Register

A password will be e-mailed to you.

Nie je to tak dávno, čo sme vám priniesli recenziu na hororovú adventúru Tormented Souls, neskrývane čerpajúcu inšpiráciu i z prvej časti série Resident Evil ešte z roku 1996. Prešlo len pár týždňov a už tu máme titul, hlásiaci sa k totožným koreňom a postavený na identickom engine Unreal 4. Ktorý z nich na to ide lepšie? Tormented Souls, odlišujúci sa značnejším dôrazom na hádanky a vnášajúci do tradičnej hrateľnosti predsa len novšie prvky, alebo Them and Us, titul, snažiaci sa čo naviac priblížiť svojmu veľkému vzoru?

Recenzovaná verzia: PC

Čas ukázal, že právom kultový prvý diel série Resident Evil patrí bezpochyby k najzásadnejším videohrám celej dekády. Survival prvky, vtedy stojace najmä na nedostatku munície, liečiv a úložného priestoru v inventári, hutná atmosféra starého sídla a zábavná znovuhrateľnosť boli kľúčovými aspektmi tohto počinu, ktorý dokázal prekonať svoj veľký vzor, Alone in the Dark. Podobnú atmosféru sa už nepodarilo zopakovať žiadnemu z neskorších dielov, a tak niektorí hráči časom nostalgicky spomínali na tento pozoruhodný počin. Nie je preto čudo, že sa ho snažilo napodobiť hneď niekoľko vývojárskych štúdií, avšak takmer vždy ich pokusy viedli k zmiešaným a rozporuplným výsledkom.

Kolega Gaunt nedávno v recenzii k Tormented Souls mierne kritizoval vysoký počet hádaniek, ku ktorým chýbali často jasné indície a ktoré tak trochu suplovali menšiu variabilitu protivníkov a ich celkovo nízky a nedostatočný počet. Them and Us týmto rozhodne netrpí. Naopak, od začiatku sa snaží nevybočovať z konceptu, nastavenom prvým dielom série Resident Evil a takmer všetky ostatné aspekty sú tomu podriadené.

V niektorých ohľadoch však predsa len trocha vybočuje a v tomto smere musím spomenúť najmä príbeh. Na jeho začiatku totiž nestojí špeciálna jednotka, roztrúsená po pristátí vrtuľníku v blízkom sídle, ale osamelý autobus prevážajúci väzňov. Na jednej zo zákrut však príde k havárii a následný súboj väzňov so strážcami využíva i Alicia prevážaná zo psychiatrickej liečebne. Píše sa rok 1978 a my sa ocitáme v oblasti amerického vidieka, ktorý je často odľahlým, ľudoprázdnym a ponurým miestom. Po tom, čo Alicia upadá do bezvedomia, sa následne prebúdza v zatuchnutej izbe starodávneho sídla. Ako sa tam dostala a kde sa vlastne nachádza? To sú pre ňu tie najpálčivejšie otázky, no popritom spomína aj na svoju dcéru, o ktorej osude nič nevie. Nezostáva jej tak nič iné, len sa pokúsiť dostať z tohto miesta, avšak to ešte netuší, že sa pritom dostane do ďalších problémov.

Tento úvod pridáva k Them and Us výrazný psychologický rozmer, ktorý v starších dieloch Resident Evil absentoval a zďaleka nie je jediným aspektom, ktorým sa od neho odlišuje. Nemyslím, že budem spoilerovať, ak napíšem, že na rozdiel od svojho veľkého vzoru vývojári pridali do svojho počinu aj prvky nadprirodzena a že obrovská vila je sídlom hrozivého kultu. Toto všetko vám totiž začne byť jasné už z úvodných zápiskov, ktoré budete nachádzať v koži Alicie. Samotného herného textu tu skutočne nie je veľa a viac než skrz nejaké zápisky či nebodaj rozhovory, je tu príbeh podávaný skôr hrateľnou formou a takpovediac prirodzene. Takže sa prakticky zaobídete aj bez klasického denníka, hoci niečo podobné v stručnej forme sa vyskytuje aj tu.

