Dolmen je prvotina brazílskeho štúdia Massive Work a už od prvého pohľadu musí byť každému zrejmé, že ide o ďalší klasický soulslike “klon”, snažiaci sa priživiť na obrovských úspechoch hier od FromSoftware. No i napriek tomu ma zaujal najmä svojim sci-fi zasadením. Preto som chcel veriť rečiam vývojárov o kozmickom horore, hoci každému muselo byť jasné, že souls-like koncept už z princípu nemôže byť hororový, keďže je vždy postavený na akčných a najmä početných súbojoch. A keď k tomu prirátame neskrývanú inšpiráciu titulom Dead Space, spoločne s menším rozpočtom, obava z neoriginality je rozhodne na mieste. Je však tento nezávislý souls-like titul vopred odsúdený k neúspechu? Na túto otázku som sa pokúsil nájsť odpoveď a myslím, že som ju dokázal objaviť.

Na začiatku hry máte na výber medzi dvoma pohlaviami a piatimi profesiami. V prípade Dolmenu je však výber pohlavia kompletne nadbytočný, keďže vaša postava je po celú dobu odetá do nepriehľadného vesmírneho obleku ako v Dead Space  ktorý sa v nijakom podstatnom smere nelíši ani u ženskej, ani u mužskej postavy. Jediné situácie, v ktorých je možné rozdiel pohlavia skutočne pocítiť, sú komunikácie s veliteľskou stanicou, keďže vaša postava, na rozdiel od väčšiny soulsoviek, dokáže komunikovať a je plne nadabovaná. Samozrejme, nemôžete očakávať žiadne rozsiahle alebo hlboké dialógy, keďže všetky rozhovory prebiehajú bez vášho zásahu. Inými slovami: Dolmen neponúka žiadne dialógové možnosti. K tomu treba doplniť, že vývojári obmedzili počet a rozsah rozhovorov na nevyhnutné minimum, takže neočakávajte žiadny komplexný, rozvetvený príbeh, žiadne viacvrstvové a plnohodnotné lore. Nie, jediné, čo Dolmen ponúka je svižná akcia a rozvláčne, miestami až nudné brázdenie poloprázdnych chodieb a koridorov.

Vráťme sa však na začiatok, konkrétne k profesiám, ktoré môže vaša postava zastávať. Spomenul som, že Dolmen ponúka na výber medzi piatimi povolaniami: Bounty Hunterom, ktorý sa špecializuje na staminu, rýchle údery a kotúľanie, Tankerom, najsilnejším bojovníkom s veľkou výdržou, odolnosťou a mocným dvojručným mečom. Ďalej máte na výber medzi dvoma takmer nerozlíšiteľnými povolaniami: Hybridom a Recruitom, ktorí sú dolmenovskou obdobou Soulsovského Deprived, no s jedným drobným rozdielom, a to tým, že na rozdiel od neho majú už od začiatku k dispozícii spoľahlivé a funkčné vybavenie. Posledný voliteľný charakter sa nazýva Sharp Shooter a jeho špecializáciou sú s zbrane na diaľku. Zbrane i brnenia totiž môžu byť vyrobené troma technológiami – ľudskou, revianskou, drillerovskou. Čím viac vecí vyrobených jednou technológiou sa využíva, tým viac sa zvyšuje ukazovateľ danej technológie a odomykajú sa ďalšie bonusy.

Rozdiel medzi uvedenými povolaniami nie je zrovna výrazný, podobne ako tomu bolo v sérii Dark Souls, takže nezávisiac od toho, ktorý charakter si zvolíte, rozvíjať si ho môžete prakticky ktorýmkoľvek smerom. Jediné odlíšenie spočíva v počiatočnej distribúcii bodov a taktiež typu zbrani, s ktorou začínate.

