Séria Judgment bola ešte donedávna konzolovou exkluzivitou, čo však už aktuálne neplatí. Spolu s prvým dielom sa totiž dostal na osobné počítače aj ten druhý a PC hráči si tak môžu akýchkoľvek ďalších prieťahov vychutnávať hneď dvojicu vydarených titulov. Aký je presne Lost Judgment v porovnaní so svojím predchodcom?

Judgment je jedným zo spin-offov hlavne v Japonsku extrémne populárnej série (svojho času sme napríklad recenzovali aj ďalší s názvom Fist of the North Star: Lost Paradise na motívy úspešnej mangy) a vydavateľská Sega si od neho zjavne nesľubuje málo. Zatiaľ síce vyšla iba dvojica dielov, no po vyriešení vcelku bizarnej kauzy, ktorá bránila vzniku počítačových verzií, sa dá očakávať, že sa bude v budúcnosti iba rozrastať. A osobne som za to rád, pretože i Lost Judgment dokázal nadviazať na vysoké kvality nastavené prvým dielom.

Dej dvojky sa odohráva tri roky po prvej časti (čo priamo korešponduje s dátumom vydania hry v roku 2021) a súkromný detektív Takayuki Yagami je požiadaný, aby pomohol vyriešiť zdanlivo rutinný prípad šikany. Tá sa má údajne odohrávať na prestížnej strednej škole Seiryo v Jokohame, no priame dôkazy zatiaľ neexistujú. Všetko sa však začne komplikovať, keď sa ukáže, že dva mesiace nezvestný mladý učiteľ Mikoshiba je v skutočnosti mŕtvy a za vraždu je zrejme zodpovedný bývalý policajt, ktorý verí, že jeho syn spáchal v minulosti samovraždu kvôli šikane z Mikoshibovej strany. Akurát, že podozrivý má zdanlivo nepriestrelné alibi, ktorým je paradoxne iný trestný čin, konkrétne sexuálne napadnutie…

Samotný prípad je skrátka i tentokrát zaujímavý a oceňujem hlavne fakt, že tvorcovia sa neboja púšťať do nie práve najjednoduchších tém. Už v prvom dieli sa riešilo, či je správne obetovať niekoľko životov kvôli zdanlivo vyššiemu prospechu, no ani motív šikany, ktorý je stále poriadne aktuálny, oproti tomu až tak nezaostáva. Práve naopak, pričom v centre pozornosti je i samotný súdny systém a jeho nedokonalosti, čo predstavuje pre hlavného hrdinu, bývalého právnika, ďalší zaujímavý konflikt. Ak by sa dalo niečo vyčítať, tak si jedine to, že samotné podanie je občas trochu chaotickejšie, pričom autori sa miestami až príliš vyžívajú v doslovnosti a opakovaní známych informácií prostredníctvom dlhých cutscén. No obecne je hlavná zápletka obstojne napísaná a dokáže držať vašu pozornosť.

No nebola by to Yakuza, pardón Judgment, keby to všetko končilo iba pri hlavnom príbehu. Ako je to už býva u hier tohto štúdia zvykom, aj napriek menšej rozlohe dokážu ponúknuť množstvo vedľajšieho obsahu. Tu to platí o to viac, že mimo Kamurocha sa budete tentokrát pohybovať aj po predsa len väčšej štvrti Isezaki Ijincho prvýkrát predstavenej v Yakuza: Like a Dragon. Oproti minulému dielu už pritom nemusíte riešiť priateľské vzťahy s obyvateľmi štvrte, no mimo vedľajšie prípady, ktorý je dostatok, vám zaberie poriadnu dávku času i pôsobenie na strednej škole. Tá predstavuje úplne novú vymodelovanú lokalitu a Yagami sa v nej môže angažovať v takzvaných School Stories, spojených ústrednou zápletkou o pátraní po akomsi tajomnom Profesorovi navádzajúceho študentov k nekalým činnostiam.