Vďaka tomu sa Them and Us viac podobá survival adventúram zo starej školy, než tým modernejším, často obsahujúcim množstvom zápiskov alebo rozsiahle denníky. Vývojári však mysleli na všetkých, takže na jednom unikátnom mieste môžete hru prepnúť či jemne rozpixelovaného zobrazenia známeho z prastarého Alone in the Dark, alebo do čiernobieleho režimu.

V hre inak nechýba ani fixná kamera, ktorú zrejme tvorcovia zo štúdia TendoGames zapracovali, aby navodili čo najvýraznejší survival zážitok. A to sa im skutočne darí, keďže herná plocha je často zobrazovaná z dosť nevhodných uhlov. Okrem toho však sprístupnili aj režim z pohľadu tretej osoby, kedy je kamera situovaná za ramenom Alicie ako v novších dieloch Resident Evil. Tieto pohľady sa však dajú meniť len pri spustení novej hry. Ja som si chcel vychutnať klasický zážitok, a tak som si zvolil fixnú kameru, čo podľa môjho názoru výrazne zvýšilo náročnosť hry. Momentov, kedy som strieľal naslepo do priestoru, v ktorom som len tušil pozíciu nepriateľa, bolo vskutku veľa. Mimochodom, k dispozícii je dokonca i first person režim, no nie zadarmo. Ide však o vyložene symbolickú čiastku a za vyskúšanie viac-menej stojí.

Hlavných protivníkov tvoria klasickí zombíci, ktorí však na rozdiel od príbehu v Resident Evile nevznikli pôsobením vírusu, ale stvorili ich bývalí členovia kultu, ktorí vypili (či už dobrovoľne, alebo nedobrovoľne) akýsi obradný nápoj. Na tomto je postavená aj variabilita a náročnosť protivníkov. Nižšie postavení členovia tohto zoskupenia sa totiž stali pomalými zombíkmi, zatiaľ čo členovia užšieho kruhu zasvätencov predstavujú oveľa väčšiu výzvu, keďže sú neporovnateľne rýchlejší a silnejší. Okrem nich však tvorcovia predstavujú aj nadprirodzené monštrá nazvané Dark World Creatures. A tí sú ešte o niečo nebezpečnejší, pričom po prvotnej odozve hráčov sa vývojári dokonca uchýlili k ich menšiemu oslabeniu.

Them and Us bol inak dlhší čas v predbežnom prístupe a my sme sa ho rozhodli recenzovať až z plnej verzie, ktorá vyšla len nedávno. Vývojári sa však o svoj počin i naďalej starajú a reagujú na spätnú väzbu od hráčov upravovaním najrôznejších prvkov. Atmosféra je rozhodne vydarená, príbeh, ktorý sa, našťastie, vyhýba zbytočným fantazmagóriám, dáva hlavu a pätu a príjemným prekvapením je i psychologický aspekt. Ak si chcete zaspomínať na staršie adventúry, tak neváhajte. Majte však na pamäti, že Them and Us vám nedá nič zadarmo a je iný, ako súčasné akčné hororové adventúry. Proste nie je ako ony.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Them and Us - Nie sme ako ony
Them and Us je vcelku vydarenou alternatívou k starším dielom Resident Evil. Niekomu však asi bude prekážať vyššia náročnosť, hoci tá je čiastočne kompenzovaná pôsobivou atmosférou starého sídla a možno aj letmým pocitom nostalgie...
Pozitíva
  • Pôsobivá atmosféra starého sídla, evokujúca prvý Resident Evil
  • Psychologický rozmer príbehu
  • Pravé survival prvky
Negatíva
  • Niektoré frustrujúce pasáže
  • Vizuálna stránka nezodpovedá nárokom tejto doby
75%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!

komentárov