Tento rok sme už mali príležitosť si zahrať dve hry zo sveta Warhammeru 40 000, a to arkádový letecký simulátor za orkského pilota Dakka Squadron a po dlhom čase aj FPS Hired Gun, ktorá, bohužiaľ, napochodovala na scénu v dosť zabugovanom stave. Tentokrát sa však pozrieme na stratégiu, tak ako sme už pri tomto univerze zvyknutí. V priebehu rokov už vyšlo mnoho real-time alebo ťahových stratégii, no až Battlesector sa svojou hrateľnosťou a zobrazením najviac podobá pôvodnej stolnej hre. Vývojári zo štúdia Slitherine vytvorili už mnoho stratégii odohrávajúcich sa v tomto univerze. Dokážu však zaujať práve touto hrou aj iných hráčov než fanúšikov Warhammeru? To sa dozviete v recenzii.

Battlesector sa líši od svojej konkurencie najmä v tom, že sa snaží čo najdetailnejšie hráčom ukázať krvou zmáčané bojiská, ktorých rozmery takto, samozrejme, zodpovedajú realite. Vývojári sa tentokrát sústredili najmä na menšie jednotky a kontaktnejšie súboje, takže v hre neočakávajte titánov. Zatiaľ sa v hre nachádzajú len dve hrateľné rasy: vesmírni mariňáci a tyranidi. Preto sú aj mapy pomerne malé a je možné na nich hrať len zápasy 1 vs. 1. Napriek tomu môžete počítať s tým, že stále máte možnosť počas jedného zápasu ovládať aj 40 jednotiek, čo je z časového hľadiska viac než dosť. Mapa a rovnako tak jednotky sú kompletne v 3D. Battlesector svojím spôsobom pripomína najviac staršiu hru od Slitherinu Sanctus Reach. Jednoznačne ale môžem povedať, že po všetkých stránkach sa vývojári posunuli dopredu, škoda len toho Unity Engineu, ktorý dosť často hnevá.

Kampaň

Battlesector ponúka kampaň s 20 misiami, jednoduchý tutoriál, skirmish a multiplayer pre 2 hráčov. Tutoriál vám zaberie približne 15 minút, takže sa ho oplatí zahrať než sa naplno pustíte do kampane, aspoň sa tak trochu zorientujete v mechanizmoch hry. V kampani sa tentokrát stretnete s kapitulou Blood Angels a ich domovským svetom Baalom, teda skôr s jeho druhým mesiacom. Svet napadol tyranidský úľ Leviatan, ktorý bol síce porazený, ale malé skupiny tyranidov stále zostávajú na danom mesiaci. Preto sem posiela kapitula vás, seržanta Carleona, aby ste sa o nich postarali. Postupne však zisťujete, že tu neostali len zvyšky tyranidov, ale zrejme je niekde ukrytý aj tyran, ktorý môže privolať naspäť úľ. Takto sa postupne v priebehu prvých misií zoznamujete s apatykárom Aeturom, knihovníkom v dreadnoughtovi Quindarom a techmariňákom Croginaxom. Vývojári sa zrejme snažili trochu okoreniť zážitok, tak pridali na scénu aj bojové sestry a ich veliteľku sestru Verity.

Príbeh a misie

Samotný príbeh nie je ktovieako zložitý a hlavne neočakávajte žiadne zvraty. Dialógy majú ten správny warhammerovský nádych, aj keď postavy sa často skôr rozjímajú, než vám reálne poskytnú nejaké podstatné informácie. Celý príbeh je tak vyrozprávaný len prostredníctvom pár artworkov pred misiami, a potom rozhovormi postáv, či už počas nich alebo medzi nimi. Vývojári sa fakt snažili do jednotlivých misií zakomponovať nejaké zaujímavé úlohy, ale v konečnom dôsledku sa všetky aj tak končia tým, že musíte zničiť všetkých tyranidov na mape. Občas budete musieť spustiť nejaký ten terminál, aby ste otvorili dvere alebo zahasili plamene. Ale čakajú vás aj misie, počas ktorých budete musieť ochrániť bojové sestry, zničiť liahne alebo získať genetické štepy padlých mariňákov.

Hrateľnosť a taktika

Po stránke hrateľnosti nemám veľmi čo Battlesectoru vytknúť. Každá jednotka má svoje atribúty, schopnosti, slabé a silné stránky. Pokiaľ si toto všetko naštudujete a vyskúšate si to priamo v boji, tak veľmi rýchlo zistíte, kedy a proti akým protivníkom sa oplatí dané jednotky používať. Rovnako ako v stolnej hre musíte brať do úvahy, či daná jednotka vidí protivníka alebo či z novej pozície ho uvidí, podľa toho je šanca, či ho zasiahne alebo či bude môcť vôbec útočiť. Všetko tak spočíva na dôkladnom plánovaní a prepočítavaní, či bude môcť nepriateľ zaútočiť počas svojho ťahu na vaše jednotky, vďaka čomu si zabezpečíte čo najmenšie straty. Stále je tu však percentuálna šanca, že vaša jednotka minie cieľ, čo dokáže občas dosť nahnevať. Vývojári zrejme počítali aj s niečím takým, preto je dobré si hru aj počas vlastného ťahu ukladať, a keď sa už vaša jednotka pri 80 % šanci netrafí, len si načítajte hru a skúste to znovu. Máte možnosť aj zrýchliť nepriateľský ťah, lenže platí to len pre pohyb jednotiek a nie pre ich paľbu atď., čo vám zase až toľko času nezachráni.

