Register

A password will be e-mailed to you.

Prvýkrát v histórii videohier sme sa mohli stať takzvaným mechwarriorom, teda bojovníkom v obrovskom robotovi, už koncom 80. rokov. Odvtedy sa séria ďalej rozvíjala, no na začiatku 21. storočia však zvuky mechov utíchli a dlho to vyzeralo tak, že ďalší diel už nepríde. Po viac ako desiatich rokoch čakania sa však motory mechov rozbehli v MechWarrior Online a o niekoľko rokov na to (2019) sme uzreli aj ďalšie pokračovanie určené tentokrát aj pre singleplayerových hráčov. Je už zvykom, že rovnaké poradové číslo má viac dielov MechWarriora. Rovnako je tomu aj tentokrát, po MechWarrior 5: Mercenaries, ktorý ponúkol hráčom voľnosť, prichádza Clans, ktorý je zameraný najmä na kampaň, no zároveň aj rozširuje kooperatívny potenciál svojho predchodcu. Oplatí sa však zainvestovať svoj čas a financie do tohto mechanického tátoša? To sa dočítate v nasledujúcej recenzii.

Recenzovaná verzia: PC

MechWarrior 5: Clans bol oznámený prakticky len nedávno a presný dátum vydania sme sa dozvedeli taktiež len pár týždňov pred vydaním. Od štvrtého dielu som sa stal fanúšikom pilotovania týchto robotických kolosov, takže MechWarrior 5: Mercenaries som si taktiež nenechal ujsť. Hra má dodnes svoje muchy, ale aj napriek tomu poskytuje dokonalý taktický zážitok sprostredkovaný týmito strojmi. Náhle oznámenie nového dielu po šiestich DLC pre Mercenaries vo mne vzbudzovalo trochu obavy. Dúfal som, že sa vývojári z Piranha Games poučili zo svojich omylov a toto pokračovanie bude už po vydaní bravúrne. Lenže čo by mohli do hry priniesť, aby Clans zatienil predošlých Mercenaries? Ako primárne singleplayerový hráč som zostal nakoniec po oznámení vcelku nadšený, že sa vývojári rozhodli tentokrát zamerať predovšetkým na príbeh. Takže som v prvom rade očakával, že nový diel sa nestane stereotypným po prvých desiatkach hodín.

Univerzum MechWarriora vychádza zo stolnej hry BattleTech. Mercenaries sa držalo najmä takzvanej Inner Sphere, čomu zodpovedali jednotlivé frakcie a aj používaní mechovia. V Clans sa však najprv pozrieme do Outer Sphere, kde sa ukrývajú rôzne klany, ktoré túžia po tom, aby opäť ovládli celý Inner Sphere. V hre sa zhostíte úlohy čerstvého člena klanu Smoke Jaguar. V koži Jaydena tak prežijete celý príbeh Clans, od jeho zasvätenia až po jednotlivé udalosti v jeho kariére, ktoré budú formovať jeho charakter. Príbeh nie je veľmi zložitý, skôr by som povedal, že je dosť predvídateľný, no napriek tomu neurazí a je to výrazná zmena oproti predošlému Mercenaries. Napriek všetkému však musím podotknúť, že jednotlivé postavy mi veľmi nesadli a ku koncu mi pár z nich doslova pilo krv, to však už nechám na vás, aby ste to sami posúdili.

Kampaň je priamočiara, postupne sa vám odomykajú nové misie, ktoré musíte splniť všetky, aby ste sa posunuli ďalej. Takže sa nemusíte báť, že si nesprávne zvolíte misiu a ostatné sa vám takto uzamknú. V kampani vás čaká v podstate len jeden zvrat, keď si budete musieť vybrať smerovanie kampane, ale aj to až tesne pred koncom. Tým sa vám teda odomknú trochu iné tri misie, odporúčam preto pravidelne ukladať postup kampaňou, aby ste si mohli vyskúšať obidva konce. Celkovo tak v hre strávite približne 20 až 30 hodín v závislosti od zvolenej náročnosti. Jednotlivé misie si budete môcť následne zopakovať s bonusovými vedľajšími úlohami. Tie však veľký rozdiel v daných misiách neprinášajú, skôr predstavujú výzvy. Niektoré misie sú však samé o sebe výzvou, keďže nie sú najlepšie nadizajnované a napriek tomu, že jedna misia trvá približne 20 minút, niekoľkokrát sa mi stalo, že som ostal bez munície a odkázaný na laserové zbrane.

