Nadýchajme sa popola: 10 najlepších post-apokalyptických herných svetov Adam Hambálek 14. apríla 2017 Rubriky, Špeciál Jedným z najobľúbenejších námetov videohier je post-apokalyptický svet, v ktorom sa staré väzby a systémy sa rozpadli a zvyšky civilizácie uznávajú nové pravidla, alebo rovno žiadne. Post-apokalyptická fikcia je obľúbená najmä preto, že fantázia tvorcov nemusí byť zviazaná takmer ničím, čo je postavené na dnešnej civilizácii. Vývojári hier tak môžu ľahšie vymyslieť nové spoločenstvá a nemusia byť zaťažení našou prítomnosťou alebo históriou. V hrách sa už udiala celá škála apokalyptických udalostí, od výbuchu jadrovej bomby, po epidémiu, pád meteoritu, či vypuknutie zombie nákazy. Scenáre možnej apokalypsy ľudstva sú veľmi pestré a pozrime sa spolu na 10 najlepších post-apokalyptických herných svetov. Tentokrát sa však nebudeme venovať nákazám meniacich ľudí na zombie a k tejto tematike sa dostaneme inokedy. 1. Séria Wasteland Wasteland (1988) bolo svojho času revolučné post-apokalyptické RPG od štúdia Interplay Productions. Je to vlastne duchovný predchodca Falloutu, ktorý mu slúžil ako studnica inšpirácie. Hra sa odohráva v zničenej Nevade v 21. storočí po jadrovej vojne medzi USA a Sovietskym Zväzom. Hráč v roli Desert Rangers postupne odhaľuje zničené trosky ľudskej spoločnosti. Wasteland už vo svojej dobe priniesol plnohodnotný a funkčný svet so svojim vlastným príbehom, úlohami, mestami a postavami. V mnohých ohľadoch a herných mechanizmoch už dnes pôsobí zastarane, ale aj napriek tomu sa stále jedná o funkčné a hrateľné RPG. Jadro tvorcov pôvodného Wastelandu, vrátane ich šéfa Brian Farga už v rámci nového štúdia InXile v roku 2014 vytvorilo plnohodnotné pokračovanie tejto klasiky. Na Wasteland 2 vybral Fargo aj vďaka svojej reputácii na Kickstarteri takmer 3 milióny dolárov a úspech bol dopredu zaručený. Avšak, po svojom vydaní sa hra dočkala trochu rozporuplných hodnotení. Recenzenti aj hráči kritizovali Wasteland 2 za prílišný humor, slabší herný dizajn a zastaranú hrateľnosť. Pôvodným fanúšikom však zastarané princípy nevadili a v súčasnosti sa už pracuje na ďalšom pokračovaní. 2. Séria Fallout Celkom určite najznámejšie hry odohrávajúce sa vo svete po katastrofe sú tie zo série Fallout. Prvým diel vyšiel ešte v roku 1997, aj keď už vtedy nebol najoriginálnejší, lebo sa inšpiroval svojim predchodcom Wasteland (1988). Na rozdiel od Wastelandu, kde zničenú pustinu spôsobil konflikt zo Sovietskym zväzom, atómovú apokalypsu vo Falloute spôsobili salvy jadrových rakiet, ktoré si navzájom vymenili Čína a USA. Hráč sa ocitne vo svete, ktorý sa spamätáva z tejto vojny už sto rokov. Preto sú už vonku rozosiate rôzne menšie osady, enklávy a pomaličky sa civilizácia dostáva späť na nohy. Fallout zaujal hlavne detailne spracovaným svetom a príbehom, ktorý obsahoval aj morálne voľby. Pokračovanie prišlo už na druhý rok a prinieslo ešte väčší a lepšie fungujúci svet. Tretí plnohodnotný diel vznikol až podstatne neskôr a to vďaka vývojárom z Bethesdy. Tí však už opustili izometrický pohlaď z prvých dielov a spin-offu Fallout Tactics: Brotherhood of Steel a hru vydali kompletne v 3D v rovnakom engine ako svoj The Elder Scrolls IV: Oblivion. Ortodoxní fanúšikovia ho síce zavrhli, ale Fallout 3 bol natoľko úspešný, že neskôr vyšiel ešte Fallout: New Vegas od štúdia Obsidian a Fallout 4. Spomeňme aj mobilný Fallout Shelter. Táto séria ešte ani zďaleka nepovedala posledné slovo. 