MultiVersus – Dojmy z otvorenej bety Róbert Herda 23. augusta 2022 Preview a Dojmy, Rubriky O projekte menom MultiVersus sme sa ako hráči i herní žurnalisti dozvedeli na samotnom konci minulého kalendárneho obdobia. Konkrétne šlo o november 2021 a ak sa nemýlim, sprvoti prichádzali drobné leaky, ktoré sa neskôr pretavili v oficiálne ohlásenie. To evidentne sľubovalo typický Smash bros. zážitok, akurát s postavičkami z hier a filmov spadajúcich pod štúdio Warner Bros. Ubehlo niekoľko mesiacov a titul sa dostal do otvoreného beta testovania. Ako na mňa zapôsobil tento atraktívny projekt za približne 15 hodín aktívneho hrania? To si prezradíme v dnešných textových dojmoch. Prednedávnom som sa pustil do počinu Nickelodeon All-Star Brawl, ktorý sa svojho času objavil v rámci predplatného PlayStation Plus. Bolo práve herné sucho, veľké alebo zaujímavé projekty v nedohľadne a zdalo sa, že by mohlo ísť o ideálneho zástupcu k relatívne rýchlej platinovej trofeji. Prečo to spomínam? Zmienená hra totiž chcela dokázať niečo podobné ako dnes preberaný MultiVersus. Vývojári z Ludosity a Fair Play Labs si vzali úspešné značky z dielne Nickelodeon (Sponge-Bob, Garfield, Teenage Mutant Ninja Turtles a ďalšie), využili hrateľnosť Smash bros. a úspech bol zaručený, no nie? Bohužiaľ. Po takmer tridsiatich hodinách hrania považujem All-Star Brawl iba za mierne nadpriemerný projekt, pričom cesta k tomuto názoru bola tŕnistá, plná presviedčania seba samého i prekonávania vlastnej nechuti. Ak mám byť úprimný, v prípade, že by som tú virtuálnu platinu až tak veľmi nechcel, nikdy by som tento titul neskompletizoval. Mal totiž niekoľko zásadných problémov, ktoré jednak zaistili, že online súčasť už takmer nikto nehrá (a to neubehol ani rok od vydania a počin dostal aj boost v podobe PlayStation Plus) a preniknutie do logiky hrania nebolo vôbec jednoduché. Tutoriál je skrytý v menu a hra na jeho existenciu takmer vôbec neupozorňuje, voice-acting je minimálny, režimov v multiplayeri by ste spočítali na prstoch jednej ruky, no a odmien v rámci online zápasenia je snáď ešte menej. A to sú dôvody, kvôli ktorým snaha Fair Play Labs a Ludosity zlyhala a na All-Star Brawl si už budúci rok nik nespomenie. Našťastie, MultiVersus je na tom už vo svojom úvode omnoho lepšie. It’s not about deserve, it’s about what you believe Titul od Player First Games totiž okamžite začína s klasickým tutoriálom, ktorý síce môžete preskočiť, no logicky mu chcete venovať svoju pozornosť. Naučí vás totiž všetko základné a nutné, čo potrebujete k bojovaniu a následnému vyhrávaniu. Musím síce priznať, že je snáď až príliš detailný a veci ako skok alebo klasický úder nepotrebujú podrobnejšiu prednášku, som však rád, že sa tvorcovia dostali aj ku komplexnejším prvkom (kombá vo vzduchu, uhýbanie a podobne), ktoré tvoria základné jadro logiky zápasov. Toto v titule z Nickelodeon postavičkami nebolo. Tutoriál bol iba sériou ilustračných obrázkov, ktoré mali formu školskej prezentácie a, navyše, ako som už napísal, pomerne ťažko sa k nemu dá dostať. Áno, je pravdou, že vám následne vysvetlí snáď všetko relevantné, vždy je však lepšie si zložitejšie gameplay elementy vyskúšať priamo na vlastnej koži, než ich vidieť na nehybnom obrázku. A MultiVersus sa môže popýšiť výborným vstupom zrozumiteľným pre novších i skúsenejších hráčov. When you play the game of thrones… Čo sa týka súbojového systému, môže sa na prvý pohľad zdať, že ide o klasickú