Register

A password will be e-mailed to you.

Bethesda Softworks nedávno uviedla nedávno na trh Early Access verziu kultovej hry Quake s prívlastkom Champions. Za znovuzrodením nestarnúcej klasiky stojí legendárna spoločnosť id Software, ktorá sa tak po úspechu minuloročného Dooma pokúša dôstojne oživiť ďalšiu zo svojich značiek. Nie je to jednoduchá úloha, nakoľko novodobá konkurencia v kombinácii s nárokmi skalných fanúšikov môže negatívne ovplyvniť víziu samotných vývojárov. Poďme sa spoločne pozrieť na zúbok tejto arénovej kráske.

Id Software momentálne stojí na križovatke rozhodnutí. Má možnosť sa vydať cestou čistej grafickej inovácie, čo môže mať za následok negatívnu vlnu kritiky spomedzi fanúšikov bažiacich po modernizácii a inovácii. Quake Champions taktiež môže nabrať úplne nový smer, ktorý hru posunie inam, než sme boli zvyknutí. To však zase môže mať za následok oheň na streche od konzervatívnych hráčov série Quake. Momentálne sa Quake Champions v mnohých prvkoch líši od zaužívaného štýlu a azda najvýraznejšou zmenou je prítomnosť rôznych hrdinov, každého s inými schopnosťami.

Grafické spracovanie

Je jasné, že každému sa páči niečo iné. Grafická štylizácia Quake Champions však ďaleko viac pripomína tuctovú sci-fi strieľačku ako znovuzrodenie veľkolepého titulu. Nie je to úplne negatívum, kedže Quake vždy vynikal skôr v iných smeroch. Grafické spracovanie je však v podstate dostačujúce a dokážete si cez neho osvojiť dostupné lokality a využiť tak jeho znalosť vo svoj prospech. Krvou posiata zem a neúprosne štylizované prostredie vás zavedie do útrob rozsiahlych katedrál, pohrebných hrobiek a zničených miest, ktoré obývajú len bohovia.

Novinky

Ak sa rozhodnete vstúpiť do predbežného prístupu, budete si môcť vybrať medzi troma dobre navrhnutými mapami, na ktorých prebiehajú súboje v štyroch herných módoch. Ak vás prestane baviť klasické vyvražďovanie nepriateľov, môžete si zahrať aj duel, alebo úplne nový mód Sacrifice. Ten predstavuje vcelku vydarenú verziu súboja o vlajku. Samozrejme, novinka rieši problémy, ktoré sužovali pôvodný Capture the Flag.

Nie sú tu dve vlajky ako sme tomu boli zvyknutí v minulosti. Teraz budete musieť nájsť lebku a tú dopraviť k svojmu monumentu. Ak si niekto povie, že je to jednoduché, tak je na omyle. Akonáhle uložíte lebku k svojmu monumentu, budete ju tam musieť určitý čas aj ochrániť. Pokiaľ sa vám to nepodarí, protihráči ju môžu ukoristiť a odniesť do svojej základne. Tento režim hry podporuje tímového ducha hry a zároveň eliminuje nekonečné situácie, ku ktorých dochádzalo kedysi – obaja hráči, ktorí držali vlajku, sa schovali na pofidérných miestach na mape a nebolo možné pohnúť sa ďalej.

V tímových režimoch by mohli žiariť nové schopnosti jednotlivých hrdinov. Po niekoľkých hodinách hrania som však nevidel synergiu. Ľudia počas zápasov medzi sebou spolupracovali len málo a dostupným postavám stále chýba vyváženosť. Ako príklad uvediem režim hry deathmatch, kde sa väčšinou stretne s hráčmi, ktorí využívajú jaštericu Sorlag, pre jej charakteristické črty a možnosti jej postavy.

Kým budem?

