Register

A password will be e-mailed to you.

Star Wars je veľký pojem. Či už na filmovom, knižnom alebo aj hernom poli, táto značka už niekoľko desaťročí rezonuje a hoci kvalitatívne jednotlivé produkty pod dohľadom Disney klesajú a stúpajú viac ako na horskej dráhe, kultúrny vplyv populárnemu univerzu odoprieť nemožno. To je rozhodne úctyhodný výkon, nakoľko napriek početným vzostupom i pádom sa o Hviezdnych vojnách rozprávame do dnešných dní. Pri príležitosti vydania očakávaného akčného RPG Star Wars Jedi: Survivor pritom prichádzame so sumarizačným článkom, ktorý sa pozrie na päť najlepších hier, ktoré sú situované, prípadne vychádzajú zo svetoznámej fantasy IP.

Keďže vytvárať akýkoľvek zoznam hier alebo filmov, ktoré v rámci subjektívneho rebríčku považuje daný redaktor za najlepšie, je zradné, vopred upozorňujeme na fakt, že ide o zoznam, s ktorým sa nutne nemusíte stotožňovať. Takisto platí, že každý titul bude spadať do iného žánru a teda sa v súpiske hier neobjavia dve stratégie alebo dve first person strieľačky, nakoľko gameplayovo podobných projektov vyšlo za tých niekoľko desiatok rokov neúrekom.

Rovnako by sme radi ozrejmili, že pätica je odprezentovaná v náhodnom poradí a prvenstvo nepredstavuje takzvanú Ultimate Star Wars experience, ktorá by excelovala v každom ohľade. Bez ďalšieho výrazného zdržiavania sa však naloďme do stroja času a pozrime sa na niekoľko zásadných projektov, o ktorých sa hovorí aj dlhé roky po ich pôvodnom vydaní.

5. Star Wars: Knights of the Old Republic

Kto by zabudol na bezpochyby najlepšie príbehové RPG z tohto sveta? Projekt známy ako KOTOR sa na naše herné zariadenia pozrel v lete roku 2003 a takmer okamžite sa stal obrovským hitom, ktorý (v očiach mnohých) dodnes nebol prekonaný. A to po žiadnej stránke. Hru k nám doručilo štúdio Bioware. Áno, presne tí vývojári fantastických žánrových titulov. Z dnešného pohľadu je zrejmé, že sme mohli očakávať hit, avšak v tých časoch autori nemali tak kultové renomé ako kedysi (dnes už, žiaľ, nie). To prišlo až po KOTORe, následnom Jade Empire a trilógiách Mass Effect či Dragon Age. Pri tých názvoch sa človek až zamyslí, že je veľká škoda ako tvorcovia dopadli s ohromným prepadákom menom Anthem a to primárne vinou EA.

Každopádne, späť k rytierom starej republiky. Stačí sa zamyslieť a spomenúť si na ikonické charaktery ako Darth Revana, pôvabnú Bastilu alebo antagonistu Malaka či ikonický plot twist, ktorý je postupne budovaný od prvotného herného momentu až po jeho veľké odhalenie. Môže pritom pokojne konkurovať prehláseniu lorda Vadera z piatej epizódy, ktoré v roku 1980 šokovalo komunitu zanietených nerdov v Amerike. K tomu môžete pridať rozmanité lokácie skúmajúce napríklad lesnatý Kashyyyk zmietaný vojnou, kde len také Shadowlands nejedného hráča uchvátili hutnejúcou atmosférou či faunou a flórou. Alebo notoricky známy Tatooine, kde sa skrýval Kryat Dragon (áno, práve odtiaľto prichádza prvá epizóda prvej série Mandaloriana) či gangstri pod velením jedného z rasy Huttov. Ďalej tu bol napríklad Manaan, Korriban alebo známy Dantooine.

