The Fabled Woods od CyberPunch Studios je prvotinou ďalšieho z radu drobných nezávislých štúdií, často tvorených iba veľmi úzkym okruhom herných nadšencov a amatérov, produkujúcich, žiaľ, nie vždy funkčné a nápadité projekty. To viedlo (a stále vedie) k tomu, že množstvo hráčov sa stavia k týmto projektom pomerne skepticky, čoho výsledkom je, že nie vždy sa k inak zaujímavým projektom dostanú tí, čo by ich boli schopní oceniť. Vždy sa však v určitých intervaloch objaví nezávislý projekt, ktorý svojou kvalitou prekonáva šedivú masu ostatných priemerných výtvorov. Zaradí sa The Fabled Woods do prvej alebo druhej kategórie, respektíve, čaká ešte len na svoj triumf, alebo je už teraz odsúdený na univerzálne zabudnutie?

The Fabled Woods je predovšetkým (a to treba zdôrazniť) oddychovým walking simulátorom, ktorý si nekladie za cieľ nič viac, než večer, po ťažkom dni, zabaviť potenciálneho hráča a slúžiť mu ako prostriedok úniku pred ťažkosťami bežného života – napokon, implicitne to potvrdili aj samotní vývojári ako reakciu na niektoré kritiky, ktorých sa im od hráčov dostalo – k tomu sa však vrátime neskôr, kedy si objasníme dôvody týchto kritík.

Najmohutnejšou hernou devízou je nepochybne podmanivo nadizajnované prostredie plné lesných cestičiek, tôní, jazier, údolí a západov slnka. To má šikovne navodiť čistú a pokojnú prírodnú atmosféru, ktorá stojí v príkrom kontraste k inak pochmúrnemu a temnému príbehu, ktorým sa The Fabled Woods vyznačuje. S pomocou herného dizajnu a celkovej atmosféry tvorcovia vskutku dosahujú efekt, ktorý si zaumienili vyvolať, teda pocit harmónie a mieru. A dokonca ani chmúrny príbeh tomu nemôže zabrániť, a to práve z toho dôvodu, že mu chýba sila a opora v atmosfére, v tej atmosfére, ktorá jediná dokáže ukovať pravý horor alebo thriller. Z tohto prostého dôvodu nedokáže príbeh, aj keď obsahuje jemné hororové narážky, ktoré sa postupne skladajú do mozaiky, vyvolať pocit skutočného hororu, ba ani len náznak prítomnosti čohosi desivého – pokojná atmosféra prebíja svojou intenzitou akýkoľvek pokus podobného druhu.

Aby sme si bližšie posvietili na príbehovú líniu The Fabled Woods, musíme si uvedomiť, že ide o veľmi krátky titul, priam až jednohubku, ktorej dohranie vám nezaberie viac ako 100 minút. Obsahuje totiž absolútne lineárny príbeh, zložený z niekoľkých minizápletiek, ktoré spája okrem prostredia hustého lesa aj to, že život každého z aktérov týchto príbehov skončil násilnou smrťou. Vy sa ocitáte v koži spočiatku bezmennej postavy, ku ktorej hovoria postupne hlasy všetkých charakterov, ktoré v lesoch násilne zahynuli. Spravidla sa vyjadrujú k dôvodom, ktoré ich tam zaviedli, či k okolnostiam, ktoré predchádzali ich úmrtiu. K príbehu sa však už nebudem bližšie vyjadrovať, napokon, bez väčších spoilerov by to ani nebolo možné.

Hrateľnosť je tak prostá, ako som už naznačil – presúvate sa z bodu A do B a z B do C, zatiaľ čo o nejakých odbočkách nemôže byť ani reč. Počas toho vám vyššie uvedené postavy rozprávajú svoje príhody. Občas preskúmate nejaký predmet, občas prečítate nejaký dokument, občas zažijete zmenu prostredia v podobe sureálnych vízií a v neposlednom rade miestami využijete skrytú schopnosť, ktorú by sme mohli nazvať šiestym zmyslom. Ak ju aktivujete, celá herná plocha sa zafarbí do červena a zvýrazní kľúčové predmety, ktoré inak nie je vidieť. Vďaka nej dokážete odhaliť aj skryté (väčšinou krvavé) stopy, no väčšinu hry sa však proste len tak prechádzate.

To je tak prakticky všetko, čo môžem o tejto hre napísať, pretože je skutočne až príliš krátka. Viacero podobných indie počinov býva väčšinou minimálne o polovicu dlhších, takže cena, za ktorú vývojári ponúkajú túto hru na Steame, sa mi zdá výrazne premrštená, čoho sa aj dotýkala valná väčšina kritiky zo strany hráčskej verejnosti. V neposlednom rade autori úplne nevyladili vizuálnu stránku, ktorú ponúka Unreal engine 4 a tak ma v určitých pasážiach nepríjemne prekvapilo trhanie obrazu. Ak však patríte k priaznivcom podobného typu hier, nemôžete trafiť vedľa. Majte však na pamäti, že keby ste tento počin minuli alebo ignorovali, vôbec o nič neprídete.

The Fabled Woods - Krátka potulka žiarivým lesom
Keď sa rozhodnete vydať na prechádzku čarovným lesom, nemusíte sa báť, že tam zablúdite. Otázkou však zostáva, či táto prechádzka nie je až príliš krátka a či vôbec stojí za váš vynaložený čas.
  • Príjmená prírodná atmosféra