Hoci sa to nezdá, od vydania šiesteho dielu obľúbenej českej série Polda už uplynulo osem dlhých rokov. Nová časť, ktorá bola oznámená v roku 2020, sľubovala ako návrat k osvedčenému štýlu, tak i niekoľko zmien vrátane jednej zaujímavej novinky. Ako to nakoniec dopadlo? Obstojí Pankrác aj zoči-voči súčasnej domácej konkurencii?

Polda 7 sa začína odvíjať podobne ako šiesty diel. Elitný detektív Pankrác sa snaží vychutnať v pohodlí svojho domu pivko pri akčnom filme s Honzou Rambouskem, ale vysielanie náhle preruší správa o mimozemskej invázii vo Wembley, kde všetkým divákom futbalového zápasu z ničoho nič zmizli šaty. Len o chvíľu na to ho kontaktuje tajomný klient menom Jumbo a ten ho ako inak poverí vyšetrovaním celého prípadu kvôli šanci získať mimozemské technológie. A to by nebol Pankrác, keby túto ponuku neprijal, no ako sa nakoniec ukáže, celé je to trochu komplikovanejšie ako sa môže sprvoti zdať a v skutočnosti ide o niečo úplne ale úplne iné…

Viac o zápletke nebudem prezrádzať a stačí ak napíšem, že sama o sebe je patrične absurdná a už len tým dokáže držať vašu pozornosť. Osobne ma síce úvodom až tak nechytila, no v okamihu ako sa dianie presunulo na autormi vopred avizovaný Celebritycon, dej nabral z môjho pohľadu na zaujímavosti. Súvisí to aj s jednou vecou, ku ktorej sa ešte neskôr vrátim, no ak by som mal zápletke predsa len niečo vytknúť, tak je to snaha za každú cenu riešiť akési záchrany sveta, čo k Poldovi úplne nepasuje. Bavíme sa totiž o hre, ktorá nezriedka odkazuje na domácu scénu a absenciu vyšších ambícií tvorcovia ani vlastne nijak nezakrývajú. Pankrác by skrátka vystačil aj na domácom rybníčku a triafanie do celebrít by fungovalo i bez „humorných“ skomolenín typu Vin Natural 95.

Čo sa inak týka humoru, povedzme si na rovinu, že táto séria nebola nikdy určená pre tých, čo vyhľadávajú intelektuálnejšie záležitosti. Bola by teda hlúposť čakať v siedmom dieli radikálnu zmenu štýlu a to sa, pochopiteľne, ani nedeje. Miestami vtipy relatívne fungujú (rapujúci traktorista), miestami vôbec nie (pasáž s bodyguardom strážiacim dvere nedáva zmysel a nie je ani zábavná) a pri niektorých dialógových výmenách som mal pocit, že humor má vytvárať výlučne Luděk Sobota svojim neopakovateľným hlasovým prejavom. Skalným fanúšikom značky to bude určite stačiť, hoci osobne si myslím, že by sa to dalo aj lepšie.

Keď som už načrtol dabing, ten je podľa očakávania výborný a nebál by som sa ho označiť za suverénne najlepšiu zložku celej hry. A hoci môže niekomu znieť výraz kvalitný dabing ako oxymoron, tu to bezosporu platí. Luděk Sobota k Pankrácovi sedí a snáď až na známych domácich youtuberov, ktorí mali podľa všetkého nalákať ďalších hráčov, sa vydarilo i obsadenie ďalších rolí. Jiří Lábus síce tentokrát absentuje, čo asi kadekoho zamrzí, no ostatní za neho zaskakujú viac než plnohodnotne. Z tých najznámejších mien stačí spomenúť Petra Rychlého, Bohdana Tůmu, Miroslava Táborského, či Valerii Zawadskou, no asi najväčším prekvapením bola pre mňa skvelá Ivana Korolová v roli v roli druhej hrateľnej postavy. Moment, druhej postavy? Nie, nie je to žiadny preklep, Polda 7 skutočne oživuje klasickú formulku touto, na pomery série, vcelku nevídanou zmenou.

Hrateľnosť je pritom postavená na rovnakých princípoch ako minule a jedinou, na prvý pohľad, viditeľnou, zmenou, je predmety sa už kombinujú klasicky v inventári a nie na najbližších pracovných stoloch. Inak je všetko po starom, hoci náročnosť šla tentoraz poriadne nahor. Nie v zmysle, že by išlo o hardcore záležitosť, lenže šiesty diel bol až tak jednoduchý, že ten rozdiel je skrátka cítiť. A to je tu i naďalej možnosť vysvietiť si všetky aktívne miesta na obrazovke a dokonca aj zobraziť, ktoré predmety je možné v rámci nej použiť. K zásekom však začne dochádzať najneskôr po príchode na Celebritycon a to ešte počítajte s tým, že v záverečnej fáze už musíte bežne prepínať medzi oboma postavami (čo je v jednej chvíli využité i v prospech celkom zábavnej kolaborácie na diaľku).