Vytváranie armády

Napriek tomu, že k dispozícii sú zatiaľ len dve rasy, na výber máte z dostatočného počtu jednotiek, ktoré si navyše môžete prispôsobiť a zmeniť im zbrane. Pokiaľ však jednotkám zmeníte zbrane, tak sa navýši ich cena. Každú misiu tak začínate s vopred určeným počtom bodov, podľa ktorého si môžete vybrať jednotky, tie si však môžete zvoliť podľa toho, akú taktiku uprednostňujete a hra vás tak neobmedzuje, že môžete mať maximálne dvoch dreadnoughtov alebo iné jednotky. V kampani máte navyše hrdinov, ktorí nezaberajú žiadne body, kým im nedáte silnejšie zbrane. V priebehu kampane sa vám postupne odomykajú nové jednotky, takže až do konca vás čaká vždy niečo nové. Keď sa toho chcete dozvedieť viac o tyranidoch, zahrajte si za nich aspoň jeden zápas v skirmishi.

Systém jednotiek a hrdinovia

Jednotky mariňákov mi však prišli trochu nevyvážené. Základné jednotky majú síce silnejšie brnenia, ale tyranidi im na to kontrujú tým, že ich zbrane majú väčšiu prieraznosť. Pokiaľ však na základné tímy mariňákov zaútočia väčší tyranidi, tak majú problém, keďže strieľať na nich je ako keby hádzali hrach o stenu. Systém hrdinov má tiež svoje muchy. Hrdinovia sú, samozrejme, silnejší ako bežné jednotky po všetkých stránkach a majú aj viac špeciálnych schopností. Čo mi však vadí, je systém ich liečenia. Pokiaľ necháte vyliečiť tím mariňákov, tak sa každému obnoví 35 HP, lenže toľko sa obnoví aj hrdinovi, pričom ten obdrží celé poškodenie, ktoré sa v tíme väčšinou delí medzi jednotlivých členov. Takže pokiaľ hrdina obdrží príliš veľké zranenia, máte ho prakticky do konca misie vyradeného z hry, lebo keď umrie, tak ste skončili. Battlesector má 4 náročnosti a máte možnosť si podľa seba nastaviť aj rôzne ďalšie aspekty. Medzi nimi je aj možnosť, či po smrti hrdinu sa hra končí, alebo sa oživí so 100 % zdravím alebo len 20 %. Lenže pokiaľ sa oživí s 20 % zdravím, tak ešte v tom istom nepriateľskom ťahu môžete prehrať, keďže hrdina sa hneď oživí a niekto ho môže napadnúť.

Technologický strom a momentum

Kampaň ponúka aj systém vylepšovania armády a hrdinov. Za odohrané misie získavate body, ktoré môžete použiť na odomknutie rôznych vylepšení a nových zbraní. Ku každému z hrdinov sú tak pridelené konkrétne jednotky. Okrem bodov za misie môžete získať body aj za splnenie vedľajších úloh, ktoré často nie sú definované alebo ich len považujete za hlavnú úlohu. Celkovo ale budete mať dostatok bodov, aby ste si poodomykali vylepšenia podľa vašich predstáv. Dôležitým faktorom hry je aj takzvané momentum, ktoré jednotky získavajú za zabíjanie protivníkov. Keď sa naplní na 100 %, tak jednotka si bude môcť posilniť nasledujúci útok alebo ešte raz v danom ťahu zaútočiť.

Grafika a optimalizácia

Napriek tomu, že bol Battlesector vytvorený na Unity engine, tak musím skonštatovať, že hra vyzerá fakt pôsobivo a detailne. Problém je však v optimalizácii. Máte možnosť si nastaviť vsync alebo obmedziť počet snímok za sekundu. Lenže ono to aj tak nefunguje. Pokiaľ si obmedzíte FPS na 60, tak hra vám pobeží na približne 45 FPS a aj tak bude nesmierne zaťažovať hardvér. Keď si počet snímok neobmedzíte, tak získate vysoký framerate, lenže počítač vám bude riadne hriať, na čo sa už mnohí hráči sťažovali, že žiadna redukcia FPS nefunguje a počítače sa značne prehrievajú. Snáď to vývojári časom dajú do poriadku. Vývojárom by som akurát vytkol, že by mohli opraviť fyziku lietajúcich tyranidov, ktorí zostávajú po smrti visieť vo vzduchu. Po zvukovej stránke je to klasický Warhammer 40k, všetko znie tak, ako sme už na to zvyknutí, mariňáci používajú svoje typické hlášky a tyranidi vydávajú svoje hrdelné zvuky.

Záver

Battlesector som nakoniec dohral za približne 23 hodín, čo predstavuje na dnešné pomery vcelku slušnú hernú dobu. Hra má však značné množstvo neduhov, najmä čo sa týka optimalizácie. Okrem toho ponúka zatiaľ len dve rasy. Ak aj ďalšie pribudnú, tak pravdepodobne len vo forme platených DLC, čo je škoda. Fanúšikovia stolnej verzie Warhammeru 40k by si mali Battlesector jednoznačne vyskúšať. No aj pre ostatných ponúka viac pozitív ako negatív, takže už len kvôli kampani by jej mal dať šancu každý vášnivý taktik.

Warhammer 40,000: Battlesector - Stolná hra ožíva na obrazovkách
Battlesector ponúka zážitok, aký môžete dostať pri reálnej stolnej hre, ale v značne pohodlnejších podmienkach. Hra má svoje muchy, pričom najhoršie je na tom zrejme optimalizácia, no rozhodne vás dokáže zabaviť na dostatočne dlhú dobu. Takže na čo čakáte? Poďme očistiť mesiac Baalu od tyranidov! Za Cisára!
  • Pôsobivá grafika a detaily jednotiek
  • Dlhá kampaň
  • Podobné herné princípy ako v stolnej hre