Register

A password will be e-mailed to you.

Séria Spellforce odštartovala ešte pred dvadsiatimi rokmi, konkrétne v roku 2003 titulom SpellForce: The Order of Dawn. V ďalších rokoch sa dočkala viacerých datadiskov, spin-offov, ale aj regulárnych pokračovaní, pričom zatiaľ posledným bol SpellForce 3 a jeho druhá expanzia Fallen God z roku 2020 – pokiaľ teda nepočítame výhradne multiplayerovú online odbočku SpellForce 3: Versus Edition z konca toho istého roku. Všetky tieto početné tituly zo série spojoval fakt, že stavali na jedinečnej kombinácii žánrov RPG a RTS. A práve tento aspekt sa po dlhých rokoch prvýkrát zmenil. Z real-timeovej stratégie tu máme odrazu ťahovku a hlavná otázka preto znie, či ide správne, alebo nesprávne rozhodnutie.

Recenzovaná verzia: PC

Séria SpellForce sa nachádzala vždy tak trochu v tieni veľkých titulov a aj sa vždy vyhýbala hlbším mechanikám slávnych stratégií typu Age of Empires, o komplexnosti Civilisation ani nehovoriac. V popredí vždy stál silný príbeh, pričom vašou hlavnou úlohou bolo vychovávať mocných hrdinov, ktorí následne nielen velili vašim vojskám, ale riešili často aj osobné, či iné problémy. SpellForce: Conquest of Eo od štúdia Owned by Gravity sa posúva presne opačným smerom, vracia sa k čistokrvnej stratégii a úplne sa vzdáva RPG prvkov a vlastne aj podobne ladenej príbehovej zložky.

Pre fanúšikov série ide o významnú zmenu, pretože SpellForce sa vždy odlišoval od podobných titulov miešaním viacerých žánrov. A práve tohto kľúčového aspektu sa teraz séria kompletne zbavila. Conquest of Eo je totiž čistokrvná ťahová stratégia z univerza SpellForce, stavajúca predovšetkým na veľmi rozvinutom lore. Nový diel ho samozrejme využíva pre svoj príbeh, ale pocit hrdinského dobývania, tak silného u predchádzajúcich dielov, už poväčšine chýba.

Stretneme sa tu vlastne s úplne opačným extrémom. Hra totiž začína iba výberom triedy z troch možností: Alchymista, Umelec a Nekromant. Nečaká na nás žiadna silná postava s menom, s nejakou zaujímavou minulosťou, ktorú budeme následne v hre rozvíjať a odkrývať, práve naopak. Hlavnú postavu dokonca nikdy ani nevidíme a namiesto toho ovládame rastúcu armádu prisluhovačov a hrdinov za účelom obnovenia veže svojho majstra, čoho dôsledkom je potom šírenie vlastného vplyvu po celej krajine. Ide totiž o to, že sa ocitáte v úlohe obyčajného mágovho učeníka, pričom váš majster bol zavraždený takzvaným Kruhom, konkrétne skupinou mocných čarodejníkov, ktorí sa samozvane vyhlásili za sudcov nad všetkými používateľmi mágie. Zrejme práve z tohto dôvodu som si aj ja vybral práve najkontroverznejšiu triedu, teda nekromanta.

Táto voľba toho určuje naozaj veľa, od druhu kúziel, ktoré môžete vyvinúť, až po prisluhovačov, ktorých môžete v neskorších fázach vyvolať. Okrem vyššie spomínaných tried si môžete vytvoriť aj vlastného mága, ale ako základ si musíte zvoliť jednu z vyššie uvedených tried. Následne je potrebné si vybrať hernú zónu podľa svojej ľubovôle, ktorá ďalej určuje celkovú náročnosť.

Nasleduje klasické zbieranie surovín, skúmanie a objavovanie zaujímavých, či užitočných miest, tak dobre známych z iných stratégií typu Heroes Might of Magic. Vaším primárnym cieľom je však najmä expanzia, takže zaberáte nielen nezávislé malé osady, ale takpovediac leziete do kurníka aj samotným mágom z Kruhu. Pred následnými útokmi a protiútokmi mágov a banditov z Kruhu sa zase musíte úspešne brániť. Aby ste im dokázali úspešne čeliť, budete musieť povyšovať svoje bojové jednotky a získavať nové oblasti stavbou lóží. Samotný boj zohráva veľkú úlohu, no, našťastie, sa nebudete musieť príliš starať o ďalšie prvky, ako je diplomacia alebo obchod. Dôraz sa tu kladie predovšetkým na dominanciu, takže je to predovšetkým sila vašich jednotiek a moc vašej mágie, čo v Conquest of Eo zohráva rozhodujú úlohu.

Nové kúzla a taktiky je však vždy nutné najskôr vyskúmať. Kúzlami sa plní váš grimoár, hoci väčšinou môžete mať naraz vybavené len jedno. Kúzla vám umožňujú liečiť vaše jednotky, poškodzovať nepriateľa alebo posilňovať vaše armády v boji. Iné vylepšenia vám môžu umožniť vytvárať nové jednotky, alebo elixíry (v prípade, že hráte za triedu alchymista), alebo zlepšiť rýchlosť získavania surovín.

