Nejdřív nakreslíte kruh, pak přidáte oči a velký úsměv a voilà, je to Kirby! Jeden z klíčových maskotů Nintenda je s námi už třicet let a jeho dobrodružství rozradostňují děti po celém světě. Kirby and the Forgotten Land má však i v záplavě titulů s touto růžovou koulí v čele jedno důležité prvenství. Možná vás to překvapí, ale až na závodní spin-off Kirby Air Ride se Kirby až dodnes nikdy nedočkal hry zasazené do trojrozměrného prostředí. Jak se letitou sérii povedlo převést do třetího rozměru?

Recenzovaná verze: Nintendo Switch

Kirby není složitá osobnost. K spokojenosti mu stačí, když má dostatek jídla, když nikdo neruší jeho spánek a když si může hrát se svými přáteli ze Země snů. Pokud se ho však někdo pokusí o jakoukoliv z těchto věcí připravit, Kirby nezná bratra a za pomstou by se vydal i na konec světa. Tentokrát se Kirby vydává do post-apokalyptické Zapomenuté země, aby společně s létajícím myšákem Elfilinem zachránil své přátele Waddle Dee. Ty unesl temný vír ovládaný zlotřilou smečkou zvířat, které na první pohled vládnou Zapomenuté zemi. Nabízí se však otázka – co se stalo s jejími původními obyvateli, kteří na planetě vystavěli vyspělou civilizaci, a proč vlastně místní zvířena unáší ubohé Waddle Dee?

Na Kirbyho čeká řada úrovní rozdělených do několika světů zasazených do rozmanitých prostředí, plných platformingových výzev, nepřátelských monster a jednoduchých hádanek. Pokud jste s Kirbym již v minulosti měli tu čest, budete i v Kirby and the Forgotten Land jako doma. Kirby má k dispozici všechny schopnosti, kterými vládl v jeho dvourozměrných a dvouapůlrozměrných dobrodružstvích – může skákat, plachtit vzduchem a polykat nepřátele, které může jak plivat v podobě hvězd, tak zkopírovat jejich speciální ability. Kopírováním tak Kirby může získat například meč, kladivo či elementální schopnosti jako plivání ohně či ledového vánku.

Pokud se někdo těšil, že Kirby s přechodem do třetího rozměru zcela změní i pojetí hry a pokusí se o podobně radikální overhaul, jako byl ve své době Super Mario 64, asi se nevyhne zklamání. Kirby and the Forgotten Land fanouškům série nabídne přesně to, na co byli zvyklí – lineární úrovně, které však naplno využijí všech možností, co Kirby a jeho schopnosti dokáží nabídnout. Třetí rozměr však přece jen pomohl tvůrcům z HAL Laboratory v tom, aby trochu roztáhli křídla. Výsledek se tak nejvíce podobá dvojici titulů Super Mario 3D Land a 3D World, které byly rovněž převážně lineární, avšak naplnily úrovně řadou nepovinných výzev a skrytých předmětů.

Kirby and the Forgotten Land nepatří k nejnáročnějším titulům pod sluncem a i průměrný hráč ho na těžkou úroveň obtížnosti vzletně zvanou Wild Mode dokáže dohrát bez větších potíží, avšak o tom hra v první řadě není. Každá úroveň schovává až deset uvězněných potvůrek Waddle Dee, které Kirby musí zachránit plněním tajných úkolů jako nalezení všech předmětů určitého typu, vyřešení skrytých výzev a dalších. Teprve pokud se vrhnete do průzkumu a budete se snažit o kompletaci každé úrovně, pořádně vynikne design úrovní a v jistých momentech dá hra i zabrat.

O variabilitu se stará nejen herní prostředí, zasazené do šesti krásných světů jako zábavní park, prosluněná pláž či pouštní pustina, a level design, kde každá úroveň nabízí jiné téma a koncept, ale i Kirbyho rozmanité schopnosti. Kopírovacích abilit sice není k dispozici takové množství jako v těch nejbohatších dvourozměrných dílech, ale zato se dá říct, že každá z nich opravdu najde svého využití, ať už v hlavních úrovních, nebo v nepovinných výzvách rozmístěných po mapě světa. Poprvé v rámci série je rovněž možné schopnosti upgradovat pomocí drahokamů, které lze získat hraním vedlejších misí, jež jsou vystavěné okolo použití jedné ze zmíněných abilit. Namísto toporné bambitky tak můžete upgradovat na dva blastery či z titěrného meče udělat obří obouruční meč, za který by se nemusel stydět žádný boss z Elden Ring.

