Register

A password will be e-mailed to you.

Tesne pred koncom roka sme sa nakoniec dočkali očakávanej upírskej bojovky od poľského štúdia Flying Wild Hog. Tí sa nám už v marci pripomenuli svojím Shadow Warriorom 3, no ten si odniesol rozporuplné hodnotenia (našu recenziu si môžete prečítať tu). Okrem toho pracovali však aj na trochu netradičnej samurajskej hre Trek to Yomi, čo v praxi znamená, že tento rok ide už o ich tretí počin. Buď to teda znamená, že vývojári tento rok nelenili, alebo nás pri Evil Weste čaká narýchlo zbúchaný titul. Nemusíte sa však báť a rovno vás upokojím slovami, že Evil West má pre vás pripravenú slušnú dávku zábavy. No poďme sa mu pozrieť na zúbok pekne po poriadku.

Recenzovaná verzia: PC

Doba, keď westerny zažívali na striebornom plátne svoje zlaté časy, je už dávno minulosťou. V hernom svete však nejde o veľmi často využívaný žáner. Teda ešte pred rokom 2010 tak tomu vo veľkej miere bolo. Red Dead Redemption však naklonil váhy smerom k tomuto pozabudnutému žánru a tak si dnes môžeme už aj na počítačoch a konzolách zahrať tituly, ktoré nás zavedú na divoký západ. Súčasní herní vývojári už, našťastie, nie sú obmedzovaní ako filmári v druhej polovici minulého storočia a preto sa snažia hráčov zaujať všemožnými spôsobmi. Red Dead Redemption stavil najmä na autenticitu, iní sa zase rozhodli, že westerny okorenia štipkou nadprirodzena. Takto je to aj v prípade Evil West a ten sa tak stal plátnom, na ktorom môžete vidieť, ako by to vyzeralo, keby upíri bojovali s ľuďmi o nadvládu nad svetom.

V Evil Weste sa dostávame do alternatívnej minulosti, do čias, keď v Bielom dome sedel Grover Cleveland. V podstate všetko na prvý pohľad vyzerá tak, ako sa aj udialo v skutočnosti. Teda až na jednu maličkosť a tou sú upíri. A to už pre túto minulosť nie je až tak malý problém, keďže upíri a ich poskokovia dosť výrazne znepríjemňujú život bežným smrteľníkom. Rovnako ako v sérii XCOM majú ústredie určené na boj proti mimozemšťanom, tak aj v tomto univerze vznikol podobný úrad. Tým je takzvaný Rentierov inštitút, organizácia, ktorá trénuje špeciálnych agentov proti týmto monštrám. A vy sa takto vžijete do roly Jesseho Rentiera, syna zakladateľa tohto inštitútu, pred ktorým stojí neľahká úloha, ale aj ťažké rozhodnutia.

Upíri sa totiž začínajú obávať ľudského pokroku. Kým pre nich ľudia predstavovali len slabú korisť, ktorá sa im nebola schopná brániť, na ľudstvo sa pozerali zhora. No časy sa menia, pokrok sa zastaviť nedá, a s príchodom Rentierovho inštitútu a nových zbraní sa cítia ohrození. Upír D’Abano spolu so svojou „dcérou“ Felicity pripravili zlovestný plán, ktorý budete musieť odhaliť a hlavných aktérov potrestať. Hlavným príbehom vás bude každopádne sprevádzať niekoľko postáv, s ktorými sa stretnete počas návštevy ústredia alebo cutscén. Tu mi však nedá, aby som hre nevytkol vcelku zásadnú vec, čo by už v roku 2022 nemala byť. Pri pohybe po ústredí s vami totiž okolité postavy komunikujú, no žiadna z postáv nemá nastavené animácie pre otváranie úst, takže len na seba pozeráte. Alebo skrátka daná postava pozerá niekam doblba a nepôsobí to práve najlepšie. Samotnú hru si inak môžete zahrať aj v kooperatívnom režime pre dvoch hráčov, v ňom však druhý hráč hrá akoby za klona Jesseho. Teda kooperatívny režim nemá žiadny vplyv na príbehovú stránku hry.

Po stránke hrateľnosti ide, dá sa povedať, o akčný hack’n’slash titul. Narazíte tu na niekoľko ľahkých hádaniek, budete hľadať peniaze, zápisky a truhlice so špeciálnymi predmetmi, ale v podstate skoro celý čas (asi 16 hodín) budete masakrovať hordy nepriateľov a niekoľkých bossov. Oproti väčšine takto ladeným titulom však v tomto prípade nefunguje systém komb. Vývojári sa skôr pokúsili prepojiť takúto klasickú bojovku s akčnou TPS. To znamená, že primárne budete bojovať proti nepriateľom špeciálnou energopäsťou, no popri tom budete mať k dispozícii aj viaceré strelné zbrane. Takto vás hra núti využívať proti protivníkom všetko, čo nájdete, keďže väčšina vybavenia funguje ako predmety, ktoré sa časom dobíjajú. V tomto bode mi však nedá, aby som nespomenul ovládanie na klávesnici, ktoré je často riadne o nervy, hlavne keď chcete rýchlo používať všetky typy predmetov, uskakovať a najmä efektívne masakrovať upírov.

