoje výtvory nechcú vidieť rozbité, autorom nezostáva nič iné, než splniť ich podmienky a obmedziť sa na preliačené plechy či škrabance.

Určite mnoho hráčov bude zaujímať to, ako je na tom nové Gran Turismo po zvukovej stránke. Za seba môžem povedať, že veľmi dobre a odporúčam hrať so slúchadlami. Hudba nie je moja šálka kávy, avšak nijako mi neprekážala. Čo sa týka ozvučenia samotných vozidiel, v tomto smere nemám výhrady. Polyphony Digital zvuky áut poctivo nahrávajú, takže by mali približne zodpovedať realite. Horšie sú však zvuky kolízií, ktoré považujem za pomerne slabé a akoby nezapadajúce do celkového ozvučenia.

Neustále online.

Áno, Gran Turismo SPORT je titul, ktorý vyžaduje neustále pripojenie k internetu. Pokiaľ sa rozhodnete pre sólo hranie, nezostane vám nič iné, než sa uspokojiť s arkádovým režimom. Dnes už máme internet všade, takže ja s tým problém nemám, no určite bude mnoho hráčov na tento prvok nadávať. To, že je hra zameraná na hranie proti hráčom a nie umelej inteligencii beriem skôr za pozitívum, keďže práve proti reálnym protivníkom začína tá pravá zábava. Ja som síce hráč, ktorý preferuje singleplayerové tituly, no v prípade pretekárskych hier to neplatí. Umelá inteligencia je síce fajn, no určite ste sa aj vy nejeden krát stretli s tým, ako si protihráč riadený AI drží svoju ideálnu stopu a nezaujíma ho, či sa v nej niekto nachádza, alebo nie. Skvelo rozbehnutý pretek, no stačí jeden incident a vy skončíte mimo trať, keďže sa AI rozhodla hrať deštrukčné derby.

Jediný problém, ktorý s neustálou nutnosťou pripojenia k internetu mám spočíva v systéme ukladania. Ešte pred vydaním hry totiž nebolo možné ukladať svoj progres, keď na serveroch prebiehala údržba. Ak túto funkcionalitu autori pozmenia tak bude všetko v poriadku, no ak nie, hráči sa budú búriť. Pritom by stačilo iba lokálne ukladanie a následne uploadovanie údajov na server.

I z dôvodu toho, že servery pred vydaním hry nebežali som recenziu trochu pozdržal, aby som zistil, aká bude situácia. Našťastie môžem povedať, že ostrý štart prebehol bez problémov. Bude zaujímavé sledovať, ako sa situácia s prílivom nových hráčov bude vyvíjať, no zatiaľ nie sú dôvody pre obavy.

Drobnosti, ktoré potešia.

Nové Gran Turismo prichádza s podporou PlayStation VR, takže ak doma máte virtuálnu realitu, môžete ju využiť. Hoci je jej plnohodnotné využitie obmedzené na arkádový režim, nemusí to byť veľkou prekážkou. Keďže ide skôr o bonus, mne implementácia v takejto podobe postačovala. Druhou vecou, ktorú ocenia hráči v Českej republike a na Slovensku je lokalizácia titulu do češtiny. Hoci to môže pri pretekárskej hre znieť ako hlúposť, no je príjemné vidieť, že sa situácia v tomto smere zlepšuje. Oceniť to môžete najmä pri vysvetlivkách, keď sa budete hrabať v nastaveniach svojho auta.

Opomenúť nemožno ani skvelý fotorežim, v ktorom sa môžete vyblázniť do sýtosti. Verím tomu, že nebude trvať dlho a internet zaplavia skvelé obrázky vytvorené v tomto režime. Prítomnosť rôznych efektov, nastavenia expozície, či clony je zbytočné zmieňovať, všetko tu nájdete. Autá si umiestníte do fotiek, ktoré pre vás nachystal samotný Yamauchi a ak budú vaše zručnosti na výbornej úrovni, mnoho záberov bude iba obtiažne rozoznať so skutočnosťou.

Možno to už dnes niekto považuje za prežitok, no ja osobne veľmi kvitujem prítomnosť klasického split-screenu. Pohodlne sa usadiť na pohovku a zmerať si sily so súperom, ktorý sedí vedľa vás má svoje čaro a funguje rovnako dobre, ako pred rokmi. Dnes sa takmer každý pretekársky titul sústredí výhradne na online multiplayer a ja som rád, že Polyphony Digital na štandardnú súčasť ich série nezabudli.

