Kanadské herní studio WB Games Montreal se v herním světě proslavilo především díky Batman: Arkham Origins (2013), prequelu úspěšné arkhamské série, který byl zasazený do období vánočních radovánek. Po dlouhých devíti letech se k batmanovské tematice opět vrátili, tentokrát však trochu jinak, než by si někdo mohl zprvu myslet. Autoři se přišli s titulem Gotham Knights zaměřeným na čtveřici neohrožených hrdinů, kteří musí navázat na Batmanův odkaz. Jak se hra povedla? Stojí podle nás za pozornost, nebo byste se jí měli vyhnout obloukem? Čtěte dál a dozvíte se více.

Nejprve je nutné si detailně přiblížit můj vztah k moderní batmanovské herní sérii. V recenzi to sehraje důležitou roli. Rocksteady podle mého názoru dokázalo něco, co se nikomu jinému předtím nepovedlo – vytvořit kvalitní hru inspirovanou komiksovou tématikou, která dokáže hráče ohromit nejen bravurně napsaným scenářem, jenž dovedl zaujmout propracovanými postavami, nezapomenutelnými momenty a skvělou dějovou linií, ale také skvěle využitým otevřeným světem (především ve hrách Arkham City a Arkham Knights), zajímavě zpracovanými misemi, a především chytlavou hratelností kombinující stealth se svižným soubojovým systémem. V mých očích šlo o revoluci. Přece jenom jaká superhrdinská hra do té doby dosáhla tak masivního úspěchu mezi kritiky? Batman si na svém vlastním písečku vydobyl post krále a myslím si, že snad až na výjimku v podobě senzačního Spider-Mana odd Insomniacu se žádné jiné hře nepodařilo to, co Temnému rytíři.

Na všechny hry – Arkham Asylum, Arkham City a Arkham Knight – dodnes vzpomínám s radostí. Šlo o ukázku kvalitní tvůrčí práce – každý titul měl svůj specifický nádech, dovedl s postavami bohatého DCčkovského univerza (především z Batmanova světa) mistrně pracovat a uměl hráče vtáhnout do dění. Laťka byla zkrátka nastavená hodně vysoko a WB Games Montreal mělo navázat na úspěšnou trilogii. Ano, Arkham Origins nám ukázalo, že autoři bezpochyby mají talent a s Batmanovým světem umějí zacházet velice pěkně (já osobně třeba Origins miluji z mnoha důvodů). Nicméně z prvních zveřejněných gameplay záběrů, jež Gotham Knights blíže představovaly, jsem byl velice rozpačitý. Nevěděl jsem, co si mám pořádně myslet, ani zda nově představené novinky, jmenovitě RPG systém a levelování, budou fungovat v praxi. Byl jsem dost skeptický. A po dohrání mohu konstatovat, že jsem dost na vážkách.

Příběh Gotham Knights je zasazen do období po smrti Batmana Pokud byste si ovšem naivně mysleli, že autoři budou plynule navazovat na závěr Arkham Knighta, jste na omylu. Hra na arkhamskou trilogii nijak nenavazuje a funguje zcela nezávisle na předchozích titulech. To nám vývojáři dokážou již v úvodní sekvenci, ve které nám je prezentována smrt Batmana zcela jiným způsobem. Následně se přesouváme do přítomnosti a sledujeme osud čtyř hrdinů – Nightwinga, Red Hooda, Batgirl a Robina – kteří se musí jednak úspěšně vypořádat s odkazem svého mentora, jednak se musí postavit novým hrozbám v čele s tajemnou organizací Soví tribunál, která tahá za nitky po celém Gothamu.

Jak jsem již zmínil, Gotham Knights funguje samostatně. Postavy, včetně záporáků, jsou navržené zcela odlišně a nevychází ze svých arkhamských protějšků. Na trilogii od Rocksteady se nebere ohled, a tak můžeme hru považovat za menší bokovku. Na jednu stranu jde o skvělý tah. Začíná se s čistým štítem, tvůrci mají mnohem větší kreativní svobodu a mohou si s mytologií pohrát mnohem více, než by si někdo mohl myslet. Nováčci se navíc nebudou zbytečně ztrácet, což jsou body k dobru. Na druhou stranu mám pocit, že se scenáristé zbytečně připravili o možnost plynule navázat na již vybudované základy a vycházet z nastolených pravidel. Příkladem budiž Jason Todd alias Red Hood, který by si mohl projít krásnou dějovou linií, kdy by se z rozpolceného anti-hrdiny, strádajícího na místě a hledajícího své místo, stal právoplatný ochránce Gothamu (šlo by o pěkný redemption arc). Podobných promarněných příležitostí je ve hře daleko více.