Každá postava už od začiatku vlastní dvojicu zbraní: jednu, ostrú na blízku, druhú, strelnú, na diaľku. Je len na vás, ktorým smerom budete svoj charakter rozvíjať, keďže oba typy zbraní dokážu byť pomerne účinné. Zbraň na blízko má k dispozícii dva typy útoku, podobne ako v sérii Dark Souls: jeden rýchly a slabší, druhý pomalý a silnejší. Každý druh zbrane môže korešpondovať s niektorým typom elementov: chladom, jedom alebo ohňom. Rozdiely medzi nimi nie sú veľmi výrazné, dokonca si dovolím tvrdiť, že sú skôr kozmetického charakteru, než že by výber jedného z nich mal skutočný vplyv na hrateľnosť.

Takmer kľúčovým faktorom je využívanie energie. Tá je prezentovaná modrým ukazovateľom a využíva sa nielen na nabíjanie zbraní, ale aj na liečenie. Ak sa využíva strelná zbraň, znižuje sa len momentálne množstvo energie, zatiaľ čo celková kapacita ostáva rovnaká. Toto automatické dopĺňanie sa zastaví až na úplnom konci možnej kapacity určenej momentálnymi štatistikami. Ak sa však modrý ukazovateľ použije na liečenie, nielenže sa zníži množstvo energie, ale aj kapacita. Konkrétne teda platí, že čím viac sa vyliečite, tým menšiu kapacitu máte nielen na liečenie, ale aj na strieľanie.  To môže dôjsť až do bodu, že kapacita už nebude žiadna a nedá sa tak nielen  strieľať ale ani sa liečiť. V takom momente sa musí použiť batéria, ale jej použitie trvá pridlho a nedá sa to urobiť uprostred boja, keďže tam malé zaváhanie znamená okamžitú smrť. To ma nútilo využívať zdroje čo najefektívnejšie a zároveň ide o jeden z mála pomerne inovatívnych prvkov, na ktoré som v tomto počine narazil.

Obráťme však teraz svoju pozornosť smerom k naratívnej stránke hry. So svojim charakterom sa ocitáte na nehostinnej planéte Revion Prime a vašou úlohou je hľadať kryštály nazvané dolmen. Dôvodom, prečo sú takým lákadlom pre rôzne vesmírne korporácie alebo civilizácie je ich schopnosť vytvárať trhliny medzi dimenziami. Vašim cieľom je nie len lokalizovať a vyzbierať dolmeny a odovzdať ich vašim pánom, ale aj sa pokúsiť zlikvidovať všetky cudzorodé enity, ktoré prenikli skrz interdimenzionálne trhliny. Príbeh tak, ako som už naznačil v odstavci venovanom dialógom, nie je veľmi prepracovaný a nedokáže hlbšie zaujať, a to najmä vďaka stručnosti a úsečnosti textovej časti hry.

Z horeuvedeného textu musí byť pozornejšiemu čitateľovi jasné, že odpoveď na úvodnú otázku, či Dolmen bude mať úspech aspoň u fanúšikov soulsoviek, alebo nie, je zodpovedaná. Pre tých, ktorí majú radšej jasné a konkrétne vyjadrenia teda uvediem, že príliš nízky rozpočet sa vývojárom nepodarilo vyvážiť vyššou originalitou. Prostredia nie sú rozsiahle ani prepracované, dizajn úrovní je veľmi prostý a základný a celý tento všadeprítomný minimalizmus ešte podtrhuje celková krátkosť hry spoločne s ošúchaným a nemastným-neslaným príbehom o zlých korporáciách a ešte horších mimozemšťanoch. Fanúšikom tohto žánru môže ponúknuť istú dávku zábavy, avšak bežní hráči nemajú najmenší dôvod sa o Dolmen zaujímať. Jednoducho povedané, opäť sa, bohužiaľ, niekomu nepodarilo prekročiť svoj vlastný tieň.

Dolmen - Veľký problém na malej planéte
Dolmen sa snaží zobrať to najlepšie z hier ako Dark Souls alebo aj Dead Space, avšak malý rozpočet a rovnako malý talent tvorcov zrejme odsúva tento ďalší pokus o vesmírnu soulsovku do zabudnutia. Do istej miery sa síce môžete baviť, to však asi nebude platiť u väčšiny hráčov.
  • Niektoré inovatívnejšie prvky
  • Vydarená technická stránka hry
  • Súbojový systém