Ubisoft nás priebežne častuje hrami, ktoré sa v určitej miere honosia menom spisovateľa Toma Clancyho. Jednou z týchto sérií je aj Rainbow Six, ktorá sa po siedmich rokoch vracia opäť na scénu. Aj keď trošku netradične oproti predchádzajúcim dielom. V tomto prípade však nemusíme byť veľmi prekvapení, keďže aj posledný diel s podtitulom Siege sa značne odklonil od pôvodných častí a bol zameraný najmä na PvP súboje. Rainbox Six Extraction však vnáša do série opäť nový vietor. Hra je aj naďalej zameraná najmä na multiplayer, ale v tomto prípade sa už preorientovala na čistú kooperatívnu záležitosť, v ktorej nebudete bojovať proti iným hráčom, ale spoločne s nimi o záchranu Zeme pred mimozemskou hrozbou. Poďme sa teda pozrieť, či sa Ubisoftu tento krok vyplatil.

V Rainbow Six Extraction sa tak, ako je už v tejto sérii zvykom, stanete členom polovojenskej organizácie, ktorá sa však tentokrát musí vysporiadať nie s teroristami, ale s hrozbou spomedzi hviezd. Je len na vás, či sa do hry pustíte osamote alebo s dvomi inými hráčmi, ale hra je už vopred nastavená tak, že bez pomoci virtuálnych kolegov sa s hrozbou vysporiadate v plnej miere len ťažko. Vývojári sa vopred pripravili na to, že ich hru si trúfnu hrať aj osamelí vlci, k čomu si pripravili krátku úvodnú videosekvenciu. Pokiaľ si však vyberiete túto možnosť, tak vedzte, že si hru určite nevychutnáte tak ako so spoločníkmi. Problém spočíva najmä v náročnosti, podľa ktorej sa v hre objavujú stále silnejší nepriatelia. Pričom na tých najsilnejších je potrebné využiť rôzne taktiky a na tie sú potrební viacerí hráči.

Už pred vydaním hry bolo vcelku jasné, že od tohto dielu nemôžeme čakať nejaký komplexný príbeh. To sa aj, bohužiaľ, potvrdilo. Hrou vás budú sprevádzať len občasné cutscény, ktoré vám v podstate skoro nič nepovedia, a postupne si budete odomykať správy o Parazitovi a Archaeanoch. Takže niečo málo sa o hre dozviete, rovnako tak aj o postavách špecialistov, za ktorých budete hrať. Ale to sú tak maximálne haldy textov a tie sú už tentokrát v angličtine, keďže Extraction tak ako ostatné nové hry od Ubisoftu už nepodporuje českú lokalizáciu. Nové záznamy si budete odomykať najmä za spĺňanie rôznych výziev, ktoré sú v podstate hlavným ukazovateľom toho, ako postupujete v hre. V režime pre jedného hráča budete mať zrejme problémy už v druhej oblasti, keďže jednotlivé výzvy sú prispôsobené náročnosti v daných štyroch oblastiach. Tie sú vopred nastavené, že ich máte hrať stále s narastajúcou náročnosťou, aj keď vždy si ich môžete zapnúť pokojne aj na tej prvej.

Ako som už písal predtým, náročnosť ovplyvňuje najmä nepriateľov a to koľko ich bude a s akými typmi sa stretnete. Okrem toho stúpa aj šanca, že niektorí z mimozemšťanov získajú nejakú mutáciu, vďaka ktorej budú silnejší. Za vyššiu náročnosť získate viac bodov skúsenosti, takže vaši špecialisti budú rýchlejšie levelovať alebo častejšie umierať. Každá z oblastí obsahuje po tri mapy. Za získavanie skúseností budete neustále postupovať. Získate tak nových špecialistov a nové vybavenie. Okrem toho sa vám odomknú aj zamknuté oblasti. Keď ich získate dostatok, napokon sa vám ešte odomknú špeciálne operácie, ktoré sú najmä dlhšie a oproti bežným misiám obsahujú až 9 cieľov.

Základom hry je spĺňanie cieľov, ktoré sa pred spustením daného levelu náhodne vygenerujú. Vždy ide o tri rozličné úlohy, pričom za každú ďalšiu, čo splníte, získate viac skúseností. Niektoré z nich vás dokážu taktiež trochu potrápiť, pokiaľ budete hrať hru osamote. V daných leveloch tak narazíte na rôznych Archaeanov, ale najpodstatnejšie sú určite ich hniezda. Tie vytvárajú nových náhodných protivníkov v závislosti od náročnosti, ale až vtedy, keď vás nejaký mimozemšťan spozoruje a informuje ostatných, že ste nablízku. Preto je potrebné hrať titul pomaly so značným dôrazom na stealth postup. Na nižších náročnostiach však môžete postupovať aj „Rambo“ štýlom, keďže sa v leveloch budú vyskytovať slabší nepriatelia. Takýto herný štýl tu však veľmi nepasuje, takže pokiaľ máte radšej hektickejšie akčné hry, porozhliadnite sa po niečom inom. Ako sa hovorí: pomaly ďalej zájdeš.

Je tomu tak najmä kvôli tomu, že vaši špecialisti nemajú ktovieako veľký život a stačí aj pár zásahov od mimozemšťanov a ocitnete sa v bezvedomí. A tu nastáva opäť problém, pokiaľ hráte danú misiu osamote. Jednotliví členovia tímu sa vedia navzájom oživovať, no ak padnete a hráte sami, môžete tak maximálne použiť adrenalínovú injekciu, teda pokiaľ ju máte zvolenú ako dodatočné vybavenie. Ak váš špecialista počas misie padne, tak nezomrie, ale vytvorí sa okolo neho obal, ktorý ho ochráni pred rozpínavým Parazitom a Archaeanmi. Potom si musíte danú misiu zopakovať s iným špecialistom, aby ste ho počas záverečnej tretej úlohy zachránili. Ak sa vám to nepodarí, tak daný špecialista príde o určitý počet skúseností, ktoré ste s ním už získali.