Kromě Kirbyho klasických schopností hra nabízí i nový gimmick v podobě Mouthful Mode. Kirby má sice nedostižný apetit, ale jisté objekty jsou i na něj příliš velké a pokud se tak pokusí spolknout například automat na nápoje nebo auto, roztáhne se do zdeformované podoby, v které může ten či onen objekt ovládat. Různých předmětů na využíti Mouthful Mode sice není tolik, kolik byste mohli doufat, a zhruba od poloviny hry se pouze začnou opakovat v různých variacích, ale i tak se jedná o příjemné zpestření tradiční hratelnosti. Velmi zábavné jsou například části, v nichž Kirby spolkne auto a na závodních tratích řídí o čas, i sekvence, kde se z Kirbyho stane kluzák a hra se tak na chvíli promění na jednoduchou variaci na Star Fox.

Potěší i novinka v podobě městečka, do kterého se Kirby může vracet mezi úrovněmi a které se postupně rozrůstá s tím, jak Kirby zachraňuje další a další Waddle Dee. Nejen že podobný budovatelský prvek pěkně ilustruje váš postup hrou, ale městečko nabízí i různé vymoženosti a vedlejší aktivity a minihry. Kromě kolosea, v němž naleznete boss rush režim, na vás tak čeká například obsluha v rychlém občerstvení či rybaření. Ve vašem domečku si navíc můžete vystavit různé trofeje, které získáváte sbíráním kapsulí v úrovních, čímž sběratelské předměty získají alespoň nějaké využití. Nejedná se o nic převratného, ale potěší příjemný důraz na detail.

Po technické stránce je hra, jak už u first-party titulů od Nintenda bývá zvykem, naprosto bezproblémová. V handheldovém režimu se dočkáte velmi stabilních 30 FPS v 720p rozlišení, zatímco v docku se dynamické rozlišení blíží k 1080p. Zvolená roztomilá stylizace je pak velmi příjemná na pohled a jednotlivé úrovně jsou plné drobných detailů, díky kterým svět působí velmi živě. Jisté estabilishing shoty na začátku úrovní patří k tomu nejhezčímu, co jsem na Nintendo Switch zatím viděl. Za zmínku stojí i výborný soundtrack, který sice často remixuje skladby z minulých dílů, ale nabízí velmi chytlavý mix veselých a atmosférických melodií.

Adaptovat dvourozměrné tituly do 3D je vždycky risk, avšak Kirby and the Forgotten Land se všem možným úskalím zdárně vyhnul. Kirby se velmi příjemně ovládá, úrovně svižně odsýpají a nabízí dostatek variability a pro další díly, které se budou držet stejné šablony, jsou tak připravené víc než solidní základy, jelikož už takto se jedná o jednu z nejlepších her ze série. Titul je samozřejmě orientovaný na méně zkušené hráče, čemuž napomáhá jak jeho kratší délka (základní kampaň se dá dohrát kolem šesti hodin, pro 100% kompletace si připravte cca dvojnásobek času) i přítomnost co-op režimu, kde se druhý hráč může ujmout Bandana Waddle Deeho ozbrojeného kopím, který je na ovládání ještě jednodušší než Kirby. Pokud pro vás ale není překážkou nižší obtížnost, nic by vám nemělo bránit hru si užít jako příjemnou přehlídku kreativity.

Kirby and the Forgotten Land – Kirby na konci světa
Adaptovat dvourozměrné tituly do 3D je vždycky risk, avšak Kirby and the Forgotten Land se všem možným úskalí zdárně vyhnul. Pro další díly jsou připravené víc než solidní základy, jelikož už takto se jedná o jednu z nejlepších her ze série.
  • Rozmanité úrovně
  • Příjemná hratelnost
  • Líbivý audiovizuál