Prvé dojmy z Heroes of Might and Magic: Olden Era – podarený hybrid legendy Martin Bago 18. októbra 2025 Preview a Dojmy Aký bude nový Heroes of Might and Magic a priblíži sa hrateľnosťou k legendárnemu tretiemu dielu? Čo to nám napovie demo, ktoré je voľne k dispozícii a odhaľuje toho nezvyčajne veľa – viacero frakcií, herných módov a máp. Sériu Heroes of MIght and Magic si tu azda nebudeme predstavovať. Čo si predstaviť ale môžeme, sú novinky v pripravovanom pokračovaní, ba možno aj reštarte série s príznačným názvom Olden Era. Vývojári z Unfrozen nám prisľúbili, že pôjde o návrat ku koreňom dielov II. a III. Po pár hodinách hrania dema musíme súhlasne prikyvovať, že neklamali. Viacero prvkov je však aj úplne nových, a odozva na ne nemusí byť vždy ideálna. Obsah dema Mapa Bojisko/šachovnica Nový Heroes of Might and Magic vo svojom deme toho ponúka nezvyčajne veľa. Dostupné sú až 4 frakcie (hrady) z finálnych šiestich, tri módy hry a až tri mapy. Zahrať si môžete spolu za jedným PC, ale aj zrýchlenú hru. To je na demo poriadna nádielka, ktorá vlastne naznačuje, že hra je v podstate hotová a vývojári sa nehanbia ju pustiť do sveta a vystaviť kritike obzvlášť náročnému publiku. A veru ani nemajú prečo. Menu dema V hrade Dostupné stavby Upgrady mesta Kúzla Perky abilít hrdinov Hra je klasicky dvojúrovňová kombinácia ťahových súbojov spojených s exploráciou mapy za pomoci hrdinu a jeho obmedzených bodov pohybu. Nechýba starostlivosť o mesto, stavanie a nákup jednotiek. Hrdina získava skúsenosti a vďaka nim špeciálne schopnosti, nosí artefakty a kúzli. Hráč posúva dej vpred ukončením dňa (ťahu). Potiaľto je všetko viac-menej po starom. Pozrime sa, čo ešte ostalo zachované z najslávnejších časov série: hrdina v boji už nemôže útočiť, môže zosielať kúzla a má jeden hrdinský čin k dispozíciipôvodné suroviny s výnimkou sírymapy ako za starých dobrých časov – bane, studne, atďtri frakcie sú známe zo všetkých predošlých dielov – Chrám (Castle, ľudia), Nekropola (Nekropolis, nemŕtvi) a Kobka (Dungeon, temní elfovia)hudbu pripravil rovnaký tvorca ako pri Heroes of Might and Magic III – Paul Anthony Romeroartefakty možno odovzdávať medzi hrdinamiv boji je šachovnica 2D a zobrazenie bez zbytočne detailných animácií A teraz sa pozrime na nové prvky, ktoré najviac zaujali: aj hrad/mesto bude možné upgradovať cez takzvané zákony, ktoré môžu prinášať unikátne vlastnosti, ako napr. zvýšenie príjmu konkrétnej suroviny alebo jednotkyartefakty bude možné levelovaťpribudol magický prášok, ktorý poslúži práve na zvyšovanie levelu artefaktov4 rôzne farebné režimy vizuálufrakcie Sylvan (roprávkové bytosti, možno blízke Forrestu s nádychom Sivu z rozprávky Raya), Hive (v preklade Démonickí hmyzoidi, čo znie pomerne odpudivo…), ktorá má nahradiť pekloupgradovateľné kúzlašpeciálne schopnosti hrdinu, získané výmenou za skúsenosti, je možné rozširovať o rôzne perkydostupný je expresný boj – výsledok súboja dostanete predpočítaný a môžete sa rozhodnúť, či súboj idete absolvovať s nádejou na lepší výsledok, alebo súhlasíte a pokračujete v hre ďalej Vizuálne je hra nápadne podobná práve tretiemu dielu s tým rozdielom, že grafika je skôr kreslená než realistická. Možno až príliš veľa hejtu pripadlo na farebnosť a farebnú škálu Olden Era. Tá síce pri prvom pohľade svojím kontrastom a hravosťou zaskočí, a súhlasím s argumentom, že sa približuje skôr k mobilným hrám, avšak k dispozícii cez nastavenia sú rovno 4 rôzne palety. Farby tak možno stlmiť alebo zreálniť a verím, že si každý nájde svoju preferenciu. Za spomienku stojí aj to, že aj na integrovanej grafike v procesore AMD Ryzen ide hra na vysokých detailoch v 2k rozlíšení pomerne plynulo, s občasnými badateľnými prepadmi FPS. S drobnými ústupkami bude teda možné ju rozhýbať prakticky na hocičom. Prednastavené farby Tlmené Sýte Kampaňovo ide o prequel, a teda sa pozrieme ešte pred udalosti všetkých dielov. Ostávame vo svete Enroth (Heroes of Might and Magic III) na kontinente Jadame. V hre máme staré aj nové frakcie, a ich malý počet navráva, že sa isto dočkáme rozšírení v podobe datadiskov. Otázna je potenciálna dĺžka kampane, aj formát online multiplayeru. Plné vydanie hry bolo najskôr plánované v tomto kvartáli, dostali sme sa však len (nabúšené) demo. Na plnú edíciu si budeme musieť počkať do roku 2026, zatiaľ bez presného dátumu. Hru si však ja osobne určite pridávam na wishlist, keďže po úvodnej skúsenosti ide o veľmi podarený pokus o návrat ku koreňom. Nostalgický zážitok s modernou grafikou a viacerými novými prvkami, to vidím zopár desiatok herných hodín. A aby som nezabudol – tak ako demo, aj plná hra bude dostupná aj v češtine. Komentuj!