Metroidvanie a svět ve stylu dieselpunk působí jako velmi chutná kombinace, a co teprve, když přidáte špetku inspirace soubojovým systémem Devil May Cry? F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch od studia TiGames názorně ukazuje, že na originalitě ne vždy nutně musí záležet.

Říká se, že pokrok nezastavíš. To na vlastní srst pocítil i králík Rayton alias Ray, jež strávil svá nejlepší léta bojem proti mechanické armádě zvané Legion, která napadla jeho rodné město Torch City ve snaze podmanit si jeho zvířecí obyvatele. I přes veškerou snahu Raye a jeho druhů ve zbrani byl však veškerý odboj marný. Sily Legion v boji nakonec převážily a z města plného života se v jejich ocelovém stisku v průběhu let stala přetechnizovaná totalitní noční můra.

Ray se tak rozhodl své zbraně pověsit na hřebík a dožít v relativním klidu zbytek života. Když si však vojáci Legion přijdou pro jeho nejlepšího přítele Ursa, zvítězí Rayův smysl pro spravedlnost. Chtě nechtě tak hrdinský králík znovu obléká svou obří mechanickou pěst a vydává se na trestnou výpravu do vězení Torch Tower, tyčícího se nad městem. V ten moment však ještě netuší, že v sázce není jen život jeho přítele, ale osud všech zvířat v Torch City…

Torch City je sice pro jeho obyvatele tvořené z tkání, masa a kostí nepříliš přívětivým místem k životu, ale pohledem hráče z pohodlí domova na vás čeká čirá radost. Pokud jste příznivci žánru metroidvania, F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch od čínských TiGames patří možná trochu nečekaně i v ostré konkurenci k tomu nejlepšímu, co žánr za posledních několik let nabídl.

Jako každá kvalitní metroidvania, otevřený svět Torch City a jeho přilehlého okolí nabízí členitý level design plný plošinovkových výzev, skrytých zákoutí s poklady, impozantních panoramat a řady šikovných zkratek. Svět se Raytonovi samozřejmě postupně otevírá s tím, jak postupem hry nachází nové schopnosti, které si bude muset nejdříve zasloužit v soubojích s řadou robotických soků, včetně záludných bossfightů. To samo o sobě není nic, co bychom neviděli v řadě jiných her, avšak hlavní výsadou F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch je to, jak se vše povedlo hladce zasadit do precizně fungujícího celku.

Vývojáři z TiGames jsou zjevně posedlí smyslem pro detail, což je očividné už jen letmým pohledem na screenshoty. Jednotlivé lokace, od zaprášených a opuštěných jeskyní, přes utajené podmořské armádní základny, až po samotné dieselpunkové město Torch City, vypadají prostě famózně. Nejen co se technické stránky, která naplno ždímá Unreal Engine 4 včetně podpory ray-tracingu, týče, ale hlavně co do jejich samotného vizuálního designu, který o herním světě leccos řekne i beze slov. Ulice Torch City sice zdobí propagandistické plakáty a neonové poutače, ale ani ty nedokáží zakrýt bídu a zmar jeho obyvatel, které prozrazují všudypřítomný smog, rez a odpadky. Každý mechanismus, i když se jedná o ty nejprostší dveře, je složen z nespočtu pohyblivých částí. Během hraní je neustále co k obdivování, avšak nijak tím netrpí přehlednost.

Tvůrci detailisté se však promítají i do samotného gameplaye. Už od prvního momentu, co dostanete pod kontrolu králičího hrdinu, poznáte, jak pohodlné, plynulé a responzivní je ovládání, a pocit z hraní se s každou získanou schopností jen lepší a lepší. V sestavě pohybů na konci hry najdete jak metroidvaniové klasiky jako dvojitý skok, dash a vystřelovací hák, ale i místní speciality jako vrtuli, a kombinovat tyto pohyby je i v obtížnějších plošinovkových sekcích neuvěřitelně příjemné a intuitivní. Zábavný pohyb postavy je, vzhledem k časté nutnosti backtrackingu, pro úspěch metroidvanie téměř nutnou prekondicí, a právě F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch se tato disciplína daří na jedničku.