K tomu si prirátajte i tradičné vedľajšie aktivity, vracajúce sa minihry (virtuálne zápolenie Paradise VR z minulého dielu sa navyše dočkalo istého upgradu) a bude vám ihneď jasné, že v tomto svete dokážete stráviť dlhé a dlhé hodiny. Hrateľnosť taktiež oživuje aj viacero vylepšení. Len súbojový systém tentokrát pozostáva až z troch štýlov, pričom ten nový, hadí, sa zrejme stane favoritom väčšiny fanúšikov. Sledovacie pasáže už pôsobia o niečo organickejšie ako minule a pribudol aj jednoduchší parkour, hoci sa nedá ani zďaleka využívať všade. A to nie je všetko, keďže tvorcovia do hry zakomponovali i tradičné detektívne pomôcky ako detektor či odpočúvacie zariadenie. V priebehu hrania sa dokonca dostanete aj ku psovi a toto všetko sa vám bude hodiť ako pri početných vyšetrovaniach, či len pri pohybe mestom – kde už po novom môžete dokonca využívať skateboard. Celkovo teda ide o príjemné spestrenia a osobne ich iba kvitujem.

Aby som však nebol iba pozitívny, neodpustím si poznámku, že menej býva niekedy viac. Môžete síce argumentovať, že do vedľajších aktivít vás nikto nenúti, no ako sa to vezme. Ak chcete napríklad splniť všetky mini príbehy, potrebujete pracne hľadať všetky grafiti s veveričkami, inak sa vám jedna úloha nesprístupní. Rovnako platí, že ani školské aktivity nie sú zakaždým rovnako zábavné. Kým niektoré dokážu v rámci nich priniesť závan sviežeho vzduchu (boxovanie, agresívne pretekanie na motorkách, skateboarding), iné prinášajú skôr fádne aktivity (získavanie si priazne dievčat v bare) či rovno také, na ktoré by som radšej zabudol (frustrujúco nezábavné robotické súboje). V jednej z vedľajších úloh dokonca musíte sedemkrát súperiť v Paradise VR so silnejšími protivníkmi, pričom hra vám ani nezaznamenáva koho už máte za sebou. Môže sa teda stať, že si to necháte na neskôr a niektorých oponentov budete musieť nútene opakovať….

Osobne ma rušilo aj rozhodnutie poňať niektoré dialógy adventúrnym spôsobom. To znamená, že miesto cutscén chvíľami sledujete na obrazovke akési hovoriace hlavy, pod ktorými sa postupne objavujú nové dialógy. Dôvod je pritom úplne jasný – šetrenie, kde sa len dá – no pôsobí to viac než zvláštne, o to viac, že k tomu dochádza len občas. No na druhej strane, Japonci si s podobnými vecami očividne nelámu hlavu, čo nakoniec dokumentuje aj úplne bežná absencia dabingu vo väčšine bočných aktivít. A keď som už pri tom dabingu, po minulej spokojnosti som opätovne volil anglický, ktorý je neprekvapivo znova vydarený. Trochu ma však sklamala absencia jednej herečky z hlavnej zostavy – a akokoľvek sa jej náhrada citeľne snažila, nikdy som sa nedokázal zbaviť dojmu, že charakter touto zmenou, bohužiaľ, utrpel.

Technický stav mi inak neprišiel problematický, hoci dvojka Judgment je o niečo graficky prepracovanejšia. Jediný nedostatok sa u mňa prejavoval občasne blikajúcimi textami, no to je niečo, na čo reálne ani nemusíte naraziť. Po tejto stránke je to teda znovu zvládnutá záležitosť, no vzhľadom na kvalitu predchádzajúcich PC portov Yakuzy to ani neprekvapuje. Počítajte však s tým, že za novšiu dvojku zaplatíte podstatne viac ako za prvý diel a to ešte v cene nie je zarátané veľké DLC Kaito Files, ktoré bolo považované za predražené už v čase vydania v konzolách. Je tak iba na vás ako k tomu pristúpite, no minimálne základná hra sa určite oplatí. Osobne som už teraz zvedavý, kam nás zavedie trojka a to je asi dostatočný dôkaz vysokej kvality.

Lost Judgment – Temnejšie ladené pokračovanie
Lost Judgment prináša veľmi dobre vystavanú detektívnu zápletku, ktorá sa sympaticky nebojí otierať ani o neustále aktuálny problém šikany. Séria tak zase raz dokazuje svoje vysoké kvality, čo snáď potvrdí aj svojimi budúcimi dielmi.
  • Kvalitný príbeh, ktorý disponuje aj určitou hĺbkou
  • Množstvo nových prvkov či vylepšení oproti jednotke
  • Nový súbojový štýl je skutočne vynikajúci