Nielenže toto RPG uchvátilo hráčov svojou výpravou, ktorá, aj na súčasné štandardy, pôsobí honosne, naratívne cestičky sa k tomu rozdeľovali na dva úplne odlišné smery – príklon k Sithom alebo Jediom, ktoré ponúkali diferentné pohľady na udalosti a plne fungovali samostatne. Nedostali ste iba jednu unikátnu misiu či obmenených protivníkov, scenár bol pripravený meniť sa na základe vašich rozhodnutí a to ovplyvňovalo aj pohľady ústredných postáv na vaše konanie. A to je v podstate prvok, ktorý sa aj v tých najlepších žánrových zástupcoch vidí skutočne len zriedkavo.

Knights of the Old Republic nepochybne utkveli v pamäti hráčov aj zásluhou funkčnej hrateľnosti, ktorá sa skladala z ľahkého exploringu a súbojového systému. Práve ten bol pomerne zaujímavý, nakoľko technicky spadal pod nie až atraktívnu kolónku s názvom taktický. Tá už v tej dobe trochu vymierala a nepôsobila najmodernejšie. Avšak vaše rozhodnutia prebiehali v reálnom čase, čo znamená, že ste okamžite videli výsledok svojho úkonu. Za invenčnú súčasť sa dá považovať možnosť dianie zastaviť a konanie pedantne naplánovať. To ocenili najmä ostrieľaní stratégovia, ktorí si chceli svoju ofenzívu alebo defenzívu dokonale pripraviť. A čo im zostávalo potom? Užiť si výborné choreografie, kde svetelné meče blčali všetkými farbami a blastery pálili jedna radosť. Doposiaľ ide o krásny titul, ktorý keď zastavíte v konkrétnom bode akcie, vie ponúknuť takzvané money shoty, ktoré stoja za zvečnenie. 

A to sú dôvody prečo práve toto Star Wars bodovalo ako v recenziách, kde sa väčšina ohlasov pohybovala okolo deväťdesiatky, tak aj v predajoch. Do mája 2005 sa predalo dva a pol milióna kópií na PC i vtedajších konzolách Xbox. V priebehu kalendárneho obdobia 2007 sa dokonca projekt dostal k neuveriteľným trom miliónom, čo je na svoju dobu fantastický výsledok. Vďaka tomu sa Knights of the Old Republic zapísalo do zlatého fondu herného priemyslu a hovorí sa o ňom aj v súčasnosti. Koniec koncov, inak by nevznikal remake, ktorý to nebude mať jednoduché. Latka je nastavená vysoko.

4. Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy

Táto záležitosť spadá do úplne iného súdka a to napriek tomu, že sa jej zanietení milovníci filmov George Lucasa dočkali v rovnakom roku ako vyššie zmienený KOTOR. Na príbehové vetvy až tak neprihliada a primárne nadšencov zaujala svojou hrateľnosťou, ktorá bola na svoju dobu naozaj revolučná, priam až nevídaná. Aspoň nie v takejto podobe a kvalite. Nezriedka totiž akčné sekvencie v Jedi Academy kritici i bežní hráči popisujú ako najlepšie spracovanie stretov so svetelným mečom. A konkurovať im podľa všetkého nemôže ani výrazne modernejší Fallen Order (ten si ešte minimálne raz pripomenieme).

Titul k nám dorazil od vývojárov z Raven Software, čo je firma, ktorá v súčasnosti nezriedka pomáha pri tvorení početných Call of Duty hier. Každopádne, najmä v prvej dekáde dvadsiateho prvého storočia prichádzali títo autori s množstvom bojových počinov, kde z tých kvalitných a pamätných môžeme zmieniť projekty ako X-Men Origins: Wolverine, Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast a následne aj pomyselné finále série v podobe výborného Jedi Academy, po ktorom sa už táto značka ďalej nerozvíjala.

V čom však spočívala iskra hrateľnosti, vďaka ktorej Jedi Academy žije do dnešných časov a pokojne by mu preto mali dať šancu i mladší fanúšikovia? Primárne ste cestovali po rôznych leveloch, ktoré sa skladali aj z platformových pasáží. V rámci nich bolo vašou úlohou skákať alebo šplhať na konkrétne miesto. Druhou pomerne zásadnou súčasťou úrovní bolo následné frenetické sekanie hviezdnej fauny a nepriateľského impéria, ktoré v naratívnom oblúku vládne priľahlej galaxii.

