K handheldu Game Boy Advance vedle blockbusterů jako Pokémon Ruby & Sapphire či Metroid Fusion neodmyslitelně patřila i dvojice tahových strategií Advance Wars. Jak si 22 let po vydání originálu vede hratelnostně věrný remake Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp od studia WayForward?

Recenzovaná verze: Nintendo Switch

Ač se to nemusí zdát, tak v rámci historie Nintenda představuje Advance Wars poměrně zásadní titul. Dalo by se totiž říct, že kdyby nebylo Advance Wars, tak jsme se na západě nikdy nemuseli dočkat vydání žádného dílu série Fire Emblem. Za oběma sériemi stojí studio Intelligent Systems, které na nich pracuje již od dob konzole NES. Obě série se však až do Advance Wars, sedmém díle takzvané Wars série, nikdy nepodívaly mimo rodné Japonsko. Nintendo totiž bylo přesvědčeno, že západní publikum nemá zájem o tahové tituly a vyžaduje pouze rychlou akci.

Tvůrci však učinili vědomé rozhodnutí hru navrhnout tak, aby si ji mohli užít i lidé strategickým žánrem prozatím nepolíbení a její pravidla mohl pochopit každý. Sázka na uchopitelnost se rozhodně vyplatila, na západě hra slavila úspěch a dala za vznik celkem třem pokračováním. V tu chvíli se však na západě prosadila i sesterská série Fire Emblem, která nakonec Advance Wars zcela zastínila a dnes z ní je jedna z nejúspěšnějších značek Nintenda.

Advance Wars se však po patnácti letech od vydání posledního dílu nedávno znovu dočkalo alespoň jisté pozornosti v podobě remaku Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp, který si předsevzal za úkol převést první dva díly série z Game Boy Advance, tedy Advance Wars a Advance Wars 2: Black Hole Rising, do moderní grafické podoby a představit je tak modernímu publiku, které v době vydání původních titulů ani nemuselo být na světě.

Pokud tedy patříte k těm, kteří s Advance Wars v životě neměli co do činění, jedná se o typické tahové strategie, zachycující konflikt mezi armádami čtyř znepřátelených velmocí Orange Star, Blue Moon, Green Earth a Yellow Comet. Zasazení až na fiktivní velmoci odpovídá reáliím začátku 21. století a na bojišti tak najdete důvěrně známou techniku, jako jsou tanky, helikoptéry, ponorky, bombardéry či křižníky. Tam však snaha o realismus končí a nastupuje anime pestrobarevná stylizace, která je v remake verzi ještě zjevnější než v originálu, a odlehčený příběh, kde teenageři vesele velí armádním plukům a lidská cena války je něco, co v univerzu hry zcela absentuje.

Nicméně to nutně nemusí být záporem a pokud si odmyslíte paralelu s reálnými událostmi, tak ve spojení s hratelností to funguje tak, jak by mělo. Advance Wars je strategií spíše komornějšího rázu, kde se počet jednotek na mapě blíží maximálně nižším tuctům. Záleží tak na každé jednotce od nejposlednější roty pěšáků až po obrněné tanky. Balanc hry rovněž připomíná klasické kámen-nůžky-papír, kdy má každý typ jednotek své jasné klady a zápory a klíčem k výhře je jejich správné využití. Tomu odpovídá i design úrovní.

Pouhou hrubou silou si vystačíte pouze v několika málo prvních úrovních, kdy vás hra teprve seznamuje se svými mechanikami, avšak v momentě, kdy se mechaniky začnou kupit na sebe, je vhodná taktika daleko cennější než numerická přesila. Ke komandování jednotlivých jednotek se postupem času přidá i starost o palivo a munici, dobývání jednotlivých měst na mapě, které slouží jako polní nemocnice a opravny, nutnost stavět jednotky dle libosti a další herní možnosti. V úvahu je třeba brát i členitost terénu. Lesy, hory, řeky a další typy políček jsou něco, s čím se musí při plánování vašich tahů počítat. Do bitev zasahují i speciální schopnosti komandérů, které při použití ve správný čas dokážou rozhodnout o jejich výsledku.