bitkársku záležitosť, v ktorej stačí nepretržite stláčať jedno či dve tlačidlá ovládača a nejako sa k tej výhre už dopracujete. Opak je však pravdou. Ako som naznačil vyššie, už úvodný tutoriál predstavuje jasnú vstupnú bránu do pomerne taktickej bojovky, ktorá má svoju logiku a jasne stanovené pravidlá. Ak sa teda dostanete do jednej arény so skúseným hráčom, okamžite to zistíte, pretože bude pristupovať k vám a aj k svojej ofenzíve inak ako bežný začiatočník. Mimochodom, pokojne sa môže stať, že aj ako nováčik budete čeliť veteránovi, keďže matchmaking nefunguje vždy ideálne (minimálne z mojej osobnej skúsenosti). Čo je teda stavebným kameňom všetkého? MultiVersus je primárne hra o pohybe a presnom načasovaní vašich útokov. V praxi to znamená, že ak by ste sa rozhodli spamovať jeden druh ataku a budete zápasiť so znalým súperom, využije asi sekundové okno, kedy sa jeden pohyb napája na druhý a následne vás zasype svojou vlastnou ofenzívou. Každý bojovník totiž má k dispozícii takzvané úskoky, ktoré je nutné v svižnej súhre striedať s útokmi. Základom je pochopiť, že aj keď sa to nemusí zdať, novinka od Player First Games je primárne založená na taktike, skúmaní špeciálnych schopností hrdinov a efektívnom narábaní s pohybom filmových a seriálových postáv. Logiku teda hra nespochybniteľne má a za mňa je veľmi príjemne odprezentovaná, no zopárkrát som sa stretol s osobami (najmä v začiatočníckych úrovniach), ktoré MultiVersus hrali ako klasickú bojovú záležitosť a snažili sa využívať jedno alebo dve drvivé kombá. Nanešťastie pre nich sa táto taktika ukázala ako neefektívna, čo vyústilo v nepríjemnú prehru. Preto upozorňujem, že ak nepristúpite na pravidlá tohto pomyselného šachu, prehrávať budete a je možné, že u vás dôjde k frustrácii a nepochopeniu terajšej popularity tejto free to play záležitosti, ktorú, vzhľadom na počty hráčov, možno nazvať hitom letného obdobia. I am vengeance Každopádne, pozitívne beriem fakt, že hra vám prítomné pravidlá jasne od úvodu vysvetľuje (narozdiel od All-Star Brawl, ktoré opätovne používam ako titul so zle vysvetlenou logikou). Musíte však bezvýhradne prijať celú logiku hrania. A súčasne mať ochotu zlepšovať sa v hľadaní hluchých miest vašich útokov a zároveň aj správne využívať jednotlivé triedy hrdinov. Áno, postavičky sú rozdelené do niekoľkých kategórií a každá takáto trieda je efektívna v inej oblasti súboja alebo obrany. Samozrejme, pri sólo bojoch si nemáte s kým pomáhať, no akceptácia konkrétnej triedy je v podstate kľúčová v tímových kolách, kde správne využitie ability môže znamenať výhru alebo prehru. Zakomponovanie rozličných tried aj prítomnosť relatívne solídneho zástupu hrdinov pridáva na komplexnosti celej hry, pretože sa nezriedka musíte prispôsobiť a hlavne poznať útoky súpera, aby ste proti nim dokázali efektívne zakročiť. Taktiež považujem za dôležité upozorniť na fakt, že mimo logickej komplexnosti, prítomné súboje vyzerajú veľmi dobre a zároveň pôsobia i nadmieru uspokojujúco. Majú svoje vlastné tempo, krásne efekty a naozaj výborné ozvučenie. Aj keď by som teda rád podotkol, že miestami je okolie predsa len príliš hlučné. Za veľmi pekný doplnok vnímam aj skutočnosť, že postavičky, ktoré sa poznajú vo filmovom, komiksovom alebo seriálovom univerze, na seba reagujú unikátnymi dialógmi. To znamená, že napríklad Bruce Wayne povie niečo celkom iné Wonder Woman ako napríklad Aryi Starkovej z Game of Thrones, ktorú