Mysteriózních adventur není nikdy dost, a to hlavně v době, kdy nám vývojáři pořád cpou rádoby adventury z pohledu první osoby plné jumpscareů, minimalisticky vyprávěného děje a tak podobně. Proto si já osobně více vážím a užívám si, když se někdo rozhodne udělat klasickou point and click adventurku, jenž je poháněná poctivě vyprávěným tajuplným příběhem. I to je jeden z důvodů, proč jsem jásal nadšením, když mě kolega redaktor oslovil, zda mám ponětí o tom, že během pár dnů vyjde The Excavation of Hob’s Barrow, a jestli to nechci recenzovat. Nemohl jsem odolat a to hlavně i díky tomu, že před tím ještě vyšla výtečná mysteriózní adventura jménem Nightmare Frames, a tak jsem logicky prahnul ještě po další podobně laděné hře. No a musím říct, že se mi dostalo přesně toho, co jsem čekal, ale bez menších zaškobrtnutích se to také neobešlo.

Jiný kraj, jiný mrav

Hlavní hrdinkou je tu mladá archeoložka Thomasina, která byla kontaktována jistým panem Shouldersem, který bydlí v zapadlé anglické výsce Bawley, aby neodkladně přijela a podílela se na vykopaní prastaré mohyly nezvyklého tvaru. Jak je ale v těchto příbězích zvykem, tak krom krásné přírody na Thomasinu čeká několik nemilých překvapení. On totiž pan Shoulders nikde není, obyvatelé jsou divní a agresivní a do pokoje v místním hostinci vám pořád leze podivná kočka?

Ano, fanoušci žánru už podle popisu budou jako doma. Naštěstí se ale nemusíte bát, že se jedná o příběh, kde divnosti jsou jen povrchní a na oko. Ne, tady totiž hráč dostává dobře vypointovaný příběh, který se údajně opírá o reálný folklór zkombinovaný s fikcí. Zvyky a tradice tohoto městečka na vás navíc prosakují skrze celou herní atmosféru a jedná se o nejsilnější devízu celé hry. Vy už totiž při prvním průchodu vesničkou a okolím budete silně nasávat ponurou, ale místy i podivně uklidňující atmosféru, díky které se opravdu budete cítit jak na anglickém venkově.

Nemusíte se ale bát, že by příběh byl pouze čirá deprese. Tvůrce tu do scénáře přidal i značnou dávku humoru, která tu nepůsobí jako pěst na oko a skvěle dotváří i lehce surrealistickou atmosféru a absurdní chování obyvatel. Logicky tomu všemu napomáhá i podmanivý soundtrack, který je jemný a zároveň skvěle podtrhuje to, co se ve hře děje.

Takže ano, atmosféra i samotné dění je v rámci žánru poměrně nadstandard, i tak se ale nedá vyhnout menšímu srovnání s jinými tituly. The Excavation of Hob’s Barrow si totiž vypůjčuje po troškách z jiných adventurních titulů (například jde vidět dost společných znaků s Shadow of the Comet) a i když to dává do zábavného celku, tak se nedá říct, že by z toho znalejší hráč byl u vytržení. Pokud se totiž o tento žánr zajímáte a to i o podžánr folkových hororů, překvapeni tu rozhodně nebudete. Tvůrce tu pracuje s osvědčenými principy a klasickou gradací děje, kde si vypomáhá rozdělením příběhu na pár dnů. Jelikož ale hra má pouze pět hodin a odehrává se během tří dnů, tak logicky tu gradace moc nefunguje. Když si vzpomeneme například na Gabriela Knighta, který dnů měl zhruba osm a každý den se zápletka přiostřovala, tak v tomto případě se hra, když už se začne něco více dít, spěje ke konci.

Čekal jsem holt, že nátlak podivných událostí bude hrou více prošpikován a děj bude znatelněji gradovat, bohužel krom pár scén se všechno odehrává v takovém zpomalenějším tempu. To ale není na škodu, ona to může být i taková parafráze na pomalý život v zapadlé vesničce. I přes to mě ale příběh bavil a byl jsem zvědav, jak se to celé vyvine.

Klikneš a jdeš!

Hratelně se jedná o klasickou point and click adventuru a upřímně to nemá cenu ani moc vypisovat. Jen sdělím, že interface je jednoduchý a hráč má k dispozici takový to-do list, kde má vypsány aktuální úkoly, které musí během herního dne splnit, žádný systém nápovědy tedy nečekejte. Holt vám bude muset stačit pouze označování aktivních míst.

Ruku na srdce, vy to ale stejně potřebovat nebudete. Obtížností se totiž jedná o jednu z více logických adventur, a skoro na většinu věcí se dá logicky přijít. Buď vás hra navede nebo vám potřebnou věc šikovně hodí do cesty. Jediný zákys může být až na samém konci hry, kde se nacházíte v takovém klasicky adventurním, puzzlovém a bludišťovém pekle, kde vám dá hra i docela dost zabrat. Pokud nemáte rádi různé nastavování obrazců, točení páček nebo hledání toho, co máte vyťukat za písmena, tak to tady budete trpět.

Ale ve výsledku se jedná o příjemnou jednohubku, která nabízí poměrně vydařený pixel art, kvalitní dabing a pět hodin poctivého mystery/folk/horor mixu. Žánrové nadšence a adventuristy tedy rozhodně potěší. Nejedná se na poli žánru o nic extra, co by vybočovalo nebo by nabídlo originální pojetí, ale jde spíše o sympatickou žánrovou záležitost, kterou jsem si užil. Teď jsem jen zvědav, co nám toto studio v budoucnosti nadělí za překvápko!

The Excavation of Hob's Barrow - Tajemství zapadlé vesnice
The Excavation of Hob's Barrow je příjemnou jednohubkou, která nabízí poměrně vydařený pixel art, kvalitní dabing a pět hodin poctivého mystery/folk/horor mixu.
  • Působivá atmosféra