Malé talianske štúdio LKA sa ešte v roku 2016 prezentovalo veľmi depresívnym psychothrillerom The Town of Light. Ten vo mne na rozdiel od väčšiny hororových adventúr dokázal zanechať silnejší a trvalejší dojem umocnený najmä veľmi smutným príbehom s tragickým koncom, pričom sa mu to podarilo bez akýchkoľvek nadprirodzených či psychedelických prvkov. Práve z tohto dôvodu som už dlhší čas očakával druhý počin z dielne tohto štúdia, keďže hlavný vývojár Luca Dalcò sľuboval ešte depresívnejší a dospelejší príbeh, tentoraz však okorenený o nadprirodzené prvky. A hneď na úvod musím poznamenať, že čo sa týka tej depresívnosti a dospelosti, svoje sľuby rozhodne splnil do bodky.

To, čo oba videoherné psychothrillery (teda Town of Light aj Martha is Dead) spája, je historické zasadenie. V Town of Light sledujeme osudy šestnásťročnej René v roku 1938, teda tesne pred začiatkom druhej svetovej vojny, zatiaľ čo v Martha is Dead sa zasa ocitáme v koži mladého dievčaťa Gulie len o pár rokov neskôr, konkrétne v roku 1944, kedy intenzívne boje prebiehali už aj na území Talianska. Vojnové udalosti však tentoraz hrajú významnejšiu úlohu a dokonca tvoria dôležitý komponent príbehovej línie. Hlavná hrdinka Gulia sa totiž schádza tajne s Lupom, talianskym partizánom, pričom jej otec je významným dôstojníkom SS. Celý príbeh sa však spočiatku tvári, akoby vojnové udalosti neboli práve dôležité a tvorili len akési pozadie.

Na začiatku nájde Gulia pri brehu jazera utopené telo svojej sestry Marthy, pričom tento moment odštartuje sled veľmi rýchlo plynúcich udalostí, ktoré konštituujú náplň samotnej hry. Zápletka sa však čoskoro začne zamotávať a to najmä po tom, čo Gulia prijme identitu mŕtveho dvojčaťa. Keďže je oblečená v šatách svojej sestry a má i jej talizman, ani samotná matka, prichádzajúca na miesto tragédie, nedokáže odhaliť pravdu. Prečo vlastne Gulia pristúpila k takému radikálnemu kroku a ukradla identitu inej osoby? To sa dozviete postupom príbehu, ktorý vám zaberie asi 7 až 9 hodín. Ten sa inak odohráva ešte pred Marthiným pohrebom a po celý čas ste nútení behom niekoľkých dní obchádzať vystavené mŕtve telo Marthy, či už sa nachádza v hlavnej miestnosti domu, alebo v miestnej márnici, kam ste časom nútení zájsť. Tým tvorcovia explicitne vyjavujú, že mŕtva Martha je presne tým, o čo tu ide.

Súčasne sa v príbehu odvíja hneď niekoľko zdanlivo úplne odlišných línií. Od začiatku máme dočinenia aj s neskrývanou “ducharinou”, keďže na miestnom jazere, v ktorom skončila svoj život Martha, sa podľa miestnej legendy zjavuje duch takzvanej Bielej pani. Tá tam straší od chvíle, kedy ju násilne utopil jej žiarlivý milenec, neskôr obesený na maličkom ostrove uprostred jazera. Guliina opatrovateľka jej v liste naznačí, že práve duch Bielej pani jej môže objasniť, prečo sa Martha utopila a tak jej invokácia zaberá asi polovicu hry. Gulia však môže uzrieť ducha iba skrz fotoaparát, ktorý tak musí využívať na vybraných lokalitách. Súčasne ste nútení sa naučiť starý štýl fotografovania, takže zabudnite na automatiku: každú fotku ste nútení manuálne nastaviť.

To v praxi znamená nutnosť zvoliť vhodný film (ISO 100, ISO 200, ISO 400), následne vybrať ideálny filter, použiť v daných momentoch statív a potom ešte nastaviť aj použiteľnú clonu, fokus či vhodný čas samotnej expozície. Ako by to nestačilo, následne ste nútení zájsť do tmavej komory vo vile, vybrať papier a pomocou zväčšováku sa pokúsiť zvečniť fotku na papieri. Znie to pomerne komplikovane, ale musím napísať, že akonáhle sa na to adaptujete, čoskoro sa vám to preje do krvi. Okrem záberov, ktoré musíte zvečniť kvôli postupu v príbehu, však máte možnosť fotiť čokoľvek sa vám zachce. Ak teda disponujete fotografickým okom, môže sa vám podariť i niekoľko vskutku originálnych záberov – len tak, pre vaše potešenie.

