Akčné adventúry s krimi nádychom sú mojou krvnou skupinou. Dávajú priestor zaujímavým príbehom, máme možnosť si vychutnať zaujímavé hádanky a trávime čas s detektívom, ktorého prácu dokážeme obdivovať. Máme skrátka možnosť cítiť sa ako skvelý vyšetrovateľ a popritom odhaliť atraktívnu záhadu. Rovnako ma vcelku bavia metroidvanie, kde prieskum prostredia a hľadanie nových cestičiek dopĺňa i nejaká tá akcia, ktorá vie udržať moju pozornosť. Z toho všetkého skrátka vyplýva, že The Last Case of Benedict Fox bol aspoň na papieri hrou priamo pre mňa. Výsledné dojmy sú však nakoniec celkom rozpačité.

Príbeh je situovaný do dvadsiattych rokov minulého storočia, kde sledujeme mladého detektíva Benedicta Foxa. Jeho duša je previazaná s dušou neznámeho démona, čo sa nepáči organizácii, pre ktorú Benedict pracuje. Rozhodnú sa ho preto zlikvidovať. Napriek silnej prevahe však Benedict zvíťazí a rozhodne sa ukryť v bezpečí otcovho domu a prísť na to, prečo po ňom vlastne organizácia ide. Otca však nachádza mŕtveho a aby zistil pravdu, rozhodne sa vstúpiť do jeho umierajúcej mysle, v ktorej sa môžu skrývať dôležité odpovede. Benedict sa tak so svojim démonickým spoločníkom ocitá v “Limbe”, kde ho bude čakať hneď niekoľko dôležitých zistení.

Po príbehovej stránke ma však hra, bohužiaľ, výraznejšie nezaujala. Čiastočne za to môže skutočnosť, že sa nedozvieme toľko informácií ako by som chcel, no horšie je, že hra sa naň výraznejšie ani nesústredí. Primárnym faktorom je tu hrateľnosť a dej ide trochu do úzadia. Normálne by mi to až tak nevadilo, no nakoľko sa pohybujeme v detektívne vystavanom príbehu, bolo by skrátka žiadané lepšie porozumieť konaniu svojich rodičov a všetkému, čo sa odohralo. A hoci to viete na konci zistiť (pokiaľ teda splníte všetky vedľajšie úlohy), mohlo to byť spracované o niečo silnejšie. Jediný moment, ktorý posúva príbeh na nový level súvisí so vstupom do “Mirage”. Táto sekcia je totiž poňatá ako temný psychologický horor, ktorý povedal viac, než všetko čo som videl predtým.

Dabing taktiež nepatrí medzi najsilnejšie stránky hry a len samotný Benedict pôsobí väčšinu času stoicky a nezaujato. Občas dokáže prejaviť väčšiu dávku emócií, no rozhodne to nebude výkon roku. Keď hovorí jeho démonický partner, snaží sa zase podať každú vetu hlbokým udýchaným hlasom, čo je síce lepšie, no 90% viet musí zakončiť slovom: “Benedict”. Keď to budete počuť piatykrát, budete už vedieť napodobniť aj celkovú intonáciu. Ostatní predstavitelia sú na tom o niečo lepšie, no tým sa hra venuje výrazne pomenej. Musím však uznať, že meno hlavného predstaviteľa, vďaka tomu večnému opakovaniu a pripomínaniu, že sa volá Benedict asi nezabudnem nikdy.

Hra mi navyše prišla celkom rozbitá. Je pravda, že primárne sa venujeme prehľadávaniu mapy, objavovaniu nových predmetov, hľadaniu riešení na otvorenie dverí a podobne. Tieto časti pritom fungujú dobre, no hra sa do toho rozhodla zapojiť aj niekoľko súbojov s bossmi. Nie je to problémom samo o sebe, no dôležité je ich načasovanie a spracovanie. Za reálny bossfight totiž môžem označiť akurát prvý s obrovskou rybou a finálny s našim ústredným zloduchom. No okrem jedného zaujímavého momentu, kedy musíte vytiahnuť uväznenú ženu zo zrkadla, sú zvyšné sú spracované ako sekcie, v ktorých utekáte pred nepriateľom a snažíte sa byť rýchlejší. Takýto druh hrania zvyčajne nepreferujem a hlavne, keď vás hra navnadí na súboj alebo sekciu, kde máte vyriešiť hlavolam, príde mi to ako trochu nešťastné využitie ich potenciálu. Pred finále vás čaká ešte jeden boss, pred ktorým sa však pre zmenu zase musíte skrývať.

Klasickí nepriatelia sú, našťastie, zaujímavejší a dávajú vám viac možností ako využiť vaše schopnosti. Váš démonický priateľ je totiž v súboji celkom užitočný a vie vám pomôcť z mnohých nepríjemných situácií. Bude však k tomu potrebovať určité vylepšenia vo forme tetovaní. Tie vám zabezpečí už spomínaná žena, ktorú vytiahnete zo zrkadlového väzenia. Na to však musíte mať dostatok démonického atramentu, ktorý získavate zlikvidovaním jednotlivých protivníkov. Výhodou je ešte aj to, že hoci sa po vašej smrti do hry znova vrátia, pokiaľ ste ich už porazili a uložili atrament do bezpečia, nebudú disponovať takou silou ako predtým. Vďaka tomu budú jednotlivé sekcie o niečo jednoduchšie.