nikdy v živote nevidel. Opäť sa mi naskytuje možnosť poukázať na podobne ladenú hru s hrdinami od Nickelodeonu, kde sa vlastne nikto s nikým nepoznal a postavy vždy reagovali niekoľkými suchými, opakujúcimi sa vetami s náramne chudobným dabingom. Niekto by mi mohol logicky oponovať a prehlásiť, že ide iba o drobný detail, ktorý si niektorí ani nemusia všimnúť. Ja si však myslím, že práve o podobných detailoch hry a zážitky z nich sú. Vo výsledku tak MultiVersus baví aj po niekoľkých hodinách a stovkách odohraných zápasov (či už v sólo stretoch alebo tímových súbojoch). Jediným výraznejším problémom, ktorý by potenciálne mohol zabrániť dlhšiemu hraniu, respektíve dlhšiemu zotrvaniu v online stretoch, je fakt, že trofeje nie sú príliš dobre nastavené. Napríklad jedna z nich od vás chce odohrať 100 zápasov s ľubovoľným PlayStation priateľom, no a ďalšia vám pípne až po piatich stovkách takto pokorených stretov. A ja sa pýtam, je obdobne obrovský gap medzi jednou a druhou rovnako ladenou trofejou nutný? Nemohli tvorcovia, ktorí si sami trofeje a achievementy vytvárajú, pridať odmenu aj za dvesto alebo možno tristo zápasov? A hoci by ste mohli argumentovať, že nejde o nič kľúčové, mnohých hráčov práve trofeje a následná platina (prípadne stopercentné dokončenie) držia pri hraní. No verím, že takto dlhé medzery medzi jednotlivými virtuálnymi odmenami budú pre niekoho pôsobiť skôr odradzujúco než stimulujúco. A dúfať v pridanie ďalších trofejí by bolo jednak naivné a súčasne to už stávajúcu platinu na základe pravidiel Sony ovplyvniť nemôže. Scooby Dooby Doo, where are you? Bezvýhradne už však nepristupujem k prítomnému balíčku hrdinov, pretože úvodný výber nie vždy dáva logiku. Warner Bros disponuje mnohými značkami, ktoré by boli pre podobnú záležitosť ideálne, no z nejakého dôvodu sa (zatiaľ) v hre neobjavujú. Tak napríklad je škoda nemať v bojovej hre nikoho z Matrixu, keď vlastníte práva na toto stále populárne (i keď najnovšou štvorkou mierne otrasené) filmové univerzum. A môžeme pokračovať aj ďalej. Osobne chápem, že mnohí fanúšikovia (a asi aj scenáristické duo, ktoré z nej spravilo ultimátnu hrdinku Westerosu) majú z nejakého dôvodu náramne radi Aryu Starkovú, no nebol by v bojovej hre ideálnejší Jon Snow ako postava, ktorá bola od počiatku koncipovaná ako hlavná? Snáď lepšiu postavičku z tejto ságy ani vybrať nejde. Alebo možno mohli tvorcovia implementovať Night Kinga, ktorý by konečne tasil meč, kopiju či inú zbraň. Prípadne aspoň urobil niečo relevantné mimo mĺkveho pozerania sa do obrazovky a veľmi pomalého kráčania naprieč hradnými ruinami, ľadovým severom či zmrznutým jazerom. Alebo čo takto Joffrey? To by mohlo byť zaujímavé, akurát by sa zrejme musel zmeniť rating hry. Taktiež, všetci vieme, že Scooby Doo je pre starších a dokonca i mladších hráčov takzvaná all time favourite postava. A najmä preto nechápem rozhodnutie v úvodnej ponuke disponovať Shaggym a Velmou, ktorých popularita je výrazne menšia ako tá, ktorú má ikona dlhoročnej show. Rovnako príliš neholdujem autorskému rozhodnutia spojiť známe priateľsko-nepriateľské dynamické duo Toma a Jerryho, ktorí sú vlastne jeden charakter. Čítate správne. Večne súperiace postavičky bojujúce od úvodu svojej kariéry nemôžu v MultiVerse proti sebe zápasiť. No nie je to škoda? Preto verím, že po prichádzajúcom Mortym sa do súpisky bojovníkov dostanú i ďalšie charaktery, ktoré si svojho zástupcu v rámci tohto titulu nepochybne