Podobně vydařené jsou i souboje. Rayton v průběhu hry získá celkem tři zbraně – titulní mechanickou pěst, obří vrták a elektrický bič. Každá z těchto zbraní má rozsáhlý seznam kombo pohybů, které si můžete postupně odemykat, ale podobně jako v Devil May Cry můžete i v průběhu komba zbraně libovolně přepínat a pokud k tomu přidáte i několik gadgetů jako příruční raketomet, skutečně si s likvidací protivníků můžete vyhrát. Zamrzí však poněkud nízká variabilita nepřátel včetně bossfightů, které hra s mírnými variacemi s oblibou recykluje až do úplného konce. Díky variabilitě kombo systému nemůžu říct, že by se pro mě souboje staly stereotypními, ale určitě si dokážu představit zajímavější střety než čtvrtý souboj proti stejnému pavoučímu tanku, pouze s jinou skladbou pohůnků.

I jako metroidvania, a ne pouze akční plošinovka, F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch funguje jak má, i když s jistými výhradami. Na poměry žánru se sice jedná o poměrně lineární hru, kde je vám každá vaše další destinace naservírována na stříbrném podnose, a nijak zvlášť důmyslné není ani propojení jednotlivých lokací, ale na druhou stranu, poměrně dobře se jí daří ponoukat vás ke kompletnímu prošmejdění mapy. Různých pick-upů k nalezení je celá řada a téměř každý představuje pro rozvoj vaší postavy zajímavý benefit. Obtížnost hry sice není z nejvyšších, ale vybrané pasáže přece jen dokáží dát zabrat, a každý nový health-bar nebo nový bojový pohyb do arzenálu potěší a pomůže. Pro ty nejpoctivější z průzkumníků je připraveno i pár příjemných překvapení, které dokáží hru značně zjednodušit a působí tak jako adekvátní odměna za vynaloženou snahu.

Posud všechno dobré, ale sluší se zmínit, že zdaleka nejslabším místem hry je scénář a příběh celkově. Ačkoliv ho v tomto typu her nepovažuji za příliš důležitý a celkový zážitek mi nepokazil, tak žádné ceny rozhodně nesklidí. Především mu ubližuje nepříliš podařený překlad z čínštiny, na kterém podle všeho pracovalo samotné čínské studio a ne západní externí překladatelská agentura. Řada replik tak působí značně nepřirozeně – o to víc, když je slyšíte z úst (jinak velmi slušných) dabérů. Avšak i když odhlédneme od překladu, příběh stále není žádná sláva. Příběhové pozadí takřka není odhalené a postavy jsou jedno velké klišé, což platí i pro zápletku. Alespoň předrenderované cutscény jsou však kvalitně zrežírované a pěkně se na ně kouká.

F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch je přesně jednou z těch her, které nenabraly ani zbla originality, ale výslednému zážitku to nijak zvlášť neubližuje. Pokud jste příznivci metroidvanií, určitě nesáhnete vedle. Hra nabízí poměrně hutnou dávku obsahu (kompletní dohrání zabere kolem 20 hodin), přičemž nepůsobí natahovaně a strávený čas uplyne jako voda. Podobně příjemně je nastavená i laťka výzvy, kde sice nenarazíte na žádné extrémně náročné výzvy a řada bossů nejspíš padne na první nebo druhý pokus, ale i tak vyžadují snahu a dokáží potrápit až do posledního healthbaru. Pro studio TiGames se bezesporu jedná o velmi vydařený debut a slibnou ukázkou toho, co by si pro nás mohla v dalších letech připravit čínská herní scéna.

F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch – Ocelová pěst
F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch je přesně jednou z těch her, které nenabraly ani zbla originality, ale výslednému zážitku to nijak zvlášť neubližuje.
  • Plynulá a bezproblémová hratelnost