Šmolkovia sa u nás preslávili najmä vďaka kreslenému seriálu z roku 1981. Staršie ročníky určite nejedno víkendové ráno strávili pri pozeraní dobrodružstiev modrých drobcov žijúcich v dedinke ukrytej hlboko v lese. História týchto postavičiek je však bohatšia, keďže vôbec po prvý raz sa prestavili svetu už v roku 1958 v komikse Johan and Peewit, konkrétne zošite La Flûte à Six Schtroumpfs (The Six Smurfed Flute). Ich popularita rýchlo rástla, a tak sa už o rok neskôr dočkali vlastného komiksu a merchandisu. A hoci Peyo, autor Šmolkov, už dlho nie je medzi nami, jeho výtvor sa teší veľkej popularite dodnes. Určite i vďaka tomu sme sa dočkali úplne novej videohry nazvanej v našej lokalizácii Šmoulové: Mise Zlobýl, v originále The Smurfs – Mission Vileaf.

Hier s tematikou Šmolkov vyšlo za ostatné roky niekoľko, no tento celosvetový fenomén sa do dnešného dňa nejakej naozaj dobrej adaptácie nedočkal. Skôr to bolo naopak, väčšina dopadla priam katastrofálne. Pred vývojármi zo štúdia OSome Studios tak bola vcelku neľahká úloha – vymaniť sa z tohto prekliatia a potešiť milióny fanúšikov po svete aspoň solídnym počinom. A mňa teší, že sa im to podarilo.

Problémy robí kto? No predsa Gargamel

Ako už je zvykom, úhlavným nepriateľom Šmolkov je Gargamel. I v tejto hre stojí za nebezpečenstvom, ktoré začne Šmolkov a les okolo nich ohrozovať. V knihe mágie totiž objaví recept na zákernú rastlinu zvanú Zlobýl. Tým však problémy nekončia, keďže rastlina má i semienka pomenované Zlolapky, ktoré uväznia niektorých Šmolkov a taktiež začnú les zamorovať touto rastlinou. Na vás, teda hráčovi bude, zneškodniť samotnú rastlinu, ukázať Gargamelovi, že dobro zvíťazí nad zlom, oslobodiť uväznených druhov a vyčistiť les od nákazy.

Zlobýl však nemožno zneškodniť dobrým slovom. Šmolko Koumák preto zostrojí prístroj nazvaný Šmoulizér, vďaka ktorému bude možné nákazu vyplieniť. O tom však až o chvíľu. Samotné dobrodružstvo vám zaberie približne 6-7 hodín v prípade, že budete preskúmavať i okolie, v opačnom prípade – ak pôjdete iba po príbehu, môžete sa k záveru dopracovať aj za 5 hodín. Hra tým pádom nie je extra dlhá, no to v konečnom dôsledku až tak nevadí. Dobrodružstvo pekne odsýpa, prostredia sú variabilné a vďaka absencii zbytočného naťahovania hernej doby nedôjde na otrávenie hráča stereotypom.

Overená klasika

Vývojári z OSome Studios zbytočne neexperimentovali, takže po stránke hrateľnosti nemožno od modrých nezbedníkov očakávať nič, čo by ste nevideli už niekde inde. Skákanie, decentné súboje, riešenie jednoduchých hádaniek, hľadanie skrytých miest, to je o čo tu ide. Ozvláštnením je už spomínaný Šmoulizér, ktorý umožní rýchlejší pohyb, doplachtenie na vzdialené miesta, Šmouloplesk, nasávať predmety a nepriateľov, čo možno v boji použiť ako zbraň, ďalej liečiť nákazu, prípadne farbiť niektoré na to predurčené rastliny. Postupom sa jeho vlastnosti zlepšujú (napríklad môžete doplachtiť ďalej než na začiatku), no podobné zlepšovanie určite dobre poznáte.