3. Trilógia S.T.A.L.K.E.R. Séria S.T.A.L.K.E.R. je v mnohých smeroch unikátna. Kombinuje príbeh z knihy bratov Strugackovcov z roku 1978 s filmom Andreja Tarkovského (1979) a reálnou katastrofou, ku ktorej prišlo v ukrajinskej jadrovej elektrárni v apríli 1986. Ukrajinskí vývojári vskutku originálne skĺbili príbeh knihy z filmom a reálnou udalosťou a vytvorili nezabudnuteľný svet, ktorý sa nazýva Zóna. Tá je vytvorená a uzavretá armádou kvôli bezpečnosti po výbuchu elektrárne, ale už onedlho sa ukáže, armádna ostraha je riadne deravá. Do Zóny sa tak dostáva rôznymi cestami veľa dobrodruhov, ktorých lákajú unikátne artefakty, ktoré vytvoril a vytvára svet, čo si začal žiť vlastným životom. Vývoj prvého dielu S.T.A.L.K.E.R.a trval pomerne dlho, pretože vývojári mali obrovské plány. Tie však museli časom okresávať, lebo sa ukázalo, že si zobrali priveľké sústo. Z plánovaného sandboxového RPG nakoniec vznikla FPS , kde z RPG prvkov zostal len inventár, obchodníci a donekonečna sa respawnujúci nepriatelia a opakujúce sa vedľajšie úlohy. Napriek týmto neduhom však bola atmosféra hry, ktorá konečne vyšla v roku 2007, natoľko unikátna, že hráči prepáčili tieto chyby a z hry sa stal čoskoro kult. Nasledoval druhý diel (2008) nazvaný Clear Sky, ktorý sa zameriaval na jednotlivé frakcie vo vnútri Zóny, ale trpel asi najhorším technickým spracovaním a nakoniec trilógiu ukončil S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (2009). Ten je považovaný za najlepší diel série. Otravný respawn protivníkov je v ňom znížený na minimum, po technickej stránke je najvyladenejší a konečne v ňom úplne absentuje nelogické opakovanie rovnakých vedľajších úloh z prvého dielu. 4. Séria Metro (Metro 2033 a Metro: Last Light) Ak majú Ukrajinci majú svoj Černobyľ a S.T.A.L.K.E.R.a, tak Rusi majú svoju Moskvu a svoje Metro.Metro 2033 vzniklo pôvodne ako román od spisovateľa Dimirija Glukovského a vyšlo v roku 2005. Hra, ktorá vyšla o päť rokov neskôr je silne inšpirovaná práve ním a hráč v ňom prežíva vlastne post-apoklapytické putovanie celým moskovským metrom. To je uzavreté za hermetickými bránami, a už dávno v ňom nie je žiadny rozdiel medzi dňom a nocou. Z obyčajného moskovského metra sa navyše častom stal unikátny svet s vlastnou históriu a príbehmi. Hlavný hrdina počúva pamätníkov života na povrchu, stretáva rôznych fanatikov, revolucionárov, odhaľuje záhady skrytých zákutí a hlavne strieľa zo samopalu. Metro 2033 je totiž vo svojom jadre iba obyčajná strieľačka s jemnými survival prvkami, ale s tak vytvoreným fungujúcim podzemným svetom, že máte dojem, že hráte niečo náročnejšie a komplexnejšie. Hra si právom získala veľkú pozornosť a jej pokračovanie s názvom Metro: Last Light (2013) takisto nesklamalo a nepodliezlo vysoko postavenú latku. 