Sniper Elite: Resistance – Oslava 20. výročia série s novou tvárou Gaunt 31. januára 2025 Recenzie Herná séria Sniper Elite je tu už s nami 20 rokov a v rok svojho výročia nám prináša nový diel. Určite ste si však všimli, že najnovší prírastok do série, Sniper Elite: Resistance, v svojom názve nemá žiadne číslo. Čo pri tejto sérii nie je úplne štandardom a môže to vzbudzovať isté obavy, čo nám to vlastne Rebellion naservíruje. Predsudky však aspoň na chvíľu odložme bokom a poďme sa spolu pozrieť, čo nové nás tentokrát čaká a či Sniper Elite: Resistance splnil naše očakávania. Recenzovaná verzia: PC Nebudem vás až do konca recenzie zbytočne naťahovať, a tak hneď v úvode tejto recenzie by som chcel vniesť do záhady s Resistance trochu svetla. To, že tento diel nie je plnohodnotným pokračovaním, bolo vidieť už v traileroch či na screenshotoch z hry. Vo veľkej miere by sa dalo povedať, že ide skôr o samostatnú veľkú expanziu, keďže noviniek v nej je ako šafranu. Hra je tak vo veľkej miere postavená na tom, čo sme mali tú česť vidieť už v piatom dieli. Najvýraznejšou zmenou, ktorú tento diel prináša, je tak uvedenie na scénu nového špeciálneho agenta. Tým je Harry Hawker, ktorý po 20 rokoch nahrádza Karla Fairburna. S odstupom času tak uvidíme, či ho nahradili už natrvalo, alebo ide len o dočasné riešenie, ako priniesť do série aspoň nejakú novinku. Sniper Elite: Resistance nás tak opäť zavedie do Francúzska, kde je vašou úlohou pomôcť miestnemu odboju. Hlavný príbeh je zameraný najmä na ďalšiu tajnú zbraň Tretej ríše. Čaká vás tak 8 misií, počas ktorých budete postupne zisťovať, o čo konkrétne ide a ako pokaziť nacistom plány. Popri tom im však budete vo veľkom škodiť a likvidovať celé zástupy nepriateľov. Času nemáte nazvyš, keďže Deň D sa blíži a nová tajná zbraň by mohla celú inváziu dosť skomplikovať. Jednotlivé misie sú veľmi dobre nadizajnované, čomu vo veľkej miere pomáha voľný pohyb po ich mapách. Celkovo vás tak čaká 7 úplne odlišných máp, keďže prvá misia je skôr úvodom a do danej oblasti sa neskôr vrátite. Hneď v úvode však zistíte, že hra začína dosť chaoticky. Veteráni sa v hre veľmi rýchlo zorientujú, no nováčikovia môžu mať problém, keďže po začatí novej hry vás zaplavia tutoriálove tabuľky, ktoré ani nebudete stíhať čítať a nakoniec skončíte pri tom, že si preletíte herný manuál, čo je trochu škoda. Oproti starým dielom série je tak aj toto pokračovanie značne voľne ladené. Od začiatku máte pred sebou celú mapu oblasti s viacerými hlavnými úlohami a je len na vás, kam sa rozhodnete ísť a ako budete postupovať pri likvidovaní nepriateľov a plnení svojich cieľov. V priebehu misií sa vám tak odomykajú aj rôzne vedľajšie misie. Za zmienku rozhodne stojí spomenúť, že od druhej misie vás vždy čaká nejaký vysoko postavený nepriateľ, ktorého máte zlikvidovať. S tým je spojená aj séria výziev, podľa ktorých máte na zlikvidovanie svojich cieľov použiť nejaký špecifický vopred navrhnutý spôsob. Je to zaujímavá možnosť, aj keď minimálne v PC verzii je aktuálne nejaký problém s dvomi cieľmi, keďže vám hra nedovolí ich zlikvidovať predpísaným spôsobom a výzvu tak nemôžete splniť. Snáď to časom opravia. Keď si predstavíme hru za ostreľovača, tak hneď nám príde na myseľ stealth postup. Aj v tomto prípade ide o veľmi dôležitý faktor, no hrou sa môžete, samozrejme, aj prestrieľať. Musíte však pri tom dávať pozor na poplachy, keďže takto sa na mape zjavia noví protivníci. Umelá inteligencia sa však správa dosť neštandardne. Najlepšie je vyhýbať sa konfliktom a likvidovať nepriateľov pekne potichúčky, keďže vyvolanie poplachu nemusí byť váš najväčší