Čo ma však subjektívne tešilo menej a narúšalo v zásade príjemnú hrateľnosť, že občas vám polená do cesty hádžu i samotní autori. Dalo by sa chápať, že nie všetko sa riadi logikou, už menej ma však tešilo, že niektoré miesta sa javia ako nedôležité až do chvíle kým postava nespraví potrebný úkon, respektíve neprekliká všetko v správny moment. Môže sa tam pritom skrývať i dôležitý príbehový predmet, no podstava mu skrátka nevenuje pozornosť, pretože na to nemá dôvod. Dalo by sa argumentovať, že to má logické opodstatnenie, no vtip je v tom, že vo väčšine prípadov beztak zbierate veci s tým, že ich použijete pre budúcnosť. Taktiež sa kvôli tomu môžete zacykliť v dialógu s nejakou postavou, hoci reálne vám bude dávno jasné, čo mate robiť – vašej postave to však jasné nie je a vám pre zmenu nie je jasné, aký detail ste v danom prípade prehliadli. K tomu treba prirátať aj občasné mätenie hráča inými spôsobmi – načo sú dobré poistky som napríklad nepochopil doteraz.

Siedmy diel je preplnený i množstvom minihier, ktoré v šestke úplne absentovali. A hoci by som veľmi rád chválil autorov za toto rozhodnutie, ani v tomto prípade to tak úplne nejde. Niektoré sú pritom zvládnuté dobre, lenže nájdu sa i opačné prípady ako točenie kľukou,či záverečná fáza laserov. Všetky síce môžete preskočiť, no len za predpokladu, že si v úvode zvolíte jednoduchšiu náročnosť. Inak máte skrátka smolu… Chváliť nemôžem ani box, kde navyše sami autori uvádzajú, že je vhodné používať klávesnicu. A ja rovno dodávam, že na myši je vyložene nehrateľný. Prečo tam tá možnosť je, tak pre mňa zostáva menšou záhadou.

Vizuálny štýl sa inak nezmenil a pokiaľ vám sedel už minule, znova si prídete na svoje. Za seba dodávam len to, že hoci je v zásade príjemný, nie všetky obrazovky pôsobia rovnako atraktívne a do budúcna by to asi chcelo zmenu. Znovu mi však trochu prekážal použitý font písma v dialógoch. Tie navyše tvorcovia nezmyselne umiestňujú do stredu obrazovky a občas buď vyslovene zavádzajú alebo mierne zanikajú v pozadí. Animácie sú priemerné, no samo o sebe dostačujúce. Horšie sú na tom modely postáv a to najmä pri záberoch zblízka, ani v tomto prípade však nejde o neprekonateľný problém. Pochváliť však musím celkovú optimalizáciu, či absenciu akýkoľvek bugov, čo nie je ani u adventúrneho žánru samozrejmosťou. Hra taktiež sympaticky šetrí miestom na disku, kde vám neukradne ani 1gigabajt. Dokončenie vám pritom zaberie 12-15 hodín a to je vcelku slušné číslo.

Polda 7 sa nehodnotí ľahko. V zásade totiž dodáva to čo sľuboval – fanúšikovia tak budú s najväčšou pravdepodobnosťou spokojní a Zima Software nebude mať v budúcnosti dôvod na radikálnejšie zmeny. Z pohľadu ostatných je to však trochu horšie – cieľovka je jasne totiž vymedzená a pokiaľ nie ste zaťažení nostalgiou, lepších adventúr existuje v súčasnosti viac než dosť. A nie je to len o zahraničnej konkurencii, i v rámci domácej scény totiž Polda 7 pôsobí ako závan minulosti a súčasná česká špička je ambíciami úplne inde (Kingdom Come: Deliverance, Beat Saber, či Creaks). I preto som tentokrát kritickejší ako v prípade o niečo staršej šestky, no jedným dychom dodávam, že o zlú záležitosť rozhodne nejde. Naopak, výsledok bude asi skalnými prijímaný lepšie a pokiaľ medzi nich patríte, smelo do toho. Ak nie, radšej sa poobzerajte inde.

Polda 7 - Pankrác vs. Dort Vedro
Siedme dobrodružstvo detektíva Pankráca zrejme poteší všetkých, ktorí na tejto sérii vyrastali. Ostatní však nemajú ani najmenší dôvod do nej naskakovať.
  • Hviezdny český dabing