Keď bola značka Splatoon v roku 2014 prvýkrát ohlásená, bolo to zvláštne. Nintendo a strieľačka? Ihneď sa však ukázalo, že japonská spoločnosť zostane verná svojmu štýlu, takže i keď išlo o strieľanie, na násilie sa zabudlo. Výrazná estetika nasiaknutá farbou bola to, čo Splatoon charakterizovalo. Keďže bol prvý diel určený pre WiiU, nečakal som žiadne zázraky a nebol som si istý ani tým, či značka nezažije so svojou premiérou rovno a derniéru. Našťastie sa tak nestalo a dnes tu už máme trilógiu.

Recenzovaná verzia: Nintendo Switch

Hoci sa prvý Splatoon tešil dobrým recenziám, až dodatočná podpora urobila z tohto počinu to pravé orechové. Pokračovanie, ktoré dorazilo na Switch, prinieslo niekoľko vylepšení a v podstate dostalo značku tam, kde je dnes. Splatoon 3 nechal fanúšikov čakať na ďalšiu porciu zábavy pomerne dlho, no čakanie sa oplatilo. Hoci platí to, že ako v prípade predchodcu, i tu nedošlo na zásadné zmeny, no vylepšenia na správnych miestach urobili z tretej časti ten najprepracovanejší príspevok do série.

Zábava i pre jednotlivca?

Splatoon je stvorený najmä pre viacerých hráčov, no nechýba ani kampaňou pre jedného hráča, ktorá pomáha novým hráčom zoznámiť sa s hrou, jej mechanizmami a celkovou hrateľnosťou. Return of the Mammalians, tak znie názov kampane pre jedného hráča. Je tu prítomný i príbeh, no je zbytočné ho nejako rozoberať, keďže nie je veľmi dôležitý a slúži, ako som už spomínal, na to, aby ste sa naučili Splatoon hrať. V tomto prípade platí, že v zásade ide o tutoriál, hoci vcelku na prvý pohľad obsiahli, keďže ponúka takmer osemdesiat misií. Singleplayer i tento raz nie je plnohodnotne využitý a bezpochyby by sa z neho dalo vyťažiť viac, najmä teda ak sa bavíme o Nintende, ktoré má so skákačkami dlhoročné skúsenosti.

Multiplayer je správna odpoveď

Kúzlo Splatoonu sa nachádza práve v hre pre viacerých hráčov a inak tomu nie je ani v prípade tretej časti. Spočiatku je hráč odkázaný na režim Turf War, v ktorom je zamknutý až do dosiahnutia úrovne 10 (alebo si importujete dáta so Splatoonu 2), keď získate prístup k režimu Anarchy Battles, kde už sú jednotlivé zápasy hodnotené. Hlavný cieľ v Turf War je jednoduchý – pokryť zem čo najväčším množstvom atramentu, to sa od prvého dielu nezmenilo. Vyradenie protihráčov je očividne výhodné, pretože čím dlhšie strávia v respawne, tým menej atramentu striekajú na mapu, ale počet zabití nie je dôležitý cieľ, čo znamená, že hra zostáva prístupná všetkým vekovým kategóriám, keďže Nintendo je „family-friendly“ spoločnosť.

Boje v rámci Anarchy Battles sú odlišné, nakoľko sa tu bojuje v rotujúcich režimoch (Splat Zones, Tower Control, Rainmaker a Clam Blitz), pričom každý jeden prichádza so svojimi vlastnými výzvami.

Clam Blitz vám dá za úlohu zbierať zlaté mušle a hádzať ich do súperovej brány. V Splat Zones sa dva tímy snažia ovládať “splat zóny” počas stanoveného času. Splat zóny sa považujú za kontrolované, keď sú zo 70 % pokryté atramentom jedného tímu. Tower Control vyžaduje, aby tím ovládal pohyblivú vežu. Keď je veža kontrolovaná tímom, pohybuje sa smerom k cieľovej čiare, pričom prechádza cez kontrolné body, pričom tím vyhráva, keď veža dosiahne danú cieľovú čiaru. V Rainmaker sa hráči pokúšajú preniesť predmet zo stredu mapy na podstavec na súperovej strane mapy.

Zabudnúť nemožno ani na kooperatívny režim Salmon Run, v ktorom štyria hráči spolupracujú na likvidácii vĺn rýb rôznych druhov a veľkostí a zbierajú zlaté vajcia pre pána Grizza, no bojujú aj s bossmi Salmonids a nechýba ani King Salmonid. Tento raz už hranie režimu nie je časovo obmedzené, čo vidím rád a chválim.