Najlepšie však je, že nepriatelia majú dostatočné množstvo variácií, vďaka čomu nebudete mať nikdy pocit, že je všetko rovnaké. V niektorých prípadoch dokonca musíte použiť inú taktiku, keďže majú štíty, ktoré je nutné najskôr zrušiť. A ak by vám boje s démonmi nestačili, okrem nich môžete v Limbe stretnúť i vašich nepriateľov z organizácie, ktorí vám idú neustále po krku. Od nich síce nezískate atrament priamo, no budete môcť otvoriť niekoľko strážených trezorov, v ktorých je ukrytá určitá dávka. Limbo má okrem toho aj temné miesta, v ktorých budete v neustálom nebezpečenstve. K ich zvládnutiu zase budete potrebovať baterku, ktorú získate neskôr.

Takisto musím pochváliť hlavolamy, ktoré boli do hry vložené. Je síce pravda, že väčšina z nich sa týka odomknutia dverí alebo odstránenie stien, no veľmi sa mi páči koncept, s ktorým tvorcovia prišli. Sú tu dvere, ktoré otvoríte len pomocou kódovacieho zariadenia, následne sú tu Kogai dvere, ku ktorým potrebujete špeciálnu sponu a na záver sú tu dvere, ktoré zvládnete iba otvoriť správnym využitím tarotových kariet. Hlavolamy sú skrátka vymyslené dobre, majú svoju logiku a hlavne musím tvorcov pochváliť za obrovskú dávku kreativity, ktorú dokázali priniesť.

Pre hru totiž špeciálne vytvorili kódovací číselník, ktorý vám pomôže odomknúť niekoľko zámkov. Veľmi sa mi pritom páči princíp, na ktorom celý systém bazíruje a logicky dáva veľmi dobrý zmysel. Pre mňa je skrátka celý tento číselník, ku ktorému používate aj spomínané kódovacie zariadenie, fascinujúci. Je to jednoduché a pritom komplexné súčasne, čo dokážem objektívne oceniť. A to sú tu i ďalšie zaujímavé hlavolamy, ktoré súvisia s hraním na piane, udelením šach matu, oživením golema a tak podobne.

Ak budete dôkladne prehľadávať všetky časti mapy, hra vás môže zabaviť aj na 15-20 hodín. Hra má v sebe inak zabudovaný auto-save systém, ktorý sa aktivuje po každom dôležitom bode alebo dosiahnutí určitého checkpointu. I napriek tomu sa mi však stalo, že mi v jednom momente hra zamrzla a po opätovnom načítaní som stratil tri hodiny hrania, ktoré som si mohol vynahradiť jedine tak, že som opätovne prešiel všetky jednotlivé sekcie a naučil sa hru ukladať manuálne. Tento problém už bol síce opravený patchom a nemalo by k nemu dochádzať, no rozhodne ma to v danom momente nepotešilo. Mimo toto ma však trápilo aj viacero ďalších bugov. Najzaujímavejší bol asi ten, keď mi všetci nepriatelia zamrzli a boli úplne neškodní, no rovnako sa nedali ani zabiť. Akoby tam proste neboli.

Tvorcom však pripíšem body aspoň za jeden malý detail, ktorý som si počas hrania všimol. Vždy keď sa vám bude hra načítavať, môžete totiž sledovať Benedictovu mapu myšlienok a vidieť ako ďaleko ste sa posunuli vo svojom prípade. Myšou sa môžete posúvať vpravo aj vľavo a postupne sa vám budú jednotlivé miesta vypĺňať vašimi dosiahnutými úspechmi. Aj vďaka tomuto detailu som si inak uvedomil, že som prišiel o všetky dosiahnuté úspechy po tom ako mi hra nešťastne zamrzla…

Vo výsledku sú to pritom bugy, ktoré hre z môjho pohľadu ublížili najviac. Dokázal by som odpustiť niekoľko nedostatkov v oblasti rozprávania príbehu, alebo nie najlepšie vymyslené súboje s bossmi. Hra ma dokázala zaujať, vie pracovať s atmosférou, schopnosti vášho démonického priateľa sú dobre vymyslené a má dostatok variácií v oblasti prostredí aj protivníkov. No ak vám vďaka technickým nedostatkom berie chuť v istom bode pokračovať, ide o veľmi vážny nedostatok. V opačnom prípade by som jej totiž pripočítal i desať percent navyše a nebránil by som sa ani opatrnému odporúčaniu. Som však rozhodne zvedavý, s čím prídu tvorcovia z Plot Twist nabudúce, no dúfam, že ma už po druhýkrát nesklamú.

The Last Case of Benedict Fox - Cesta do umierajúcej mysle
The Last Case of Benedict Fox síce nepostráda kreativitu a vie hráčov vtiahnuť svojou hororovou atmosférou, no príbeh a postavy nemajú nikdy čas poriadne vyniknúť. Benedictovo meno však asi vďaka neustálemu pripomínaniu nikdy nezabudnete.
  • Atmosféra prostredia a variácie nepriateľov
  • Hlavolamy a číselný kód
  • Mapa je veľká a ponúka dostatok tajomstiev na odhalenie