problém. Viackrát sa mi stalo, že dokonca aj vyvolanie boja bez vyhlásenia poplachu viedlo k tomu, že okolo mňa ležali desiatky tiel a nepriatelia stále ďalej prichádzali, a to som sa snažil hrať hru čo najviac stealth štýlom. Rovnaký problém s umelou inteligenciou je aj v prípade vyvolania rozruchu. Aktuálne sa veľmi často stáva, že nepriateľ na opačnom konci mapy zareaguje na nejaký výbuch, čo vedie k tomu, že daný protivník sa prepne do režimu hľadania a vy tak síce nebudete mať nikoho v okolí, no napriek tomu vám bude svietiť indikátor, že vás niekto hľadá. Horšie však je, že niekedy takto protivníci zostanú zaseknutí a tento stav sa vám resetuje až po ich eliminovaní. Vaša výzbroj ako aj zbraňový arzenál je poriadne rozmanitý. Jednotlivé zbrane si tak v priebehu hry postupne odomykáte najmä za spĺňanie výziev. Jedným zo zberateľských predmetov sú špeciálne ponky, ktoré slúžia na vylepšovanie zbraní. Tie vám zároveň poskytujú nové vylepšenia zbraní, ktoré dokážu výrazne pozmeniť atribúty vášho arzenálu. Upravovanie zbraní je však aktuálne spojené s jednou dosť nepríjemnou chybou. Po opustení ponku sa vám z vymenených zbraní vyberie munícia. Ak sa však rozhodnete zbrane nabiť špeciálnou muníciou, často sa stáva, že Hawker najprv nabije klasickú muníciu a až tak špeciálnu, čo na najvyššej náročnosti je dosť otravné, keďže takto prichádzate o všetku muníciu v zásobníku pred nabitím. Zaujímavou možnosťou je používanie nesmrtiacej munície. Čo má však nie jeden, ale viacero háčikov. Po prvé, je pekné, že môžete len omračovať nepriateľov, no načo je to dobré, keď väčšina misií sa končí tým, že danú oblasť zbombardujú spojenecké lietadlá, takže tam aj tak všetci zahynú. Po druhé, môžete sa rozhodnúť, že vlastne počas misie nikoho nezabijete, no to vám nakoniec aj tak pokazí to, že minimálne špeciálny cieľ musíte tak či tak usmrtiť. S omračovaním nepriateľov je však spojených aj viac ďalších bugov. Často sa stáva, že nepriatelia sa vám budú strácať v zemi, či už hneď po eliminovaní, ich prenesení alebo po načítaní uloženej pozície. Takže je pekné, že sa snažíte ušetriť životy nepriateľov, keď v priebehu plnenia misie vám aj tak niekto z nich sa zázračne stratí v očividne bezodnej debne, do ktorej ste ho skryli. Napriek spomínaným bugom, ma však stealth postup v hre neuveriteľne bavil a, našťastie, sa tomuto neduhu nepodarilo pokaziť dojem z tejto hry. Keďže tichý postup a pomalé likvidovanie nič netušiacich nepriateľov je často uspokojivejšie, ako sledovať röntgenové zobrazenie likvidácie nepriateľov. Najviac ma v hre zamrzel nepriateľský zbraňový arzenál. V hernom manuáli sa síce píše, že v hre môžete naraziť na obrnené autá alebo hliadkovacie lode, no tie sú nakoniec len vo výzvach. V samotnej kampani sa tak premávajú maximálne motorky, nákladiaky a Tigre II. V tomto ohľade sa tak hra vydala smerom vzad. Dodnes si pamätám, ako sme mali v Sniper Elite 3 zlikvidovať tank Tiger I. Pričom sme mali viacero možností, ako ho poškodiť alebo celkovo zničiť. Tu v tomto prípade máme v podstate len možnosť zničiť mu kolesá, čím ho zbavíme mobility, a potom len jeden spôsob, ako ho zozadu zničiť. Zároveň by nebolo vôbec na škodu, keby v hre boli aj iné modely tankov ako už spomínaný Tiger II. S tým je však spojený aj základný historický fakt, že daný typ tanku sa zúčastnil boja až po vylodení v Normandii. No očividne tu ich je už niekoľko zničených a samotný Hawker sa stretáva len s týmto typom tanku. Nebola by to séria Sniper Elite, keby ste počas plnenia misií nehľadali aj nejaké tie zberateľské predmety. Našťastie, éru zbierania zlatých tehličiek a ničenia fliaš