5. Everybody’s Gone to the Rapture Everybody’s Gone to the Rapture sa od iných hier v tomto článku výrazne líši. Na rozdiel od nich sa totiž neodohráva v zničenom svete, kde by padol meteorit, alebo vybuchla nejaká bomba. V tejto hre je dokonca na prvý pohľad všetko úplne v poriadku. Pokojné mestečko s peknými upravenými domami a v okolí živá príroda, hýriaca zeleňou. Tak prečo je teda v tomto článku o post-apokalyptických hrách? Pretože k apokalypse prišlo. Celý ten pekný anglický vidiek je totiž plne bez života. V domoch nie sú žiadni obyvatelia, v potoku neplávajú žiadne ryby. Vašou úlohou je zistiť, čo sa stalo a prečo k tejto udalosti prišlo. Everybody’s Gone to the Rapture majú na svedomí autori hry Dear Ester, ktorá sa preslávila najmä tým, že ako jedna z prvých definovala žáner takzvaných “walking simulátorov”. Táto hra je podobná. Vlastne len pomaly prechádzate prostredím, nič nezbierate, s nikým nebojujete a vašou hlavnou úlohou je si všímať okolia a hľadať náznaky. A náznaky toho, čo sa stalo sú ukryte v rádiách, ktoré stále hrajú záhadné číselné kódy, či v telefónnych správach, ktoré sa dajú vypočuť. Najzáhadnejšou vecou je však akési svetlo, ktoré lieta nad celým vidiekom a ktoré je hlavným zdrojom spomienok stratených pôvodných obyvateľov. 6. Trilógia Resistance Resistance: Fall of Man (2007) ponúka zase iný druh katastrofy a navyše v zaujímavej alternatívnej histórii. Vo svete Resitance sa totiž nikdy nekonala žiadna druhá svetová vojna. Ešte predtým, než mala vypuknúť, napadol Európu a Áziu strašný nepriateľ: takzvaná Chiméra. To je akýsi mimozemský vírus, ktorý postihuje ľudí a mení ich na svojich vojakov, ktorý bojujú na strane votrelcov. Pôvodné domnienky, že ide o ruskú biologickú zbraň sú rýchlo vyvrátené a kým sa ľudstvo stačí spamätať, stoja hordy Chiméry pred kanálom La Manche. Veľká Británia je tak vďaka svojej ostrovnej polohe posledným útočiskom Európanov a hlavného hrdinu, ktorý je však tiež čiastočne napadnutý vírusom. Ovládnutiu však odolal a vlastnosti, ktoré mu priniesol dokonca využíva vo svoj prospech. Resistance je čistokrvnou FPS. Interakcie s okolím je tu minimum a všetko je podriadené intenzívnemu pocitu zo streľby, či už z ručnej zbrane, alebo aj tanku. Hre však dominuje aj vierohodne navodená atmosféra skazy a apokalypsy z nekonečných brutálnych bojov. Ďalšie diely pokračujú v príbehu v rovnakom štýle, pričom stojí za pozornosť, že posledný diel trilógie stavia prekvapivo aj na komornejšej a tiesnivejšej atmosfére. V Resistance 3 (2013) sú aj hororové úseky, kde prechádzate pomaly, svietiac si z baterkou, ale len preto, aby ste o chvíľu zase čelili drvivej presile, na ktorú vám nebude stačiť ani celý muničný sklad, plný zásobníkov… 7. SOMA Soma je survival sci-fi horor od tvorcov známej hry Amnesia. Od zvyšných post-apokalyptických hier sa líši v jedinej ale zásadnej veci: už nikdy nič nebude také ako bolo predtým a s ľudstvom je definitívny koniec. Zatiaľ totiž vo vyššie spomínaných hrách vždy po katastrofe aspoň zopár ľudí prežilo a tak je tak aspoň nejaká šanca na znovuvybudovanie ďalšej civilizácie. To v titule SOMA nehrozí. Posledný ľudia definitívne umierajú v podmorských základniach a jedinou šancou, ako zachrániť aspoň niečo z ľudstva, je nahrať ľudskú dušu ako nejaký software na nosič a odoslať do vesmíru. Hlavný hrdina sa síce občas musí skrývať pred nepriateľmi a príbeh sa takisto odkrýva cez nachádzanie rôznych zápiskov a odkazov, ale inak SOMA nie je klasický survival horor. Prítomnosť ďalšej bytosti, aj keď len vo virtuálnej podobe dáva hlavnej postave akúsi iskierku nádeje. V hroznom chladnom komplexe tak hráč stále nie je úplne sám. Ale fakt, že to nie je žiadna ľudská bytosť z mäsa a krvi, ale len akýsi virtuálny software, ktorý sa dá v tejto v podobe prenášať ako nejaký obrázok v USB kľúči, neustále útočí na hráčove podvedomie. Soma tak predkladá najmä existenčné a filozofické otázky na tému sveta po apokalypse, na rozdiel od iných hier, ktoré tento svet využívajú hlavne na atmosféru, alebo rozohranie ďalších príbehov. 