Spaľovacie motory burácajú naplno, pretekársky festival opäť otvára svoje brány, a to znamená, že sa vracia Forza Horizon. V pokračovaní s poradovým číslom 5 zavítava do Mexika, ktoré síce na prvé počutie neznie až tak lákavo, no ide o najrozmanitejšie a najrozsiahlejšie prostredie, kam sa séria doposiaľ vypravila. Otázkou však je, či po vynikajúcich predchodcoch majú ešte autori značku kam posúvať.

Forza Horizon je značka, ktorá mi na PlayStatione mimoriadne chýba a Sony jej, zdá sa, nechce nijako konkurovať. Ide o benchmark arkádovo ladených pretekov, ktorý už v predošlých dvoch dieloch nemal výrazné slabiny, a tak som Forza Horizon 3 a i Forza Horizon 4 bez váhania udelil maximálne hodnotenia. Potešilo ma, keď autori oznámili ďalší diel, no v hlave sa mi ihneď rozsvietila varovná kontrolka. Tá bola výstrahou v zmysle, či je ešte priestor na to, aby novinka dokázala prekvapiť, alebo sa bude “iba” variť z vody, hoci mimoriadne kvalitnej. A ako sa ukázalo, viac-menej je správna odpoveď číslo dva.

Mexická fiesta

Asi najvýraznejšou novinkou, ak nerátame nové prostredie, je “príbeh”, v ktorom hráte za pretekára, ktorý ma svoju, vami určenú prezývku, rozpráva a nejde iba o anonymnú osobu. Veľký rozdiel to síce nie je, no osobne patrím do skupiny hráčov, ktorá nemusí mať príbeh v každej jednej hre. A pretekárska hra, obzvlášť arkádovo ladená patrí do tej skupiny. Beriem, že autori chceli pridať niečo nové a oceňujem aj to, že vďaka príbehovým aktivitám a takzvaným expedíciám spoznáte zaujímavé miesta či miestnu kultúru, no netreba dnes dáva´ť príbeh všade. Autorov však musím pochváliť, keďže vďaka príbehu pôsobí cela udalosť festivalu uveriteľnejšie a prirodzenejšie. Poteší aj prítomnosť českej lokalizácie, vďaka ktorej si hru naplno užijú všetci.

Omnoho dôležitejšie však je, že opäť tu máme plno aktivít, ktoré ponúkajú desiatky až stovky hodín zábavy. Rôzne druhy pretekov, vyhľadávanie pamätných miest na vyhotovenie fotky, rýchlostné brány, skokanské mostíky, hľadane stodôl s vrakmi áut, a to je iba zlomok. Je toho skrátka neúrekom. Niektoré aktivity budú, samozrejme, znalci série dobre poznať, no to v zásade ničomu neprekáža.

Sám či s partiou, nuda nehrozí

Nová Forza Horizon kladie dôraz aj na online multiplayer, ktorý však ukáže svoj plný potenciál až po vydaní. Počas recenzovania, kedy hru testuje zlomok hráčov/recenzentov to ani, pochopiteľne, nie je možné. Ak máte radi mód Eliminator, teda pretekársky variant na Battle Royale, ten je späť. K dispozícii je aj kooperácia, kedy môžete s kamarátom, prípadne náhodným hráčom, absolvovať rôzne preteky. Pokiaľ ste tímových hráčov, oceníte aj režim Horizon Arcade, kde budete plniť rozličné časové výzvy. Pre tých súťaživejších bude, samozrejme, k dispozícii aj klasický multiplayer, kde sa postavíte nie bok po boku, ale proti sebe. Forza Horizon 5 toho jednoducho povedané ponúka obrovské množstvo.

Za odohrané preteky či aktivity získavate odmeny, ktoré sa na vás doslova sypú. Je zbytočné hovoriť, čo všetko môžete získať či zbierať, najdôležitejšie sú vozidlá, ktorých je cez 500. Superšporty, off-roady, SUV, hot hatchbacky, bežné autá, nechýba asi nič, po čom by mohlo vaše pretekárske srdce bažiť. Vozový park je mimoriadne obsiahly a ako už býva zvykom, časom sa ešte rozrastie. Nechýba ani možnosť upravovať tátošov, ktorých zaparkujete vo svojej garáži, hoci ja osobne nie som priaznivcom tuningu. Pokiaľ to máte naopak, je tu i táto možnosť.

EventLab

Ide o ďalšiu novinku, ktorú Forza Horizon 5 prináša, pre mňa dokonca ide o významnejší prvok, než už spomínaný príbeh. Vďaka tejto funkcionalite si totiž môžete vytvárať rôzne výzvy a udalosti, pričom ich následne možno zdieľať so zvyškom komunity. A to isté môže urobiť ktorýkoľvek ďalší hráč. To zabezpečí, že pokiaľ budú hráči aktívne titul hrať, nebude hroziť, že by ste nemali čo robiť. To je síce veľmi pravdepodobné i bez EventLabu, pretože ako som už spomínal, je tu skrátka kvantum obsahu a aktivít, no takto je možné, že aktivít bude neobmedzené množstvo. Dokonca na to naráža i pani plánujúca udalosti v hre. A to ešte nedorazili rozšírenia, ktoré obsah ešte väčšmi nafúknu.

