Pneumata – Záhada starej videokazety Adam Hambálek 4. októbra 2024 Recenzie Štúdio Deadbolt Interactive je vlastne projektom jediného vývojára menom Antonio Alvarado, ktorý si najal iba zopár spolupracovníkov, aby mu pomohli k dokončeniu jeho vysneného projektu, hororovej adventúry menom Pneumata. Postupne ju niekoľko mesiacov pred vydaním predstavoval vo svojich videocastoch na kanáli The Horror Game Awards, aby koncom tohtoročnej jari dal k dispozícii na Steam aj demoverziu, odohrávajúcu sa v akomsi zvláštnom zariadení. Už toto ranné demo ma pomerne zaujalo, a tak vo chvíli, keď konečne uviedol na videoherný trh plnú verziu, nemohol som pri tom chýbať a okamžite som sa pustil do hrania. Aké som mal nakoniec z toho pocity a ako tento projekt podľa môjho názoru dopadol sa dočítate v tejto recenzii. Recenzovaná verzia: PC “Minulosť, to je len prológ.“ — William Shakespeare Pneumata stavia na klasickom koncepte hororových adventúr, kedy sa vaša postava musí rozpamätať na to, kedy sa aké udalosti odohrali, čo sa aktuálne deje a prečo vlastne riešite to, čo riešite. Aj v tomto prípade hra začína tak, že niekto zaklope na vaše dvere v noci a keď ich následne otvoríte, tak pred nimi objavíte balík s tajomnou VHS páskou. Prehratie tejto zvláštnej videokazety vás nakoniec nasmeruje do zapadnutého mesta Milton, ktoré sa na prvý pohľad zdá opustené a tiché, no zdanie aj tentoraz klame. Už len prechádzanie sa okolo prázdnych domov v Miltone vo vás vyvoláva napätie, ktoré je priam hmatateľné, a keď a po návšteve tamojšieho kostola začínate stretávať jeho obyvateľov, je zrejmé, že vás nečaká nič iné, než neustály boj o život. Musíte tak postupne preskúmať celé mestečko, aby ste napokon skončili vo veľkom bytovom dome, kde vás čaká obligátne hľadanie kľúčov, prístupových kariet a prvé kontakty s mohutnými vlnami nepriateľov, ktoré sa ešte neskôr niekoľkokrát zopakujú. Z bytového domu sa dostanete cez doslovné bludisko tamojších kanálov až do nápravného zariadenia, kde začínate zisťovať, ako sa tamojšie veci vlastne majú a prečo po celú hru narážate na pokusy o vedecké poznanie v kombinácii so starými poverami. Z rozsiahleho nápravného zariadenia, plného zatvorených dverí, ku ktorým potrebujete nájsť prístupové karty, alebo oblastí, kde sa na vás znovu vrhne hneď niekoľko tamojších príšer naraz, vedie cesta do tamojšieho blázinca, aby ste sa vďaka poslednej VHS páske ocitli v jaskynnom komplexe pri opustenom majáku a celú svoju cestu zavŕšili v bývalej vojenskej základni na konci ostrova. Celkovo je na koniec jasné, že autori boli nepochybne inšpirovaní dielom H.P. Lovecrafta, konkrétne jeho poviedkami: The Rats in the Walls, Shadow over Innsmouth, a Call of Cthulhu. Pneumata je však rovnako veľmi inšpirovaná videohernými klasikami, ako sú Resident Evil či Outlast, ale to nemôže byť žiadne prekvapenie, keďže v tomto koncepte sa už nedá príliš nového vymyslieť, takže to vôbec nepovažujem za negatívum. Využíva už nový Unreal engine 5 a hrá sa z pohľadu z prvej osoby, podobne ako posledné dva diely Resident Evil, v snahe ponoriť hráča intenzívnejšie do hustej akcie. Tej je tu pomerne dosť, ale Antonio Alvarado sa ju podľa vlastných slov snažil vyvážiť pokojnejšími pasážami, v ktorých hľadáte kľúče, prístupové karty, alebo iné predmety, nutné k ďalšiemu postupu. Sériu Resident Evil evokuje aj obmedzený inventár, z ktorého si môžete odkladať prebytočné veci do veľkého kufra, umiestneného na pokojnejších miestach, v ktorých sa nemusíte obávať žiadnych útokov. Ich blízkosť vám oznamuje pohodová hudba, taktiež pripomínajúca slávne miestnosti s písacím strojom v starších častiach série Resident Evil. Aj v tomto prípade si len na týchto miestach môžete