Akonáhle však došlo na bojovanie, nejednému nadšenému šermiarovi okamžite naskočil maximálny stupeň satisfakcie, ktorý nielenže napumpoval jeho srdce adrenalínom, no aj výborným pocitom hrdosti, keď bezchybne vysekal miestnosť plnú závistlivých neprajníkov. Ruky lietali vzduchom i na všetky smery a titul v zásade nedisponoval nijakou zbytočnou cenzúrou. Samozrejme, krv nestriekala groteskným spôsobom ako u Quentina Tarantina, avšak protivníkom ste mohli odťať v podstate všetky dostupné končatiny. Tento prvok už v zásade nik nikdy nezreprodukoval.

A takýchto miestností naplnených sokmi bolo v titule neúrekom. Počin aj na aktuálnu dobu disponuje bravúrnymi animáciami a pohybmi, ktoré navyše oplývajú solídnymi možnosťami i variáciami, nakoľko sa upravujú na základe vášho pohybu s postavičkou i kamerou. Efekt je logický a prirodzený – rozmanitá akcia, ktorá veľmi šikovne navodí pocit ozajstného kmitania svetelným mečom. Samozrejme za predpokladu, že by táto mýtická zbraň skutočne existovala. Dokonca sa jej to podarilo bez akéhokoľvek move controlleru či virtuálnej reality.

Mimo kampane sme sa dočkali aj online režimov, ktoré vyžadovali veľký skill a excelovali v nich iba tí najlepší bojovníci. Strety s mečmi v nich vyznievali ešte agresívnejšie a takticky, kde záležalo na každom jedno pohybe. Práve preto si servery udržali aspoň nejakú hráčsku aj viac ako dekádu po pôvodnom vydaní Jedi Academy. A vlastne, ešte aj v týchto dňoch by ste nejakých veteránov hry našli online.

Práve preto si nielen sériu Jedi Knight fanúšikovia Star Wars pamätajú a radi sa k nej opakovane vracajú. Ponúkla im totiž svetelné duely, ktoré nemohli vidieť v hrách predtým a vlastne (doteraz) ani nikde potom. A vzhľadom na aktuálne dostupné technológie by možno nebolo najhoršie túto značku opätovne oživiť, či nie? Disney? EA? Snáď sa jedného dňa dočkáme. Odpoveď sa však skrýva v preďalekej galaxii a momentálne nič nenaznačuje, že by sme mohli dostať nový diel (alebo aspoň tematický projekt).

3. Star Wars Jedi: Fallen Order

Nepochybne najlepší projekt vychádzajúci z úspešného filmového univerza, ktorého sme sa dočkali v uplynulej dekáde. Aj keď teda veľká konkurencia nejestvovala. Odkedy vývoj Star Wars titulov dostala (v podstate exkluzívne) pod svoje krídla nechválne známa korporácia EA, počinov zasadených do preďalekej galaxie vyšlo pramálo. Niekto by bezproblémovo povedal, že až žalostne málo. Ich kvalita bola pritom spravidla pochybná a niektoré hry sprevádzali i nepríjemné kontroverzie, ktoré sú dnes už dávnou a vlastne zabudnutou minulosťou (Battlefront II a jeho nešťastné lootboxy). Inými slovami, fanúšikovia boli hladní a priali si dobrú akčnú adventúru pre jedného hráča, ktorá by im umožnila prežiť jedno z mnohých dobrodružstiev, ktoré tento svet ponúka. 

Nejedni oči sa teda ku koncu roka 2019 upierali práve k atraktívnemu padlému rádu, ktorý sa na základe prezentácií javil mimoriadne atraktívne. Koniec koncov, bolo vidieť, že tvorcovia z Respawn Entertainment (FPS Titanfall) majú dobre naštudovaný koncept Souls hier, do ktorého pridávajú svieži dobrodružný nádych v štýle kedysi exkluzívneho Uncharted. A na počudovanie mnohých to fungovalo neuveriteľne dobre a hráči konečne dostali nadpriemernú Star Wars hru. Tá pritom poslúžila aj ako veľmi solídna náplasť po nie najideálnejšie prijatom filme Rise of the Skywalker, keďže ten u fanúšikov prepadol a ukončil ságu spôsobom, ktorý nebol každému pochuti.