Krásavica

Forza Horizon 5 je nádherná hra. Týmto by som v podstate mohol skončiť časť o grafike a technickej stránke, no pár slov si predsa len neodpustím. Ako je v úvode uvedené, titul som testoval na PC, nakoľko nevlastním žiaden Xbox. Tým pádom vám neprezradím, ako hra beží na Xboxoch Series X|S a Xbox One, na to sa určite pozrú odborníci, no optimalizácia PC verzie je ukážková. Na základe toho myslím, že bezproblémové budú i verzie pre jednotlivé konzoly Xbox a vyžmýkajú najmä zo staršieho hardwaru maximum.

Ja mám k dispozícii notebook s procesorom AMD Ryzen 7 4800H, grafickou kartou NVIDIA RTX 2060 a 16GB RAM, kde mi pri FullHD rozlíšení zvládala hra bežať v 60fps pri Extreme nastaveniach kvality grafickej stránky, s občasnými a naozaj maličkými prepadmi snímkovania. Keďže hardware môjho notebooku nepatrí ani zďaleka medzi špičku, verím, že na desktope a s modernejšími vnútornosťami dosiahnete omnoho lepšie hodnoty, či už v rámci počtu snímkov za sekundu, alebo rozlíšenia. Je však skvelá správa, že si na optimalizácii dali vývojári záležať. A áno, fotorežim nechýba. Je skvelý, urobíte si nespočetne perfektných fotiek, takže v tomto smere môžem jedine chváliť.

Vynikajúce je aj audio, no to je pre sériu štandardom. To, či vám sadne hudba je vec vkusu, avšak zvuk strojov preháňajúcich sa po hernom svete je prvotriedny.

Rozmanitý, no bez wow efektu

Herný svet. V rámci série doposiaľ najväčší a najrozmanitejší. To autori sľubovali. Môžem potvrdiť, že je to pravda, no napriek tomu mi v tomto smere chýbala povestná čerešnička na torte. Jednotlivé biómy sú rozdielne, variabilita je dostačujúca, krásnych miest taktiež no skrátka som čakal i niečo, čo ma “posadí na zadok”. Neberte to však zle, možno ide iba o môj problém súvisiaci s tým, že autori vyložili všetky karty na stôl ešte pred vydaním. Jedna vec mi však vadí, pričom to platilo aj minule – ľudoprázdne mestá. Je vážne taký problém aspoň v najväčších mestách pridať obyvateľov? Chápem, že by sa musel riešiť problém spojený so zrážaním ľudí, no umiestniť postavičky na balkóny, prípadne za nerozbitné bariéry by nemusel byť problém a hre by to jednoznačne prospelo viac, než mesto duchov.

Kráľ festivalu

Forza Horizon 5 to má v určitom smere ťažké. Prichádza totiž po vynikajúcej trojke a ešte lepšej štvorke. V určitých smeroch tak novinka skôr pôsobí ako mimoriadne obsiahle rozšírenie, než úplne nová hra. Jasné, máme tu novú mapu, nejaké tie novinky, no ide “iba” o decentnú evolúciu. Vývojári skrátka už minule nasadili kvalitatívnu latku tak vysoko, že sa stala problémom i pre nich samotných. Nepochopte ma však tak, že je Forza Horizon 5 zlou hrou. To v žiadnom prípade.

Novinka štúdia Playground Games je totiž tou najlepšou Forzou Horizon doteraz. Má rozsiahlu mapu, nespočetné množstvo aktivít, ktoré sa ešte väčšmi rozrastie vďaka komunite, rozsiahly vozový park, výborné sa hrá a skvelo sa na ňu pozerá. Nedostatky tu skrátka nájdete iba ťažko, ak nebudem rátať spomínané mestá duchov. Forza Horizon je kráľom arkádových pretekov a piaty diel to iba potvrdzuje. Zároveň však dáva najavo, že svoj vrchol už séria, pravdepodobne, dosiahla. Pokiaľ však pokračovanie príde o dva až tri roky, opakovanie toho istého, no výborne fungujúceho receptu s nejakými novinkami nebude veľkým problémom a ja, ako i množstvo ďalších hráčov, s radosťou opäť usadneme za volanty virtuálnych strojov. Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ! Forza Horizon 5 je totiž jednou z najlepších pretekárskych hier všetkých čias. Ak nie vôbec tou najlepšou.

Forza Horizon 5 - Viva Mexico
Obrovská, plná obsahu, nádherne vyzerajúca a skvelo sa hrajúca, to je Forza Horizon 5, tá najlepšia Forza Horizon doteraz.
  • Obrovský svet plný úloh a aktivít