To mě přivádí k dalšímu problému. Mám pocit, jako by se autoři báli naplno využít Batmanův bohatý svět a plně si s ním pohrát. Ačkoliv Gotham září neonovými barvami, je extrémně nevyužit a působí prázdně a pustě (dojem bohužel nezachraňují ani obyčejní civilisté, kteří sem tam prohodí naprosto přihlouplou poznámku). Záporáků je bohužel pomálu a autoři z nich nevytěžili potenciál, jaký by zasluhovali. Soví tribunál je organizace s bohatou historií, jež se v komiksech uplatnila bravurně. V Gotham Knights je však strašlivě nevyužitá. Připouštím, že se našlo pár řekněme zajímavých momentů, ale ty bohužel nezachránily celkový dojem. Stejně tak mám pocit, že s trojicí zlosynů z vedlejších misí – Harley Quinn, Mr. Freezem a Clayfacem – by se daly dělat divy. Ale chyba lávky. A hlavní postavy? Ústřední čtyřka je pouhou sebrankou chodících archetypů, jejichž charakter je postaven na jednom rysu, který je neustále recyklován v jednotlivých scénách. Neberte mě špatně, v příběhu mají svá světlá místa. A ano, dojde na momenty, které vás hluboce zasáhnou (každý hrdiná má v průběhu hraní svůj vlastní, což rozhodně oceňuji), ale rozhodně nejde o nic světoborného. Čtyřka hrdinů by podle mého názoru fungovala, nebýt plytkosti a naprosté vyprázdněnosti scénáře.

Hlavní dějová linie začíná poměrně pěkně. Postupně se rozehraje zajímavý případ a chcete vědět, co bude dál. Vše nádherně funguje přibližně do poloviny hry. Poté se děj jakoby rozplizne, výrazně zpomalí a zničehonic ztratí dech. Hráč se následně dopracuje k nemastnému neslanému závěru, jenž kromě špatně navržených boss fightů obsahuje také moment, jenž v rámci batmanských her nemá obdoby.

Po dějové stránce tedy žádná sláva. Ale co hratelnost? Ta – bereme-li v potaz pouze soubojový systém – není vyloženě špatná. O poznání jednodušší soubojový systém sice někomu nemusí udělat radost, ale kupodivu funguje docela obstojně, zejména když máte na hraní čtyři různé postavy (ještě ke všemu s vlastními sety dovedností), mezi nimiž můžete během hraní kdykoliv přepínat dle libosti. Sice mi občas vadilo lehce nešikovné chování a občasné zasekávání vašich hrdinů o textury, ale jde spíš o drobné vady na kráse. Každopádně vedlejší aktivity v otevřeném světě dopadly o poznání hůř.

Pamatujete si na skvělé vedlejší mise a aktivity z arkhamské trilogie? Ty v Gotham Knights zastupují pouze tři rozsáhlejší případy s Harley Quinn, Mr. Freezem a Clayfacem, jež zaujmou nejen svojí výpravou, ale také mimořádně kvalitními boss fighty, které lehce připomínají Dark Souls. Zbytek tvoří repetitivní aktivity jako například sbírání Batmanových deníků, závody na motorce, bojování s náhodnou skupinkou zlodějů a podobně, které vás zpočátku mohou bavit, po chvíli vás ovšem omrzí (zejména když je musíte po několikáté splnit, abyste se mohli posunout dál v příběhu). A co si budeme povídat, jde o pouhý nástroj ke grindování – čím více aktivit totiž splníte, tím více materiálů budete mít. A čím více materiálu, tím lepší brnění. Logické!

Grindování ani RPG prvky bohužel nebyly zdařile implementovány a jde o další velký kámen úrazu. Pominu-li fakt, že některé výzbroje vyhlížejí absolutně stupidně a vaši hrdinové v nich vypadají jako kašpaři, je grindování naprosto zbytečným aspektem, díky němuž jste zbytečně bržděni v rámci děje (předtím než můžete postoupit dál v ději, musíte porazit skupinku záporáků a následně vyslechnout jednoho z členů zločineckého gangu) a v některých ohledech limitováni (pokud máte horší vybavení, bude se vám proti ostatním protivníkům bojovat daleko hůře).

Co se týče technické stránky Gotham Knights, ta není kdovíjaká. Grafická stránka v žádném případě nedosahuje kvalit současných tříáčkových titulů. Hra působí do značné míry zastarale a ve srovnání s jinými současnými hrami působí odfláknutě. A bohužel nemohu pochválit ani cutscény. Vzpomínáte si na jejich provedení v trilogii od Rocksteady? Na skvělé hrátky s kamerou a perspektivou? Nic takového v Gotham Knights nehledejte. Dokonce i Arkham Origins, které vyšlo před devíti lety, mělo působivější a daleko propracovanější scény.  O buzích a občasných výpadcích hry se raději ani nezmiňuji.

Sečteno podtrženo, Gotham Knights nejsou moc zdařilým počinem. Samo o sobě by šlo o ryze průměrný open-world titul zasazený do městského prostředí. V kontextu batmanovských her bych musel jít ještě níž a udělit podprůměrné hodnocení. Myslím si, že to, co nám bylo naservírováno, mohlo dostat daleko lepší péči a že se WB Games Montreal moc nepředvedli. Pokud hledáte kvalitní tituly z Gothamu, raději sáhněte po Arkham Origins nebo po čemkoliv od Rocksteady. Píšu to nerad, ale Gotham Knights ani jedné z minule vydaných her nesahá ani po kotníky.

Hru na recenzi poskytla společnostCenega LOGO

Gotham Knights - Ve stínu Batmana
Gotham Knights nejsou moc zdařilým počinem. Pokud hledáte kvalitní tituly z Gothamu, raději sáhněte po Arkham Origins nebo po čemkoliv od Rocksteady - jde o daleko kvalitnější tituly.