Herný svet je plný hrdinov. Veľkých aj malých. Preto ma nijakým spôsobom neprekvapilo, že sa medzi nami objavil ďalší. Tentokrát ide o štrikovaného panáčika s menom Sackboy, ktorý sa bude musieť postaviť svojmu úhlavnému nepriateľovi Vexovi. Ten chce jeho domov Craftworld pretvoriť na svoj obraz – svet plný utrpenia, zúfalstva a otrokov. A tak sa osud celého sveta a jeho priateľov ocitá práve v Sackboyových rukách, ktorý bude musieť prejsť všetkými svetmi v Craftworlde a zastaviť Vexa skôr, než bude neskoro.

Keď si príbeh zhrnieme takto, pôsobí celá hra asi veľmi všedne. Koľkokrát sme tu mali koncept, kde sme mali boj hrdinu so zloduchom, ktorý chce ovládnuť svet? V prípade, že nám chcete naservírovať tento typ príbehu znovu, je potrebné priniesť i dobrý dôvod na to, aby sme ho boli ochotní sledovať až do samého konca. A myslím si, že v Sumo Digital si toho boli veľmi dobre vedomí, takže jednoduchý príbeh skryli za pôsobivý vizuál, veľmi sympatické postavy, kvalitne nadizajnované levely a jeden z najlepších herných soundtrackov, aký som mal možnosť počas hrania počuť. Ako však hra obstojí z pohľadu celku?

Najprv si rozoberieme pozitívne aspekty titulu. Craftworld mi prišiel ako obrovský a nádherný svet, ktorý som chcel spoznať čo najviac. Dokopy je rozdelený na niekoľko lokalít, ktoré budete musieť postupne navštíviť. Každá spracovaná v úplne inom štýle. The Soaring Summit pôsobí ako krásny hornatý kraj, Colossal Canopy nás odvedie do hustej džungle, Kingdom of Crablantis je magický svet pod vodou a Interstellar Junction, obohatený o najmodernejšie technológie, pôsobí veľmi futuristicky. Každá z týchto lokalít ponúka iné možnosti, iných nepriateľov a celkom iné výzvy. Vo finálnom Center Of Craftworld následne už len musíte všetky nadobudnuté znalosti správne využiť vo svoj prospech.

Čo sa týka náročnosti, Sackboy: A Big Adventure je podľa mňa celkom dobre zvládnuteľný. Celkovo máte štyri životy a v prípade, že o nejaký prídete, takmer určite vám môžem garantovať, že s trochou šikovnosti nájdete poblízku ďalší. Rovnako však pomáha aj veľmi dobré rozmiestnenie checkpointov. Kedykoľvek sa vám podarí splniť dôležitý úsek levelu, dostanete sa k ďalšiemu. V prípade, že by vám to však nestačilo, hra vám dáva ešte aj možnosť zapnúť si nekonečné množstvo životov. Určite to zníži mieru frustrácie, pokiaľ by sa vám veľmi nedarilo.

Pochváliť musím aj za dizajn jednotlivých levelov, kde sa dočkáte aj veľkého množstva variácií. Základom sú síce klasické levely, ktoré je potrebné preskákať, no rovnako tu i také, v ktorých je potrebné utekať, ktoré musíte zabehnúť v čo najkratšom čase, v niektorých budete na pohyblivej plošine (vlak, loď a podobne) a dokonca sú tu i levely, ktoré sa vám sprístupnia iba v prípade ak hráte aspoň dvaja. Každý z nich dokonca má aj niekoľko secretov. To robí hru veľmi zaujímavú, keďže každý nový level ponúka úplne iné výzvy, využijete iné schopnosti a budete v nich musieť úplne inak uvažovať. Pozitívne hodnotím aj skutočnosť, že niektoré Sackboyove schopnosti sa naučíte ovládať až oveľa neskôr. Čo vás postupne presvedčí vrátiť sa do už zvládnutých levelov a skúsiť v nich objaviť veci, ku ktorým ste sa predtým nemohli dostať. Nebudem všetko analyzovať zvlášť, stačí keď poviem, že všetky sú zaujímavé, zábavné a zakaždým obohatené o kvalitnú hudbu. V niektorých dokonca všetko okolo vás tancuje v rytme a myslím tým naozaj úplne všetko.