máme za sebou. V tomto prípade máme viacero zberateľských predmetov, a aj to viaceré majú aspoň nejaký herný význam, keďže vám poskytnú tajné informácie, ako jednoduchšie splniť viaceré úlohy. Okrem hľadania listov, nepriateľských vojenských dokumentov, nejakých drobností a ponkov, vás však čakajú aj ciele na odstrelenie, ktoré sú v tomto prípade kamenné orly. Najdôležitejším zberateľským predmetom sú ale plagáty odboja, ktorých nájdenie vám odomkne samostatne hrateľné výzvy. Tie sú rozdelené do troch skupín: stealth, odstreľovacie a bojové výzvy. Neprinášajú ktovieaký obsah, ale je to príjemný bonus. Obsah pre viacerých hráčov sa nesie v rovnakom duchu ako v piatom dieli. Máte možnosť si kampaň zahrať osamote alebo v kooperatívnom režime. K tomu je opäť k dispozícii režim invázie, keď skutočný hráč sa ujme roly nepriateľského ostreľovača a snaží sa vás zlikvidovať. Nesmie opäť chýbať survival režim, ktorý je zameraný na obraňovanie pozície a likvidovanie vĺn nepriateľov. Pre fanúšikov PvP však nechýba ani klasický multiplayer. Ak sa chcete o tejto časti dočítať viac, môžete si prečítať recenziu k pôvodnému Sniper Elite 5, keďže v tomto ohľade došlo k minimu zmien. Blížime sa ku koncu recenzie, tak si v krátkosti zhrňme ako je na tom technický stav Sniper Elite: Resistance. Už na prvý pohľad je vidno, že oproti Sniper Elite 5 došlo k minimálnym vizuálnym zmenám. Hra je tak vytvorená na rovnakom engine ako predošlý diel a tomu zodpovedá aj aktuálna optimalizácia a grafické možnosti. Už kolega v recenzii na piaty diel podotkol, že hra vyzerala po grafickej stránke trochu zastaralo. To pri tomto pokračovaní tak platí dvojnásobne. Priznám sa však, že až tak veľmi mi to nevadilo. Ani si nepamätám, kedy som si na RTX 4070ti zapol čerstvo vydanú hru, ktorá by mi išla na 4K a najvyšších nastaveniach viac ako 100 fps. A to v tomto prípade hra nepodporuje DLSS a podobné technológie. Takže ak ste fanúšikom tejto série a máte aj staršie PC nemusíte sa báť, že vám táto hra nepôjde. Aktuálne najväčším problémom sú rôzne bugy spojené najmä s umelou inteligenciou alebo fyzikou (zasekávanie sa o rôzne objekty, prepadávanie tiel pod zem, rôzne nepriestrelné povrchy). Najlepšie je tak po technickej stránke na tom práve zvuk, ktorý sa drží svojich zaužívaných štandardov, a v tomto prípade nemá veľmi čo zostarnúť. Sniper Elite: Resistance prichádza skoro 3 roky po poslednom piatom dieli. Je to síce kratšia doba, ako bola medzi štvrtým a piatym dielom, no napriek tomu trochu zamrzí, že celkovo toto pokračovanie skôr vyzerá ako jedna veľká expanzia než plnohodnotné pokračovanie. Čaká nás však nová plnohodnotná kampaň s novým hrdinom, takže fanúšikov série nemá hra veľmi čím sklamať. Priznám sa, že sám neviem, či sa má táto séria ešte vôbec kam posunúť po stránke inovácii, no nechajme sa do budúcna prekvapiť. Verím, že dovtedy aspoň vychytajú najpálčivejšie chyby v tejto časti. Sniper Elite: Resistance - Oslava 20. výročia série s novou tvárouSniper Elite: Resistance nesrší príliš mnohými inováciami oproti predošlému dielu, preto by mnohí mohli tvrdiť, že ide skôr o väčšie rozšírenie. Čaká nás tak najmä nový príbeh s novým agentom. Bohužiaľ, využívaný engine pôsobí už trochu zastaralo, no hra je naďalej zábavná a pútavá. Pre fanúšikov série ide o jasnú voľbu, hlavne keď hru si môžete zahrať aj v rámci predplatného Xbox Game Pass.PozitívaZaujímavý level dizajn a pútavé misieNový agent na scéneRozmanitý zbraňový arzenálNegatívaUž trochu zastaralý technický stavMnožstvo bugovMinimum inovácií2025-01-3170%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (0 Hlas)0%Komentuj!