Novinkou je Tableturf Battle, 12-kolová kartová hra, ktorú hrajú dvaja hráči. Obaja hráči sa musia pokúsiť pokryť čo najviac a víťazom sa stáva hráč s najväčším počtom zakrytých polí na konci hry. „Turf“ v tejto minihre označuje štvorec na hracej ploche, pričom prítomné sú dosky rôznych tvarov a veľkostí na hranie. Pre mňa osobne kartové hry nie sú, takže ma tento režim nezaujal, no to je iba môj prípad.

Máp je celkovo dvanásť, z toho 5 nových. Ostatné vývojári prebrali z predošlých hier mierne ich upravili. Do budúcna má počet rásť, no zatiaľ si je nutné vystačiť s týmto počtom. Mapy sú zábavné, dobre navrhnuté, no i tak by som privítal, aby ich počet bol vyšší, najmä ak je väčšina prevzatá.

Zostať „fresh“

Jedným z kľúčových aspektov série Splatoon bola vždy móda. Ako vždy si svoju hráčsku postavu (s možnosťou vybrať si medzi Inklingom a Octolingom) môžete prispôsobiť účesmi, farbou očí a teraz aj obočím a nohavicami. Keď sa dostanete do hry, hranie ktorejkoľvek z hier pre viacerých hráčov vám poskytne prostriedky na to, aby ste si mohli kúpiť nejaký predmet na prispôsobenie si postavičky. Oblečenie však poskytuje aj herné výhody, nejde iba o kozmetické úpravy, i keď tu, samozrejme, nájdete i takéto predmety. Splatoon 3 tiež pridáva osobnú skrinku, ktorú si môžete prispôsobiť, a v ten deň si môžete online prezerať skrinky iných hráčov.

Vizuál bez veľkých zmien

Keďže je Splatoon 3 postavený na rovnakom engine ako druhý diel, po grafickej stránke nečakajte žiaden výrazný posun vpred. Príde mi, že vývojári predsa len trošku dokázali vizuál „začistiť“, plus sa pridali nové efekty, no v globále vyzerá Splatoon 3 ako Splatoon 2. V handheld režime sa na hru pozerá dobre, no na veľkej 4K TV už to až tak skvelé nie je, ale to je vzhľadom na hardware Switchu pochopiteľné. Hra si však po celý čas drží stabilných 60 snímkov za sekundu, čo je v tomto prípade azda najdôležitejšie. Základný hub má síce o polovicu nižší framerate, čo je vcelku zvláštne, no neprekáža to.

Problémy s pripojením

Splatoon 3 je naozaj zábavné hrať, teda až do chvíle, keď vás odpojí z hry. Pravdepodobne v 1 z 3 hier, na ktoré som čakal, som stratil spojenie ešte pred vstupom do zápasu, tiež ma viackrát odpojilo počas hrania, a to ako v Turf War, tak aj v Salmon Run režime. Skúsil som káblové i bezdrôtových pripojenie, v rôznych časoch no problémy sa opakovali. Snáď to vývojári rýchlo opravia, pretože takého problémy môžu hru stojacu na hre viacerých hráčov „pochovať“.

Ten najlepší

Splatoon 3 je najlepším dielom doposiaľ, hoci ide iba o evolúcia o vyladenie toho, čo ponúkol predchodca. Zásadné novinky by ste hľadali márne, no kvalitnú zábavu ponúka tento počin v miere vrchovatej. Je iba škoda, že hra má aktuálne problémy s pripojením, no verím, že tie čoskoro zmiznú. Ak sa vám páčil predchodca, bude sa vám páčiť i aktuálny diel, no a pre nováčikov niet lepšieho vstupného bodu, než práve Splatoon 3. Nachystajte si farby a hor sa do bojov.

Splatoon 3 - Strieľačka pre celú rodinu
Splatoon je síce jedna z najnovších značiek Nintenda, no svojimi kvalitami dokázala v priebehu niekoľkých rokov dokázať, že s ňou nutno počítať i do budúcna. Iba Nintendo dokáže urobiť strieľačku pre celú rodinu bez násiliu, navyše extrémne návykovú a zábavnú. A i keď Splatoon 3 je najlepší diel doposiaľ, problémy s pripojením, bohužiaľ, inak skvelý zážitok z hrania kazia.
  • Extrémne zábavné pre všetky vekové kategórie
  • Dostatok herných režimov, prítomnosť režimu pre jednotlivca
  • Stabilný framerate a grafická štylizácia