Boj prebieha na zmenšenej verzii mapy. S jednotkami sa klasicky pohybujete na ťahy, usmerňujete svoje jednotky, aby útočili, bránili sa alebo používali špeciálne schopnosti, zatiaľ čo vaša hlavná postava mladého mága stojí mimo bojovej zóny a len sem-tam môže zaklínať. Jednotky, ktoré prežijú boj, často získajú povýšenie, ale veľmi mi prekážalo, že vyčerpané oddiely sa nedajú (z nepochopiteľných dôvodov) doplniť, takže je len otázkou času, kedy o vylepšené jednotky prídete. Do svojich radov si môžete naverbovať aj silné príšery ako sú napríklad golemovia, ktorí v boji spôsobujú slušné poškodenie, ale, samozrejme, potrvá, kým sa táto možnosť odomkne. Zaujímavejší sú rôzni hrdinovia a učni, ktorých si môžete pridávať do svojich radov a ktorým môžete nielen zvyšovať úroveň špecifických schopností, ale najmä ich vybavovať výstrojom, zvyšujúcim ich štatistiky. Práve vďaka tomuto aspektu sa Conquest of Eo asi najviac približuje k starým dielom SpellForce, pretože inak nezostal z tradičnej hrateľnosti série takmer kameň na kameni.

Celkovo mi chýbala výraznejšia originalita, keďže väčšina jednotiek, ktoré si najímate, sú variácie na príšery alebo žoldnierov, z ktorých žiadna nepôsobí nijako zvlášť zaujímavo. Možno hranie za inú triedu, než tú, ktorú som si zvolil ja, teda za nekromanta, by prinieslo iné výsledky, ale samotný príbeh sa takmer určite príliš nezmení ani v tomto prípade. Napriek všetkému si však myslím, že jednoduchá zápletka pre takýto typ hry úplne postačuje. Zo svojich skromných začiatkov sa dostávate na pozíciu, v ktorej môžete už postupne vážne ohroziť pôsobenie Kruhu, a vlastne je celý príbeh dostatočne plastický a v konečnom dôsledku aj trochu osobný.

Pri interakcii s rôznymi miestami na mape sa vám otvoria nové vedľajšie úlohy a udalosti, z ktorých sa niektoré rozvinú do úloh a odmenia vás spojencami, novými jednotkami alebo zdrojmi. Čím ďalej budete šíriť svoj vplyv, tým viac potenciálnych úloh nájdete a v ponuke je obrovské množstvo rôznych minipríbehov. Všetky sú však nejakou variáciou na známe “choď sem, zabi tamto a prines nám toto”. Musím spomenúť aj voľby, keďže pri niektorých sa dá úplne vyhnúť boju alebo zvýšiť potenciálne odmeny. Zostali morálne rozhodnutia, teda prvky veľmi pripomínajúce pôvodné SpellForce, ktoré určujú, akým charakterom sa nakoniec stanete.

Po vizuálnej stránke inak SpellForce: Conquest of Eo vyzerá obstojne a nemám výraznejšie výhrady. Zvuk je už na tom trochu horšie a celé to v tomto smere pôsobí nízkorozpočtovo, čo sa prejavuje aj absenciou dabingu. Pochváliť sa však dajú detailné mapy a dobre vybalansované jednotky, no aj v tomto smere tvorcovia hrali príliš na istotu, vlastne tak ako aj v iných herných aspektoch. Technický stav je taktiež v poriadku a len časy načítania sú vcelku rýchle, čo možno pri spomínanom nižšom rozpočte považovať za úspech.

Nedokážem sa však zbaviť pocitu, že práve týmto dielom sa séria zbavila sa mnohých herných rozmerov, ktoré ju robili jedinečnou a súčasne ich nenahradila ničím špeciálnym. SpellForce: Conquest of Eo teda priniesol radikálne zmeny  v sérii, no stále zostáva v druhej lige. Ide o kompetentnú, ale nijak prevratnú záležitosť v rámci tejto značky a hoci mám k tomu subjektívne výhrady, majiteľom značky to podľa všetkého stačí.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

SpellForce: Conquest of Eo - Zmena je život
SpellForce: Conquest of Eo môže potešiť hráčov ťahových stratégií, no tradiční fanúšikovia série asi zostanú sklamaní. Tvorcovia navyše stavili na istotu vo všetkých aspektoch a nepriniesli takmer žiadny originálny nápad.
Pozitíva
  • Zábavná hrateľnosť pre fanúšikov žánru ťahových stratégií
  • Prepracované a funkčné lore, do ktorého je titul zasadený
  • Vyladená a funkčná technická stránka hry
Negatíva
  • V rámci žánru žiadne inovatívne prvky
  • Poslabšia zvuková stránka hry
  • Generické súboje začnú po čase nudiť
65%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!