Nesmiem však zabudnúť na boss súboje. V každej lokalite budete musieť buď poraziť alebo utiecť pred jedným z nich a vo finále je potrebné sa postaviť Vexovi. V rôznej podobe. Najzaujímavejší súboj bol z môjho pohľadu na konci Interstellar Junction a taktiež finálna konfrontácia s Vexom. Tieto sú spracované skutočne kvalitne. Jedno čo ma však mrzí je, že v Soaring Summit, Kingdom of Crablantis a Center of Craftworld budete proti Vexovi bojovať úplne rovnakým štýlom. Aby som bol fér, tak s každým ďalším stretom je to o niečo náročnejšie, no aj tak budete robiť presne to isté, čo ste už robili niekoľko levelov dozadu. A je to škoda,  že tento súboj zrecyklovali dokopy trikrát. Nedalo sa prísť s niečím iným?

Samotný soundtrack sa inak zaradil medzi jedny z mojich najobľúbenejších za posledné roky. Nájdete tu veľké množstvo originálnych skladieb, ktoré boli vytvorené pre hru, remixy známych skladieb (Move Your Feet, Just Can´t Get Enough, House Of Fun, Take On Me… ) a dokonca aj niekoľkých hitov od interpretov ako sú Britney Spears, Bruno Mars či Chemical Brothers. Každá jedna skladba veľmi dobre vystihuje atmosféru levelu, vyvíja sa spolu s vašim herným postupom a robí hru skutočne nezabudnuteľnou. Nižšie si môžete vypočuť moju najobľúbenejšiu.

Čo sa postáv týka, dočkali sme sa vskutku zaujímavej partičky. Náš hrdina Sackboy toho počas svojej cesty veľa nepovie, no z jeho mimiky dokážete veľmi veľa vyčítať. A napriek tomu, že nie je to typický hlavný hrdina, dodáva celej hre svoj vlastný šarm. Podobne ja na tom aj Vex. Tento charizmatický šašo mi príde niečo ako mix Jokera a HIM zo seriálu Powerpuff Girls. Vychádza z toho ako dostatočne hrozivý, no rovnako aj dostatočne vtipný, aby to fungovalo. Ďalej tu máme Scarlet, rozprávačku príbehu a poslednú štrikovanú rytierku, ktorá je pre Sackboya mentorkou. Jej rola je väčšia najmä v úvode a následne počas finále, kde potrebuje dodať Sackboyovi potrebnú motiváciu. Nesmiem zabudnúť ani na vládcov jednotlivých svetov v Craftworlde, každý so svojou vlastnou charakteristikou. Mama Monkey je veľmi starostlivá a chce mať svoje deti na poriadku, kráľa Bogoffa by som najlepšie opísal ako teleshopingovú hviezdu Horsta Fuchsa, ktorého najväčším záujmom sú prachy a nakoniec N.A.O.M.I., pri ktorej som si nikdy nebol istý, čo si mám o nej vlastne myslieť. Je milá a hrozivá zároveň, čo je celkom zaujímavé kombo. A ako sa neskôr ukáže, má to svoj dôvod.

Za veľké plus však ešte považujem aj znovuhrateľnosť titulu. Hra vás totiž úžasným spôsobom motivuje splniť jednotlivé výzvy, vylepšiť vaše časy, objaviť všetky secrety a takisto prejsť levely bez toho, aby ste stratili život. A rovnako sú tu ešte aj tréningy štrikovaných rytierov, ktoré vám určite dajú celkom slušne zabrať. Takže rozhodne platí, že aj keď sa dostanete na koniec, určite to neznamená, že sa nie je k čomu vracať. Podobne ako v prípade Crash Bandicoot titulov vás hra bude výrazne motivovať, aby ste ju prešli poriadne. Vo výsledku vás tak možno čaká 10-15 hodín čistého hracieho času, no pokiaľ sa rozhodnete skutočne zvládnuť všetky levely na 100%, bude to určite oveľa viac.

Je tu ešte jedna vec, ktorú by som mal spomenúť a tým je Zom Zom a jeho bonusové levely. V nich máte možnosť za 30 sekúnd získať veľké množstvo extra rolničiek. Načo vám budú? Máte možnosť si za ne nakúpiť veľké množstvo rozličných kostýmov pre Sackboya a treba uznať, že hra ich ponúka dostatok. Sú veľmi vtipné a nášmu hrdinovi veľmi pristanú. Ide o príjemné spestrenie titulu, kde môžete zo Sackboya urobiť horolezca, Santa clausa, Červenú Čiapočku alebo dokonca aj samotného Vexa.