manuálne uložiť váš postup, pričom však pred dôležitými zvratmi sa môžete spoľahnúť aj na autosave. Keď som už spomenul boj, tak k tomu máte k dispozícii hneď viacero zbraní, pričom dominujú chladné zbrane, ako baseballová pálka, či oceľové trúbky. Strelné zbrane sú tu však len tri, klasická pištoľ, brokovnica a dočasne aj samopal. Nábojov je v určitých úsekoch pomerne málo, a tak vás to núti častejšie používať kontaktné zbrane, avšak treba pri tom mať na zreteli, že aj tie sa opotrebovávajú, preto sa vám môže stať, že sa vám trubka sa počas intenzívneho boja zlomí a vy ste nútení narýchlo improvizovať. Až v záverečnej časti hry som dostal k dispozícii účinnú a odolnú hasičskú sekeru, pričom predtým som si musel občas vystačiť len s úbohou halúzkou zo stromu, ktorá vydržala zopár úderov a napokon sa zlomila. Čo sa týka avizovaného vylepšovania zbraní, tak to je tu zastúpené nakoniec iba jediným prípadom v podobe baseballovej pálky, ktorá sa môže vylepšiť nájdenými klincami. Mapa je síce v niektorých oblastiach k dispozícii, ale nemáte k nej prístup neustále. Napríklad v nápravnom zariadení si ju musíte pozrieť vždy len na fixných bodoch, čo pripomína mnou recenzovanú Amnesiu: The Bunker, takže buď sa na tieto miesta budete vracať, alebo si ju budete musieť zapamätať. V niektorých zamotaných oblastiach, pripomínajúcich labyrint, ako boli napríklad kanály, bola jej absencia občas skutočne frustrujúca. Je tu aj zopár hádaniek, ale nič ťažké ani prevratné v tomto smere nečakajte, všetko je v štýle “nájdi niečo v miestnosti X, aby si získal prístup do miestnosti Y” a logické hádanky, či minihry absentujú úplne. Ako som už spomenul, Pneumata je postavená na Unreal engine 5 a je to rozhodne poznať. Napriek tomu, že disponujem už zastaranejším hardwarom a musel som mať všetko nastavené len na stredné detaily, vyzeralo prostredie a textúry k svetu, všetko išlo plynule a v tomto smere som nenarazil som na jediný technický problém. Keďže je však štúdio Deadbolt Interactive vlastne projektom jediného človeka, v určitých aspektoch je to, bohužiaľ, poznať. Ani po vydaní plnej verzie nemá hra na Steame achievementy a napríklad prekvapivo absentovali titulky, pričom texty sa zobrazovali iba pri prehrávaní nájdených nahrávok a aj to nie vždy. Ale dialógy, monológy hlavnej postavy, či interakcie v reálnom čase a ďalšie udalosti mali výhradne len anglický dabing bez titulkov, čo je v dnešnej dobe zarážajúce, keďže ide o jasnú diskrimináciu sluchovo postihnutých. Aktuálne však to v niektorom z posledných patchov vývojár už opravil. Herná doba sa pohybuje medzi piatimi až siedmimi hodinami, hoci ja som napokon v Pneumate strávil až vyše trinástich hodín, ale to len kvôli tomu, že som chcel preskúmať aj ten najmenší kút herného sveta. No aj napriek vyššie spomínanej neoriginalite, či iným nedostatkom, ma hranie z nejakého dôvodu veľmi bavilo, čo je neklamný znak toho, že vývojári v konečnom dôsledku odviedli dobrú prácu a nezostáva mi nič iné, než tento počin hororovým fanúšikom odporučiť. Hru na recenziu poskytla spoločnosť Pneumata - Záhada starej videokazetyPneumata je ambiciózna hororová adventúra z pohľadu prvej osoby a vzhľadom k tomu, že ju vytvoril vlastne iba jediný vývojár, vyzerá k svetu a podarilo sa jej dosiahnuť tú správnu hororovú atmosféru. Škoda len, že zostala poznačená niekoľkými zbytočnými neduhmi.PozitívaVydarená atmosféra a viaceré napínavé momentyVyváženie medzi bojovými pasážami a adventúrnejšími časťami hryPrvky survival hororu v podobe občasného nedostatku nábojovNegatívaNiektoré úseky so záplavou nepriateľov sú frustrujúce Žiadna klasická herná mapa2024-10-0475%Celkové hodnotenieHodnotenie čitateľov: (0 Hlas)0%Komentuj!