Zatiaľ posledný diel série God of War sa prvýkrát objavil na konzole PlayStation 4 ešte v roku 2018. Išlo o mimoriadne silný ročník a o titul absolútneho kráľa bojovalo hneď viacero silných značiek. God of War však nakoniec dokázal predbehnúť každú z nich a to vrátane mimoriadne oceňovaného Red Dead Redemption 2. Dokáže však zanechať výraznú stopu aj na PC a to o niekoľko rokov neskôr, keď sa už herná scéna trochu posunula?

Hoci sa drvivá väčšina fanúšikov či kritikov zhoduje, že prechod na Sever bol správnym rozhodnutím a celkovo sa peli ódy ako na hrateľnosť, tak i dospelejší tón zápletky, stále sa nájdu hráči, ktorí sa radšej vracajú k pôvodným častiam. Osobne som s nimi nikdy neprišiel do kontaktu. Z toho, čo viem, sa mi však javí, že autori vlastne ani nemali veľmi na výber. Ďalším pozitívom tohto rozhodnutia bolo, že zmena zasadenia dokázala priniesť potrebné oživenie a zabránila značke v prípadnej stagnácii. Nových záujemcov navyše poteší, že toto pokračovanie sa dá naplno vychutnať aj bez znalostí predošlých udalostí. Pre skalných priaznivcov je tu síce viacero explicitných odkazov, príbeh však budete chápať aj bez nich a všetko podstatné z Kratovej minulosti bude zmysluplne vysvetlené.

Toto je pritom o to dôležitejšie, že žiadny God of War sa doposiaľ neobjavil na platforme PC. Jedinou možnosťou ako sa dostať k vybraným častiam, bolo uchýliť sa k emulácii a v tomto prípade teda ide o oficiálnu premiéru. Je však na mieste relatívne vysoká cenovka, nakoľko konzolisti si hru môžu už dlhšie zakúpiť za bazárovú cenu? Niečo podobné bude asi pravidelne predmetom najrôznejších diskusií, subjektívne však zastávam názor, že ide o logickú marketingovú stratégiu a pre majiteľov PC, ktorí netúžia po konzole, ide o ideálne riešenie. I preto nevidím dôvod na výraznejšiu kritiku o to viac, že niektoré štúdiá sú schopné zachádzať ešte ďalej v snahe ryžovať na hráčoch. Nebudem to ani nijak zohľadňovať v hodnotení.

Ak by vás náhodou zaujímalo, čím je God of War až tak výnimočný, že svojho času zbieral jedno ocenenie za druhým, odporučím vás na našu konzolovú verziu. Tá vám dôkladne popíše všetko podstatné a celkovo sa dá povedať, že v mnohom súhlasím s názorom môjho kolegu. Nebál by som sa označiť God of War za najkvalitnejšiu PlayStation exkluzivitu, aká doposiaľ vyšla na PC priamo pod taktovkou spoločnosti Sony. Môžete, samozrejme, namietať, že zatiaľ ich nie je až tak veľa, no k majiteľom počítačových zostáv sa skutočne nedostávajú žiadne zvyšky, ale výber toho najatraktívnejšieho.

Jedným z najzaujímavejších aspektov God of War je, že v celej hre prakticky absentuje akýkoľvek strih a prechody od hrateľnosti ku cutscénam, čo zaobstaráva neustále sa pohybujúca a miestami poriadne vynaliezavá kamera. Sprvoti som bol skutočne ohúrený a hoci som to prestal po čase zákonite vnímať, uznanie si to zaslúži tak či tak. Pochváliť musím aj scenár, no nie ani tak kvôli príbehovým zákrutám, skôr kvôli samotným postavám. Tie sú písane takmer bez výnimky výborne, vzťahy medzi nimi pôsobia prirodzene a na úplnom konci budete mať pocit, že skutočne prešli nejakým vývojom. Osobne sa už teraz teším na tohtoročný God of War Ragnarök, hoci je otázne, kedy sa ho vlastne dočkajú majitelia osobných počítačov a či vôbec. Optimisticky však predpokladám, že skôr či neskôr k tomu dôjde.

