Register

A password will be e-mailed to you.

Vývojárske štúdio Pixelsplit má za sebou niekoľko pozoruhodných a pomerne úspešných videoherných kúskov, vrátane psychologicko-hororového počinu Reveil, alebo strategického rogue-lite titulu Deadly Days. Najnovší počin od tohto štúdia, Shift 87, bol pôvodne predstavený ako pozorovacia hororovka, odohrávajúca sa v prostredí s náhodne generovanými prvkami a hernou dĺžkou nepresahujúcou ani tri hodiny. Hoci teda ambície už od počiatku neboli príliš vysoké, cieľom vývojárov bolo aj napriek tomu ponúknuť hráčom unikátny a zábavný, hoc krátky, zážitok. Podarilo sa teda štúdiu Pixelsplit dosiahnuť tento cieľ?

Recenzovaná verzia: PC

Na začiatok by bolo treba uviesť, že Shift 87 je presne tým, za čo sa vyhlasuje, teda pozorovaciou hororovou adventúrou. Čo však znamená prídavné meno “pozorovacia”? Zdá sa, že v kontexte tejto hry odkazuje na fakt, že vaša postava nie je aktívnou súčasťou herného prostredia, ale skôr pasívnym pozorovateľom, ktorého úlohou je zaznamenávať akékoľvek anomálie, ktoré by sa v tomto prostredí mohli vyskytnúť. A práve táto funkcia v sebe obsahuje prakticky celú hernú náplň. Vašou úlohou je totiž prejsť špecifickým herným prostredím, zapamätať si ho a objaviť v ňom akékoľvek anomálie a odchýlky, ktoré môžu zahŕňať drobnosti ako zmenenú farbu koberca, alebo očividné a všadeprítomné paranormálne javy.

Hra obsahuje tri takéto prostredia: recepciu, továrňu a benzínovú stanicu. Hoci každé z nich je možné označiť za rozsahom drobné (je možné ho prebehnúť behom niekoľkých minút, ak nie rovno desiatok sekúnd), ich náročnosť a komplexnosť sa postupne zvyšuje. Takže napríklad recepcia je rozsahovo najmenšia a najľahšie zapamätateľná, no taká továreň už predstavuje (aspoň z počiatku) tvrdší oriešok. Vaša hra sa vždy začína vo výťahu, ktorý vás privádza na recepciu, kde sa vám prostredníctvom zvláštneho zariadenia ozve mužský hlas, ktorý vám v krátkosti zadá úlohu zapamätať si prostredie, vrátane detailov, potom vstúpiť do ďalšieho výťahu, ktorý vás vráti rovno na začiatok, teda na recepciu, z ktorej ste vyšli. Nebude to však tá istá recepcia. Táto, hoci vyzerá na prvý pohľad rovnako, obsahuje nejakú anomáliu, pričom tú musíte zaznamenať s pomocou zvláštneho prístroja, cez ktorý vás kontaktoval zmienený neznámy muž.

Každé prostredie obsahuje 22 anomálii, ktoré sú navzájom veľmi odlišné. Niektoré sú čisto vizuálnej povahy, napríklad prevrátený nápis nad dverami, iné sú čisto zvukové, teda napríklad nečakaný zvláštny hlas na pozadí, alebo obyčajné hrmenie, ktoré predtým nebolo počuť. Niektoré anomálie si vyžadujú detailnú znalosť skúmaného prostredia, iné sú tak do očí bijúce, že si ich nepochybne všimne každý nepozorný hráč. Prostredia vždy prechádzate chronologicky, pričom v každom prípade musíte objaviť aspoň zopár anomálii, aby vás hra pustila ďalej. Pred vstupom do každej lokácie sa nachádza tabuľka, ktorá zaznamenáva počet anomálii, ktoré sa vám dosiaľ podarilo detekovať. Nie vždy však lokácia so sebou prináša anomálie, čo môže pre niektorých hráčov pôsobiť zneisťujúco, pretože hra sa tvárí, akoby každý priechod daným prostredím (s výnimkou prvého vstupu, ktorý slúži na memorizáciu prostredia) so sebou nevyhnutne prinášal tiež nejakú skrytú anomáliu. No ak ju prostredie neobsahuje a vy ju aj tak omylom zaznamenáte, budete si musieť prejsť šichtu v rámci danej lokality znova (hoci počet vami nájdených anomálii zostane nezmenený).