zaslúžia. Očakávam aj Harry Pottera (no pri terajšom prístupe dostanem asi Nevilla Longbottoma) a mnohé ďalšie postavy. Či sa moja prosba pretaví v hernú realitu ukáže až čas. Budúce plány autorov sú aktuálne zahalené rúchom tajomstva, avšak je pravdepodobné, že veľký úspech bude mať za následok neustále inovovanie. Hit me! Azda najzávažnejší problém, s ktorým som sa počas hrania stretol, súvisel s problematickými hit boxami, kde som si miestami nebol istý či ma po vzore Legolasa klame zrak alebo ma titul bezdôvodne trestá. A vzhľadom k tomu, že tvorcovia sa vyjadrili, že niektoré postavy sa budú výrazne prekopávať, dokážete si odpovedať aj sami. Balans niektorých útokov by som taktiež bezproblémovo označil za tragický a občas som iba neveriacky kričal na svoju televíziu, pretože mi podobné veci vadia snáď zo všetkého najviac. Som však rád, že autorské zoskupenie evidentné neduhy registruje a zapracuje na ich náprave. Uvidíme ako bude MultiVersus vyzerať o pár mesiacov, počas ktorých tvorcovia snáď stihnú implementovať nejaké pozitívne zmeny. Wubba Lubba Dub Dub coming soon MultiVersus zatiaľ vyzerá viac ako dobre, no treba brať do úvahy, že celý projekt je na úplnom začiatku svojej (snáď dlhoročnej) púte. Open beta však vo mne zanechala pozitívne dojmy a skutočne nie je množstvo vecí, na ktoré by som sa mohol a súčasne aj musel sťažovať. Pochopiteľne, okrem neduhov zmienených vyššie v texte. Áno, tá hra potrebuje istý balans, s ktorým má problémy, hit boxy príležitostne fungujú pomerne zvláštne a niekedy som si dokonca nebol istý či tej hre “iba” nerozumiem alebo sú niektoré útoky a kombá jednoducho zvláštne nastavené. Autori sa v prechádzajúcich týždňoch od vydania prvej verzie MultiVersus niektorým problémom venovali a prehlásili, že najmä na balanse zapracujú a ak mám byť úprimný, ja osobne sa nemôžem dočkať. Žijeme totiž v dobe, kedy v priebehu roka vychádzajú desiatky atraktívnych (veľkých aj malých) titulov a nie je v silách nikoho venovať pozornosť každej free to play záležitosti náhle sa vyskytujúcej na preplnenom trhu. Novinka od Player First Games však má obrovskú výhodu v tom, že vychádza pod Warner Bros. Interactive Entertainment, ktoré celému projektu dodalo atraktivitu v podobe známych filmových a seriálových značiek. Autori však rozhodne nechceli prísť s ľahko zabudnuteľným cash grab projektom a pre koncept Smash bojoviek si pripravili výborné audiovizuálne spracovanie či krásne detaily, ktoré ocenia najmä fanúšikovia prítomných svetov. To všetko je obohatené o dynamickú hrateľnosť, kde je takmer každá postavička úplne iným zápasníkom, ku ktorému treba zvoliť odlišný prístup, čo znamená, že je titul do veľkej miery “skill based”. Učiť sa a učiť, pretože spočiatku môžete vyhrávať so šťastím, no neskorší súperi vám ukážu, že pochopiť logiku hry je elementárnym kľúčom k vášmu úspechu. A čo ďalej? Titul práve vstupuje do svojej prvej sezóny, 23. augusta 2022 sa dočká prídavku v podobe Mortyho (áno, toho, ktorý sekunduje excentrickému Rickovi), taktiež majú prísť nové režimy, čo osobne kvitujem. A aby som nezabudol, autori aj naďalej pracujú na balansovaní postáv, gameplay elementov a inovovaní kozmetických predmetov, ktoré predsa len dokážu predĺžiť nadšenie zo základného konceptu, ktorý sa časom nutne musí unaviť. Som zvedavý a tak trochu aj nadšený, pričom verím, že MultiVersus si povedie v najbližších (minimálne) mesiacoch tak dobre ako začal. Komentuj!