Asi každý z nás si jako malý hrál s legendárními angličáky. Malá autíčka, která v druhé polovině šedesátých let uvedla na americký trh společnost Mattel,  jsou v módě i dnes, což dokazují vývojáři ze studia Milestone. Autoři závodně laděných projektů jako Ride 4, MotoGP 21 nebo Monster Energy Supercross 4 se tentokrát opět pustili do zaběhlých vod. Tentokrát však motorky vyměnili za auta a standardní závodní tratě nahradili barevnými dráhami rozprostřenými po celém bytě. Jak se tvůrcům povedlo naložit s velice zajímavým tématem? Povedlo se jim vytvořit zábavnou hru, která by mohla lidem Hot Wheels více přiblížit, anebo naopak vytasili s počinem, na který se do pár let zapomene a neštěkne po něm ani pes?

Přiznám se na rovinu, mánie kolem Hot Wheels mě minula. Nicméně, ve chvíli, kdy byla oznámena plnohodnotná hra inspirovaná stejnojmennou sérií značek, zbystřil jsem. Idea vzít ikonické dětské hračky a převést je do virtuální podoby se sice v herní historii objevila již nesčetněkrát, ovšem pokus studia Milestone se mi jevil – minimálně při srovnání s ostatními moderními pokusy – asi jako ten vůbec nejambicióznější. Dostal jsem ovšem to, co jsem očekával? Víceméně ano, avšak bez chybiček a výrazných nedodělků se to bohužel neobešlo. Ale zbytečně nepředbíhejme.

Hráč je ihned vržen do úvodního tutoriálového závodu, v němž se máte krátce obeznámit se základními mechanikami. Vaše autíčko ovládáte pomocí kláves, nic neobvyklého. Ovšem ve chvíli, kdy je to opravdu nutné, musíte v nebezpečných smycích driftovat, abyste nejen zbytečně nezabrzdili a zbytečně neztráceli čas ale také aby se vám nabíjelo turbo, díky němuž můžete zrychlit a efektivně předehnat vaše soupeře. Driftování je podobně jako mnou zmíněné turbo nedílnou součástí herní náplně, a je proto důležité si jej během závodu hlídat. Téměř vždy se vám totiž bude hodit. Ostatním závodníkům totiž může solidně zavařit, vás naopak zvýhodnit a posunout vás o malý krůček k cílové rovině.

Po vaší první zkušenosti na dráze přichází na řadu singleplayerová kampaň složená z mnoha různorodě nadesignovaných úrovní, které jsou roztroušené po městečku Hot Wheels City. Coby hráč si je odemykáte plněním předem zadaných úkolů. Buď musíte zvládnout standardní závod proti ostatním (pro základní splnění se stačí umístit na jednu ze tří cílových pozic, v pokročilejší verzi musíte úspěšně skončit na prvním místě), anebo dojet do cíle před vypršením časového limitu (opět jsou dvě varianty – jednodušší a těžší). Do samostatné skupiny patří takzvané tajné úrovně, k jejichž odemknutí je nutné splnit určitou podmínku (zajezdit si s určitým typem vozidla na konkrétní mapě apod.). Postupným plněním úkolu se dostanete k speciálním úrovním. V nich se musíte postavit pěti mocným bossům, kteří převzali vládu nad celým městem. A vzhledem k tomu, že jste jediná naděje všech závodníků, byl jste vybrán právě vy, abyste znovu nastolili mír řád.

Žádný sofistikovaný, hluboký a myšlenkami protkaný děj rozhodně nečekejte. Ostatně, o tom Hot Wheels v žádném případě není. Důležitá je především hratelnost a pocit z jízdy, což jsou dva aspekty, v nichž titul naplno exceluje. Veškerá startování motoru, narázy do aut, zatáčení nebo zrychlení pomocí turba na vás pokaždé dokáže udělat dojem. Mapy jsou živé, pestré a zajímavě nadesignované, což je dáno hlavně faktem, že jezdíte po vyrobených dráhách, které jsou propletené různě po celém bytě. Můžete tak kolem sebe vidět všechno možné – stoly, desky, židle, plechovky, hračky, tužky nebo na různé druhy překážek (pavouk, jenž se vás snaží zamotat do sítí, drak chrlící oheň, zpomalovače rychlosti aj.). Prostředí vás zkrátka má čím zaujmout a jen tak se vám nepřejí. A abych nezapomněl, musím vyzdvihnout umělou inteligenci, která je podle mého názoru perfektně vybalancovaná a nemám k ní sebemenší výhrady.