V naratívnej línii Fallen Order (našu recenziu nájdete na tomto odkaze) sme sa posunuli do obdobia po rozkaze 66, kde mladý Jedi Cal Kestis prežíva ako vyhnanec v exile. Svoj svetelný meč zavesil na klinec a snaží sa nevybočovať z davu a prežiť temné obdobie pod prísnou krutovládou Darth Vadera. Ako to tak ale býva, osud to nezriedka zariadi po svojom a tento sympatický mladík sa vydáva na púť priľahlým vesmírom, ktorá nielenže preverí jeho súbojové schopnosti, no súčasne mu pomôže nájsť stratenú identitu a obnoví vieru v novú nádej, ktorá, skôr alebo neskôr, prísť musí.

Inšpirácia Miyazakiho tvorbou bola na prvý pohľad evidentná. Azda najviac sa projekt nechal kreatívne ovplyvniť hrou Sekiro: Shadows Die Twice, ktorá sa na naše obrazovky dostala v identickom roku. Akurát teda zhruba o sedem mesiacov skôr. Napriek tomu, že Fallen Order nemohol v priebehu tak krátkej dobe pozmeniť svoje herné mechaniky a pripodobniť ich tým v Sekiro, mnohí sa domnievali, že pôjde o pomyselnú kopírku, ktorá nedokáže prísť s vlastnými nápadmi. Opak sa však ukázal byť pravdou.

Titul predviedol množstvo unikátnych protivníkov s vlastnými move-setmi, ktorí od vás nielenže vyžadovali použitie Sily ale aj plné zvládnutie obratov so svetelným mečom, čo rozhodne nebolo ľahkou úlohou. Áno, Fallen Order bol viacej určený mainstreamu, takže neponúkal tak hororovú výzvu ako iné projekty od Team Ninja alebo FromSoftware, avšak náročný určite bol. Takisto však dokázali tvorcovia dodať zábavnú exploráciu, ktorá relatívne naplno využila skromné oblasti a každá z lokácií bola niečím unikátna a zaujímavá. A to napriek faktu, že šlo o planéty a mesiace, ktoré sú fanúšikom notoricky známe z filmov, komiksov a iných vizuálnych diel.

Dá sa v podstate povedať, že Fallen Order potvrdil dôležitosť zážitkov pre jedného hráča v dobe, kedy samotné EA prehlasovalo, že obdobné projekty už nemajú v tomto odvetví zábavného priemyslu miesto. A vzhľadom na zverejnenie zahraničných ohlasov k pokračovaniu s podtitulom Survivor je jasné, že sa nám tu črtá potenciálne výborná herná trilógia, ktorá môže hrdo stáť vedľa najlepších projektov z tohto sveta. 

2. Star Wars: Republic Commando

Čo by to bolo za zoznam hier ak by sa v rámci neho neobjavila nejaká rýdzo akčná hra ako zo starej školy. Aj v tejto sfére má Star Wars bohaté skúsenosti a disponuje hneď niekoľkými adeptami. Už vyššie sme sa krátko venovali druhému Battlefrontu, ktorý mal zákonite i prvú časť (takisto mu predchádzali ďalšie tituly s identickými názvami). Okrem toho možno spomenúť Dark Forces z roku 1995. To bolo vedené v tradičnom strihu a navyše vyšlo v ikonickej deväťdesiatkovej dekáde, kedy žáner FPS akcií doslova explodoval a strieľačky boli vypúšťané do sveta jedna radosť. Temné sily sú teda úplne typickou strieľačkou so všetkým kvalitným i nedokonalým, avšak je nutné ju aspoň zmieniť, nakoľko svojho času šlo o veľmi dobrého Star Wars zástupcu na poli akcií z pohľadu prvej osoby.

