Titul Kena: Bridge of Spirits už od svojho odhalenia pôsobil kúzelne. Rozprávková atmosféra, čarovný vizuál, výborný hudobný sprievod či roztomilé potvorky nasledujúce hlavnú hrdinku, to všetko sme dostali. Otázkou však bolo, či na debutujúce štúdio Ember Lab nebude tento projekt až príliš veľké sústo. Je pravdou, že skúseností s animáciami mal tento tím požehnane, avšak to je niečo iné, než vytvoriť hru s fungujúcimi mechanizmami. A hoci som rád, že sa tento debut vydaril, no nedostatkom sa vývojári, bohužiaľ, nevyhli.

Asi iba málokto sa po oznamovacej ukážke k Kena: Bridge of Spirits vyhol očareniu. Trailer totiž ponúkal všetko, čo bolo „nutné“, a tak sa o hre začalo ihneď hovoriť ako o kandidátovi na jednu z najočakávanejších hier. Hoci nešlo o first-party hru od Sony, ani AAA titul, marketing si na starosť z väčšej časti zobrala práve divízia PlayStation, ktorá sa postarala o slušný hype. A hoci sme sa nakoniec dočkali hry o čosi neskôr, než mala pôvodne vyjsť, mesiac k dobru určite padol vhod, i keď niektoré neduhy nezmizli ani po vydaní. K tomu sa však dostaneme neskôr, teraz sa pozrime na to, prečo Kena stojí za vašu pozornosť a čas.

Kde bolo, tam bolo…

Ember Lab nám vo svojom debute rozprávajú príbeh dievčaťa menom Kena, ktoré dokáže sprevádzať duše na druhý breh. Nakoľko sa v jednej dedinke odohralo nešťastie a jej obyvatelia, až na ich duchovnú formu, zmizli z povrchu zemského, musí Kena prísť na toto miesto, zistiť čo za nešťastím stojí a zároveň zabezpečiť pokoj pre duše, ktoré tu uviazli. Po stránke príbehu, hoci je príjemne rozprávkový, nemôžete očakávať zázraky. Vývojári a najmä teda scenáristi ponúkajú zápletku, ktorá udrží vašu pozornosť, no nebude vás trápiť komplikovaným dejom či zvratmi. To je na jednej strane dobre, keďže sa to k titulu hodí, no v niektorých ohľadoch by väčšia hĺbka nezaškodila.

Najviac to zamrzí v prípade informácií ohľadom hlavnej hrdinky, o ktorej sa za celú dobu, ktorá je, mimochodom, okolo 12-13 hodín podľa štýlu hrania, nakoľko sa toho, bohužiaľ, veľa nedozvieme. Určite by neuškodili nejaké hrateľné flashbacky, ktoré by nám sympatickú hrdinku predstavili podrobnejšie. Takto si hráč musí vystačiť s minimom a buď si veci vyložiť po svojom, prípadne dúfať, že ak dorazí pokračovanie, bude v tomto smere prepracovanejšie. I napriek tomu si však toto rozprávkové dobrodružstvo hráč dokáže užiť a hnať sa vpred s túžbou zistiť, ako sa to celé skončí.

Nič nové na svete, dáme si repete

Čo sa týka hrateľnosti, v tomto smere autori stavili na istotu. Nečakajte nič prevratné, no to, čo Kena: Bridge of Spirits robí, robí naozaj dobre. V zásade tak pred sebou máme akčné third-person dobrodružstvo, v ktorom nechýbajú súboje, osvojovanie si nových schopností, hľadanie zberateľských vecí či riešenie hádaniek. Našťastie, nejde o žiaden gigantický open world sandbox, skôr tu máme jednotlivé rozľahlejšie prostredia, ktoré sú prepojené a postupne sa vám, ako Kena získava nové schopnosti a postupuje vpred v príbehu, otvárajú. Centrálnym miestom je už spomínaná dedinka, z ktorej sa budete vypravovať do ďalších lokalít. Tie sú veľmi pôvabné a čaká vás na nich dostatok aktivít, okrem teda súbojov a postupu v príbehu.

Všetko je však prispôsobené tomu, aby ste hrou prechádzali relatívne v pohode, na nejakú frustráciu sa tu nehrá, i keď niektoré súboje s bossmi nemusíte ani na strednej náročnosti zvládnuť na prvý pokus. To však nie je prekážkou. Skôr ide o to osvojiť si pohyby a útoky nepriateľa, pretože niektoré súboje sú v podstate takou menšou hádankou, ktorú treba vyriešiť. Keď už súboje spomínam, musím v tomto smere autorov pochváliť, pretože práve bossfighty sa im naozaj podarili a ponúkajú slušnú variabilitu, pričom nestačí iba nabehnúť do danej arény a útočiť hlava-nehlava. Súbojový systém však nie je náročný, v ponuke ja klasický úder, silný, ale pomalší, úder, možnosť uskakovať, strieľať z luku či využiť vašich spoločníkov menom Rot. Dá sa povedať, že je to akýsi základ, no plne dostačujúci a funkčný. Možno to niekomu nebude stačiť, no pre mňa to po hrách, ktoré toho ponúkajú až zbytočne moc, prišlo naozaj osviežujúce.