8. Mad Max Mad Max je akčná sandboxová hra a bola vytvorená na základe filmu Šialený Max (1979), ktorý sa dočkal ešte ďalších dvoch pokračovaní a neskôr rebootu Mad Max: Fury Road (2015). Práve pri príležitosti vydania tohto výborne hodnoteného filmu sa Mad Max konečne dočkal aj videoherného spracovania. Príbeh hry však nemá s filmovou sériou príliš veľa spoločného, pretože sa celí točí okolo toho, že hlavný hrdina, Max Rockatansky, príde o svoje legendárne vozidlo Interceptor. Jeho snahou v hre je ho získať naspäť. Pri tejto snahe prežije veľa prestreliek, bojov muža proti mužovi a aj automobilových naháňačiek. 9. Tokyo Jungle Jedna z najoriginálnejších hier, ktorá sa odohráva v post-apokalyptickom svete je iste Tokyo Jungle. Prináša totiž unikátny herný systém z pohľadu preživších zvierat. Je dôkazom, že tento námet nemusí vždy prinášať jadrové katastrofy, alebo zúriace prírodné živly. V Tokyo Jungle totiž vlastne nie je vôbec nič zničené, len všetci ľudia náhle zmizli a vládu nad svetom prevzali zvieratá. Ako k tomu prišlo a čo sa vlastne stalo, hráč spočiatku ani poriadne nerieši. Má totiž úplne iné starosti. Keďže vo svete zvierat platia úplne iné, neľútostné pravidlá, tak v prvom rade musí prežiť. Aj neskoršie úlohy s ktorými sa stretáva sú všetky typu: Označkuj si územie, ulov 15 bylinožravcov, alebo zabi alfa samca konkurenčnej svorky. V Tokyo Jungle pripomína apokalypsu hlavne systém náhodných udalostí, kedy napríklad padá kyslý dážď, zvieratá sa nakazia a hráč tak s nimi čelí nielen hladu, ale aj nebezpečným toxínom. Tokyo Jungle sa nedá ľahko zaškatuľkovať z hľadiska žánru, ale vývojári ho označujú ako survival akciu. V hre musíte aj taktizovať, strategicky plánovať ďalší postup alebo prekonávať typické arkádové prekážky. Keď si k tomu pridáte aj RPG prvky v podobe jednoduchého levelovania, Tokyo Jungle sa ukazuje ako veľmi komplexná hra. 10. I am Alive I Am Alive je survival horor, ktorý vyšiel pôvodne len pre konzoly, ale neskôr sa dostal aj na PC. Hra sa odohráva vo fiktívnom meste, postihnutým zemetrasením, ktoré ho zrovnalo zo zemou. Zemetrasenie prežil jeden muž, ktorý chce nájsť svoju stratenú ženu a dcéru. Hlavný hrdina má pri sebe iba kameru, baterku a batoh a tak sa vydá na prieskum zničeného mesta. Postupom v hre stretáva aj ďalších preživších, s ktorými musí bojovať, ale niektorým zase naopak pomôcť. V hre nechýba ani akcia, ale veľkých prestreliek sa v nej nedočkáte. Hlavná postava má totiž k dispozícii iba pištoľ, luk a mačetu. To znamená nutnosť taktizovania a často tichého postupu. Vizuálnemu spracovaniu dominujú čiernobiele kontúry, hnedé filtre so zámerom vyvolať pocit naozajstného katastrofického prostredia. To sú naše tipy na hry, ktoré podľa nás spracovali najlepšie tému post-apokalyptického sveta. Pri ich výbere sme kládli dôraz nielen na žánrovú pestrosť, či na rozdielnu príčinu katastrofy, ale aj na ich celkovú kvalitu a hodnotenia. Hier s týmto námetom je samozrejme oveľa viac, takže je možné, že aj vy máte svojho favorita, ktorý v článku nebol spomenutý. Skúste sa preto o svoj názor podeliť v diskusii. ´ Komentuj!