Taktiež aj Jedi Knight II bol z veľkej časti takouto hrou, nakoľko Kyle Katarn nezačal hneď z prvej švihať svetelným mečom a najprv pálil po svojich oponentoch takpovediac tradičným (mandaloriánsky špinavým) spôsobom. Jedna z početných žánrových záležitostí však vytŕčala kvôli tomu, že ste v nej mohli ovládať celé vojenské komando. A vďaka tomu do inak frenetických stretnutí pištolí a vesmírnych pušiek priniesla aj trochu žiadúcej taktiky. Tá celý koncept ozvláštňovala a činila ho atraktívnym.

Príbeh tentokrát sledoval vojakov zo skupiny Delta. Šlo o geneticky upravených elitných bojovníkov, ktorých osudy súviseli s Klonovými vojnami a tým pádom si charaktery počas hrania prešli niekoľkými zásadnými konfliktami. Ako hráči ste boli odetí do kože veliteľa tejto jednotky, takže ste mohli jednotlivým členom dávať rozkazy, ktoré boli aplikovateľné pre konkrétne situácie. Svojim druhom mohol Boss (ovládateľná postava) povedať, ktorým smerom by sa mali vydať, či na ofenzíve pridať alebo naopak ubrať a ďalšie podobné strategické ťahy ovplyvňujúce vývoj situácie.

Vďaka tomu ste mali pocit, že ste ozajstným veliteľom, ktorý má nad priebehom akcie omnoho väčšiu moc než v iných podobných záležitostiach excelujúcich na skromnejšom piesočku tradičnejšie ladených FPS projektov. Imerziu podporoval aj HUD, ktorý autenticky simuloval pohľad skrz helmu ľubovoľného Klona. To znamená, že ste sa dokázali plne vcítiť do ikonického brnenia a razom vaše fyzické ja bolo okamžite prevtelené do centrálneho diania.

Okrem toho hráči dostali výbornú a dynamickú akciu plnú efektov, dobre ozvučených výbuchov či burácajúcich výstrelov. Samozrejme, nechýbalo ani využitie solídneho potenciálu v rámci možností značky, takže ste strieľali do skutočne pestrej súpisky oponentov disponujúcich rôznymi rýchlosťami či odolnosťou. Na týchto neprajníkov vám bol uštedrený solídny zbraňový arzenál, kde možno zmieniť, že jednotlivé nástroje ničenia oplývali silnými vlastnosťami a satisfakčným elementom nezriedka porciujúcim i najtuhšie látky vo vesmíre.

Netreba zabúdať ani na výborné hudobné podkreslenie, ktoré konkrétnym streleckým výmenám dodávalo adekvátnu epiku. Len pre zaujímavosť ešte môžem zmieniť, že ide o prvý titul, ktorý predstavil licencovanú muziku, takže si fanúšikovia počas drvenia protivníkov mohli minimálne hmkať známe tóny. Republic Commando nebolo bezvýhradným hitom hneď na začiatku, no s pribúdajúcimi rokmi si titul zaistil vlastný kult a hráčsku skupinu, ktorá naň jednoducho nedá dopustiť. Za jeho docenenie mohol i fakt, že žiadnu podobnú záležitosť zo Star Wars univerza sme nedostali. Taktický element v spojení s výbornou akciou teda zostal nepokorený a množstvo hráčov tak po rokoch ešte pozitívnejšie prijalo nekonvenčné prvky, s ktorými pracovali autori z LucasArts.

1. Lego Star Wars: The Skywalker Saga

Nakoniec tu máme niečo pre tých najmenších hráčov, ktorých Hviezdne vojny nezriedka zasiahnu zďaleka najviac. Ostatne, aj sám George Lucas tvrdí a vždy aj tvrdil, že ide o značku primárne venovanú deťom. Tie predsa len vidia Impérium vracia úder v inom svetle, keď majú osem rokov ako v omnoho pokročilejšej dvadsiatke, kedy na nich táto zásadná snímka už nemôže mať taký efekt. Každopádne, ide o ultimátnu kompiláciu všetkých, doteraz vydaných, Star Wars filmov odprezentovanú v jednom kompaktom balíčku s nápisom Lego a akčná adventúra. Nechýba tu pritom nič, ani filmový hudobný podklad a ani povedomé repliky známe zo všetkých troch trilógií lemujúcich rodinu Skywalker so vzostupmi i trpkými pádmi.