Okrem tohto prvku autori nezabudli ani na drobnosti venované skôr veteránom série. Zavše stačí spomenúť schémy ovládania. Samozrejmosťou je aktuálny štandard, a to plyn a brzda na triggeroch R2 a L2, no pokiaľ ste pamätník, môžete si zvoliť aj ťažkotonážnu klasiku. Plyn tým pádom budete ovládať tlačidlom X a brzdiť budete štvorčekom. Kto je už o trochu menší pamätník, môže si zvoliť éru PlayStationu 2, kedy sa plyn a brzda ovládali pravým analógom. Pre nováčikov to asi bude hlúposť, no pre mňa ako hráča, ktorý sa s Gran Turismom stretol už v roku 1998, to bol príjemný výlet do minulosti.

A aby som nezabudol, pre milovníkov motošportu je k dispozícii encyklopédia vozidiel a informácie o jednotlivých výrobcoch. Mainstreamové publikum pravdepodobne tento prvok nedocení, no pre mňa je to detail, ktorý Gran Turismo robí Gran Turismom.

Ako je to s tými režimami?

V prvom rade je tu arkádový režim, ktorý vám ponúka rýchly pretek. Vyberiete si základné veci a hor sa na trať. Nechýba časovka, driftovanie, nájdete tu jednoducho klasické veci. Ďalej tu máme kampaň, ktorá slúži ako tutoriál. Nájdete tu autoškolu, kde začínate pri banalitách ako pridaj a zabrzdi. Okrem autoškoly sú v tomto režime prítomné aj misie, kde máte napríklad za úlohu predbehnúť svojich súperov, nenaraziť  a podobne. Tretím módom v režime kampaň je zbieranie skúseností na tratiach, takže sa učíte, ktoré miest sú na tej či onej trati kľúčové a ako sa na nich treba správať.

Hlavnou náplňou je však režim Sport, v preklade Sportovní. Šampionát zastrešený organizáciou FIA, to je o čo tu ide predovšetkým. Pretekáte proti iným hráčom, pričom to najlepšie je, že tu nájdete hráčov, ktorí dodržiavajú pravidlá motošportu. Z času na čas sa asi človek nevyhne tomu, že stretne niekoho, kto bude bojovať nekalou taktikou, no pôjde o mizivé percento.

Šachovnicová vlajka na dohľad.

Dostávame sa do cieľa a zostáva zodpovedať tú najdôležitejšiu otázku položenú hneď v úvode. Stálo čakanie na Gran Turismo SPORT za to? Z môjho pohľadu určite áno, i keď výsledok nie je tak presvedčivý, ako by si mnoho hráčov prialo. Nový prírastok do veľmi dôležitej značky pre konzolu PlayStation so sebou prináša nejedno ale, avšak v jadre stále zostáva tou skvelou hrou, ktorá nás baví takmer dve dekády. Jazdný model a pocit z pretekania sú vynikajúce, no obsahu skutočne mohlo byť viac. Vlnu nevôle určite vzbudí i nutnosť byť neustále online, no časy sa menia a pripojenie k internetu je dnes už pre každého samozrejmosťou. Kto túži po výbornom simulátore pretekania, tomu môžem Gran Turismo SPORT vrelo odporučiť. Nie je dokonalé, má svoje muchy, no taktiež oplýva neopísateľným kúzlom, ktorému sa dá i po toľkých rokoch od vydania prvého dielu prepadnúť po veľmi krátkej chvíle.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Gran Turismo SPORT - Otec konzolových simulátorov je konečne späť!
Hoci sme na Gran Turismo SPORT čakali štyri roky, čakanie sa oplatilo. Hra je verná odkazu série, i keď do neho primiešava nové prvky. Hoci mám voči výslednému produktu určité výhrady, nič to nemení na skutočnosti, že nové Gran Turismo stojí za to a nerobí hanbu svojim predchodcom. Navyše stále oplýva tým zvláštnym kúzlom, ktoré funguje aj po dvoch dekádach.
Pozitíva
  • Skvelý jazdný model, výborný pocit z jazdy, responzívne ovládanie
  • Grafické spracovanie, fotorežim, split-screen
  • Online šampionát pod záštitou FIA
Negatíva
  • Obsahu mohlo byť viac
  • Absencia dynamického počasia
  • Niekomu môže prekážať nutnosť byť neustále online
80%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (4 Hlasy)
78%

Komentuj!