Když už zmiňuji byt, je důležité podotknout možnost grafických úprav. V sekci “Customization” máte možnost dělat všemožné změny ve vašem pokoji. Můžete změnit plakáty na stěnách, vystavěné sošky, typy stěn, koberců, dveří… ,Můžete si pohrát se vším možným, za což patří tvůrcům obrovská pochvala. Podobně bych mohl básnit o editoru map, v němž si můžete vytvářet vlastní, zcela jedinečné mapy.

Na základě mé chvály si možná říkáte, že vám popisuji nejlepší závodní hru za hodně dlouhou dobu. Jenže ono tomu tak skutečně není. A kde že je háček? Hned v několika velice zásadních aspektech. Prvně si musím postěžovat na nedostatek obsahu. Upřímně, po dohrání Singleplayeru jsem absolutně neměl důvod se k Hot Wheels Unleashed jakkoliv vracet. Jistě, získání všech unikátních vozidel, dodělání zbylých misí a případné závodění s reálnými hráči je sice slušná motivace, ale je mi to k ničemu, pakliže je obsah repetetivní a do jisté míry nezáživný. Neustále se opakující mise se vám dříve nebo později přejí, některým hráčům dokonce mohou začít lézt krkem. Osobně bych uvítal mnohem větší škálu režimů, než jenom klasický závod a závodění v časovém limitu, aby hratelnost byla pestřejší a rozmanitější. Pevně věřím, že vývojáři se nad tímto faktorem zamyslí a budou s ním něco dělat, protože pokud jej budou ignorovat, uškodí akorát sami sobě.

Dále musím negativně zhodnotit systém osobního postupu. Odemykání veškerých serepetiček, přídavnými ozdobami do pokoje počínaje a raritnějšími vozidly konče, je zdlouhavé, nezáživné a z objektivního hlediska absolutně nefunkční. Podobně se musím vyjádřit k autům, mezi nimiž nemá člověk moc důvod přepínat, poněvadž žádné signifikantnější odlišnosti ve vlastnostech čekat nelze. A co rovněž zamrzí, jsou power-upy. Traťe vás sice stále mají čím překvapovat a servírují vám pod nos nové a nové překážky, avšak při jízdě vám zkrátka chybí pořádné power-upy. Pomineme-li zrychlovací pásy, nic podobného na trati nenalezneme. Je to obrovská škoda, protože u arkádových závody, jakými jsou Hot Wheels, by podobná vymoženost určitě přišla vhod.

K technické stránky bych ovšem neměl žádné výhrady. Snaž až na pár drobných bugů jsem nenarazil na žádné výraznější komplikace. Pochválit musím rovněž zdařilou grafickou stránku, s níž si autoři dali opravdu záležet. To se na výsledném dojmu skutečně podepsalo. A co víc, špičkové, do detailu propracované modely aut, jež jsou designované podle skutečných licencovaných angličáků, jsou výrazné, nápadité a pestré, tudíž vás upoutají hned na první dobrou. O to více pak zamrzí fakt, že mezi samotnými angličáky, respektive v jejich vlastnostech, moc rozdílů nenajdete.

Hot Wheels Unleashed je příjemnou arkádovou závodní hříčkou à la Trackmania nebo Whacky Wheels, která hráče vtáhne a zabaví na několik hodin plných zábavy, štěstí a euforie z úspěšného. Jenže po dokončení příběhové kampaně člověk nemá moc důvod se k hraní pravidelně vracet, a to zcela oprávněně. Obsahu je šeredně málo, systém odměn je zdlouhavý a závodění, které může být zprvu zábavné, se vám dřív či později přejí. Neberte mě špatně, vývojáři neodvedli špatnou práci, právě naopak. Naservírovali hráčům nadprůměrný titul, který hýří originálními, vyvedenými a pěkne zpracovanými nápady. Jenomže jen stěží se může měřit s velikány ve svém žánru, zvlášť když mu chybí něco navíc. Něco, kvůli čemu by se hráči pravidelně vraceli a kvůli čemu by byli ochotni investovat do hraní svůj drahocenný čas. Každopádně, abychom skončili na pozitivnější notě, coby nenáročný odpočinkový počin funguje Hot Wheels Unleashed na jedničku. Zda do něj chcete vrazit plnou částku, tedy 49,99 eur na Steamu, je již na vašem osobním uvážení.

Hot Wheels Unleashed - Rychle a zběsile
Hot Wheels Unleashed je nenáročný odpočinkový počin, jemuž podráží nohy řada výrazných nedodělků. I přesto jde o solidní nadprůměrnou hru, která fanoušky Hot Wheels zabaví na několik hodin.
  • Grafika, pestrost vozidel