V súčasnej palete postáv je možné vidieť hlavného hrdinu pomaly sa blížiaceho pokračovania kultovej FPS Wolfenstein II: The New Colossus, zvrátenú členku paladinského rádu Galenu, robotického likvidátora Glutcheho, slávneho Rangera, ťažkotonážneho Scalebearera, svižnú špiónku Nyx, cez steny vidiaceho Visoara, stimulantmi vybaveného Anarkiho a extrémne rýchlu korčuliarku Slash. Ako už bolo povedané, každá postava sa od ostatných v určitom ohľade líši. B. J. Blazkowicz je napríklad na krátky čas schopný vziať do každej ruky jednu zbraň. Galena je vybavená poškvrneným totemom, ktorý pri kontakte lieči spolubojovníkov a zraňuje nepriateľov. Osobne som si najviac obľúbil kyselinu pľuvajúcu jašteričku Sorlag. Tá má možnosť na protivníkov vyvrhnúť obsah svojho žalúdka, ktorý ich začne pomaly tráviť.

Arzenál zbraní

Na začiatku každého zápasu si budete môcť okrem svojho hrdinu zvoliť aj štartovaciu zbraň. S ňou budete s počiatku likvidovať svojich nepriateľov. Na výber máte automatickú brokovnicu, útočnú pušku a pištoľ, ktorá, ako inak, strieľa klince.

Zbraní tú nájdete pomerne dosť. Ich efektivita sa líši od typu a množstva munície spoločne s vašimi zručnosťami. Skalných fanúšikov zrejme nepoteší, že v hre momentálne nie je dostupný, a možno ani vôbec nebude, granátomet. V súčasnej palete dostupných zbraní mi takisto chýbajú plasma gun alebo BFG10K, ktorú si dobre pamätáme z Quake III Arena. Aj napriek tomu máte veľa možností ako rýchlo a kvalitne zabiť svojho protivníka. Zbraňové podstavce rozložené po mapách majú pre vás pripravené rôzne možnosti od brokovníc cez ťažké guľomety až po laserové pušky.

Jeden proti jednému

Asi najväčších zmien sa dočkal duel. V predchádzajúcich dieloch ste mohli svojho nepriateľa zabíjať približne 10 minút, ktoré boli vždy nabité neutíchajúcou akciou a túžbou po krvi. Podľa nových pravidiel si môžete zvoliť do duelu troch hrdinov, pričom každý predstavuje jeden život. Pokiaľ teda súper zabije všetkých troch, získava bod. Vzniká tu priestor pre asymetriu v dynamike hry, ktorá je do značnej miery ovplyvnená schopnosťami postáv.

Limity pre maximálne množstvo životov a brnenia sú tentokrát nižšie, čo môže narušiť vyváženie samotných zbraní. Skúsení hráči preto v dueli často krát využívajú railgun – klesá tak potreba prepínať medzi inými zbraňami.

Na život a na smrť

Po skončení každého herného kola je odmenou herná mena. Za ňu si môžete kúpiť škatule obsahujúce rôzne kozmetické predmety. Momentálne sú k dispozícii len základné debničky, podľa dostupných informácii by neskôr mali pribudnúť aj prémiové, ktoré sa budú dať zakúpiť za reálne peniaze.

Vytváranie zápasov funguje zaujímavo, až nepochopiteľne čudne. Hra proti sebe totiž stavia absolútnych nováčikov s veteránmi. Úroveň hráčskeho účtu v praktickom poňatí neovplyvňuje možnosť stretnúť sa s podobne skúsenými hráčmi. Ako to býva zvykom, nováčik si ešte len prezerá mapu a už má v sebe 3 rakety a leží na zemi. Táto oblasť vyžaduje v budúcnosti určitý systém optimalizácie, aby bola všetkých spravodlivejšia.

Na záver

V priebehu tohto roka by sme sa mali dočkať finálnej aktualizácie Quake Champions, ktorá by mohla posunúť hru vyššie. Momentálne systém spawnov do značnej miery vrhá negatívne svetlo na spôsob hrania. Určite prvky si Quake, samozrejme, zachoval, avšak len čas ukáže či bude Champions naozaj ten pravý víťaz s minimálne tak dobrými atribútmi ako jeho predchodcovia.

Komentuj!