Stratila sa až infantilná jednoduchosť, fixné kamerové uhly a absencia dabingu, ktorá pôsobila kedysi milo, no dnes by už zrejme neobstála. Naopak boli do hry pridané tradičnejšie dialógy, súbojové sekvencie sú omnoho interaktívnejšie a hoci sa stali niektoré úseky kratšími a muselo sa mierne strihať, v takejto podobe celá kocková adaptácia pôsobí ako jeden súdržný celok skladajúci sa z milého humoru, nepretržitého skákania, mlátenia do všetkého živého i neživého a zbierania svietiacich súčiastok zvyšujúcich vaše skóre. Tento koncept evidentne len tak ľahko nevymrie, nakoľko s adekvátnym prístupom a aspoň čiastočnou evolúciou dokáže kontinuálne fungovať.

Okrem toho je vám umožnené prežiť jednotlivé filmy na vlastnej koži, čo môže byť veľmi príjemné v prípade, že si jednu snímku pozriete a následne sa rovno pustíte do jej prechádzania prostredníctvom interaktívnej videohry. Mechaniky sú tu o niečo komplexnejšie a hoci nejde o žiadnu prehnane náročnú záležitosť, od ktorej by ratolesť odchádzala so slzami v očiach, výzva sa jej dostane. Je však férová a plne prispôsobená cieľovej skupine. Či už v zápasoch so skúsenými rytiermi Jedi alebo zástupcami Sithov. Vo vesmírnych bitkách, prestrelkách na zemi, prípadne platformových sekvenciách, vedia dať zabrať. Tento Star Wars titul si berie početné cool momenty, ktoré sme so zanietenými v očiach mohli sledovať na plátnach kín či televíznych obrazovkách a postaví nás priamo do ich diania. My sme ten Luke Skywalker, ktorý skrížil meč s Darth Vaderom. Takisto sa ocitáme v koži ostrieľaného Han Sola páliaceho po gauneroch na Tatooine a v plastovom tele Kylo Rena zvedieme súboj so strážcami Snokea a pomôžeme tak Rey.

To je zrejme esenciálny dôvod, kvôli ktorému možno aj túto Lego variáciu odporučiť starším i mladším. Tí skúsenejší si tam nájdu poriadnu dávku nostalgie. Pri nej si ľahko spomenú na časy, kedy hltali jednu Star Wars situáciu za druhou a fascinovane civeli na súboje z novej trilógie a ich komplikované choreografie. Mladším hráčom zasa bude sympatická adekvátna náročnosť, pestrosť kulís, jednoduchý humor a kvantum obsahu, ktorý ich zabaví pokojne na desiatky hodín (pri úplnom dokončení aj na viac). A síce nejde o najkomplexnejšiu, príbehovo najvyladenejšiu a gameplayovo bezchybnú hernú záležitosť, napriek tomu práve tento projekt zachytáva všetko, čo máme na Hviezdnych vojnách radi. Pretože aj tie sú plné chýb, nedostatkov a nelogickostí, no napriek tomu ich už viac ako štyridsať rokov nevieme prestať milovať. A znova sa vraciame do galaxie, ktorú nezriedka poznáme lepšie ako vlastnú ulicu.   

Práve ste sa dostali na koniec našej špeciálnej súpisky, ktorá mapovala zásadné (pre mnohých najlepšie) herné tituly zo sveta Star Wars. Tých je logicky požehnane a všetko sa sem zmestiť nemôže. Čo na ňu teda hovoríte? Chýbal vám vo výslednom rebríčku nejaký počin alebo sa s dostupným zoznamom plne stotožňujete. Pokojne sa podeľte o svoje tipy, domnienky a názory prostredníctvom voľnej komentárovej sekcie.

Opätovne úplným záverom upozorňujem, že ide striktne o subjektívny rebríček titulov, s ktorým sa nemusíte stotožňovať. Niekomu by v ňom vyhovovali stratégie, inému zasa úplne iné projekty zasadené do tohto prostredia. Práve preto je tu možnosť na diskusiu a zdieľanie vlastných zážitkov a spomienok, ktoré ste za tie roky so Star Wars hrami nepochybne získali.

Komentuj!