Vynikajúca je však i samotná hrateľnosť, kde kategoricky odmietam tvrdenia o obyčajnej rúbačke. Súbojový systém je rovnakou mierou komplexný a jednoduchý na ovládanie (len spracovanie sekery Leviathan by si zaslúžilo samostatný článok), lineárnejšie pasáže sa šikovne striedajú s otvorenejším a prieskum prostredia efektívne podporujú nielen v priebehu deja získavané špeciálne schopnosti, ale i taký geniálny detail ako postupne klesajúce jazero v hlavnej lokalite, ktoré raz za čas odkryje nové miesta. Okrem ústredného Midgardu je navyše možné navštevovať i ďalšie svety, vrátane nepovinného Muspelheimu a Niflheimu. O zábavu je teda postarané aj po skončení ústrednej zápletky, keďže v hre je stále čo robiť. Napríklad i likvidovať Valkýry, ktoré vám zrejme dajú poriadne zabrať a ísť na ne bez najlepšieho vybavenia sa rovná samovražedným sklonom.

U PC verzií Sony hitov sme si už každopádne zvykli, že nejde len o obyčajné porty a prinášajú i čosi navyše. V tomto prípade je samozrejmosťou ešte kvalitnejší 4K vizuál vrátane vylepšených tieňov či odleskov a plne odomknutý framerate. Nechýba ani podpora ultraširokých monitorov, myši a klávesnice, no potešujúcou správou je možnosť ovládať hru na počítači prostredníctvom gamepadov Dualshock a Dualsense. O nič zásadné síce nejde, no podstatné je, že God of War sa hrá na PC rovnako dobre a vyzerá ešte o niečo lepšie. I požiadavky na spustenie sú vcelku rozumné, hoci najvyššie nastavenia vyžadujú kvalitnejšie zostavy. S tým sa však dalo logicky počítať.

Doposiaľ som iba chválil, no z pohľadu na záverečné hodnotenie vám bude zrejmé, že bez výhrad sa to predsa len nezaobišlo. Kritizuje sa mi však pomerne ťažko, keďže verzia, ktorú som mal dispozícii, nebola označená ako finálna. I preto nedokážem posúdiť, do akej miery sú chyby, na aké som narážal dané predfinálnym buildom a či budú prítomné aj po vydaní. Hlavne spočiatku u mňa občas dochádzalo k menším poklesom frameratu, hra mi viackrát spadla na plochu, či na pár miestach na moment zamrzla. Nič z toho mi výraznejšie nenarúšalo zážitok a väčšinu času hra bežala svižne a bez zásadnejších problémov. I tak mi však pripadá vhodné to zmieniť a súčasne dúfať, že u vás sa nič podobné nedostaví. Subjektívne mi ešte trochu prekážala prílišná skriptovanosť, kde je Kratos niekedy schopný zoskočiť z výšky bez obmedzení a inde to ide len na konkrétnom mieste a po stlačení príslušného tlačidla.

To sú však asi jediné výraznejšie chyby na kráse a to aj keď zoberiem do úvahy modernejšiu konkurenciu. Pre priame porovnanie ani nemusím chodiť ďaleko, keďže mytologická časť Assassin’s Creed: Valhalla nepôsobí ani zďaleka tak presvedčivo a mám reálne obavy, že tohtoročný datadisk Dawn of Ragnarok bude kvalitatívne strácať nielen oproti konkurenčnému Ragnaroku od Santa Monica Studia, ale aj voči stále výbornému predošlému dielu. Kúpa sa v tomto prípade jednoznačne oplatí, odporúčanie však platí iba pre hráčov, ktorí nevlastnia konzolu PlayStation 4, respektíve jej novší variant. Pre ostatných bude nepochybne výhodnejšia bazárová verzia a vy už asi beztak viete, na ktorú stranu sa v tomto prípade radíte.

sony-logo

God of War – Najlepšie Kratovo dobrodružstvo?
God of War je vynikajúcim pokračovaním ikonickej série, ktoré však obstojí aj bez znalosti predošlých dielov a i štyri roky po svojom prvotnom vydaní pôsobí dostatočne sviežim dojmom.