Nioh – Samurajské Dark Souls? Martin Kubeš 6. februára 2017 Recenzie Popísať vývoj hry Nioh by pravdepodobne postačilo na dva články, keďže bol skutočne dlhý a komplikovaný. Počiatky vývoja sa totiž datujú do roku 2004, kedy ešte išlo o multimediálny projekt založený na Oni, nedokončenom scenári od legendárneho tvorcu menom Akira Kurosawa (napríklad režisér filmu Sedem Samurajov). Nasledovalo osem rokov prepisovania, prerábania, keďže producent Kou Shibusawa nebol s výsledkom spokojný. Trvalo to, podobne ako napríklad v prípade Final Fantasy XV a The Last Guardian dlho, no hra je konečne pripravená zabojovať o priazeň hráčov. Podarilo sa po toľkých rokoch priviesť tento projekt do zdarného konca? Recenzovaná verzia: PlayStation 4 Pro V očiach mnohých hráčov je Nioh vnímaný ako titul, ktorý je to „samurajské Dark Souls“, avšak musím vás upozorniť hneď v úvode, nie to úplne pravda. Hoci je hra naozaj ťažká a mnohokrát v nej zomriete, ide na vec trochu odlišným smerom. A keď sa to tak vezme, predošlé hry od Team Ninja, v čele s Ninja Gaiden taktiež neboli prechádzkou ružovým sadom. Fanúšikovia Dark Souls však dozaista vysokú obtiažnosť uvítajú, nakoľko mainstreamového hráča môže práve tento fakt od Nioh odradiť. Bola by to však pekelná škoda… Kde bolo, tam bolo… Príbeh Nioh je ako už bolo povedané založený na nedokončenom scenári od Kurosawu, no ešte dôležitejšia informácia podľa mňa je, že sa hra inšpiruje aj skutočnými udalosťami. Konkrétne ide o hlavného hrdinu, ktorého predobrazom sa stal prvý biely samuraj – William Adams. Neberte to však ako životopisnú hru, životom Adamsa sa Nioh skutočne iba inšpiruje. Hra nás zavedie do fiktívneho temného stvárnenia reálneho historického obdobia Sengoku, konkrétne do roku 1600. Hlavný hrdina William po krátkom prológu dorazí do Japonska, kde sa začína jeho cesta, ktorej cieľ je jasný, nájsť hlavného záporáka. Neberte toto vysvetlenie dejovej zápletky v zlom, no nechcem vám spoilovať príbeh, bola by to škoda. Môžem však povedať, že počas tejto dlhej cesty narazíte na mnoho ďalších, skutočných historických postáv, takže ak sa aspoň trochu vyznáte v Japonskej histórii, hra vás v tomto smere pravdepodobne poteší. Nechcem hru veľmi prirovnávať k Dark Souls, no už napríklad v oblasti príbehu je hra odlišná. Zatiaľ čo v Dark Souls musíte príbeh hľadať, skúmať lore a doslova sa vo všetkom vŕtať, Nioh má svoj príbeh jasne nastolený a postupne vám ho servíruje. Ani jeden spomenutý prístup nie je zlý, iba narážam na odlišnosť oboch hier. Krok, sek, úskok… Postup, ktorý som napísal v názve tejto časti je v určitom smere kľúčom k úspechu v hre. Nie je možné, aby ste sa bezhlavo vrhli na viacerých nepriateľov a vyviazli z toho bez ujmy (ak teda nebude ozajstný majster). Našťastie sa Nioh výborne ovláda, takže hrať tento titul je naozaj zábava. Ovládanie je responzívne, intuitívne a William okamžite reaguje na vaše príkazy. K dispozícii sú tri bojové postoje – nízky, stredný a vysoký. Nízky je rýchly, no spôsobuje menšiu ujmu na zdraví, vysoký je na tom presne naopak, no a stredný postoj predstavuje akýsi kompromis medzi rýchlosťou a silou. Každý jeden hráč si nájde ten svoj bojový štýl, no okrem toho sú k dispozícii aj streľné zbrane a boj holými rukami. Ideálne je kombinovať všetky bojové štýly, keďže na nepriateľov platia odlišné finty. Na to však prídete sami, keď sa do Nioh pustíte. Nioh nie je iba akčnou rubačkou, Williamove vlastnosti môžete zlepšovať za pomoci komplexného RPG systému. Utratíte body za silu? Skill? Možností je veľa, no zvyšovanie týchto schopností stojí cenné body, ktoré sa nezískavajú úplne najľahšie. Za pomoci tohto systému si môžete Williama vyprofilovať podľa svojich preferencií. Aby som nezabudol, pozor musíte dávať aj na staminu, tzv. Ki, nakoľko William nie je robot a unaviť ho nie je problém. Ak sa William unaví počas boja, môže to znamenať vašu veľmi rýchlu smrť. Aby autori hráčom dali šancu prežiť, po sérii útokov, keď už Williamovi dochádza sila sa okolo neho objaví modrá aura. Ak stlačíte včas príslušné tlačidlo, Ki sa vám obnoví, takže okrem dobrého načasovania útokov bude nutné, aby ste si osvojili aj to, ako