Potešilo ma, že je v hre multiplayer, avšak už menej, keď som ho vyskúšal. Počas celého priechodu si zahráte za 4 Šmolkov (Silák, Koumák, Kuchař a Šmoulinka), a tak som očakával, že v lokálnej hre pre viacerých hráčov bude možné pobehovať po obrazovke vo dvojici. To sa však nedeje. Druhý hráč je miesto toho akýmsi levitujúcim barelom, ktorý pomáha s liečením nákazy, avšak to je asi tak všetko. V tomto smere neuveriteľná smola a premárnená príležitosť.

Vernosť predlohe

Čo sa grafického spracovanie týka, autori sa snažili byť čo najvernejší predlohe, avšak, samozrejme, moderným spracovaniam, keďže ide o 3D počin. Musím povedať, že odviedli solídnu prácu, avšak na viacerých miestach je vidno textúry v nízkom rozlíšení, pričom plynulosti by kvalitnejšie textúry určite neublížili. To sa týka okolitého prestredia, napríklad puklín v skalách a podobne. Šmolkovia sú vymodelovaný naozaj pekne, dokonca je vidno i textúru látky na ich čiapke, čo ma milo prekvapilo. Hra je inak dostupná v natívnej verzii iba pre konzoly predošlej generácie, PS5 a XS X|S verzia by mala doraziť až budúci rok. Určite by mohla byť lepšia aj dohľadnosť, ale tá zážitok z hrania nijako nekazí.

Zvuková stránka je fajn, avšak vyložene ničím nezaujme. Melódia hrajúca na pozadí je príjemná, avšak veľmi rýchlo sa začne opakovať, čo je škoda, v tomto ohľade si mohli dať vývojári viac námahy, no je otázne, aké prostriedky im boli zo strany Microïds (majiteľ licencie na herné spracovania) poskytnuté. Dabing je strnulý, avšak svoj účel splní a deti, na ktoré je hra primárne cielená, určite kvalitu dabingu riešiť nebudú. Čo však poteší je česká lokalizácia, vďaka ktorej si hru deti užijú omnoho viac. Kvalita prekladu je na dobrej úrovni, hoci sem-tam sa nejaká chybička nájde.

Zazvonil zvone a rozprávke bol koniec

Hoci je The Smurfs – Mission Vileaf titul mierený na detské publikum, zabavia sa pri ňom aj staršie ročníky. Nenájdete tu nič prevratné a ani nič, na čo budete dlho spomínať, no vývojárov z OSome Studios musím pochváliť za to, že konečne dopriali malým modrým drobcom dobré herné spracovanie. Ohlásených už je niekoľko ďalších hier, ktoré po skúsenosti s týmto počinom budem mať v hľadáčiku. Nie preto, že od nich budem očakávať nejakú revolúciu, ale solídnu zábavu na zopár večerov s postavami, ktoré som ako dieťa sledoval v televízii. Do budúcna je čo naprávať – určite by potešila dlhšia herná doba, odladenie (na niektorých miestach) neposlušnej kamery, či ponúknuť vyššiu náročnosť, aspoň teda na najvyššom stúpni náročnosti, i keď ide o hru pre detské publikum. Nabudúce by to určite chcelo aj poriadny multiplayer, odlíšiť schopnosti jednotlivých Šmolkov (tu sa síce vymenia postavy, ale každá je po stránke hrateľnosti rovnaká). Keďže tu je možnosť vrátiť sa do prejdených lokalít, pokojne by Šmoulinka mohla vedieť niečo, čo Silák pre zmenu nie a odomknúť tak miesto, kam sa iný Šmolko nedostane.

V konečnom dôsledku som však spokojný. OSome Studios odviedli dobrú prácu, priniesli zábavné dobrodružstvo, ktoré ratolestiam a priaznivcom žánru urobí radosť. Netreba však mať prehnané očakávania.

The Smurfs: Mission Vileaf - O boji s nákazou
OSome Studios dopriali Šmolkom dobré herné spracovanie, na ktoré si počkali naozaj dlho. Hoci niečo vyložené skvelé či pamätné tu nenájdete, no solídny a zábavný titul áno. A to niekedy stačí.