Keď dostanete do rúk pušku, chvíľu sa môže zdať, že by ste hru zvládli iba s ňou. No to je jednoznačne veľký omyl. Hra je totiž vo veľkej miere zameraná na kontaktný boj, hoci strelné zbrane, ako puška či kuša, majú taktiež významnú úlohu. Mnoho nepriateľov má svoje slabé miesta, ktoré musíte zasiahnuť, čím im spôsobíte vyššie poškodenie a získate aj určité množstvo života. Váš bojový arzenál sa obohacuje takmer do konca, hoci na záver som mal pocit, že granáty alebo gatling pribudli až príliš neskoro. Napriek absencii bežných komb narazíte i na viacero útočných pohybov, ktoré je dobré si čo najskôr osvojiť. Dá sa povedať, že ma vcelku príjemne prekvapila náročnosť, ktorá zodpovedá svojim označeniam. Ak sa vám hra nedostane do krvi, už na druhej z nich sa niekedy poriadne zapotíte.

Za zabíjanie protivníkov získavate skúsenosti a tak svojím spôsobom levelujete. Za čo získavate, samozrejme, skúsenostné body a peniaze. V hre si tak môžete postupne odomykať rôzne schopnosti, ktoré najlepšie vyhovujú vášmu štýlu. Možností je skoro trikrát toľko, ako si reálne budete dovoliť odomknúť, no medzi misiami si schopnosti môžete vynulovať, ak by vám niektorá schopnosť nesadla. Zároveň platí, že s vyššími levelmi sa odomykajú aj lepšie schopnosti. Popritom zbierate aj peniaze a za tie si zase kupujete vylepšenia na vaše vybavenie. Tam je to opäť o tom, čo vlastne používate. Ja som osobne skoro vôbec nevyužíval plameňomet, takže do neho som zainvestoval najmenej financií. Najdôležitejšie vylepšenie je v podstate to ultimátne, ktoré zmení podstatu každej klasickej zbrane na elektro variant.

Poďme sa však pozrieť na technický stav tohto titulu. Pred vydaním Evil Westu som sa dopočul o viacerých problémoch s optimalizáciou, ktoré sa mali týkať najmä konzolových verzií. Preto som bol zvedavý, ako to už tradične rozbehám na mojom notebooku s RTX 2070. Hneď po spustení som zostal príjemne prekvapený, hra sa mi spustila na nejakých 80 fps, epických nastaveniach a k tomu bez DLSS. Niečo takéto som už dlho nezažil, treba však priznať, že Evil West vyzerá občas trochu zastaralo. Osobne mi to každopádne neprekážalo a za hlavné považujem to, že hra beží plynulo bez zbytočných prepadov frameratu.

Ako fanúšik westernov som ostal mnohokrát unesený tým, ako pekne vývojári spracovali viaceré scenérie často používané v rôznych filmoch. Hudobný sprievod mi prišiel taktiež dobre zvolený, hoci dosť dlho som nevedel, čo si mám myslieť o dabingu. Najmä Felicity má dosť špecifický hlas, ktorý som nevedel nikam zaradiť, no po pesničke pri záverečných titulkách musím povedať, že danej postave sadol. V našich končinách ešte rozhodne stojí za zmienku, že hra má oficiálnu českú lokalizáciu v podobe tituliek. Tu mi taktiež nedá, aby som prekladateľov nepochválil. Stretol som sa z rôznymi profi prekladmi, no v tomto prípade som voči nemu nemal skoro žiadne výhrady.

Na Evil West som sa dlhšiu dobu tešil a viackrát ma sklamalo, že došlo k odkladu. No nakoniec som rád, že tak vývojári učinili, keďže samotnému titulu to len prospelo. Počas hrania som nenarazil na prakticky žiadne chyby znepríjemňujúce herný zážitok a Evil West ma doslova uchvátil svojimi rôznorodými oblasťami a scenériami. Ak mu dáte šancu, môžete sa tešiť na skvelú optimalizáciu, takže ho rozchodia aj majitelia starších počítačov. Titul sa skrátka môže pýšiť značným množstvom pozitív, ktoré rozhodne neprehliadnete ak ste fanúšikom westernov, upírskej tematiky či hack’n’slash, dajte tomuto titulu šancu, rozhodne to neoľutujete.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Evil West - Keď sa Transylvánia presunie na divoký západ
Evil West prináša tesne pred koncom roku 2022 poriadnu dávku zábavy a poľskí vývojári z Flying Wild Hog sa rozhodne nemajú za čo hanbiť. Dobrá práca!
Pozitíva
  • Dobrá optimalizácia
  • Pôsobivé scenérie a rôznorodé oblasti
  • Zábavná hrateľnosť a pôsobivá herná doba
Negatíva
  • Hranie na klávesnici môže prísť niekomu ťažkopádne
  • Občas vyzerá zastaralo, chýbajú animácie postáv pri rozhovoroch
90%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!

O autorovi

Počítačovým hrám sa venujem už od detských čias. Mojím najobľúbenejším žánrom boli real-time stratégie (C&C, Jurassic Wars, Cossacks). Pri hrách však uprednostňujem najmä príbeh. V roku 2019 som začal prekladať hry do slovenského jazyka a dnes som členom slovenskej komunity amatérskych prekladateľov - lokalizácie.sk. Našim cieľom je ukázať, že si hry zaslúžia byť aj v slovenčine a zároveň tak aj pomôcť CZ/SK prekladateľskej scéne. Na stránke somhráč.sk pracujem ako externý redaktor, pričom píšem najmä recenzie na hry, ktoré boli preložené do slovenčiny alebo je možné, že niekedy v budúcnosti by sa mohli dočkať sk prekladu.

Súvisiace príspevky