Kompilace Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp je rozdělená na dvě kampaně, odpovídající dvěma původním titulům, avšak oba tituly jsou navzájem integrovány tak dobře, že není velkou nadsázkou říct, že hra v podstatě nabízí jednu zhruba čtyřicet hodin dlouhou kampaň, která je i přes svou délku velmi variabilní a nápaditá. Jelikož jednotlivé mise jsou často koncipované tak, že představují konkrétní mechaniku, jednotku či nového nepřátelského komandéra, hře se tak zdaleka vyhýbá stereotyp. Nevýhodou tohoto přístupu však může být to, že na výchozí obtížnost patří první kampaň spíše mezi ty jednodušší strategie a s obtížností se pořádně odváže až k jejímu konci. Druhá kampaň Black Hole Rising je však o poznání větší výzvou a dokáže zatopit i zkušeným stratégům. Některé mise až připomínají logickou hru, kdy musíte s omezeným množstvím jednotek a nástrojů přijít na to správné řešení, jak prolomit nepřátelské linie, a právě takové mise dokážou nejvíce zaujmout a stimulovat.

Kromě kampaně hra nabízí řadu vedlejšího obsahu. Na prvním místě stojí takzvaný War Room, jinak řečeno skirmish režim, kde si na řadě map můžete v roli jakéhokoliv z komandérů zahrát proti umělé inteligenci s celou řadou různých nastavení, od počasí počínaje a podmínkami vítězství konče. A kdyby vám nabídka předpřipravených map nestačila, hra obsahuje i editor map, které dokonce můžete sdílet online. Nechybí ani online multiplayer, kterému však nepochopitelně schází matchmaking a můžete si tak zabojovat pouze s lidmi na vašem seznamu přátel. V dnešní době zcela nepochopitelné rozhodnutí, které se dá vysvětlit jen těžko. Pro kompletionisty herní dobu prodlužuje i in-game obchod, v němž si za body utržené za odehrané mapy můžete kupovat nové mapy, komandéry a hudbu do jukeboxu.

Hratelnost Advance Wars celkově zestárla s velkou grácií a bez problémů se dá doporučit i dnes, i hráčům bez špetky nostalgie k původním titulům z Game Boy Advance. Když vezmete oba dva díly dohromady, výsledkem je navíc skutečně robustní titul plný obsahu, který vám vydrží klidně na desítky hodin. Je však třeba říct, že valná většina obsahu pochází z původních verzí hry a remake ho sečteno podtrženo příliš nepřidává, přičemž hratelnost zachovává téměř totožnou jako v originále. Což samozřejmě není na škodu. Je ale důležité zdůraznit, že pokud jste první dva díly série již hráli v původní podobě, je jediným zásadním důvodem si hru zahrát nové grafické zpracování.

Jak je zřejmé, Re-Boot Camp hru transformoval do třetího rozměru, což za mě vedlo k přinejmenším smíšeným dojmům. Výsledek paradoxně dokáže působit méně detailněji než gameboyový originál, kde pixelartové vzezření nechalo mnoho prostoru pro vaši představivost, která doplnila mezery. U 3D modelů v Re-Boot Camp taková možnost už zkrátka není a hra tak působí více plasticky a ploše, skoro jako kdyby se jednalo o bitvy dětských hraček. Osobně tak, co se týče grafické stránky, dávám přednost příbuznému Wargroove, které původní estetiku Advance Wars zachoval a pozvedl mnohonásobně vyšším rozlišením a mírou detailů.

Velmi povedené jsou však portréty jednotlivých komandérů, krátké animované cutscény, dabing (ač nekompletní) a celková prezentace uživatelského rozhraní, která působí velmi velmi čistě a přehledně. Potěší i různé quality of life featury, jako možnost restartovat celý tah, povypínat bitevní animace a zrychlit nepřátelské tahy. Pokud tedy nejste zatíženi nostalgií podobně jako já a 3D vzezření vám nebude činit problém, nemá smysl předstírat, že by remake neměl být v roce 2023 preferovanou verzí hry.

Celkově tak Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp bezpochyby představuje úctyhodný remake, nehledě na jakékoliv osobní preference týkající se grafiky. 22 let od vydání originálu na hratelnosti skoro není poznat a i dnes se jedná o velmi svěží titul, který potěší srdce každého stratéga.

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp –⁠ Pokročilejší válka
Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp je zkrátka úctyhodný remake, na němž 22 let od vydání originálu skoro není poznat.
  • Nestárnoucí hratelnost