V Extraction máte k dispozícii až 18 špecialistov, ale 9 z nich si musíte odomknúť hraním hry a teda získavaním skúseností. Každý zo špecialistov takto levluje, pričom maximálna ich úroveň je 10. Za každú z nich získavajú nejaký bonus, zlepšuje sa ich špeciálna schopnosť alebo sa im odomknú nové zbrane. Pred každou misiou si tak môžete vybrať, za ktorého z nich chcete hrať. Môžete si zvoliť primárnu a sekundárnu zbraň, výbušninu a bonusové vybavenie. Primárne zbrane sú rozdelené do štyroch kategórií: samopale, útočné pušky, brokovnice a guľomety. Každá zbraň má určité výhody a nevýhody a je len na vás, ktorú si zvolíte. Na začiatku si podľa vašej preferovanej taktiky budete pravdepodobne vyberať aj špecialistov, keďže každý má len jeden typ zbrane. Najdôležitejšie sú ale ich schopnosti, ktoré vám dokážu často pomôcť v boji alebo vášmu tímu, ale taktiež dosť záleží na tom, aký štýl hry vám najviac vyhovuje. Budete liečiť spojencov? Budete škodiť nepriateľom pomocou mín? Alebo preferujete ľahšie hľadanie cieľov vašich úloh? Je len na vás, čo si vyberiete.

V kooperatívnom režime môžete so spoluhráčmi komunikovať aj pomocou príkazov v hre alebo označovať protivníkov či vybavenie. Takže pokiaľ neradi používate pri hraní mikrofón (najmä s neznámymi ľuďmi) môžete to takto šikovne obísť. Aj keď rozhodne je dobré, keď si pred kooperatívnou hrou najprv Rainbow Six Extraction vyskúšate osamote, a to nie len tutoriál. Predsa len je dobré vopred poznať jednotlivé úlohy, trochu si oťukať mapy a, samozrejme, si takto vylepšujete aj postavy a zistíte, ktoré schopnosti sú podľa vás tie najužitočnejšie.

Poďme sa teraz pozrieť na zúbok technickej stránke. Na prvý pohľad vyzerá hra vcelku k svetu, ale keď sa pozrieme detailnejšie na jednotlivé textúry alebo efekty a to aj na ultra nastaveniach (najmä modely špecialistov), je cítiť, že to mohlo vyzerať zrejme aj lepšie. Vzhľadom k tomu, že ide o prevažne multiplayerový titul to má asi nejaký dôvod, takže nebudem to brať za až také veľké negatívum. Daný problém dostatočne vyváži optimalizácia, ktorá je prekvapivo pomerne dobre vyladená. V priebehu hry som sa nestretol s nejakými výraznými prepadmi FPS. Jedine pri prechode do ďalšej časti misie dôjde k miernemu poklesu, ale hneď sa to vráti do normálu. Povedal by som, že ide na ultra detailoch a Full HD rozlíšení plynulejšie ako hry na Unreal Engine 4. Drží si nejakých 80 až 100 FPS v závislosti od toho, čo je práve zobrazené na obrazovke. A to som pri tom nemal ani zapnuté DLSS v režime pre výkon. Modely mimozemšťanov sú vcelku originálne a hlavne si ich jednotlivé typy ľahko zapamätáte. V hre nechýba možnosť ničiť svoje okolie, takže Archaeania sa prebíjajú cez steny, všade naokolo lietajú predmety vyskytujúce sa v hre a po stenách, podlahách a proste po všetkom okolo vás sa rozširuje Parazit.

Nie som príliš veľký fanúšik multiplayerových titulov, takže aj Rainbow Six Extraction som hral prevažne v sólo režime, ale aj napriek tomu musím povedať, že ma hra príjemne prekvapila. Myslím, že je nad slnko jasné, že aj v tomto prípade sa vo veľkej miere vyskytuje repetitívnosť, ale aj napriek tomu pri nej spočiatku človek vydrží aspoň pár desiatok hodín, len aby mohol vyskúšať, čoho sú jednotliví špecialisti schopní a aké sú ďalšie mapy. Okrem toho vám určite nebudú stačiť len základné typy mimozemšťanov, ale budete zvedaví, aký oriešok budú pre vás predstavovať tí silnejší. Vďaka Buddy passu si hru môžete zahrať po obmedzený čas aj s dvomi kamarátmi. K tomu treba prirátať skvelo zvládnutú optimalizáciu, takže sa nemusíte báť, že si ho neužijete aj na trochu slabších počítačoch. Pokiaľ teda hľadáte akčný kooperatívny titul, pri ktorom si môžete chvíľu oddýchnuť, Extraction bude tou správnou voľbou.

Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - Trojica hrdinov vs. mimozemská invázia
Rainbow Six Extraction priniesol do série zmenu, ktorou je zameranie najmä na kooperáciu. Hra však využíva i naďalej taktické prvky zo starších dielov, ktoré boli efektívne prepojené s novou tematikou. Ak máte radi stealth hry s pomalým a rozvážnym postupom, prípadne ak poznáte ďalších dvoch ľudí, čo s vami zdieľajú tieto preferencie, tak neváhajte a dajte tomuto dielu série šancu.
  • Optimalizácia
  • Hrateľnosť a mimozemšťania
  • Kooperácia medzi tromi hráčmi