Ember Lab skúsenosti nezaprú

Ako som už spomínal, štúdio stojace za hrou má bohaté skúsenosti s tvorbou animácií a videí, čo je na grafickej stránke naozaj vidieť. Kena je aktuálne napohľad jednou z najkrajších hier pre PlayStation 5. Nie čo sa týka realizmu ani bezchybných textúr, no grafika je skutočne očarujúca a pripomína animované filmy, na ktoré s radosťou pozerajú milióny divákov po celom svete. Verzia pre PlayStation 5 vyzerá výborne, ponúka buď natívne 4K rozlíšenie s 30 snímkami za sekundu, prípadne upscalované 4K pri 60fps. Je na vás, čo si zvolíte, no v oboch režimoch hra vyzerá výborne, no rozdiel v plynulosti je pri priamom porovnaní skrátka očividný. PC hráči sa, samozrejme, môžu tešiť na ten najlepší vizuálny zážitok, no ani majitelia PlayStation 4, kde titul vyšiel taktiež, sa nemusia ničoho obávať. Hra ponúka i na PS4 peknú grafiku, no vyšší framerate, pochopiteľne, chýba a počítať treba s i o čosi horšou grafikou a nižším rozlíšením.

Animácie sú skvelé, jednotlivé časti herného sveta plné vegetácie a je radosť sa v nich iba tak kochať okolím. I postavy, ktoré počas svojej cesty stretnete sú plné detailov a veľmi pekne rozpohybované. Technická stránka je na debut pôsobivá, obzvlášť ak sa bavíme o počine, ktorý nespadá do AAA kategórie.

Výborný je i hudobný sprievod, ktorý ponúka naozaj krásne melódie a kompozície. Výhrady nemám ani voči dabingu, no občas sa mi zdalo, že vyváženie hlasitosti medzi hudbou a rozhovorom nie je úplne ideálne, no nejde o nič, čo by ma naozaj rušilo.

Ako v skoro žiadnej modernej hre nesmie chýbať foto režim, ktorý je i v tomto prípade výborný a ponúka tak možnosť realizovať svoje fotografické chúťky naplno. Je trochu netradičné, že screenshoty nie je nutné robiť tlačidlom Create na DualSense ovládači, keďže autori túto možnosť priradili tlačidlu R1. Má to však svoju výhodu, pretože počas fotenia nie je nutné vypínať užívateľské prostredie foto režimu, ako je tomu v prípade iných hier.

Keď už spomínam DualSense ovládač, autori nezabudli ani naň, no nečakajte v tomto smere žiadne „orgie“. Adaptívne triggery kladú odpor pri streľbe z luku, vibrácie upozornia na neďalekého Rota, no haptika a repráčik mohli dostať viac starostlivosti. Nie je to však problém, no je to škoda.

Chybičky debutantov

Asi najvýraznejší nedostatok hry sa týka pohybu hlavnej hrdinky. Ten je síce sám o sebe bezproblémový, no na analógovej páčke je zvláštne nastavený bod medzi behom a chôdzou. Často sa mi stávalo, že Kena prestala utekať a napohľad sa akoby zastavila. Pôsobí to zvláštne a neprirodzene. Občas sa mi stalo, že Roti položili predmet, ktorý niesli bez toho, aby som im to prikázal. Na mnohých miestach narazíte na neviditeľnú stenu, čo už by v roku 2021 mohlo byť minulosťou. Máme tu toľko možností, ako zneprístupniť miesto, tak prečo používať práve toto zastarané riešenie? Niekomu môže vadiť aj už spomínaná neoriginalita po stránke hrateľnosti či miestami haprujúci balans hlasitosti zvuku, no z môjho pohľadu ani jeden tento nedostatok alebo nedokonalosť nezabraňuje tomu si hru užiť. Na debutujúce štúdio ide o kus poctivej a dobre odvedenej práce, takže nejaké nedostatky dokáže hráč autorom odpustiť. Obzvlášť keď zoberieme do úvahy i to, že Kena nestojí plnú cenu.

Prvý herný zárez sa vydaril

Ember Lab si môžu po svojom debute vydýchnuť. Podarilo sa im totiž vytvoriť titul, ktorý je kvalitný a smelo sa môže radiť k tomu najlepšiemu, čo sa tento rok v rámci žánru urodilo. Je pravdou, že sa vývojári zdráhali odviazať a radšej v niektorých veciach stavili na istotu, no nie je to veľký problém. Až na zopár nedostatkov všetko totiž funguje, ako má, a to je chvályhodné.

Kena: Bridge of Spirits tak dokázala naplniť nie zrovna malé očakávania. A to môžeme považovať za úspech, pretože debutujúce štúdio môže veľmi ľahko zísť zo správnej cesty. V tomto prípade sa to, našťastie, nestalo a ja si myslím, že ďalší počin Ember Lab bude ešte očakávanejší a na autorov kladený väčší tlak. Snáď ho ustoja a prinesú minimálne aspoň tak čarovné dobrodružstvo, akým je Kena: Bridge of Spirits.

Kena: Bridge of Spirits - Rozprávkové dobrodružstvo
Herný debut štúdia Ember Lab pôsobil od oznámenia kúzelne. Našťastie, to sa podarilo preniesť aj do finálneho produktu. Kena: Bridge of Spirits je vynikajúce rozprávkové dobrodružstvo, ktoré však nemuselo až tak veľmi hrať na istotu. Napriek tomu ho možno pokojne odporučiť, pretože vás v úvode chytí a nepustí do záverečných titulkov.
  • Atmosféra; grafické spracovanie; roztomilé stvorenie Rot
  • Dobrý mix akcie, riešenia hádaniek, skákačkových pasáží
  • Hoci jednoduchý, no dobrý súbojový systém; hudobný sprievod