Ak ste nehrali predošlé diely, tak vám Clans príde moderne ladený, s pomerne jednoduchým ovládaním, no hlavne s plynulými pohybmi mechov. Čo je však veľký rozdiel oproti predošlým dielom, v ktorých mechy boli predsa len kolosy, na ktorých bolo vždy cítiť, ako sa pohybujú, ako sa otáčajú, ako bojujú. Tu však mechy pôsobia len ako nejaké obleky a nie robotické kolosy. MechWarrior sa aspoň doteraz tváril, že obsahuje mnoho prvkov, ktoré ho skôr približujú k nejakému simulátoru mecha, no Clans hru preniesol už úplne medzi arkády. Je pekné, že si môžete zvoliť pôvodné ovládanie, ktoré je kostrbatejšie, no tým si akurát strelíte sami do kolena. Predtým ste sa aj vďaka pôvodnému ovládaniu pohybovali dosť ťažkopádne, no takto sa pohybovali aj nepriatelia. No teraz sa všetci pohybujú dosť svižne, čo dodáva hre úplne inú atmosféru. Clans sa tak podobá skôr na bežnú TPS a nie na simulátor mecha. Rozumiem tomuto kroku, že sa vývojári snažili prilákať bežných hráčov, ktorí túto hru nepoznajú, no fanúšikov série toto veľmi nepoteší.

Kampaň prezentuje len klan Smoke Jaguar, a tak si v hre zajazdíte len na mechoch, ktoré patria tomuto klanu. Väčšinou sú to nové mechy, no zároveň môžete zabudnúť, že si v tomto dieli vyskúšajte aj starých známych mechov. V jednom z DLC do Mercenaries napríklad pribudli kontaktné zbrane pre mechov, tu už v úvodných misiách zistíte, že niečo také čakať nemusíte, keďže vraj je to barbarské a klan Smoke Jaguar na takú úroveň neklesne, keďže oni sú tí najlepší v celom vesmíre. Čím dlhšie tak budete hrať, tak stále viac budete cítiť, čo všetko v tomto dieli chýba oproti Mercenaries. Voľby sú tak obmedzené, že ku koncu som mal skôr pocit, že hrám demo a nie plnohodnotnú hru. Je pekné, že v hre je nočné videnie, no plnohodnotná nočná misia v hre vlastne ani nie je.

Základným prvkom každého MechWarriora je skladanie si svojich mechov. Aj táto možnosť je v hre dosť obmedzená. Je pekné, že je tu plno kozmetických doplnkov, ale čo z toho? Mecha si nemôžete tradične zobliecť „donaha“ a vybaviť po svojom, keďže každý mech má mnoho častí, ktoré sú pevne dané a vy ich tak neviete odstrániť či vymeniť. Zbraní v hre je taktiež minimum, sú obmedzené v podstate len na základné modely, takže sa ani nebudete musieť veľmi trápiť, ako si svojho mecha prispôsobíte. V podstate jedinou možnosťou je odomykať podtypy jednotlivých mechov, no tie si môžete odomknúť len za získané skúsenosti, čo je trochu plytvanie, keďže tie môžete minúť napríklad na zvýšenie rýchlosti pohybu, rýchlosti otáčania, maximálnej rýchlosti, možností otáčania a podobne, čo vám poskytuje počas misií reálny bonus.

Oproti Mercenaries sa vaše družstvo tentokrát skladá až z 5 členov, aj preto je označované ako „hviezda“. Jednotlivé misie sú však často dosť koridorové a spolubojovníci vám často skôr zavadzajú, než pomáhajú. Väčším problémom je skôr to, že ste po celú kampaň limitovaný vopred pridelenými pilotmi. Každý pilot má však svoje vopred pridelené vlastnosti, ktoré sa mu dajú následne vylepšovať. Lenže si predstavte, že teraz chcete hrať co-op, no nikto nechce hrať za mecha s raketometmi. No, bohužiaľ, nemáte na výber, keďže si nemôžete zvoliť iného pilota než toho, čo vám poskytol príbeh.