Po tom všetkom je už určite jasné, že som bol s titulom veľmi spokojný. Je to tak. Myslím si, že Sackboy: A Big Adventure je kvalitnou zábavou pre malých aj veľkých, ktorá ponúka veľkú dávku herného obsahu, čo vás zabaví na dlhú dobu. A som úprimne vďačný, že sa hra konečne dostala ja na PC platformu. Je niečo, z čoho som bol aj sklamaný? Pár vecí by som určite našiel.

Ako som už na začiatku spomínal, centrálny príbeh nie je veľmi zaujímavý. Vieme kam to pôjde, roly sú jasne dané a celé je to veľmi jednoduché. Je tu možno pár zaujímavejších zvratov, ktoré vám nebudem prezrádzať, no dokopy všetko, čo si v takomto príbehu predstavíte sa v ňom reálne aj objaví. Oceňujem, že to tvorcovia vcelku šikovne zakrývajú, a v prípade takýchto skákačok nie je ani potrebné mať extra silný príbeh, no myslím si, že bol priestor na to, aby to spravili ešte o niečo zaujímavejšie.

Čo sa týka ovládania na PC, veľmi rýchlo môžete pocítiť, že hra nebola na túto platformu pripravovaná. No zároveň si myslím, že tvorcovia sa snažili asi najlepšie ako vedeli, aby sa dala zmysluplne ovládať. To určite oceňujem, no často sa mi stávalo, že som chcel od Sackboya, aby urobil niečo úplne iné, než mi nakoniec vyšlo. A tým, že sú jednotlivé akcie rozdimenzované na písmená vo svojej veľkej blízkosti, prekliknutie sa stalo veľmi bežným javom počas hrania. Dá sa na to síce zvyknúť, no myslím si, že zo začiatku budete mať bez gamepadu celkom slušné problémy, čo platí o to viac, že počas hry sa budete neustále učiť nové a nové akcie. Najciteľnejšie to bolo práve počas tých utekajúcich levelov. Vtedy jedno prekliknutie často znamená stratu života.

Posledný mínus, ktorý spomeniem však nestojí na pleciach tvorcov. Tam sú na vine samotní hráči, keďže Sackboya môžete zapnúť aj v online móde. Máte tak možnosť sa buď pripojiť niekomu do hry, alebo naopak otvoriť svoju hru iným hráčom, ktorí vám môžu pomôcť s levelmi pre dvoch, či pomôcť nazbierať viac bodov. Problém však nastáva v prípade, že narazíte na niekoho, kto vám bude všetko znepríjemňovať, alebo nebude vôbec vedieť, čo má vlastne robiť. Komunikácia je často zložitá a niekedy sa k vám do hry pripoja začiatočníci, ktorí sa ešte nedostali cez prvý level, kým vy už ste navštívili kráľovstvo Crablantis. Ak by vás však veľmi rozčuľovali, môže im aspoň váš Sackboy streliť facku.

Vo výsledku by som povedal, že Sackboy: A Big Adventure je nádherné, milé a kvalitné dobrodružsvo, ktoré si obľúbia menší aj väčší hráči. V prípade, že máte radi 3D skákačky ako Crash Bandicoot, určite neváhajte. Myslím si, že sa dočkáte dostatočného obsahu, ktorý vám vystačí na veľké množstvo hodín. A ak by vám to všetko čo som spomenul náhodou bolo málo, po zdolaní finálneho bossa sa vám otvorí bonusový šiesty svet Wonderplane. Ak teda chcete poriadne výzvy, práve tam sa dočkáte náročných levelov nadizajnovaných pre tých najväčších fajnšmekrov. Úprimne tak verím, že z výsledku neostanete sklamaní a hra si vás v konečnom dôsledku získa.

Sackboy: A Big Adventure – Kde sú sny, vždy budú aj nočné mory
Sackboy: A Big Adventure je nádherné, milé a kvalitné dobrodružstvo, ktoré si obľúbia menší aj väčší hráči.
  • Kvalitný dizajn levelov a nádherne animovaný svet