zvládnuť Ki. Táto technika sa nazýva Ki Pulse a mnohokrát vám zachráni život. Nioh je, čo sa bojov týka úplná špička, i keď náročná. Pokiaľ si však zvládnete osvojiť všetky možnosti, ktoré má William k dispozícii, budete sa pri hre neuveriteľne baviť. Cestou, necestou… Kto by očakával, že Nioh je hra s otvoreným svetom, toho môže nepríjemne zaskočiť, že nie je. Jednotlivé úrovne, alebo misie sú síce rozsiahle a pokiaľ budete chcieť preskúmať každý jeden kút, nachodíte sa viac, než dosť, ale stále je to uzatvorený systém viacerých, navzájom poprepletaných cestičiek. Môžete mi však veriť, napriek tomu, že nejde o open-world, v Nioh strávite naozaj obrovské množstvo hodín, než sa dopracujete ku koncu. Okrem hlavných, príbehových misií sa v hre nachádzajú aj misie vedľajšie a aj po 50 – 60 hodinách je stále čo robiť. Vedľajšie úlohy predstavujú challenge a asi vás neprekvapí, že niektoré dokážu potrápiť ne celkom dlhú dobu. Aby ste každú úroveň nemuseli opakovať po svojej smrti od začiatku, k dispozícii sú záchytné body, ktoré v tomto prípade predstavujú malé svätyne. Práve na týchto miestach môžete zvyšovať Williamove schopnosti, obchodovať, automaticky si obnoviť zdravie na maximum, uložiť si postup a pod.. Lenže ako už asi tušíte, svätyne nie sú na každom rohu… Vyzerám dobre? Hra napriek dlhému vývoju vyzerá pekne a navyše ponúka niekoľko zobrazovacích režimov. Preferujete 60 snímkov za sekundu? V tom prípade si zvolíte v nastaveniach akčný režim a máte vystarané. Ak chcete krajšiu grafiku, zvolíte si filmový režim, no musíte počítať s tým, že počet snímkov klesne na polovicu. Okrem toho je k dispozícii ešte režim z variabilným snímkovaním, kedy sa podľa náročnosti danej scény hýbe snímkovanie medzi 30 a 60 snímkami za sekundu. Majitelia PS4 Pro a 4K televízorov určite ocenia aj zobrazenie v tomto rozlíšení, takže si vyberie každý jeden hráč. Mne nezostáva skonštatovať nič iné, že nech už zvolíte akúkoľvek z uvedených možností, hra bude vyzerať pekne a dobre sa hýbať. K tomu nechýba niekoľko skutočne pekných detailov, skvelá atmosféra historického Japonska, zaujímavé prostredia atď.. Áno, určite sú aj krajšie hry, ale Nioh sa nemá za čo hanbiť. A to je hlavné… Milí nepriatelia, dajte mi pokoj! Nepriatelia v Nioh si taktiež zaslúžia zmienku. Okrem radových vojakov sa tu nachádzajú zombie, padlí bojovníci, ktorých môžete vyvolať na mieste ich smrti (tento súboj však nebude jednoduchý), rôzni démoni, no skôr by som sa chcel venovať bossom. Tí sú naozaj jedineční a stoja za to. Hoci pri súboji s nimi mnohokrát zomriete (ako aj ja), no na každý jeden sa budete tešiť práve kvôli tomu, ako si dali tvorcovia záležať na ich dizajne. Súboje s bossmi navyše nie sú iba o uhýbaní a správnom načasovaní útokov, mnohokrát môžete využiť prostredie či špeciálny predmet. Cieľová rovinka… Dostávam sa ku koncu a to som toho chcel opísať ešte tak veľa, no nemôžem z toho urobiť slohovú prácu. To, aká je Nioh výborná hra musíte zistiť na vlastnej koži, ide totiž o must-have hru pre majiteľov PlayStation 4. Výborná atmosféra historického Japonska, dobrý príbeh, samurajská tematika, kopec zbraní, komplexný RPG systém, vynikajúca hrateľnosť, to sú iba niektoré kľúčové prvky, ktoré z Nioh už teraz robia ašpiranta na akčné RPG roku 2017. Hra síce bola vo vývoji veľmi dlho, no v tomto prípade sa čakanie vyplatilo. Neváhajte a Nioh si zadovážte, dostanete totiž drahokam, od ktorého sa vám nebudete chcieť odísť. Hru na recenziu poskytla spoločnosť Nioh – Samurajské Dark Souls?Nazvať Nioh klonom, respektíve kópiou Dark Souls by bolo veľkým hriechom, i keď si obe hry, aspoň čo sa náročnosti týka môžu podať ruky. Nioh však ide svojou vlastnou cestou a môžete mi veriť, od tejto hry sa vám bude iba ťažko odchádzať. Ja sám som si stále dookola opakoval, že už iba kúsok a vypnem to, lenže mi to aj tak nedalo a hral som niekoľko ďalších hodín. Nioh je povinnosť pre majiteľov PlayStation 4 a už teraz kandidát na jednu z najlepších hier tohto roku.PozitívaVýborná atmosféraSkvelá hrateľnosťKomplexný RPG systémNegatívaNič podstatné2017-02-0695%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (5 Hlas)92%Komentuj!