Samotná hrateľnosť však okrem nevšednej funkcie fotografovania príliš neprekračuje hranice adventúrneho walking simulátoru. To znamená, že inventár je obmedzený, používanie vecí je jednoduché a občasné hádanky (napríklad dešifrovanie morzeovky na vysielačke) tiež príliš nezamotajú hlavu. Dôležitú zložku tvorí denník, kde sa vám aktualizujú informácie o vašom následnom postupe. Tradične je tu aj množstvo textu v podobe telegramov alebo novín, vďaka ktorým sa postupne dozvedáte aktuálne vojnové informácie. Samotná herná plocha, skladajúca sa hlavne z vily a blízkeho lesíka, sa dá skúmať dokonca i na bicykli, avšak začlenenie tejto možnosti som úplne nepochopil, keďže vzhľadom na menší rozsah nie je vôbec potrebná. Čaká vás aj kratučký výlet na loďke, pretože v istý moment ste nútení navštíviť ostrovček, kde bol obesený žiarlivý milenec Bielej pani.

Na nasledujúcich riadkoch by som chcel obrátiť pozornosť na očividné zdroje inšpirácií tvorcov a aspoň stručne naznačil, z akého dôvodu vyvolal tento titul určité kontroverzie. Tie inak vrcholili inak zriedkavou skutočnosťou, že na platforme PlayStation bolo niekoľko momentov cenzurovaných či dokonca kompletne vystrihnutých. Bohužiaľ, bez toho, aby som spoileroval, nemôžem ani naznačiť, akých vskutku odporných, až nechutných scén sa dočkáte v poslednej kapitole, kedy príbehová línia dosahuje vrcholu. V tomto smere mi celý počin silne pripomínal hororovú snímku The House by the Cemetery od talianskeho režiséra Lucia Fulciho, vzhľadom k tomu, že aj tá spočiatku predstavila zdanlivo dôležitú duchársku líniu. Tá však bola v skutočnosti podružná, pričom nebadateľne sa celým dielom vinul zápach hnusu a dekadencie, či potláčanej sexuality.

Talianski hororoví režiséri neboli nikdy majstri skutočného hororu, ale vždy vynikali najmä vo vizualizácii výjavov extrémnej dekadencie a hnusu. A práve preto mi Martha is Dead pripomenula predovšetkým veľmi kontroverzný počin ďalšieho talianskeho režiséra, známeho pod umeleckým menom Joe D’Amato, ktorý uviedol v roku 1981 film s názvom Antropophagus. Ten taktiež zlučuje psychopatiu a extrémne surové násilie, i keď na rozdiel od neho sa kanibalizmu a  zvrhlej sexualite tvorcovia, našťastie, vyhli.

Po vizuálnej stránke prakticky nemám výhrad, oveľa horšie je to s technickým stavom. Počas hrania vyšli v rýchlom slede tri patche, no ani tie veľmi nepomohli a bol som nútený krútiť hlavou nad tým, v akom stave tento titul vyšiel. Keďže moja zostava spĺňala aj doporučené požiadavky, rozhodne som nečakal, že by sa takto správala na už osvedčenom a dokonca už aj mierne zastaranom Unreal engine 4. Proces prechádzania medzi dvoma poschodiami v dome bol občas utrpením, keďže FPS nemalo hanbu klesnúť až niekam k hodnotám 1 – 5 snímkov za sekundu a znižovanie vizuálnych detailov sotva napomáhalo. Podobne sa celá hra správala na nastavenia High, dokonca aj Medium, ktoré som zmenil prakticky okamžite, ako som zistil, že textúry v ňom boli také ohavné a nerozlíšené, akoby samotný titul pochádzal z éry prvého Tomb Raidera z roku 1999. Na druhej strane však treba podotknúť, že hra mi bežala pomerne dobre a ani raz nepadla na plochu. No tieto výkyvy rozhodne zamrzeli vzhľadom k tomu, že zasahovali do môjho vnímania inak pôsobivo vytvorenej atmosféry.

Martha is Dead je tak bezpochyby unikátnym a nevšedným závanom na poli videoherných hororových počinov. Prezentuje transgresívne a násilné scény, ktoré svojou mocou vyvolať zhnusenie prekonávajú všetko, s čím sme sa dosiaľ v rámci tohto žánru stretli, dokonca aj taký Outlast. No zároveň treba podotknúť, že to nie je jediné, čím hra vyniká a vďaka čomu sa vám takpovediac zaryje do pamäti. Pozoruhodná atmosféra, komplexne vyobrazené dobové podmienky a viacero prepletených, rôznorodých motívov, akokoľvek nie vždy nedotiahnutých dokonca (typický príklad talianskej umeleckej školy) sú tým, čo tento titul vyvyšuje nad masu priemerných, šedivých kúskov, ktoré tento žáner doslova zaplavujú. Škoda však nezanedbateľných technických problémov a niektorých neskompletizovaných aspektov.

Martha is Dead - Antropophagus sa vrátil
Martha is Dead iba potvrdzuje talent tvorcov, naznačený už ich prvotinou Town of Light. Ide teda o nevšedný titul, ktorý však rozhodne nie je určený pre každého a slabšie povahy by sa mu mali radšej vyhnúť.
  • Pestrá paleta príbehových línií
  • Verné vyobrazenie vtedajšej doby
  • Pútavá a silná atmosféra, rámcujúca zaujímavý príbeh