I keď nie je možné, aby ste počas jednej šichty (teda počas jedného priechodu spomínanými troma prostrediami) objavili všetky anomálie, nič vám nebráni si to celé zopakovať. Aby ste však objavili všetky anomálie v plnom počte 66 kusov, budete si musieť šichtu zopakovať minimálne päť alebo šesť ráz. To vychádza, ako bolo spomenuté na začiatku recenzie, na približne tri hodiny herného času. Každý priechod so sebou prináša prebudenie sa na lôžku v očividne kontrolovanom a pozorovanom prostredí, pričom hra vytvára dojem, akoby váš priechod týmito lokalitami bol iba súčasťou akéhosi zvláštneho psychologického alebo technologického experimentu. K príbehovej stránke hry sa však dostanem neskôr. Teraz už spomeniem len toľko, že ak sa vám podarí objaviť všetky anomálie, záverečná animácia na konci šichty vyzerá celkom inak a očividne zakončuje vaše vnútorné putovanie po týchto zvláštnych miestach.

Predtým, než prejdem k príbehu (alebo skôr k jeho absencii) by bolo dobré povedať pár slov o atmosfére tohto herného počinu a o jeho hororovej stránke. Atmosféra Shift 87 je skutočne vydarená a prostredia pôsobia strašidelným a tajomným dojmom. Je pravda, že sú rozlohou skutočne malé, ale vzhľadom k tomu, že hra od vás niekedy požaduje zapamätanie si skutočne drobných detailov, to vôbec neprekáža, pretože to zabraňuje tomu, aby hľadanie anomálii pripomínalo hľadanie ihly v kope sena. Ako už bolo spomenuté, niektoré anomálie sú nadprirodzeného pôvodu a pozostávajú zo série jumpscarov, kedy v danom prostredí straší ženský duch. Niektoré z týchto jumpscarov sú skutočne strašidelné a ešte viac znepríjemňujú hernú atmosféru. Na druhú stranu, môže sa stať, že potom, čo ste v danej lokácii objavili všetky anomálie, tieto jumpscary sa zopakujú a ich efekt je v takom prípade presne opačný, teda už pôsobia skôr dojmom čohosi nadbytočného a ignorovateľného, čo atmosfére neprospieva.

Čo sa týka príbehovej stránky hry, tá tvorí jednoznačne najslabší herný aspekt, pretože prakticky absentuje. Vyššie uvedené náhodné zmienky o príbehu ho prakticky celý sumarizujú. Nikto vám totiž nevysvetlí, prečo prechádzate sériou identických prostredí s anomáliami. Nikto vám nevysvetlí ani to, prečo sa na konci každej šichty prebúdzate na lôžku v kontrolovanej miestnosti. Záverečná herná animácia, ktorá sa vám otvorí po objavení všetkých herných anomálii, prináša viac otázok ako odpovedí. Počet herných textov by sa dal spočítať na prstoch dvoch rúk, a tak nielen identita vašej postavy, ale aj motivácia, ktorá vás ženie prechádzať si tieto následné lokality, zostáva záhadou. Ide o veľkú škodu, pretože aspoň elementárny príbeh mohol pridať tejto hre na hĺbke. Takto jeho absencia pôsobí skôr ako čosi, čo hre znižuje kvality, pretože ju nie je možné ignorovať. Pre hráčov, ktorých zaujímajú na hororových adventúrach prepracované psychologické motívy, tak Shift 87 neponúka takmer nič zaujímavé.

Shift 87 nie je klasickou hororovou adventúrou, ale skôr akousi atmosférickou hračkou na jeden, maximálne dva herné večery. Ak akceptujete túto skutočnosť, nič vám nebráni si tento malý, nezávislý počin užiť. Keď však preferujete zaujímavé príbehy a od hry očakávate aj komplexnejšie mechaniky, potom Shift 87 určite nie je pre určený vás.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Shift 87 - Keď menej býva občas viac
Shift 87 je veľmi krátky a malý hororový počin, ktorý vyniká skvostnou atmosférou a dobre spracovaným strašením. Pre veľkých fanúšikov hororov povinnosť, ostatní hráči však môžu byť sklamaní. Majte však na pamäti, že niekedy menej, býva viac…
Pozitíva
  • Vydarená strašideľná atmosféra
  • Niektoré podarené jumpscary
  • Adekvátna herná doba
Negatíva
  • Absencia príbehovej línie
  • Opakované jumpscary strácajú na efektivite
65%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!