Bojová stránka je opäť skôr hektickejšia než taktickejšia. Bojovať v mechovi bolo predtým akési privilégium, teraz za jednu misiu pokojne zničíte aj 40 nepriateľských mechov, čo len ukazuje, že hra sa stala skôr priemernou strieľačkou a nie simulátorom boja v mechovi. Slabých mechov sa tak vývojári rozhodli podporiť pseudo-bossmi, čo sú buď obrovské vrtuľníky, lietadlo či pristávací modul. Jednou z najvýraznejších noviniek je však taktická mapa, na ktorej môžete v reálnom čase poskytovať príkazy vašim spolubojovníkom. V určitých momentoch je to vcelku vhodný pomocník, no jej využitie počas boja je dosť obmedzené, keďže kým vydávate príkazy, váš mech sa nehýbe a tak sa stávate ľahkým cieľom. A je vskutku zaujímavé, že nepriatelia väčšinou útočia práve na vás ako reálneho hráča než na ostatných mechov ovládaných UI.

Naprieč kampaňou vás bude hnať najmä zvedavosť, ako sa bude bojovať v novom mechovi, keďže každý level, ktorý za skúsenosti získate, vám odomkne nového mecha. V hre si však budete vylepšovať aj depo, teda počet technikov, ktorí vám budú opravovať poškodených mechov. Predsa len poškodený ľahký mech vyžaduje na údržbu menej ľudí ako ťažký mech. Okrem depa máte k dispozícii aj laboratórium, v ktorom skúmate vylepšenia pre jednotlivé zbrane či samotných mechov. Počas misií tak získavate časti mechov, zbraní či vybavenia, ktoré používate práve na tieto účely, preto je vhodné si dopredu naplánovať, ktoré vylepšenia sú pre vás najdôležitejšie.

Po prvom spustení som si hovoril, že hra vyzerá o dosť lepšie ako predošlý diel. V konečnom výsledku je však Clans skôr farebnejší a nakoniec zistíte, že modely mechov či kokpitu skôr vyzerajú ako detská hračka, než vraždiace stroje. Titul je napriek tomu dosť graficky náročný a optimalizácia je všelijaká. Často sa stáva, že framerate z ničoho nič začne klesať aj pod 40 fps aj na RTX 4070ti. Pre plynulý zážitok si tak zapnete DLSS spolu s generovaním snímok, čo však vedie k podivnému blikaniu v ponukách kampane.

Po odohraní MechWarrior 5: Clans mám nakoniec dosť zmiešané pocity. Keby to bol prvý MechWarrior, ktorý hrám, nemám veľmi čo vytknúť. Príbeh má jednoduchý, no neurazí. Až na menšie bugy a slabšiu optimalizáciu je hra plne hrateľná. Neľutujem čas, ktorý som v Clans strávil, no keď si mám vybrať, či si chcem zopakovať niektorú z misií alebo zahrať to celé v kooperatívnom režime, radšej siahnem po MechWarrior 5: Mercenaries, ktorý poskytuje viac možností. MechWarrior 5: Clans ako samostatný titul odporúčam, no ak ste fanúšikmi predošlého dielu, tak vás asi nenadchne, to však už posúďte sami.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

MechWarrior 5: Clans - Evolúcia série?
MechWarriors 5: Clans prichádza ako najnovší príbehový prírastok do série, pričom hra sa tentokrát vzdala svojich koreňov a viac sa priklonila k arkáde. A to síce nie je na škodu, no fanúšikov značky to zrejme úplne nepoteší.
Pozitíva
  • Príbehový režim
  • Kooperatívny režim až pre 5 hráčov
  • Zjednodušené a plynulejšie ovládanie
Negatíva
  • ... čím sa však hra stáva arkádovejšou a hektickejšou
  • Orezané oproti MechWarrior 5: Mercenaries
  • Slabá optimalizácia
70%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!