Vývojáři z Bolverk Games se v únoru letošního roku vytasili s Glyphem, zcela jedinečným titulem, jenž byl dostupný pouze na konzoli Nintendo Switch. Po dlouhém čekání jsme se během srpna konečně dočkali verze pro PC. Stojí podle nás hra za vyzkoušení, anebo byste se jí měli vyhnout obloukem? To se dozvíte v následující recenzi.

Bolverk Games je menší dánské herní studio, které má zatím na kontě několik VR titulů jako Dick Wilde, Kittypocalypse – Ungoggled a Dick Wilde 2. K ním se teď přidává ďalší herní počin, a to logická plošinovka Glyph. Jak jsem již uvedl v odstavci výše, doposud byla hra dostupná pouze na konzoli Nintendo Switch, kde si vysloužila kladné ohlasy. Po zhlédnutí několika gameplayových ukázek jsem si řekl, že by mohlo jít o titul šitý na míru přímo pro mě. Nakonec jsem tedy neodolal a Glyph zkusil. Musím říct, že zpětně vůbec nelituji. Ale zbytečně nepředbíhejme.

Jak už bylo patrné z trailerů, zhostíte se role glyfa, tvora, svým tvarem připomínajícího brouka, jenž se umí proměnit do drobné zlaté kuličky. Ten se pod dohledem svého průvodce a osobního mentora Anobiho musí vydat na dobrodružnou výpravu ve snaze vybudovat obří starobylý chrám a odkrýt tajemství dávno zapomenuté civilizace. Cesta bude dlouhá, nelehká a leckdy obtížná, ovšem když je v sázce hodně, nic našim hrdinům nezabrání v dosáhnutí jejich velkého cíle.

Co možná leckoho překvapí, je snaha se aspoň trochu zaměřit na děj. Buďme upřímní, zápletka není žádné světoborné dílo. Nicméně, ačkoliv není kdovíjak sofistikovaná nebo detailně promyšlená, ve výsledku to vůbec nevadí. Přece jenom, od projektu podobného rázu většinou čekáme jednodušší, přímočarý, ryze nenáročný příběh, jenž nehraje primární roli. Dá se říct, že jde o doplněk, který buď můžete brát v potaz (o to více si pak užijete odkazy na minulost prastarého světa v jednotlivých úrovních), anebo jej můžete s klidným pocitem v srdci ignorovat. Volba je jen na vás.

Devizou hry byla už od prvního vydaného traileru hratelnost, na jejímž základě je postavený veškerý design. V průběhu hraní procházíte jednu úroveň za druhou a postupně odemykáte další části světa pomocí drahokamů, které získáváte na vaší cestě. Kromě nich také musíte sbírat zlaté mince, které potřebujete k odemykání standardních úrovní, skaraby potřebné k odemykání závodů na čas a takzvané Avatar Capsules, tajně ukryté kapsle, pomocí nichž si můžete odemykat nové vzhledy vaší postavy.

Osobně musím říct, že právě gameplay je asi nejsilnější stránkou. Váš hrdina se ovládá plynule a žádné větší obtíže jsem během hraní nezaznamenal. Zpočátku si možná budete muset zvykat na glyfovy schopností a na jejich efektivní využití v praxi, ovšem postupem času si na ně zvyknete a dostanete se jim pod kůži.  A ano, ačkoliv hratelnost vypadá děsně jednoduše, opak je pravdou, jak se v průběhu hraní přesvědčíte.

Úrovně mají pokaždé jinou obtížnost, což znamená, že kromě naprosto triviálních levelů můžete narazit i na takové, u kterých se budete dlouho trápit (a to obzvlášť u některých, které jsou až na úplném konci). Autoři si dali záležet na celkovém designu, díky čemuž nemáte pocit, že by se reálie opakovaly, a zároveň se snažili – hlavně tedy v druhé polovině – vnášet do úrovní originální nápady, což kvituji.

Celkově prakticky nemám co vytknout. Snad jen že ke konci se může dostavit menší stereotyp. Co si budeme povídat, ačkoliv levely nejsou vůbec stejné, jejich náplň je v zásadě naprosto identická. U některých hráčů se tedy může nevyhnutelně dostavit menší stereotyp (ale taky nemusí). Dokončení vám může zabrat kolem šesti hodin, což je adekvátní, vzhledem k ceně, za kterou sa hra dá koupit.

Glyph je pro mě velice příjemným překvapením. Hledáte-li zajímavý titul od menších vývojářů, je recenzovaný počin určený přímo pro vás. Dokáže vás strhnout nejen skvělou hratelností, ale také úchvatnými lokacemi, pěkným grafickým hávem a příjemným hudebním podkresem. Vřele doporučuji! Rozhodně nebudete litovat.

Glyph - V jednoduchosti je síla
Hledáte-li zajímavý titul od menších vývojářů, je Glyph určený přímo pro vás. Dokáže vás strhnout nejen skvělou hratelností, ale také úchvatnými lokacemi, pěkným grafickým hávem a příjemnou hudbou. Rozhodně nebudete litovat.
Pozitiva
  • Pěkné grafické zpracování
  • Skvělá hratelnost a mytologie světa